Toon posts:

Omvormer direct op accu in plaats van via 'load' uitgang

Pagina: 1
Acties:

• robvanderfeltz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-05 10:11
Sinds een tijdje heb ik een kleine ijskast gekoppeld aan twee kleine(re) zonnepanelen. De setup is:

- 2 kleine panelen
- Laadregelaar (Steca PR 2020, 20A)
- 2 x accu van 98Ah, parallel en dus 12V
- Omvormer (Samlex PST-60S-12E, 600W, 2 x 20A)

Deze setup werkt als ik de omvormer direct op de accu's aansluit. Dat wil ik echter liever niet, omdat dan mijn laadreglaar niet het hele systeem kan regelen, omdat de omvormer niet uit kan worden gezet via de laadregelaar.

Echter, bij het aansluiten van de omvormer op de 'load' uitgang, schiet de omvormer telkens in storing (ik denk dat hij dan niet genoeg ampere krijgt, maar weet dat niet zeker).

Is het vervangen van de 20A door een 40A laadregelaar inderdaad de oplossing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27

Cr3ator

1 bar is geen bar

Mogelijk wel. Die 600W omvormer lust bij vol vermogen 600/24 = 25 Ampere (+ verliezen).
Maar als je accu's parallel zet, heb je 12V. Zet je ze in serie dan het je 24V. Heb je het goed aangesloten?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:13
Gewoon zo aansluiten:
Zonnepanelen >>> Laadregelaar >>>> Accu >>>> Omvormer >>>> ijskast.

En je omvormer werkt alleen op 12V. Dus als je accu's nu 24V zijn dan gaat dat niet werken.

Je kan sowieso nooit de omvormer uitzetten via de laadregelaar... want je hebt accu's. Als je zoiets wil moet je een aparte schakeling maken.
Maar zowel je laadregelaar als je omvormer hebben een beveiliging tegen overladen en diepontladen. Dus het zou redelijk automatisch moeten werken.

[Voor 44% gewijzigd door RocketKoen op 24-05-2023 21:39]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53
De spullen die je hebt zijn opzich prima.

Er zit wel iets geks in jouw omschrijving. Staan de accu's paralell en dus 12V of in serie en dan 24V

Ik neem aan dat het hele systeem nu 12V is, want de omvormer die je gebruikt is ook 12 V

Uit de handleiding begrijp ik dat de aansluit volgorde belangrijk is omdat anders de automatische spanningdetetctie niet werkt;
1. Aansluiting van de accu aan de laadregelaar - plus en min
2 . Aansluiting van het zonnepaneel aan de laadregelaar - plus en min
3. Aansluiting van de verbruikers aan de laadregelaar - plus en min

Waarom schrijf je bij de omvormer 2x 20A? Het is er toch 1?
600W / 12V = 50 A.
Dat is veel meer dan de 20 A die de laadregelaar aankan. Een koelkast heeft ook nog een hoge aanloop stroom. Wat is het vermogen van de koelkast die je nu aansluit? Doe dat x2 en je weet ongeveer de aanloop stroom.

Je kunt een paar dingen doen;
A ) andere, zwaardere laadregelaar
B ) systeem 24V maken, en andere omvormer
C ) omvormer toch direct op accu's. Dan laadregelaar vertellen dat zij voor SOC naar accu spaning moet kijken. De samlex trekt volgens mij de accu ook niet leeg. Als de accu spanning te laag wordt schakelt deze (met een vervelende alarm pieptoon als ik het goed heb) af. Dus dat beschermd jouw accu's. Andere verbruikers dan wel via laadpaneel aansluiten voor accu bescherming.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CykoByte
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:43
Je schrijft:
robvanderfeltz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:15:
- 2 x accu van 98Ah, parallel en dus 24V
Echter bij parallelle schakeling verdubbelt niet de spanning, maar de max. stroom en capaciteit in mAh. In serie verdubbelt de spanning. Zit hier geen gedachtekronkel? :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
Ik zou de Steca een relais laten schakelen van bijv. 80A via de load-uitgang.
Dit relaiscontact kun je dan gebruiken om de + van de Samlex omvormer te schakelen direct vanaf de accu.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• robvanderfeltz
Ik heb het inderdaad aangepast. De accu's zijn 12V met dubbele (2 x 98Ah) capaciteit

• robvanderfeltz
Dank allen voor de reacties. Wat ik niet begrijp is dat mijn laadregelaar drie poorten heeft (inkomend van de panelen, voor de accu, en voor 'verbruik'), maar dat als ik de omvormer (waarbij in de beschrijving staat "zekering: 20A x 2) op de 'verbruik' poort aansluit hij in storing schiet, maar direct op de accu's niet.

Kan dat liggen aan de stroom die de laadregelaar (20A) aan kan versus de zekering van de omvormer (20A x 2)? Een ander verschil kan ik niet echt vinden?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:28
Wat is de spanning die de accu's ingaat, dit zou ongeveer 2x 13.7v moeten zijn dus 27.4v (mits de accu's in serie staan)
Meet je 24V a max 25.4V dan worden de accu's niet worden geladen.
Deel je probleem op in delen. Doen je panelen wat je verwacht, doet de laadregelaar laden? etc

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• PoKi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:58

PoKi

Ik?

Is de omvormer (600 watt) niet te zwaar voor de load (verbruik) uitgang van de laadregelaar?

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:46
De laadregelaar gebruik een mosfet of transistor om de load zijde af te schakelen voor deep discharge protection. Hij meet ook de load current en schakelt deze af bij >25A.
Op basis van de foto's schat ik dat deze charge controller die 20A load current bij 25°C niet helemaal kan waar maken. Je hebt ook te maken met inschakelstromen natuurlijk.

Een zwaardere controller is dus zeker vereist.

Of je gebruikt de load uitgang niet, en vertrouwt op de onderspanningsbeveiliging van de omvormer zelf.

[Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 25-05-2023 10:26]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:05
robvanderfeltz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:11:
Dank allen voor de reacties. Wat ik niet begrijp is dat mijn laadregelaar drie poorten heeft (inkomend van de panelen, voor de accu, en voor 'verbruik'), maar dat als ik de omvormer (waarbij in de beschrijving staat "zekering: 20A x 2) op de 'verbruik' poort aansluit hij in storing schiet, maar direct op de accu's niet.

Kan dat liggen aan de stroom die de laadregelaar (20A) aan kan versus de zekering van de omvormer (20A x 2)? Een ander verschil kan ik niet echt vinden?
Wat kan die load poort aan stroom geven, volgens mij is die voor een paar ledlampjes.
Als die omvormer veel meer stroom trekt dan krijgt je omvormer een storing want die denkt dat ie aan een lege accu hangt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53
Dank voor de aanvulling.
Ik zou me niet te druk maken over het aansluiten van de omvormer op de load poort en deze gewoon direct op de accu's aansluiten.
Enige doel van de load poort is voorkomen dat de accu te diep ontladen wordt, dan wordt de load uitgeschakeld. Die beveiliging zit ook in de omvormer zelf. De load poort kan de stroom die de omvormer vraagt niet aan, ik zou die poort niet gebruiken voor de omvormer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee