Toon posts:

Offerte voor 12 zonnepanelen, wat vinden jullie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:28
Ik heb een plat dak van ca. 9 x 4,5 m (ca 10m hoog). Ik heb gekozen voor een oost/west opstelling voor 2x5 panelen en nog twee losse panelen op west. Dit voor een optimalisatie van direct gebruik van de PV opbrengst. Doel is meer elektrisch verwarmen/koelen (Stralingspanelen of L/L warmtepomp). Voor de ventilatie/CV/ontluchting-afvoer en de mogelijke komst van een L/W warmtepomp in de toekomst heb ik wat ruimte vrijgehouden.

De bestaande 3 panelen vanuit de bouw gaan het dak af en komen op de uitbouw van de woonkamer.

huidige situatie:

Aan de oostkant komt een rij van 2x5 oost west, aan de west zijde 2 panelen op west.

De offerte:
12 x JA Solar 405Wp | Mono | 108 cellen | 1722x1134x30
GoodWe GW3600D-NS 1 fase omvormer
Prijs 5800 euro / 1,19 Euro/Wp

Op zich heel blij op deze Wp-prijs uit te komen.
Echter in de offerte specificatie lees ik dat ze 209 euro per paneel rekenen. Op internet staan deze panelen volop voor ca 155 euro per stuk. Toen ik daarop reageerde was de reactie, "internet prijzen / transportkosten".

Wat vinden jullie de aangeboden offerte mbt panelen/omvormer en de prijs?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als je het op t internet koopt, zul je ze ook zelf moeten leggen of een beun vinden die het wil doen. De installateur pakt marge, logisch. Hij heeft ook de garantieafhandeling te doen als er wat mis is bijvoorbeeld. Daarom is het ook handiger om in de offerte gewoon een totaalprijs te noemen... Met de prijs per Wp ben je namelijk wél blij geef je aan.

Het kan vast goedkoper, dus vraag vooral meer dan 1 offerte op, maar prijs zegt ook niet alles. Ook niet onbelangrijk: op welke termijn liggen ze er op? Met bijna 5000Wp loopt je nu elke week zo'n 150-200kWh mis. Dat tikt rap aan.

(Inkoop zijn die panelen nog wel wat goedkoper dan die 155 euro - de webshop maakt immers ook winst.)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00
Edit: je bedoelt dus gewoon 5 oost 7 west…
Gezien de afmetingen zou je nog kunnen kijken naar panelen van 2 meter in portret. In een groot ‘dak’.

[Voor 87% gewijzigd door lothar op 24-05-2023 22:17]

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56

Floppus

Customer Experience matters

Bij een webwinkel zal je een paneel ook weer terug moeten sturen bij problemen - de overeenkomst is namelijk dat ze je een paneel opsturen.

Bij een installateur is de overeenkomst een werkende set panelen op je dak - als er een probleem is haalt hij het paneel van het dak, legt een nieuwe en sluit het aan.

Garantie heb je op wat je overeenkomt, en daar moet dus een reservering voor gedaan worden om die kosten te kunnen dekken gebaseerd op risico en dan uitgesmeerd over alle klanten.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:49
Nomind schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:31:

De offerte:
12 x JA Solar 405Wp | Mono | 108 cellen | 1722x1134x30
GoodWe GW3600D-NS 1 fase omvormer
Prijs 5800 euro / 1,19 Euro/Wp

Op zich heel blij op deze Wp-prijs uit te komen.
Echter in de offerte specificatie lees ik dat ze 209 euro per paneel rekenen. Op internet staan deze panelen volop voor ca 155 euro per stuk. Toen ik daarop reageerde was de reactie, "internet prijzen / transportkosten".

Wat vinden jullie de aangeboden offerte mbt panelen/omvormer en de prijs?
De combinatie panelen/omvormer lijkt niet helemaal te kloppen. De panelen leveren 13A bij maximaal vermogen terwijl de omvormer maar 11A mag hebben per MPPT. Totaal DC vermogen gaat ook over de grens van de omvormer, al loop je daar bij een oost-west opstelling misschien niet tegenaan.

• Nomind
johan_L schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:13:
[...]

De combinatie panelen/omvormer lijkt niet helemaal te kloppen. De panelen leveren 13A bij maximaal vermogen terwijl de omvormer maar 11A mag hebben per MPPT. Totaal DC vermogen gaat ook over de grens van de omvormer, al loop je daar bij een oost-west opstelling misschien niet tegenaan.
Zal het niet schelen dat het een oost/west systeem is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nomind schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:18:
[...]

Zal het niet schelen dat het een oost/west systeem is?
Nee, je windrichting is 1 MPPT en je kan per MPPT maar 11A van de 13A kwijt. Wat wel een voordeel is, is dat dit alleen gebeurt als de panelen meer dan 350 watt leveren en dat doen ze op een plat dak niet al te vaak.

ps:
Dit voor een optimalisatie van direct gebruik van de PV opbrengst.
Op een plat dak met panelen op 10 graden of 13 graden helling heb je niet echt piekspreiding. De enige reden om OW te doen op een plat dak is omdat je ze dan kop-staart tegen elkaar aan kan leggen en je zo'n 20% meer panelen kwijt kan in het optimale geval. ZIe hier en de 7 berichten eronder voor de discussie en simulatievoorbeelden over OW op een plat dak:
JvS in "Wij ( 2 gezinnen ) pv panelen nieuwbouw woning"

Bottom line, de (extreem) mindere opbrengst van de donkere helft van het jaar, staat in geen verhouding tot die minimale kwartiertjes die je wat meer vermogen hebt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De DN-S G3 kan 16A Impp verwerken - dus gewoon even navragen of de installateur de nieuwste versie die dit kan mee neemt.

De optimalisatie die te overwegen is op dit dak: langere panelen gebruiken. Als in 2 meter. Dan pak je toch een hoop extra dak mee tegen minimaal kostenverschil. Het legsysteem op plat dak is zeer kostbaar op moment.

De prijs is met €1,19 dus keurig.

Wil of kan de installateur de grotere panelen niet doen, dan kun je kijken bij de webshops met installateur bemiddeling ( Solar outlet en Solar bouwmarkt)

Daar heb je wat meer kans op sturen.

Met name bouwmarkt is erg happig op micro’s. Ze doen gewoon een goodwe als je dat aangeeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Nomind
lothar schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:20:
Edit: je bedoelt dus gewoon 5 oost 7 west…
Gezien de afmetingen zou je nog kunnen kijken naar panelen van 2 meter in portret. In een groot ‘dak’.
Klopt!

• Nomind
JvS schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:30:
[...]

Nee, je windrichting is 1 MPPT en je kan per MPPT maar 11A van de 13A kwijt. Wat wel een voordeel is, is dat dit alleen gebeurt als de panelen meer dan 350 watt leveren en dat doen ze op een plat dak niet al te vaak.

ps:

[...]
Op een plat dak met panelen op 10 graden of 13 graden helling heb je niet echt piekspreiding. De enige reden om OW te doen op een plat dak is omdat je ze dan kop-staart tegen elkaar aan kan leggen en je zo'n 20% meer panelen kwijt kan in het optimale geval. ZIe hier en de 7 berichten eronder voor de discussie en simulatievoorbeelden over OW op een plat dak:
JvS in "Wij ( 2 gezinnen ) pv panelen nieuwbouw woning"

Bottom line, de (extreem) mindere opbrengst van de donkere helft van het jaar, staat in geen verhouding tot die minimale kwartiertjes die je wat meer vermogen hebt.
M.b.t. de Amperes: scherp!! Ik ga er achteraan.

M.b.t. Oost/West, ik kan er nu wel 4 meer kwijt t.o.v. de buren, dat is al winst voor mij.
Ik krijg flink meer productie t.o.v. mijn verbruik. Daarom vindt ik het zo wel goed.

• Nomind
Ronald schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:16:
De DN-S G3 kan 16A Impp verwerken - dus gewoon even navragen of de installateur de nieuwste versie die dit kan mee neemt.

De optimalisatie die te overwegen is op dit dak: langere panelen gebruiken. Als in 2 meter. Dan pak je toch een hoop extra dak mee tegen minimaal kostenverschil. Het legsysteem op plat dak is zeer kostbaar op moment.

De prijs is met €1,19 dus keurig.

Wil of kan de installateur de grotere panelen niet doen, dan kun je kijken bij de webshops met installateur bemiddeling ( Solar outlet en Solar bouwmarkt)

Daar heb je wat meer kans op sturen.

Met name bouwmarkt is erg happig op micro’s. Ze doen gewoon een goodwe als je dat aangeeft.
Bedankt voor de tip! ik ga DN-S G3 voorstellen bij de aanbieder.

• Nomind
Nog een vraagje, wat zou het gevolg zijn van de 11A omvormer met de 13A panelen?
Schade aan, of uitvallen, van de omvormer door overbelasting of ontstaat er een lager rendement?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Een klein percentage opbrengst derving bij heel veel zon. Komt gelukkig niet echt veel voor dat ze over de 11A mpp gaan.

Gemis is ook niet lineair omdat bij lagere stroom de spanning omhoog gaat en er dus wat meer vermogen uit komt dan het lijkt op verschil in stroom alleen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomind
De aanbieder reageert vlot, met grote zekerheid zegt hij dat dit de perfecte combi is. Deze combi is al op honderden plekken opgeleverd. Jammer voor al die mensen die hierdoor toch opbrengst missen denk ik dan.

Ik mag wachten op de G3 maar nu heb ik een aanbod om in juni te komen leggen. Dat is wel 2 a 3 maanden volle bak opbrengst die ik kan mislopen.
Mijn gevoel zegt dat ik het maar moet doen voor deze Wp prijs icm leggen in juni (ik ben al langer met ze bezig).

De G3 versie komt nog maar mondjesmaat binnen bij mijn leverancier. Ik zie ook geen aanbiedingen als ik google.
Ik zie bij andere panelen bv van Jinko dat er een lagere amperage staat onder NOCT 11 ipv 13A). Betekent dat een lager amperage bij hogere temperaturen? Op zonnige dagen heb je al snel hogere paneel temperaturen lijkt me.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Lagere stroom bij lager vermogen. Noct is in Nederland in de praktijk realistisch maximaal gedurende langere tijd.

Alleen bij opklaringen tussen bewolking gaat het enkele minuten harder, tot soms boven de gegeven Wp.

Een van mijn optimizers heeft 387W uit een 350W paneel weten te halen. Bij een halve A meer dan de optimizer volgens datasheet doet…

Solar outlet heeft de g3 al enige tijd op de site.

[Voor 20% gewijzigd door Ronald op 26-05-2023 09:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee