Toon posts:

De (lastige?) weg naar 3 fasen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Hallo!

Ik ben al een tijd van plan om om te schakelen van 1x40A naar 3x25A.
Die elektrische auto en/of warmtepomp gaat er toch wel komen. Alles telkens op 1 fase aansluiten, gaat mij op termijn een nog lastigere situatie geven dan ik nu al heb.

Ik kan aardig uit de voeten met techniek, maar stroom is niet helemaal mijn ding. Ik ben dan ook niet van plan zelf te gaan klussen, maar wil kijken welke stappen het meest logisch zijn hoe ik naar 3x25A kan komen.

Situatieschets:
Meterkast
3 Fase hoofdschakelaar is al aanwezig (EATON is-40/4)
8x 16A groep
1x 32A groep (zonnepanelen)
1x kookgroep

Uitdagingen:
1. Zonnepanelen
Panelen: 18x, merk, type en WP onbekend
Omvormer: Growatt 5000 MTL-S (1 fase, 2 strings) +- 7/8 jaar oud
Afgezekerd: 32Ampere aansluiting (EMAT EA16-32)
Piek wat ik uit kan lezen: Net boven 5.000 Watt
Ligt een enkelfasige kabel tussen de meterkast en de omvormer. Door de kruipruimte naar de garage.

2. Kookplaat
Type: AEG IKE95471FB
Afgezekerd: EATON, PLSN-B16/2P2N
Aansluitwaarde (W): 7350
Voltage (V): 220-240/400V2N

Op het moment dat ik mijn netbeheerder ga vragen om te zetten naar 3 fasen loop ik tegen een probleem aan bij zowel mijn zonnepanelen als mijn kookgroep. De kookgroep is volgens mij redelijk eenvoudig op te lossen door een 3 fase groep hiertussen te zetten.
Vraag 1: Zie ik dit goed?

Vervolgens mijn zonnepanelen. Hier zit een grotere uitdaging. Mijn oplossingen zijn:
Oplossing 1. Tweede kleine omvormer laten plaatsen, nieuwe kabel boren naar de garage vanuit de kruipruimte en hier 1 van de 2 strings op aansluiten.
Nadelen: Een redelijk traject erbij voor een kabel en nog weer een apparaat erbij. Plus 2x een installatiebedrijf, welke na oplevering ook de kookgroep moet vervangen
Oplossing 2. Growatt MOD 5000TL3-X aanschaffen. Netbeheerder laten komen. Nadat de netbeheerder is geweest een installatiebedrijf vragen om de kabel naar de omvormer te vervangen en de omvormer zelf ook.
In theorie kan ik dan volgens mij 1 string zelf afkoppelen in de tussentijd en op de helft van de capaciteit draaien, klopt dit? Ik vraag mij echter af of de energieleverancier wel gaat vervangen als die een 32A zekering in de meterkast ziet..
(Onmogelijke) "Oplossing 3". Uitgaande van 5100Watt, zouden de zonnepanelen op een 25A fase moeten kunnen. Immers 5100W/240A = 21.25A. Echter het voelt niet fijn om een 32A zekering te hebben voor een 25A hoofdzekering, los van dat dit ook niet mag.

Kijk ik te moeilijk naar dit 'probleem'? Hebben jullie nog ideeen hiervoor? Vooral de afhankelijkheid van twee verschillende partijen, waarbij leveranciers erg druk zijn is lastig.

[Voor 4% gewijzigd door Caros op 24-05-2023 21:54]

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:59
Deze 1 fase zal maximaal 20a doen in de praktijk
Hoe liggen de panelen?
Afzekering met een c20 zou voldoende moeten zijn.

Kan prima dus op 3x25

5740wp 30gr Noord 4815wp 35gr Oost 2140wp 10gr Oost 4800wp 30gr Zuid 5760wp 35gr west Totaal 23.255WP

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Kookgroep maar 3 fase automaat. Correct. Maar je zal ook naar de aansluiting / bedrading van de kookplaat moeten kijken. Dat zal nu 2L bruin 2N blauw moeten zijn. Spanning op de blauwe draad is niet gewenst.

De omvormer is 22,7A en kan dus prima op een 25A automaat. De 32A is onzinnig.
Een 3 fase omvormer met strings van 7 en 8 is afhankelijk van paneel spanning helemaal geen goed plan - ze hebben meer spanning nodig. Maar wellicht kan het 1 string worden bij gelijke ligging - 3 fase omvormers kunnen meer spanning hebben.

Volledige Selectiviteit in een huisinstallatie is zowel niet verplicht als niet mogelijk door de grote overlap in afschakelkarakteristiek karakteristiek bij automaten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Caros
  • Niet online
zonnepaneelxl schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:03:
Deze 1 fase zal maximaal 20a doen in de praktijk
Hoe liggen de panelen?
Afzekering met een c20 zou voldoende moeten zijn.

Kan prima dus op 3x25
Ik denk dat een C20 net niet kan. Op een dag als eergisteren zie ik bijvoorbeeld een korte piek van 5010Watt. De panelen liggen zeer gunstig. 25A zou moeten kunnen in mijn beleving, maar die is dan gelijk aan die van de energieleverancier.
Ronald schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:14:
Kookgroep maar 3 fase automaat. Correct. Maar je zal ook naar de aansluiting / bedrading van de kookplaat moeten kijken. Dat zal nu 2L bruin 2N blauw moeten zijn. Spanning op de blauwe draad is niet gewenst.
Ik vrees dat ik hier dan een electricien voor moet vragen die een dag na de omzetting kan komen kijken (vraag is of dat gaat lukken)
De omvormer is 22,7A en kan dus prima op een 25A automaat. De 32A is onzinnig.
Een 3 fase omvormer met strings van 7 en 8 is afhankelijk van paneel spanning helemaal geen goed plan - ze hebben meer spanning nodig. Maar wellicht kan het 1 string worden bij gelijke ligging - 3 fase omvormers kunnen meer spanning hebben.

Volledige Selectiviteit in een huisinstallatie is zowel niet verplicht als niet mogelijk door de grote overlap in afschakelkarakteristiek karakteristiek bij automaten
Vragen die dan bij mij naar voren komen:
- Mag ik afzekeren op 25A, terwijl de energieleverancier dat ook doet?
- Een stap verder: zou ik theoretisch de 32A gewoon kunnen laten hangen? Als ze gelijk zijn (25 om 25) is het ook de vraag welke als eerste eruit klapt, wat theoretisch niet kan omdat de omvormer 5.000Watt is

Ik wil vooral geen problemen met mogelijke brand/verzekeringskwesties.

• Caros
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik kon hier weleens nat gaan op een verkeerde aanname. Ik dacht dat de 32 voor 32A stond, maar als ik verder zoek lijkt het gewoon een B20 zekering te zijn. Dus volgens mij 20 Ampère! _/-\o_ zie ik dit goed?

Dan moet ik alleen nog iets met de kookgroep en mogelijk de perilex stekker.

[Voor 37% gewijzigd door Caros op 24-05-2023 20:31]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

Ja is een 20a alamat

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Een installateur die overbelasting ontwerpt… prutser dus.

Een 20A zou er eigenlijk nooit uit moeten gaan bij 22,7A - de marges zijn enorm. De afschakeling bij lichte overbelasting is thermisch en bij 30 graden omgeving.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Caros
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:11:
Een installateur die overbelasting ontwerpt… prutser dus.

Een 20A zou er eigenlijk nooit uit moeten gaan bij 22,7A - de marges zijn enorm. De afschakeling bij lichte overbelasting is thermisch en bij 30 graden omgeving.
Gelukkig is in de jaren dat ik er woon de zekering er nog nooit uit geklapt. Dus dan laat ik deze gewoon zitten.
Ik heb mij er echt op verkeken en ben uit gegaan van de berekening dat 20A eigenlijk niet zou moeten kunnen en dit dus 32A was..

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 18:47
die panelen komt dus wel goed, das alvast 1 meevaller. kookgroep zal ook wel goedgaan zoals die nu is maar beter overgaan naar 3 fase. dan wel checken of deze kookplaat ook op 3 fase aangesloten kan worden en of de kabel klopt tussen meterkast en perilexwandcontactdoos in je keuken. maar meestal is dat wel correct want voor kookgroep heb je toch ook 2x fase en 2x nul nodig.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voor een kookgroep kan er 2x bruin en 2x blauw + Groengeel liggen..
maar het kan ook Bruin, Blauw, Zwart Grijs en groengeel zijn...

in het 2de is het zonder moeite* om te vouwen naar een 3 fase perilex...
het eerste zou je de draden kunnen om kleuren.. krimpkous in zwart & grijs doen wonderen.. maar dan moet je wel zorgen dat het aan beide kanten goed gebeurt :-)

*uitgaande dat je kookplaat geen moeite heeft met 3 fasen

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Voeg anders even een foto van je huidige meterkast toe, kunnen we gelijk kijken of er verder nog iets moet gebeuren

• Caros
  • Niet online
Fr33z schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:36:
die panelen komt dus wel goed, das alvast 1 meevaller. kookgroep zal ook wel goedgaan zoals die nu is maar beter overgaan naar 3 fase. dan wel checken of deze kookplaat ook op 3 fase aangesloten kan worden en of de kabel klopt tussen meterkast en perilexwandcontactdoos in je keuken. maar meestal is dat wel correct want voor kookgroep heb je toch ook 2x fase en 2x nul nodig.
Deze had ik zelf nog niet bedacht. Als ik -zo lang het nog geen 3 fase kookgroep is- rekening houd met het verbruik van de inductieplaat, dan kan ik wel even binnen de marges opereren inderdaad. Hij zit dan alleen op dezelfde aardlek/hoofdschakelaar als de Quooker, dus ook een grootverbruiker.

Als ik naar de documentatie van de AEG IKE95471FB kijk dan zie ik er staan: 400V2N. Mijn interpretatie is dat die dus technisch gezien op 2 fase kan.
SMSfreakie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:03:
voor een kookgroep kan er 2x bruin en 2x blauw + Groengeel liggen..
maar het kan ook Bruin, Blauw, Zwart Grijs en groengeel zijn...

in het 2de is het zonder moeite* om te vouwen naar een 3 fase perilex...
het eerste zou je de draden kunnen om kleuren.. krimpkous in zwart & grijs doen wonderen.. maar dan moet je wel zorgen dat het aan beide kanten goed gebeurt :-)

*uitgaande dat je kookplaat geen moeite heeft met 3 fasen
Het is bruin, blauw, zwart en dan een lichtgrijze omgekleurd naar weer blauw (ook deze volgorde in de kookgroep) en een aarding uiteraard.
Het kan voor zover mijn kennis gaat naar systeem omgezet worden waar je 2 van de 3 fases gebruikt (400V2N)
Knielen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:08:
Voeg anders even een foto van je huidige meterkast toe, kunnen we gelijk kijken of er verder nog iets moet gebeuren

Ik weet dat de kap er rechts op de foto niet helemaal goed opzit en er wat labeltjes los bij hangen ;)

[Voor 3% gewijzigd door Caros op 24-05-2023 20:30]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ah nouja dan heb je in elk geval wel helder hoe de kleurtjes zitten *O* en is het als je de kookplaat op op 3 fasen wil aansluiten een kwestie van de omgekleurde grijze draad te ontdoen van z'n kleuring.. :-)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee