Toon posts:

Advies legplan zonnepanelen en het systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:34
Ik ben mij aan het oriënteren om zonnepanelen te laten plaatsen. Op de foto een voorstel uit een offerte waarbij er 6 panelen voor op oosten komen (schuin dak), 6 achter op het zuiden waarvan 3 op een dakkapel. Deze aanbieding is met 12 x Enphase IQ8PLUS-72-M-INT omvormers.

Graag zou ik wat advies willen of dit een logische keuze is qua opstelling (draagkracht dakkapel?) En of €7720 een redelijke prijs is.

Extra info:
3 fase meterkast
Ongeveer 3500kw per jaar
Toekomst inductie ipv gas en elektrische auto? Nu al rekening mee houden of later uitbreiden?

[Voor 8% gewijzigd door bukkum op 24-05-2023 19:35]

Beste antwoord (via bukkum op 31-05-2023 08:50)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-05 15:11
Ieder paneel levert ongeveer 40 tot 50 volt, zie datasheet van het paneel. Een 3 fase omvormer heeft een opstartspanning van +/- 200 volt. Met 5 panelen aan 1 string gaat deze dus gewoon aan, maar dan liever 6 panelen om zeker te zijn van werken bij diffuus licht.

Bekijk dus de datasheets van de panelen en de omvormer. Houdt je niet vast aan standaard regeltjes maar lees de aangeleverde informatie.

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cr3ator

1 bar is geen bar

Waarom de panelen naar t zuiden en niet naar t westen? Dan kunnen er nog wel 2 bij waarschijnlijk (4 dakkapel, 4 uitbouw). Zet die 8 samen in een string en de 6 op t oosten in de andere string. Een stringomvormer is stukken goedkoper dan een Enphase-systeem. De twee extra panelen en fors lagere aanschaf maken een heel klein beetje minder efficientie snel goed.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• bukkum
Naar het westen was ook mijn eerste gedachte. Op een apparte string omdat anders de panelen uitvallen bij geen zon voor of achter? Sorry ik heb er niet heel veel verstand van maar lees hier vaak dat optimizers overkill is en string idd vaak voldoet. Dus dat zou prima kunnen hier begrijp ik en dan idd extra panelen.

Edit,
2x string is dus met een omvormer met meerdere mpp trackers. Om de 2 strings aan te sluiten.

[Voor 14% gewijzigd door bukkum op 24-05-2023 22:04]

• bukkum
Nieuwe offerte,

14x Ureco FBK400MFD 400wp
Growatt MOD 6000TL3-X
Voor en achter op een eigen string.

Nu is mijn gevoel dat de dubbele rij toch van elkaar teveel schaduw krijgt en het beter is om alleen de voorste rij te plaatsen. Er kan er wel nog een 4e naast de nu 3 ingetekende.

Ook de omvormer lijkt me overdreven zwaar oor mijn situatie, wat vinden jullie van dit voorstel, wat kan nog beter?

Wp prijs 1,09

• RobertV70
Vragen of die twee rijen landscape ook omgezet kunnen worden in één rij portrait, dat past wel en liggen ze niet in elkaars schaduw

• RobertV70
De omvormer is redelijk overbemeten, maar dat geeft alleen maar meer ruimte voor evt. extra panelen in de toekomst, al is het beter om de capaciteit direct maar te vullen, die paar tienen extra, en het is kostbaar om later een paar panelen bij te plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bukkum
RobertV70 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:26:
Vragen of die twee rijen landscape ook omgezet kunnen worden in één rij portrait, dat past wel en liggen ze niet in elkaars schaduw
Dat is idd ook een goede optie.
RobertV70 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:29:
De omvormer is redelijk overbemeten, maar dat geeft alleen maar meer ruimte voor evt. extra panelen in de toekomst, al is het beter om de capaciteit direct maar te vullen, die paar tienen extra, en het is kostbaar om later een paar panelen bij te plaatsen.
Maar als het met 14 panelen zou zijn dan is dat toch niet goed voor het opstartvermogen van de omvormer omdat deze te hoog is? Ik begreep dat deze 10% meer/minder moet zijn dan het totaal vermogen van de panelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• RobertV70
Ieder paneel levert ongeveer 40 tot 50 volt, zie datasheet van het paneel. Een 3 fase omvormer heeft een opstartspanning van +/- 200 volt. Met 5 panelen aan 1 string gaat deze dus gewoon aan, maar dan liever 6 panelen om zeker te zijn van werken bij diffuus licht.

Bekijk dus de datasheets van de panelen en de omvormer. Houdt je niet vast aan standaard regeltjes maar lees de aangeleverde informatie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee