Toon posts:

Onduidelijkheid over max aantal zonnepanelen op dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een nieuw huis en één van de voorwaarden is dat er genoeg (minstens 18) zonnepanelen op het dak geplaatst kunnen worden.
Nu hebben we een huis op het oog en ik heb diverse offertes aangevraagd, maar voor mij is het nog steeds niet duidelijk waarom er niet meer zonnepanelen op dit dak geplaatst kunnen worden.
Dit is de huidige situatie, het gaat om 559. Het huis is 6,20m breed.

Op de linkerhoek zijn er 3 rijen geplaatst, volgens mij moet dat bij dit huis ook kunnen. En een paneel is naar mijn weten 1 meter breed, is 6,20m dan te krap voor 6 panelen?

Tevens liggen er op dit dak al 10 panelen, nu blijkt uit alle aanvragen dat (tot nu toe) geen enkele leverancier deze wil verplaatsten/hergebruiken ivm garantie, heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben evt bereid ze er af te laten halen en dan het dak zoveel mogelijk vol te laten leggen. Maar voordat we bieden, wil ik wel weten hoeveel panelen er op kunnen.

Beste antwoord (via damnengineer op 05-06-2023 20:37)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@silverball dus heb je juist baat bij die meer panelen.

@damnengineer je denkt geheel verkeerd.
Aantal panelen zegt niets. Puur kijken naar piekvermogen wat te realiseren is

Een paneel kan 350 watt zijn… en 103x170. Of 550 watt zijn en 130x230.

En op welke ligging.
Zuid doet meer per paneel.
Maar Oost geeft meer in de ochtend en West meer in de avond… maar doet minder totaal per Wp.
Vroege en late opbrengst is weer gunstig post-salderen want het werkt beter om import van stroom te voorkomen

Het vervangen van de bestaande panelen kan dus wel eens negatief uitpakken omdat de huidige afmetingen misschien wel minder Wp toelaten

[Voor 12% gewijzigd door Ronald op 24-05-2023 15:50]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06 19:30

silverball

De wagen voor moderne mensen

Je weet dat men van het salderen af wilt?
Waarom zou je, daarmee rekeninghoudend, een woning afschieten op wat panelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 19:26
damnengineer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:36:

Op de linkerhoek zijn er 3 rijen geplaatst, volgens mij moet dat bij dit huis ook kunnen. En een paneel is naar mijn weten 1 meter breed, is 6,20m dan te krap voor 6 panelen?
De meeste zonnepanelen zijn breder dan 1 meter, vaak tegen de 110cm, dus 6 panelen op 6,20m zal al snel te krap zijn.

The devil is in the details.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:09
Dit is volledig afhankelijk van welke panelen je neemt. Meeste panelen zijn breder dan 1 meter.
Onze Solarwatt 365wp panelen zijn 1 meter breed. Daardoor konden we op ons platte zolderdak er 5 naast elkaar terwijl de ruimte net 5,30 is. Twee weken geleden geplaatst en erg blij mee.

Overigens ben ik van mening dat door de afbouw van de salderingsregeling het juist heel aantrekkelijk is om het hele dak zo vol als mogelijk neer te leggen. Heb je ook extra capaciteit bij een eventuele thuisbatterij.

Welke panelen heb je er nu op liggen?

[Voor 3% gewijzigd door TwingyTwingy op 24-05-2023 15:44]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online

En op welke ligging.
Maar Oost geeft meer in de ochtend en West meer in de avond… maar doet minder totaal per Wp.
Vroege en late opbrengst is weer gunstig post-salderen want het werkt beter om import van stroom te voorkomen

Het vervangen van de bestaande panelen kan dus wel eens negatief uitpakken omdat de huidige afmetingen misschien wel minder Wp toelaten

[Voor 12% gewijzigd door Ronald op 24-05-2023 15:50]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:56
18 panelen aan 1 kant wordt 'm niet denk ik, maar ik kan moeilijk inschatten hoe lang het schuine deel is. Qua breedte: paneel is nu rond de 1,10 x 1,75 (bijv hier). Dus 6,20 breed = 5 panelen in portrait of 3 in landscape. Stel je hebt 5 portrait dan kun je met wat mazzel 3 rijen hoog gaan en kom je rond de 15 panelen uit, maar je hebt nog dakraampje zo te zien.

Die bestaande panelen vernaggelen je plannen maar ik zou ook goed uitzoeken wat er nu ligt dan. En niet blind afgaan op "ik wil 18 panelen en anders doen we t niet :+ '

Acties:
  • +5Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
waarom denk je in aantallen (18 panelen) en niet in kWh of WP?
Hoeveel WP ligt er nu? hoeveel kWh doen die per jaar?
liggen de bestaande panelen OP of IN dak?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• damnengineer
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:38:
Je weet dat men van het salderen af wilt?
Waarom zou je, daarmee rekeninghoudend, een woning afschieten op wat panelen?
Voor mij is het salderen ondergeschikt, ik werk thuis en moet regelmatig 2D/3D animaties renderen. Dus het is voornamelijk voor eigen gebruik.
Ronald schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:48:

En op welke ligging.

Duidelijk en dankjewel, hier kan ik wel wat mee. De huidige panelen zijn 309WP (staat iig in de vragenlijst)

Het ding is, we zijn nu aan het dubben tussen dit huis en een nieuwbouwhuis waar we waarschijnlijk 20+ panelen op kwijt kunnen, maar wel weer langer op moeten wachten.

Evt is er nog de optie om een overkapping bij de schuur bij dit huis te bouwen om nog wat extra te plaatsen.

• damnengineer
  • Niet online
MSXBas schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:55:
waarom denk je in aantallen (18 panelen) en niet in kWh of WP?
Hoeveel WP ligt er nu? hoeveel kWh doen die per jaar?
liggen de bestaande panelen OP of IN dak?
Ze liggen op het dak, ik verbruik iets van 8000kWh. Dat ga ik nooit halen, dus hoe dichterbij ik kan komen hoe beter.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Voornaamste probleem is dat panelen alleen maar groter worden, en de meeste installateurs vooral willen installeren wat ze kunnen krijgen.

Ik heb mijn schuur zelf gedaan, 5m40 breed, waar ik in portret 5x2 panelen op kwijt kon, maar dan mochten de panelen maximaal 1m06 breed zijn, ik heb echt (in oktober) 2 avonden moeten zoeken om panelen te kunnen bestellen die nog aan die maat voldeden. Het nieuwe spul is bijna allemaal >= 1,10 meter.

Alternatief was dus een groter paneel in landscape, maar dan kon ik er maar 8 kwijt. En ondanks dat mijn panelen nu "maar" 370Wp zijn, is dat dus 3700Wp. In plaats van een nieuwe paneel 8 * 420Wp = 3360Wp.

Vind dus een goede installateur die met je mee kan denken en verschillende maten kan leveren.

Een alternatieve conclusie is dezelfde als mij: ben tevreden met de panelen op je dak, en bouw een mooie schuurtje in je tuin waar je er nog een aantal op legt ;)
Ik heb er 12 op m'n dak en 10 op de schuur = 22 * 370Wp = 8140Wp :Y) (en 10MWh verbruik / jaar, dus nog te weinig).

Het "schaampanelen" setje wat nu op het dak ligt kan je ook (laten) verplaatsen naar de schuur. Of op noord leggen, beter dan niks. Noord is ~60-70% opwek nog, dus helemaal niet oninteressant bij zo'n goedkope / gratis bestaande set.

[Voor 23% gewijzigd door marowi op 24-05-2023 19:07]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:56
damnengineer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:56:
[...]

Ze liggen op het dak, ik verbruik iets van 8000kWh. Dat ga ik nooit halen, dus hoe dichterbij ik kan komen hoe beter.
hoe weet je nu al wat je nieuwe huis gaat verbruilen dan? 8000 kwh is ook echt riant hoog, dus kan ook betekeken dat de vraagkant lager proberen te maken meer helpt dan een huis met 4 extra panelen te kopen.

• damnengineer
  • Niet online
Fr33z schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:31:
[...]

hoe weet je nu al wat je nieuwe huis gaat verbruilen dan? 8000 kwh is ook echt riant hoog, dus kan ook betekeken dat de vraagkant lager proberen te maken meer helpt dan een huis met 4 extra panelen te kopen.
Ik woon nu ook in een A+ vrije sector woning en het meeste verbruik gaat naar mijn computers/server etc. wat ik nu al meet en die ik ook meeverhuis.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
En dat is nodig waarvoor? Of neem je t gewoon mee omdat je het hebt? 8000kwh in een jonge tussenwoning is krankzinnig, tenzij je geen gas verbruikt voor verwarming.

Ik verbruik hier in een vrijstaande jaren 50 boerderij van 180m2 (gasloos!) 8000 kwh.

[Voor 22% gewijzigd door hesselbeertje op 24-05-2023 20:59]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• damnengineer
  • Niet online
hesselbeertje schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:57:
En dat is nodig waarvoor? Of neem je t gewoon mee omdat je het hebt? 8000kwh in een tussenwoning is krankzinnig, tenzij je geen gas verbruikt voor verwarming.
Niet zo krankzinning als een deel van je werk 3d animaties renderen is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hesselbeertje
Ik geloof je direct, want simpelweg geen verstand van. Ben je wel direct gasloos met zoveel hitte in huis ;)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:37

Cr3ator

1 bar is geen bar

Oudere panelen zijn 104cm breed. Echt oude 99cm. Daarvan passen er inderdaad 6 naast elkaar. Met de huidige panelen moet je rekenen met 114cm, maar het vermogen per paneel is ook forser. 5x114cm = 5.70m, dus maar 25cm aan beide kanten over en slechts 30cm minder paneel dan met de oude. De moderne panelen zijn ook anders qua lengtemaat. Ook dit moet wel passen natuurlijk. Maar als het op 2 of 3 panelen aankomt leg je ze toch op de schuur of leg je er nog 5 of 6 op t noorden...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1Henk 'm!

• damnengineer
  • Niet online
hesselbeertje schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:08:
Ik geloof je direct, want simpelweg geen verstand van. Ben je wel direct gasloos met zoveel hitte in huis ;)
Klopt, ik heb boven nooit de verwarming aan ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
Ik zou een huis kiezen dat qua bouw, qua indeling, qua wijk en qua budget past. En daarna aan panelen etc denken. Als dat er 15 ipv 18 zijn, so be it.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 16:55
Wat al eerder is opgemerkt.. kijk niet naar het aantal maar naar de maat van de panelen, zoveel merken panelen zoveel afmetingen.
Er is vast wel een paneelmaat (merk/ type) die het bruikbare dakoppervlak volledig benut.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@damnengineer een paneel meer of minder gaat ontzettend weinig doen voor je leefgenot. Dus kies in de eerste plaats de woning :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

damnengineer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:53:

Duidelijk en dankjewel, hier kan ik wel wat mee. De huidige panelen zijn 309WP (staat iig in de vragenlijst)
18 309wp panelen gaat dus prima passen, want die zijn klein. Met 450wp panelen heb je er dus 12 nodig voor een vergelijkbare opbrengst :). Dat ene huis is ook wel echt perfect vol gelegd, dat gaat zo te zien echt alleen maar met precies die ene maat (die nergens meer geleverd wordt)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee