Ik wil graag even checken bij mijn mede-Tweakers of de uitgedachte setup voor mijn nieuwbouwwoning voldoende is en of er nog zaken zijn om op te letten (of aan te passen). Mijn aansluiting wordt glasvezel van KPN (1000/1000). Ja dat is overkill, maar prijsverschil tov van 200/200 was nihil.
Ik heb de volgende setup in gedachten:
KPN Box 12 (gebruiken als router/ wifi uitzetten)
-->
TP-Link TL-SG108PE Switch met PoE
-->
1x Deco X50 PoE (aangesloten middels PoE) in accespoint mode op begane grond
1x Deco X50 PoE (aangesloten middels PoE) in accespoint mode op 1e verdieping
1x Deco X50 PoE (aangesloten middels PoE) in accespoint mode op zolder
1x Synology NAS
1x Hue Bridge
1e vraag: Is dit een prima oplossing voor thuiswerken en entertainment (streamen, downloaden)?
Daarnaast zit ik nog met wat basic vragen:
2. Welke poort op de KPN Box 12 en welke op switch gebruik ik om deze te connecten? WAN of LAN?
3. Op welke van de 2 poorten van de Deco sluit ik de kabel uit de switch aan (de 1gbps of de 2.5 gbps)?
4. Kan ik de vrije poort op de Deco gebruiken om nog een desktop of switch aan te sluiten? Bijvoorbeeld deze simpele: uitvoering: TP-Link LS1005G
Ten slot ben ik benieuwd of het voor de toekomst zo een simpele plug-&-play setup is. Mocht ik volgend jaar overstappen naar T-Mobile of een andere aanbieder, kan ik dan gewoon het modem wisselen en klaar is kees? Draait alles daarna zonder instellen weer zoals voorheen?
Mijn dank is groot!
Ik heb de volgende setup in gedachten:
KPN Box 12 (gebruiken als router/ wifi uitzetten)
-->
TP-Link TL-SG108PE Switch met PoE
-->
1x Deco X50 PoE (aangesloten middels PoE) in accespoint mode op begane grond
1x Deco X50 PoE (aangesloten middels PoE) in accespoint mode op 1e verdieping
1x Deco X50 PoE (aangesloten middels PoE) in accespoint mode op zolder
1x Synology NAS
1x Hue Bridge
1e vraag: Is dit een prima oplossing voor thuiswerken en entertainment (streamen, downloaden)?
Daarnaast zit ik nog met wat basic vragen:
2. Welke poort op de KPN Box 12 en welke op switch gebruik ik om deze te connecten? WAN of LAN?
3. Op welke van de 2 poorten van de Deco sluit ik de kabel uit de switch aan (de 1gbps of de 2.5 gbps)?
4. Kan ik de vrije poort op de Deco gebruiken om nog een desktop of switch aan te sluiten? Bijvoorbeeld deze simpele: uitvoering: TP-Link LS1005G
Ten slot ben ik benieuwd of het voor de toekomst zo een simpele plug-&-play setup is. Mocht ik volgend jaar overstappen naar T-Mobile of een andere aanbieder, kan ik dan gewoon het modem wisselen en klaar is kees? Draait alles daarna zonder instellen weer zoals voorheen?
Mijn dank is groot!