12v tuinverlichting beschermen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceKing
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-01 22:30
Hi,

Ik wil graag 12v tuinverlichting gaan aanleggen. De hoofddraad zal grotendeels onder de oprit komen en uiteindelijk naar de voortuin waar de spots worden aangesloten.

Moet ik de kabel nog beschermen? Nu is het redelijk fragiel en volgens mij ook meer bedoeld om in de grond een beetje weg te stoppen. Maar niet in kortelmix, zand en daarop stenen gemengd?

Zoja waarmee kan ik dit het beste beschermen?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Misschien handig om te vermelden wat voor soort kabel de hoofdkabel is, desnoods met een foto. Zomaar een gokje hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-04 10:44
Als het een dunne kabel is die wil beschermen pak een tyleenslang en trek hem daar door. Een echte mantel- of schutbuis van een grotere diameter is dan een beetje overdreven.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 24-05-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 15:15
Mantelbuis is altijd handig, zeker als het onder de oprit ligt en je er niet meer bij kan. Zorg wel voor een trekdraad, en trek die er niet uit (kleine moeite om een nieuwe draad mee te trekken met je kabeltje die je er in trekt, en spaart je later veel geklooi uit).
Harde PVC buis met bochten van 45° geeft je de mogelijkheid om er achteraf nog vanalles bij te duwen (dikke driefasige kabel voor laadpaal, wateraansluiting naar tuinhuis omdat je schoonmoeder daar komt inwonen, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:29

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Als ik vermoed welk systeem dit is kan je inderdaad mantelbuizen toepassen, maar deze hebben best een flinke stekker, dus moet je een goede buis nemen. (Zelf heb ik alles gewoon in de grond gegraven. M'n vrouw heeft hem 1x geraakt met een schepje, gelijk door. Maar was ook zo weer gerepareerd)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceKing
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-01 22:30
Bedankt voor de reacties! Het is een kabel van garden lights.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo962Q02_9R8oeOXFQV4TPURfVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueODvfFfXi1wUqFKDccOSM0T.jpg?f=fotoalbum_large

Mantelbuis had ik nog niet aan gedacht. Maar plet ik een mantelbuis of PVC niet als daar nog korrelmix, zand aantrillen en stenen op komen?

Ik heb nog wat aftakkingen dus, dus trekdraad gaat lastig worden. Misschien wel naar 1 gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:54

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een mantelbuis is er voor gemaakt om in het zand te kunnen liggen. Tyleen wordt ook door waterleidingbedrijven gebruikt en wordt / werd ook in beton gegoten voor vloerverwarming. Het is dus zeker geschikt.

Alternatief zou kunnen zijn dat je een harde PVC buit pakt (bochten enkel van 45° nemen!) en goed verlijmt. Zo heb ik een "mantelbuis" van Ø75mm tussen mijn bijkeuken en schuur getrokken, en daar kan vrij makkelijk elektra, netwerk en nog wat andere zooi doorheen.

De kabel die je hebt is zeker niet geschikt om direct in het zand te doen, dus een mantelbuis is zeker een aanrader :)

Als je trouwens kiest voor tyleen en bang bent voor een schop is er een ander truukje. Als de tyleen bijvoorbeeld op een diepte van 40cm komt, leg je op 20cm een strook kunststof lint. Zo wordt dit ook gedaan in de infrastructuur en is en bewezen methode als alarmering.

Neem trouwens ook genoeg diepte, zodat het gewicht van een auto in de grond voldoende verdeeld is om de leiding te ontzien. Leg je de tyleen leiding op 5cm onder de bestrating vraag je er om dat deze wordt geplet vroeg of laat ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1