Nieuwe pc voor schoonmoeder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Ik zoek een?
Nieuwe pc voor mijn schoonmoeder. Mijn schoonvader hield alles bij, maar wat niet vervangen hoefde te worden, werd niet vervangen. Hij is vorig jaar overleden en nu omdat mijn schoonmoeder echt alles zelf moet doen qua financiën en wat nog meer, komen we er op uit dat wat er in huis is qua computer spullen, allemaal zwaar verouderd is (2010 of zelfs ouder. Laptop is het jongste uit 2014, maar dan een dual core). Het werkt niet goed meer. Enige wat nog wel goed is, is de muis en het scherm. Hij was drukker en werkte dus grafisch. Hierdoor is het een goede 24 inch Dell monitor. Toetsenbord kan wel aan vervanging toe zijn, maar is niet perse nu nodig.

Wat is je budget?
600 a 700 euro. Mijn schoonmoeder had zelf 1200 euro in haar hoofd, maar voor wat zij er mee doet, is dat echt veel te veel. Enige is dat ze graag wil dat deze pc nog wel 10 jaar mee gaat (noemt zelf ook wel 5 jaar, maar langer is in mijn ogen prima).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren in dit opzicht.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hij wordt gebruikt in de woonkamer. Ze moet er haar financiën op doen, e-mail, Facebook en de daarbij behorende spelletjes. Daarnaast ruimte om de e-books te hebben staan en Calibre om op haar e-reader te zetten. Dit kan ze gelukkig zelf.
Daarnaast heb ik het idee om deze pc ook centraal qua opslag te maken, zodat ze met de laptop hier ook bij kan. Wellicht iets met Plex Media Server om ze foto's en video beschikbaar te maken op de tv.

Mijn schoonvader had best wel wat externe harde schijven aangesloten op de oude machine. Grootste deel backup van een backup van een backup enzovoorts.

Zelf had ik 3 opties met het oog op de toekomst, ik zie dat er nog een grotere HDD bij zou kunnen voor opslag waar ze wellicht direct bij zou kunnen, of dat dit gewoon lekker op de SSD kan (dan zou ik die naar 2TB kunnen ophogen).
Een NUC, maar twijfel over de kwaliteit en aansluit/uitbreid mogelijkheden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi5 (EU-stroomkabel)€ 458,74€ 458,74
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 33,49€ 33,49
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 551,23

Een AM4 machine wat goedkoper als grotere optie, twijfel hierin over de CPU nog. Is het het waard voor een Ryzen 7 te gaan ipv de Ryzen 5:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 126,03€ 126,03
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 185,96€ 185,96
1MoederbordenASUS Prime A320M-K€ 62,-€ 62,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFRA32A€ 36,54€ 36,54
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 608,43

Een AM5 machine met het oog op de toekomst:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenASRock A620M-HDV/M.2€ 89,90€ 89,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCrucial CT2K8G48C40U5€ 45,25€ 45,25
Totaal€ 552,05

Qua geheugen heb ik de QVL en wat anderen zoals tweakers hebben gebruikt bekeken. Mede ook omdat AMD wat moeilijker is met de geheugen keuze.
Ik heb er voor gekozen om geen GPU te nemen en lekker de iGP te gebruiken. Lijkt me voor haar helemaal prima.
De langzame laptop gaat de oudere SATA SSD gebruiken om te kijken of die snel genoeg is. Als het nodig is kan de laptop altijd nog vervangen worden, maar is hoofdzakelijk voor op vakantie.

Windows 11 wordt ook gewoon legaal gekocht. Dat wil ze zelf graag als ze toch gaat vervangen. Dat wordt een OEM variant van iets over de 100 euro. Geen gezeur met een licentie die wellicht ineens niet meer werkt.

Ik twijfel enorm over wat de betere keuze gaat zijn. NUC, of toch AM4 of AM5. Als het maar lang mee kan.
Wellicht betere keuzes. De behuizing moet ik nog meten. Het is een pc bureau die ze echt al heel lang hebben staan, met zo'n behuizing uitsparing aan de zijkant. Die ruimte heb ik even niet voor ogen, maar er staat al een gewone pc kast in.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Ze heeft nu een laptop van 9 jaar oud, waar ze het tot op heden mee gered heeft, maar bij een gloednieuwe NUC van Intel zelf twijfel je aan de kwaliteit en de aansluitmogelijkheden? Waar twijfel je aan dan?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:22

D4NG3R

kiwi

:)

Gezien er o.a. over een laptop wordt gesproken, is er überhaupt wel behoefte aan een vaste computer? Een laptop en/of tablet in combinatie met een NAS klinken hier namelijk veel meer op hun plaats.
Arunia schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:06:
Windows 11 wordt ook gewoon legaal gekocht. Dat wil ze zelf graag als ze toch gaat vervangen. Dat wordt een OEM variant van iets over de 100 euro. Geen gezeur met een licentie die wellicht ineens niet meer werkt.
Ik kan de grijze markt aan noch afraden, maar die problemen komen eigenlijk alleen maar voor bij heractivatie. Mijn eigen ervaring met keys welke tijdens gebruik opeens worden ingetrokken stammen alweer uit het Windows 7 tijdperk. :')

[ Voor 61% gewijzigd door D4NG3R op 24-05-2023 16:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 15:44

Dhrax

Prog Lord

Koop gewoon een simpele laptop en bespaar jezelf al deze ellende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Bedankt voor de reacties.
Een laptop alleen of tablet is niet wat ze wil. Vaste pc is absoluut prettig.
De laptop is van mijn schoonvader geweest en qua snelheid is het voor haar nog proberen. Ze had zelf een kleine convertible met atom processor welke ook traag is naar haar mening.
Wellicht heb ik het met het hele verhaal onduidelijk gemaakt. Excuses hiervoor.

De NUC gaat me er meer om dat ik twijfel of er niet nog een opslag in zou moeten. Daarbij heeft ze gewoon de ruimte voor een grote pc.

Het wordt sowieso een vaste pc. De laptop gebruikt ze eigenlijk alleen op vakantie.
Ik vraag me af of de gewone pc's sneller zijn dan de NUC bijvoorbeeld en dan denkend aan een jaar of 10.
Qua kosten zou de AM5 gewoon een optie zijn en de iGP is ook beter.
Denk dat ik dan een grotere SSD pak of toch een losse HHD als opslag erbij in.

Qua pc bouwen en installeren vind ik dat gewoon leuk om te doen. Dus dat is niet erg. Mijn schoonmoeder probeert altijd eerst zelf dingen uit en vraagt het als het echt niet lukt.

[ Voor 9% gewijzigd door Arunia op 24-05-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
HDD zou ik echt niet meer doen, tenzij ze misschien 5++ TB wil opslaan. Alles wordt trager van überhaupt alleen al een HDD in je systeem hebben zitten. 2TB SSD's heb je al voor onder de €100 tegenwoordig.

Die NUC lijkt mij meer dan snel genoeg voor de use case, maar doordat je er zo erg over twijfelt, kan je misschien maar gewoon beter gelijk voor een full blown computer gaan ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Zakelijke Optiplex van een dikke 200 - 250 euro? Klein en voor dat geld i5 7e of 8e gen + SSD. Mijn kinderen werken met een 4e gen Optiplex desktop. Windows 10/11 licentie altijd inbegrepen.

Een NUC is even leuk maar is minder bang voor buck en veroudert stukken sneller.

Ik heb het over dit werk:

v&a aangeboden: Dell OptiPlex 5070 - Intel core i5 9500 + 8GB RAM + 256GB NVM...

[ Voor 62% gewijzigd door pennywiser op 24-05-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Hahn schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:42:
HDD zou ik echt niet meer doen, tenzij ze misschien 5++ TB wil opslaan. Alles wordt trager van überhaupt alleen al een HDD in je systeem hebben zitten. 2TB SSD's heb je al voor onder de €100 tegenwoordig.

Die NUC lijkt mij meer dan snel genoeg voor de use case, maar doordat je er zo erg over twijfelt, kan je misschien maar gewoon beter gelijk voor een full blown computer gaan ;)
Ik denk inderdaad dat het 1 van die 2 pc's wordt.
De NUC zal snel genoeg zijn, maar qua bang for buck zal een normale pc sneller en beter zijn wat uiteindelijk voor hopelijk een langere tijd goed is.

@pennywiser zal inderdaad genoeg zijn, maar voor hoelang. Om nu na een paar jaar te moeten vervangen, lijkt me ook niet handig. Daarbij is de hardware al verouderd.

De vraag is eigenlijk denk ik hoofdzakelijk, is de keuze voor de AM4 of AM5 en zou de AM4 beter zijn, is dan de 5 of 7 de betere optie.
Dat ik wat duurdere onderdelen kies is wellicht meer om hem ongeveer 10 jaar mee te laten gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Arunia op 24-05-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:36
Als je geen games speelt, gewoon de NUC nemen. Die is snel zat voor de komende jaren, maar 10+ jaar blijft altijd moeilijk te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:20

Praetextatus

the dutch_paki

Tenzij ze een hardcore gamer is die die nieuwste AAA games of andere zware applicaties gebruikt zoals CAD programma's zal ze met beiden jaren vooruit kunnen. Ik zou proberen met zaken zoals HDD's proberen te vermijden zoals anderen ook al hebben aangegeven.
Dan zou ik zelf toch nog gaaan voor de 7600 voor dat kleine beetje extra in de normale pc. Zo heb je nog de mogelijkheid, mocht de mogelijkheid daar zijn om nog wat te upgraden over een x aantal jaar. Verder denk ik dat dit je hiermee wel tegen de 10 jaar aan zult tikken.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:42

Reinier

\o/

Ik zou voor zoiets gaan. Een grotere SSD zou nog kunnen voor een paar tientjes. En een leuke stille Noctua koeler voor €45.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 126,03€ 126,03
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 154,90€ 154,90
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFRA32A€ 36,72€ 36,72
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 33,30€ 33,30
Totaal€ 350,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@UTMachine Ik ben het er mee eens dat een NUC voldoende zou moeten zijn. Ook de i3, maar wil toch de ruimte hebben zeg maar.

@Praetextatus Daar ben ik het ook zeker mee eens. Mijn schoonmoeder ook. Die zat zelf op een hoger bedrag. Alles eronder is alleen maar beter. Met het oog op de toekomst en haar gebruik is het niet erg om toch voor de AM5 te gaan in plaats van de AM4.

@Reinier Met de 5600G zit je op de vorige generatie. De vraag is natuurlijk of dat voor 10 jaar uit maakt, maar het scheelt ook weer niet zo veel om te gaan voor de AM5. Heb zelf de keuze gemaakt voor een 2TB m.2 SSD en dan de 7600. 16GB, want wie weet wat een volgende OS gaat verbruiken. :+
Qua behuizing en opzet is die DeskMini wel leuk, maar de grotere kast past ook zeker wel en staat niet in de weg.

Wel erg bedankt aan allen! Wordt zeker gewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:32
Een wat grotere kast met genoeg makkelijke extra (USB) aansluitingen zou ook mijn voorkeur hebben dan zo'n mini PC/NUC.
Die zijn toch vaak te beperkt op dat gebied voor makkelijk gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 28-05-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@The_Doman Dat is inderdaad ook mijn gedachte. Ik denk dat ik er uit ben. De gekozen kast paste niet. Het wordt nu deze setup:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenASRock A620M-HDV/M.2€ 89,90€ 89,90
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 79,30€ 79,30
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 116,95€ 116,95
1ToetsenbordenCherry KC 1000 SC (Qwerty US) Zwart€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCrucial CT2K8G48C40U5€ 45,25€ 45,25
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 748,35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:32
Tja, zijn de knoppen/USB aansluitingen aan de bovenkant nu wel zo handig?
Ook maar beperkt in aantal zo te zien.
En ik lees dat een er standaard geen (moeilijk leverbare) USB-C frontkabel bij zit?
Ik weet niet of er nog oude informatie op CD/DVD media moet kunnen worden gelezen?
pennywiser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:42:
Zakelijke Optiplex van een dikke 200 - 250 euro? Klein en voor dat geld i5 7e of 8e gen + SSD. Mijn kinderen werken met een 4e gen Optiplex desktop. Windows 10/11 licentie altijd inbegrepen.

Ik heb het over dit werk:

v&a aangeboden: Dell OptiPlex 5070 - Intel core i5 9500 + 8GB RAM + 256GB NVM...
Zelf zou ik in dit soort situaties inderdaad ook al snel kiezen voor een leuke (Small Form Factor) desktop van DELL/HP
Ook zit daar dan meteen al een Windows Licentie bij, al kan je daar ook gewoon al goedkoop aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@The_Doman op zich valt dat wel mee. De pc is besteld. We gaan het meemaken. Denk dat het wel goed komt. Grootste deel is dat ze zelf er waarschijnlijk geen usb in steekt en dan kan ze die aan het computerscherm ook aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
The_Doman schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:48:

[...]

Zelf zou ik in dit soort situaties inderdaad ook al snel kiezen voor een leuke (Small Form Factor) desktop van DELL/HP
Ook zit daar dan meteen al een Windows Licentie bii, al kan je door ook gewoon al goedkoop aan komen.
Ik doe dit voor vrijwel iedereen tegenwoordig, en iedereen is goedkoop uit en dik tevreden. Die Windows key is echt een groot voordeel. Als er nu Win11 op draait kan het dus tot einde support Win11 mee. En dan is er wel weer een andere mooie Optiplex te krijgen.

Wat vaak een wens is, is dat het klein en stil moet zijn, en dat zijn deze zakelijke bakjes allebei. Met zelfbouw weet ik het in elk geval nooit echt stil te krijgen. Uitbreidingsmogelijkheden wordt dan nog weleens gezegd, daar heeft niemand ooit behoefte aan voor wie ik deze pc's regel.

Zelfbouw levert me veel teveel gedoe op en het is maar afwachten of hoeveel lawaai een koeler maakt, en of ik me niet ergens vergist heb :D ..

[ Voor 18% gewijzigd door pennywiser op 28-05-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
pennywiser schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:09:
[...]

Ik doe dit voor vrijwel iedereen tegenwoordig, en iedereen is goedkoop uit en dik tevreden. Als er nu Win11 op draait kan het dus tot einde support Win11 mee. En dan is er wel weer een andere mooie Optiplex te krijgen.

Zelfbouw levert me veel teveel gedoe op en is maar afwachten of ik me niet vergist heb :D ..
Zelf bouwen vind ik ook leuk om te doen. Maar voor jezelf doe je het niet ieder jaar. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Arunia schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:15:
[...]

Zelf bouwen vind ik ook leuk om te doen. Maar voor jezelf doe je het niet ieder jaar. :D
Snap ik ook. Ik ben het refurbishen van dit soort zakelijke pctjes daarnaast ook heel leuk gaan vinden, geeft een goed gevoel deze te upcyclen met klein beetje inspanning. Soms verkoop ik ze weer ingericht met klein beetje winst. Alleen maar blije mensen.
Pagina: 1