Inductie beschermings matten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:44
Binnenkort met de nieuwe keuken gaan we over op indcutie. Het heftig heen en weer schudden en stuiteren van de Buyer pannetjes met vonken en vlammen tot gevolg is daardoor verleden tijden...

Wel nu, ben ik bang voor "old habbits" dat ik alsnog de pannen sta om te husellen en daardoor de glasplaat zal beschadigen... natuurlijk is het een gebruiks voorwerp maar toch zonde vooral met onhandige dochter die alles uit der handen laat glijden, m'n vrouw die met schuurmiddel waarschijnlijk de plaat gaat schoonmaken, ik zag het al allemaal alweer helemaal voor me dat 't binnen een week niet meer om aan te zien is...

Gelukkig zijn er, hou je vast, inductie-beschermings-matten te koop. Maar let wel goed op, want niet slle inductie beschermings matten, kun je tijdens het koken op de inductie kookplaat laten liggen en dienen dus alleen voor bescherming als je hem niet gebruikt.

De matten die je wel kan gebruiken tijdens het koken hebben vaak het formaat van een pan of grillplaat en kosten rond de 30,- voor een setje waar ik net niet genoeg aan heb en de rest van de plaat niet beschermd.

Nu ben ik eens gaan zoeken naar een simpele bakmat vam ciliconen maar ook die zijn vaak niet groter dam eem gemiddelde oven, 30/40cm soms 60cm, waar mijn inductie-kook-plaat 60 bij 90cm is.

Bij ome ali heb ik iets moois gevonden, maar voor een ali-product alsnog een stevige prijs voor een ciliconen mat van 60 / 100cm en helemaal mooi hij is transparant, dus je kan de knopjes en lampjes en zo nog zien.

Bij een andere webshop hebben ze rollen van 120cm breed. Dat is mooi, snij er 90cm van af en daarna door-de-midden en ik heb er twee.

Het voordeel is dat ze doorzichtig zijn en de gehele kookplaat bedekken.

Wat vinden jullie er van, is het een goed alternatief, hoe dunner hoe beter, inbranden hittebestendigheid endergelijke, zijn er officielere alternatieven die ik nog niet heb gevonden...
Ik ben benieuwd maar jullie visie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYQeeVAv9tqAo1HghGBpC4t3i6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saOxyhr6u5J4aGDdaPl0uVAN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHfqot-QW1Srh64qTTcYDQ6dcLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1XzRFcrX8vV69MbcC1dgArQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Leuk bedacht maar gok dat het een goed hete pan ook niet gaat overleven.

Daarnaast zijn moderne inductieplaten dusdanig hard dat ik in een jaar tijd geen enkel krasje of pitje in mijn nieuwe plaat heb gekregen. (Aeg)

En ik ben niet bepaald zachtzinnig ook schoonmaken met de schuurspons heeft geen sporen achter gelaten.

Als ik het vergelijk met mijn vorige plaat een 20 jaar oud model hoefde je er enkel maar naar te wijzen en er zat al een kras op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:13

Reinier

\o/

Ik vind het best een beetje geldverspilling. Echt nergens voor nodig IMHO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:47

PB-powell

Mr. Laziness

Hier na 2 jaar op een whirlpool-plaat is er nog geen kras te zien, ook ik 'hussel' de pan wel eens zonder deze op te tillen.
Ik denk dat je banger moet zijn voor niet goed schoonmaken + opnieuw koken voor ingebrande etensresten dan krasjes.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-06 22:41

Esumontere

Floep, banaan.

Dit moet je niet willen. Alle extra afstand tussen je pannen en je inductiekookplaat zorgt voor energieverlies en daardoor slechte verhitting. Ook als die afstand maar 1 mm is.

Ander puntje van aandacht: Ben je bereid om al je pannen te vervangen? Want dat is nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-06 12:56
HG inductie reiniger, je hebt normale voor regelmatig gebruik en intensieve voor de ingebrande ongelukjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Esumontere schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:22:
Dit moet je niet willen. Alle extra afstand tussen je pannen en je inductiekookplaat zorgt voor energieverlies en daardoor slechte verhitting. Ook als die afstand maar 1 mm is.

Ander puntje van aandacht: Ben je bereid om al je pannen te vervangen? Want dat is nodig.
Dat laatste hoeft niet direct het geval te zijn, wij gebruiken ook nog onze oude set pannen zonder problemen. Bij koek- en wokpannen moet je wel opletten of ze inductie-geschikt zijn. Dat kan je vaak zien aan de iconen op de onderkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-06 22:41

Esumontere

Floep, banaan.

PB-powell schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Dat laatste hoeft niet direct het geval te zijn, wij gebruiken ook nog onze oude set pannen zonder problemen. Bij koek- en wokpannen moet je wel opletten of ze inductie-geschikt zijn. Dat kan je vaak zien aan de iconen op de onderkant.
In principe zijn (vrijwel) alle pannen die gebruikt zijn op gas kromgetrokken vanwege inhomogene verwarming. Zou kunnen dat ze nog een wel functioneren op inductie, maar een kromme pan is funest voor de kookplaat. Gewoon niet doen, alles vernieuwen is altijd beter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Esumontere schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:26:
[...]

In principe zijn (vrijwel) alle pannen die gebruikt zijn op gas kromgetrokken vanwege inhomogene verwarming. Zou kunnen dat ze nog een wel functioneren op inductie, maar een kromme pan is funest voor de kookplaat. Gewoon niet doen, alles vernieuwen is altijd beter.
Pannen kunnen kromtrekken bij het koken op gas, de algemene consensus is dat zolang dit niet te erg is je ze prima nog kan gebruiken. Ik zou als TS zijnde eerst proberen of de huidige pannen werken voor over te gaan op aanschaf nieuwe (zelfs webshops die pannen verkopen raden dit aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware

Wil liever niet m'n pannetjes vervangen. Het meeste is gietijzer dus magnetisch en een paar wegwerp koeken-pannetjes van tefal en ikea, de kookpannen gaan naar schoonmoeder en zijn wat mij betreft sowieso aan vervanging toe.

Ik denk dat de hogere segment pannen nog wel een tweede ronde op de inductie mee kunnen en dat het kromtrekken wel mee valt, waterpasje er langs?

De Buyer pannen (plaatstaal), ikea en tefal ie worden vervangen en kosten niet de hele wereld, wel jammer want de buyer pannnen zijn goed ingewerkt :-), de gietijzeren ga ik nog checken op kromtrekken.

Het hele verhaal is trouwens niet vanwege het vervangen van pannen, maar gewoon ter bescherming van en om het een beetje schoon te houden, al vraag ik me af of een 1 / 2 dikke mat een vallend kopje tegenhoud...

Ik denk er verder over na, tot ie tijd volg ik het advies van iedereen om gewoon er niks op neer te leggen :-).

[ Voor 11% gewijzigd door squareware op 24-05-2023 19:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:26
Ik gebruik soms een velletje van een keukenrol om inductieplaat te beschermen - enkel op de hoogste stand wil het velletje wel eens beetje bruin zijn maar anders is er niks aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
SirMemeAlot schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:51:
Ik gebruik soms een velletje van een keukenrol om inductieplaat te beschermen - enkel op de hoogste stand wil het velletje wel eens beetje bruin zijn maar anders is er niks aan de hand :)
A leuk dat idee had ik ook, maar dan met bakpapier, dat is er dan weer voor gemaakt en zijn de velletjes ook wat groter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik had dezelfde zuinigheid met m'n nieuwe Bora X Pure. Nu een jaar verder, gewoon lekker koken niet druk maken. Krasjes horen erbij en vallen reuze mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wij hebben nu drie jaar een Bosch inductie plaat. Die zit werkelijk vol met krassen, niet normaal! Eenmaal weer schoongepoetst zie je het echt niet zo, maar het viel me wel tegen.

Ik ben overigens mijn debuyer koekenpan en BK kookpannen gewoon blijven gebruiken van gas naar inductie. Functioneel niks aan de hand! Misschien dat de krassen daar vandaan komen 😉.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:26
squareware schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:55:
[...]

A leuk dat idee had ik ook, maar dan met bakpapier, dat is er dan weer voor gemaakt en zijn de velletjes ook wat groter...
Dat zou je zeker kunnen testen, wil dat morgen ook wel eens testen. Benieuwd of dat ook werkt - vast wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:39

DjVe

Hatsaflats!

Ik gebruik wel van die matjes op een Bora plaat. Vind het wel prettig werken eigenlijk. Vooral omdat de pan er lekker stevig op staat (kan niet glijden). Op mijn vorige falcon fornuis had ik na een paar jaar toch best wat krassen staan icm met stalen en gietijzeren pannen.

Matjes gooi je eens per week ff in de vaatwasser/in het sopje om de keuken af te doen. Werkt prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-06 07:18
Perfect dit topic! Toevallig ben ik hier ook naar op zoek. Bakpapier lijkt me niet zo handig. Dat rolt op en schuift. Bovendien dempt het niet. Siliconen zou volgens mij toch al goed moeten zijn? Zelfs als je biefstuk gaat bakken kom je niet boven de 250 graden uit. En desnoods haal je maar even die mat weg voor die ene keer.

Energieverlies kun je vrij snel bepalen: breng eens een 5L water aan de kook en time het verschil. Wel tussentijds even de plaat afkoelen voor een eerlijke vergelijking. Ik vraag me af of dit wel een significant verschil gaat zijn hoor.

En mbt kromtrekken: ik heb nog geen enkele pan of ketel gehad die krom was. Ook het goedkopere spul niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:21
Blokker heeft een oplossing:

https://www.blokker.nl/th...---set-van-3/2118073.html

Wij hadden ze achteraf ook moeten kopen.. Die eerste krasjes doen toch pijn.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Devian schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:17:
Blokker heeft een oplossing:

https://www.blokker.nl/th...---set-van-3/2118073.html

Wij hadden ze achteraf ook moeten kopen.. Die eerste krasjes doen toch pijn.
"kunnen temperaturen aan tot 200 graden Celsius"
Je kunt toch makkelijk 200C halen met een bakpan? En als je dat bewust niet haalt, doe je het per ongeluk wel een keer is je siliconen beschermmat vast gesmolten aan zowel je kookplaat als aan je pan 8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:30

Kromme pan is natuurlijk geen probleem bij inductie, alleen bij contact-verwarmen. Daarbij zorgt de lucht laag voor isolatie. Gelukkig heeft een elektromagnetisch veld weinig "last" van een paar mm lucht. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:21
Ik had eerder zo'n matje op mijn splinternieuwe Bora moeten hebben. We hebben een vensterbank een paar cm hoger dan de kookplaat en daar staat een plant op in een pot die naar beneden kelderde. Meteen een dikke put erin en krassen. Ja, had ik maar denk je dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:04
Die dingen die @Devian linkt zijn perfect, gebruik ze hier ook op de Bora.

Niet eens percee vanwege de krassen, maar vooral vanwege het schuiven. Dat het niet krast is dan mooi meegenomen, maar is bijzaak.

Volgens de beschrijving kun je dan beter niet de tijdelijke power stand gebruiken. Maar in praktijk is me dat wel goed afgegaan.

Na het koken en afkoelen gaat er zo'n grote mat overheen die beschermt, maar in ons geval is het kookeiland ook het eerste vlak wat je tegenkomt als je binnenkomt
Dus met regelmaat staat er een boodschappentas half op of liggen er sleutels op.

[ Voor 26% gewijzigd door S-te-fan op 24-05-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
True schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:23:
[...]

"kunnen temperaturen aan tot 200 graden Celsius"
Je kunt toch makkelijk 200C halen met een bakpan? En als je dat bewust niet haalt, doe je het per ongeluk wel een keer is je siliconen beschermmat vast gesmolten aan zowel je kookplaat als aan je pan 8)7
Het magnetische veld zorgt dat alleen de pan warm word, deze staat bovenop de mat. Warmte trek omhoog dus of je ie temperatuur ook echt eenvoudig de mat bereikt is de vraag... de mat van mijn voorbeeld kan tot 230°c.
Hoe dikker de mat hoe langer het zal duren voordat die tot aan de kookplaat gesmolten is, maar een te dikke mat zal weer voor minder werking zorgen omdat de pan verder van de magnetische velden staat.

Wellicht te testen met een blok hout er tussen om te zien hoever het magnetisme rijkt... hout of een kurk mat is misschien ook het overwegen waard, aangezien kurk tot 800°c kan verdragen. We hebben ook een tijdje ronde kurk onderzetters gehad om een hete pan op te zetten... misschien prik bord uit elkaar trekken? Maar ben bang dat daar nog iets van lijm op zit.
DjVe schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:09:
Ik gebruik wel van die matjes op een Bora plaat. Vind het wel prettig werken eigenlijk. Vooral omdat de pan er lekker stevig op staat (kan niet glijden). Op mijn vorige falcon fornuis had ik na een paar jaar toch best wat krassen staan icm met stalen en gietijzeren pannen.

Matjes gooi je eens per week ff in de vaatwasser/in het sopje om de keuken af te doen. Werkt prima
Hoe dik zijn die matjes? Op het plaatje lijkt het 1 a 2 mm...

[ Voor 23% gewijzigd door squareware op 25-05-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:39

DjVe

Hatsaflats!

squareware schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Het magnetische veld zorgt dat alleen de pan warm word, deze staat bovenop de mat. Warmte trek omhoog dus of je ie temperatuur ook echt eenvoudig de mat bereikt is de vraag... de mat van mijn voorbeeld kan tot 230°c.
Hoe dikker de mat hoe langer het zal duren voordat die tot aan de kookplaat gesmolten is, maar een te dikke mat zal weer voor minder werking zorgen omdat de pan verder van de magnetische velden staat.

Wellicht te testen met een blok hout er tussen om te zien hoever het magnetisme rijkt... hout of een kurk mat is misschien ook het overwegen waard, aangezien kurk tot 800°c kan verdragen. We hebben ook een tijdje ronde kurk onderzetters gehad om een hete pan op te zetten... misschien prik bord uit elkaar trekken? Maar ben bang dat daar nog iets van lijm op zit.

[...]

Hoe dik zijn die matjes? Op het plaatje lijkt het 1 a 2 mm...
1mm. Ik heb ze van Noswo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie echt het nut er niet van in, mijn kookplaat is zonder krassen na jaren gebruik. Gewoon pan optillen als je gaat schudden.

Verder kan je de plaat gewoon schoonhouden met een doekje met afwasmiddel, als je JIF moet gebruiken ben je wel echt een knoeier.

Zo'n matje is echt een oplossing voor een probleem wat (bij mij) niet bestaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
Ik kook nu al bijna 5 jaar op inductie.

Het is en blijft een gebruiksvoorwerp.

Ik gebruik HG reiniger en toen het een keertje heel diep was ingebrand gewoon een speciale glas krabber.

Gewoon lekker koken en er minder over nadenken.
Je kan natuurlijk hem wel afdekken als je dochter hem wel gebruiken als extra werkplek om koekjes te bakken of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:02

ThePsycho

Biertje?

Ik gebruik ze zelf vooral zodat pannen wat minder schuiven, maar deze zijn tot nu toe erg fijn.

In 18 en 22mm beschikbaar en volgens de beschrijving kunnen ze tot 330°C.

[ Voor 9% gewijzigd door ThePsycho op 26-05-2023 08:06 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squareware
Gisteren is de keuken in elkaar geknutseld en vandaag voor het eerst m'n inductie gebruikt...

Eigenwijs dat ik ben maar wel met voorzichtigheid de silicone mat van ali er op gelegd, en stukje bij beetje geprobeerd, koken van rijst en bakken van gehakt en prutellen van chilo-concarne. Alles werkt prima inclusief de touch knoppen en de hob2hub van aeg (infrarood? Verbinding met de afzuigkap.

Het geeft mij in iedergeval een fijn gevoel dat de pannen niet glijden, maar of de mat voldoende absorbeerd om de pan te laten kletteren bij het omwchudden is te betwijfellen en zal ik daarom proberen niet re doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVIOv7Mstwe7SNSXob_PEKhapD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbJ0by32xwAPO52qvbTLR4GM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjxdysHAclXIxM0KS6CyKSPWM0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKhg198kdCcMn3nonMrwiT3F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTxk4340LSddz5Ab4FnsfmSuHy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OllPVFE7y8JyQbUfQ2C0vM5n.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's zijn lastig te maken met al dat gespiegel. Maar de mat krult een beetje op en na afkoelen vormt die weer terug. Het laat ook geen sporen achter op het glas na gebruik.

Ik zal er zeker nog een kopen dan kan deze de vaatwasser in.

[ Voor 11% gewijzigd door squareware op 19-07-2023 19:01 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-06 13:59
Sorry ik vind het geen gezicht. Koop je een mooie nieuwe kookplaat leg je er zo'n stom vel overheen. Ik heb mijn (Siemens) inductie plaat nu 3 jaar en er zit nog geen krasje op. gewoon regelmatig schoonmaken en let op zout en suiker onder pannen. Dat krast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
jannus66 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:04:
Sorry ik vind het geen gezicht. Koop je een mooie nieuwe kookplaat leg je er zo'n stom vel overheen. Ik heb mijn (Siemens) inductie plaat nu 3 jaar en er zit nog geen krasje op. gewoon regelmatig schoonmaken en let op zout en suiker onder pannen. Dat krast wel.
Ik had de mat transparanter verwacht. Misschien is een zwarte mat wel mooi, maar geen idee of het licht voor de knoppen er dan doorheen schijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Zo'n mat is niet echt nodig en lijkt mij onpraktisch. Verder weet je niet precies wat voor stoffen er in de lucht steeds vrij kunnen komen tijdens hitte.

De Buyer Mineral B plaatstalen pannen werken uitstekend op inductie. We hebben een IKEA BEJUBLAD inductiekookplaat in de kleur wit en deze ziet er ook nog steeds goed uit. Scherpe kookplaatkrabber regelmatig gebruiken is genoeg. Het blijft een gebruiksartikel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FKdBxHKc/bejublad-inductiekookplaat.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door CR2032 op 23-07-2023 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itaalol
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09-2024
Wij hebben zelf zoiets:

https://www.bol.com/nl/nl...0oQwl7EAQYASABEgL0afD_BwE

En het werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Om even my 2 cents toe te voegen:

Ik ga echt niet zuinig met mijn kookplaat om, ik hussel met de pannen, schuif ze van de ene pit naar de andere pit, laat regelmatig spul overkoken en ben niet iemand die meteen dezelfde dag nog staat te schrobben om het weer schoon te krijgen.
Na 5 jaar ziet mijn kookplaat er nog als nieuw uit. Ik maak het schoon met water en een druppel afwasmiddel op een nat doekje en veeg het daarna na met een keukenpapiertje. Af en toe gebruik ik de HG inductieplaatreiniger met wat keukenpapier om het wat grondiger te reinigen.

Er zitten geen krassen op, er zitten geen vlekken op en het geheel is nog zoals de eerste dag.

Kookplaten zijn tegenwoordig erg goed, je kunt ze gewoon gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, zonder dat het een probleem is. Enige waarmee je echt moet oppassen is een puntbelasting, bijvoorbeeld een vork ofzo laten vallen met het handvat naar onder kan de plaat verbrijzelen. Maar zelfs dat kan 10x goed gaan zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53
Het doet mij denken aan van die auto's met een hoes om de motorkap tegen steenslag. Dan blijft je motorkap mooi totdat je hem weer verkoopt, maar je rijdt wel permanent voor lul...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daPwzDeDfG0xsi8fBPfz9Z6Sd_A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x4yQUROMd81JjvyXgkUaIuAp.png?f=user_large

Qua krassen en butsen in een goede inductieplaat, dat valt reuze mee. Mijn Siemens plaat die ik 10 jaar geleden 2ehands gekocht heb, ziet er nog prima uit, als ik hem een keer goed schoonmaak O-)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 20:11

voz

De echte kenner

Het altijd moeten vervangen van pannen is absolute onzin. Zolang de pan van onder vlak is, is er geen probleem. Natuurlijk moet de pan wel geschikt zijn voor inductie, oftewel magnetisch zijn.

Onze eigen pannen zijn van gas naar keramisch naar inductie meegegaan, dit levert geen enkel probleem op.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Wij hebben paar jaar nu een Bora kookplaat en eigenlijk het meeste last van vlekken (zeker na veel grillen bv). Na bezoek van een Bora monteur (voor iets anders) dit potje gekregen:

https://boraonderdelen.nl/product/beckmann-poetssteen-250g/

Werkt echt perfect! Verder hebben we na 2 jaar intensief gebruik (gezin met 3 jonge kinderen) eigenlijk geen zichtbare krassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-06 07:36
voz schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:59:
[...]
Zolang de pan van onder vlak is, is er geen probleem.
zelfs dat hoeft niet bij inductie. Vlakke pannen was een eis voor keramische kookplaten, die met contactwarmte werkt, inductie werkt niet met contactwarmte

[ Voor 11% gewijzigd door emielbf op 26-07-2023 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:07
Wij hebben de glasplaat van onze Siemens kookplaat (met afzuiging in het midden) binnen vier jaar moeten vervangen vanwege een barst. We hebben geen idee waardoor de barst is veroorzaakt. Wel weten we inmiddels dat Siemens daar geen garantie op geeft en onze verzekering een beetje vergoed.

Ik ben wel geinteresseerd in tempered glass op de inductieplaat. Kan het alleen voor ons model nog niet vinden.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
ephymerous schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:05:

Ik ben wel geinteresseerd in tempered glass op de inductieplaat. Kan het alleen voor ons model nog niet vinden.
Ik denk dat de kookplaat zelf al getempered is. Misschien zelf iets op maat snijden van een ouwe douchcabine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-06 11:38
Ik gooi er gewoon een velletje keukenpapier tussen, vooral omdat ik kleine knarsende geluiden hoor als een pan direct op de kookplaat staat en dan ga ik echt door de grond. Bijkomend voordeel is dat ik de beetjes vuil na het koken gelijk op kan doeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailer
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-08-2023
Ah, een dergelijk topic zocht ik!

Ik zit met hetzelfde 'probleem'.

Echter niet vanwege krassen enz, dat is niet aan de orde.

Ik heb plaatstalen pannen, die moet je na gebruik afwassen met alleen heet water en daar insmeren met olie. Binnen en buitenkant.

Nu gaat het dus om de buitenkant... je zet de pan op je plaat, zet de inductieplaat aan en de pan wordt warm.. de olie die wordt weer wat vloeibaarder en dan krijg ik dus vet kringen op mn plaat . Niet oliën is geen optie ivm roest

Het zijn heerlijke pannen! al jaren in gebruik, denk wel 10 jaar.

iemand hier tips/suggesties voor/over?

Of toch maar overstap overwegen naar gietijzer, waar je buitenkant niet van hoeft in te oliën?

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-06 07:36
ik zou nieuwe pannen kopen, neemt je olie gebruik ook af ;-) Want olie trekt ook in die matten en dat wordt goor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ephymerous schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:05:
Wij hebben de glasplaat van onze Siemens kookplaat (met afzuiging in het midden) binnen vier jaar moeten vervangen vanwege een barst. We hebben geen idee waardoor de barst is veroorzaakt. Wel weten we inmiddels dat Siemens daar geen garantie op geeft en onze verzekering een beetje vergoed.

Welke verzekering dekt zoiets en was je kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wailer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:18:

Ik heb plaatstalen pannen, die moet je na gebruik afwassen met alleen heet water en daar insmeren met olie. Binnen en buitenkant.

Nu gaat het dus om de buitenkant... je zet de pan op je plaat, zet de inductieplaat aan en de pan wordt warm.. de olie die wordt weer wat vloeibaarder en dan krijg ik dus vet kringen op mn plaat . Niet oliën is geen optie ivm roest

Ik olie sinds het inbranden nooit de buitenkant van mijn plaatstalen pannen. Maar af en toe de binnenkant ook. Ik heb er nooit roest op kunnen terugvinden. Ik heb dus op inductie ook nergens last van.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:35
squareware schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Ik denk dat de kookplaat zelf al getempered is. Misschien zelf iets op maat snijden van een ouwe douchcabine.
Tempered/gehard glas kun je niet meer op maat snijden. Dat moet gebeuren voordat het gehard wordt. Je kunt een glasplaat bestellen maar goedkoop gaat dat niet zijn. En doordat je het niet te dik wilt hebben zal het zeer, zeer gevoelig zijn voor impact. Een pan neerzetten kan dan al snel een verpletterend effect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:07
Wolly schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:08:
[...]

Welke verzekering dekt zoiets en was je kwijt?
Poe gewoon de tussenpersoon ingeschakeld en die regelde het. Ik gok de opstalverzekering. Eigen risico was 150 euro ofzo, totaalbedrag rond de 750 euro

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:04
Hier al 10jaar+ een inductieplaat, aangekoekte zooi haal ik met een verfkrabber los..... en tot op heden nog steeds geen krassen te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissarion53
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-11-2023
Ik weet het niet zeker met een siliconen mat, maar bij mij gaat hij ontzettend piepen als je er wat dan ook oplegt, zelfs een theedoek. Maar enige opvoeding van vrouw en dochter .. .schuurmiddel, er dingen op laten vallen ... ze zijn hoop ik toch niet gek ? Mijn kookplaat is al enkele jaren oud, kan zo terug naar de winkel. Maar ja, daar is niets op gevallen, en schuurmiddel komt de keuken niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Wailer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:18:
Ah, een dergelijk topic zocht ik!

Ik zit met hetzelfde 'probleem'.

Echter niet vanwege krassen enz, dat is niet aan de orde.

Of toch maar overstap overwegen naar gietijzer, waar je buitenkant niet van hoeft in te oliën?

dank!
De pannen die ik gebruik, plaatstaal en gietijzer brand ik altijd eerst in en dat is eigenlijk heel simpel. Was de pan/wok/wadjang eerst met heet water, geen afwasmiddel dus! Daarna afdrogen en dan insmeren met zonnebloemolie, zowel binnen als buitenkant. Rek in de oven op de laagste positie en dan de pan er ondersteboven op zetten. In het geval van een houten, bakelieten of plastic handgreep die er even afhalen, anders smelt/verbrand het. Oven op de hoogste stand en dan een uur in de oven laten staan, vervolgens de oven uitzetten en de pan nog minstens een kwartier laten staan. Daarna hoef je de pan nooit meer in te smeren met olie, tenzij je de laag beschadigd, maar daar moet je dan echt je best voor doen. Vervolgens kan je beginnen met het opbouwen van de patina laag aan de binnenkant, waardoor je anti aanbak eigenschappen ontwikkeld, meer is er niet nodig, gebruik op deze manier mijn pannen/wokken/wadjangs al zeker 10 jaar en er is nog niets vervangen!
Het insmeren met olie doe ik met een nieuw schuursponsje, de zachte kant uiteraard! In een bakje doe je wat olie, daar leg je je schuursponsje in en dan voorzie je de pan/wok/wadjang van binnen en buiten van een filmlaagje olie, meer is ook niet nodig, teveel olie is juist niet goed namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door MeesKees21 op 12-08-2023 17:06 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 17:00
De mijne is 10 jaar misbruikt. Maar noemen jullie dit krassen? Ik stoor mij er geen seconde aan. En een nieuwe glasplaat is ook wel te overzien, ik verbaas mij dat mensen zich druk maken over een gebruiksvoorwerp. Ik zou er iig geen matjes onderdoen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4oITiWYjlIZs92J3BLiRH7PgMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAtA5xA1QLCes9dzZMglPdzV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
MeesKees21 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

De pannen die ik gebruik, plaatstaal en gietijzer brand ik altijd eerst in en dat is eigenlijk heel simpel. Was de pan/wok/wadjang eerst met heet water, geen afwasmiddel dus! Daarna afdrogen en dan insmeren met zonnebloemolie, zowel binnen als buitenkant. Rek in de oven op de laagste positie en dan de pan er ondersteboven op zetten. In het geval van een houten, bakelieten of plastic handgreep die er even afhalen, anders smelt/verbrand het. Oven op de hoogste stand en dan een uur in de oven laten staan, vervolgens de oven uitzetten en de pan nog minstens een kwartier laten staan. Daarna hoef je de pan nooit meer in te smeren met olie, tenzij je de laag beschadigd, maar daar moet je dan echt je best voor doen. Vervolgens kan je beginnen met het opbouwen van de patina laag aan de binnenkant, waardoor je anti aanbak eigenschappen ontwikkeld, meer is er niet nodig, gebruik op deze manier mijn pannen/wokken/wadjangs al zeker 10 jaar en er is nog niets vervangen!
Het insmeren met olie doe ik met een nieuw schuursponsje, de zachte kant uiteraard! In een bakje doe je wat olie, daar leg je je schuursponsje in en dan voorzie je de pan/wok/wadjang van binnen en buiten van een filmlaagje olie, meer is ook niet nodig, teveel olie is juist niet goed namelijk.
Ipv afdrogen kun je ze op het vuur zetten of zoals nu het geval op de inductie tot al het water verdampt is, daarna olie en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:54
Je hebt ook van die ronde matjes. Die heb ik zelf.

Ik heb ze niet gekocht omdat ik een kraai hen en alles moet blijven glimmen, maar omdat ik anders begin met koken in de keuken en uiteindelijk met de pan in de tuin sta omdat het zo glad is.

Werkt super en ziet er prima uitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8VcgVN-nffsFCNkzd9s4Y8H5GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVC2QiGHksaXNHihfvkHCqv8.jpg?f=fotoalbum_large

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:54
heinoh schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:59:
De mijne is 10 jaar misbruikt. Maar noemen jullie dit krassen? Ik stoor mij er geen seconde aan. En een nieuwe glasplaat is ook wel te overzien, ik verbaas mij dat mensen zich druk maken over een gebruiksvoorwerp. Ik zou er iig geen matjes onderdoen.[Afbeelding]
Ja dat noem ik krassen. Maar niks ergs, het is idd een gebruiksvoorwerp. Ik heb ze vooral vanwege het schuiven

Inductie is top, ik had gas (met een circulatie afzuigkap -WTF wie sluit dat zo aan-) maar de pannen schoven als een gek over mijn Siemens plaat. Nu met die matjes kookt het heerlijk!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Pagina: 1