Synology SHR grotere schijven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 11:19
Beste allemaal,

Ik heb momenteel een NAS die ik puur gebruik als een BACKUP systeem
Er staan dus alleen backups van productieomgevingen op.
Het is een Synology DS2415+ NAS

Ik heb er 11 HD's van 6TB momenteel in zitten. Er is 1 Storage pool:
Synology Hybrid Raid (SHR) (with data protection for 1-drive fault tolerance)
dit resulteert in een totale capaciteit van 54.54 TB

Probleem wat ik heb: ik heb geen ruimte meer vrij. er is 100% van de 54.54TB gebruikt.

Nu wil ik dus extra ruimte gaan toevoegen. het liefst door de 6TB harde schijven te vervangen door schijven met een grotere capaciteit (bijv 10 of 12 TB)

Wat is nu het beste om te doen? kan ik bijvoorbeeld 4 schijven van 6TB vervangen door 4 schijven van 12 TB zodat ik 24TB extra ruimte krijg? of moet ik alle 11 schijven vervangen door grotere? kan ik 1 (ik heb nog 1 slot over) schijf van 14TB in slot-12 plaatsen zodat ik 14TB meer krijg?

Het liefst wil ik een totale opslagcapaciteit van ergens tussen de 80 en 100 TB krijgen. daar kan ik voorlopig mee vooruit :-)
Wat adviseren jullie om te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:07
Als je een SHR storagepool hebt dan kun je schijven gewoon vervangen door grotere schijven.
Je moet dat wel een voor een doen en wachten met de volgende vervangen tot de rebuild klaar is.

Je krijgt pas effectieve ruimte erbij op het moment dat je minimaal twee schijven hebt vervangen.

Houd er rekening met dat het rebuilden van zulke grote schijven heel lang duurt en alles vervangen wel een paar weken in beslag zal nemen.
Tijdens het rebuilden kun je de Nas wel gewoon blijven gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 15:54
Omdat je nog een slot over hebt, kan je daar een grotere disk in zetten. Met de "replace disk" optie kan je dan disk voor disk gaan vervangen.
Hoe je het ook doet, het gaat wel lang duren :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrmUDqjObxuau5mU2yyD8We7cvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naGd1KyECn1ui8N49YzsecrR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door reinier68 op 24-05-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
@Ben(V) @reinier68 dank jullie wel voor de reactie. Ik weet dat dit heel erg lang gaat duren, maar ik heb de tijd. ik kan tijdelijk wel even snel wat ruimte vrijmaken.

mijn plan is nu als volgt: ik koop 2 HD's van 14TB.
1 HD zet ik in het vrije slot en ik breidt dan de huidige pool uit met 1 disk.
als dat helemaal gedaan is vervang ik 1 van de 6TB door de 14TB (vervang disk)

volgens de calculator heb ik dan (SHR) 82 TB. mocht ik later meer nodig hebben dan vervang ik de 6TB disks voor 14TB disks (steeds per 2)

Is dit een goede aanpak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Ik zie wat anders in de calculator

Maar ik zou eerste de 14TB in slot 12 zetten, dan replace disk doen met slot 11.
Als dat afgerond is, dan slot 11 voorzien van een 14TB, en die aan de pool toevoegen.

Maar dan is het ook gedaan met je speelruimte. Als je toch al naar de 80-100TB wil/moet, waarom ga je dan niet door met het gebruiken van je lege slot en de "replace disk" optie ?
Geeft je de meeste continuïteit.

PS: als je gaat rebuilden en data scrubbing uitvoeren, dan gaat je performance behoorlijk naar beneden.
past dat wel in je backup window ?

[ Voor 33% gewijzigd door reinier68 op 24-05-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
@reinier68 bedankt weer! dus:

1- slot 12 vullen met 14TB
2 - dan replace disk met slot 11
3 - 6TB uit slot 11 verwijderen.
4 - 14TB in slot 11 en dan toevoegen aan pool.

Na stap 4 heb ik dan alle slote gevuld. Mocht ik dan meer ruimte nodig hebben dan bijvoorbeeld slot 9 en 10 vervangen door 14TB etc..

ik ga eerst maar eens ff de HD's bestellen :-) WD-red lijkt mij de juiste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
hmm. ik wil voor de WD-red serie gaan, maar als ik kijk op de compatibiliteitslijst (https://www.synology.com/...igital&p=1&change_log_p=1) dan is de max 10TB. Is de lijst oud of ondersteund mijn DS2415+ geen grotere schijven?>?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Tsja, een 2415+ is geen actuele machine :-)
Synology houd niet voor elke NAS de lijst goed bij. Lees: ze testen oudere modellen niet meer met nieuwe hardware. Dat zegt niets over de werking. 99.9% kans dat het gewoon werkt, alleen zal DSM je melden dat de disk niet voorkomt op de compatibiliteit lijst. Maar dat doet mijn NAS ook met Iron Wolf Pro 16TB drives. En die staan wel op de lijst nota bene.

En als 1 disk niet werkt, probeer dan eerst de andere. Kans bestaat dat WD je een dooie disk levert (komt helaas vaker voor bij WD tegenwoordig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:10
Ik heb een 1512+ met Exos X16 16 TB schijven.

Dus nog wat ouder en ook niet officieel gesupport door Synology.

Hier heb ik een melding over gekregen en die heb ik weggeklikt.

Daarna mijn 2-schijfs SHR1 uitgebreid naar 3 schijven. Duurde wel 2-3 dagen, maar mijn schijven zijn ook wat groter dan 10 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
White Feather schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:36:
Ik heb een 1512+ met Exos X16 16 TB schijven.

Dus nog wat ouder en ook niet officieel gesupport door Synology.

Hier heb ik een melding over gekregen en die heb ik weggeklikt.

Daarna mijn 2-schijfs SHR1 uitgebreid naar 3 schijven. Duurde wel 2-3 dagen, maar mijn schijven zijn ook wat groter dan 10 TB.
kijk, dat geeft de burger moed :-) ik heb de 14TB's besteld. morgen binnen en dan zal ik eens ff kijken . dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Als ik jouw linkje gebruik, kom ik op een NL pagina uit, ik gebruik echter onderstaand linkje en dan zie je dat er 14TB en 16TB schijven in je nas kunnen.

https://www.synology.com/...d_trim&p=1&change_log_p=1

Ik zou dan gaan voor de Toshiba MG08ACA16TE 16TB schijven, deze kosten ongeveer € 245,00 per stuk en hebben 512MB cache.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:28
Synology raad aan om voordat je hieraan begint eerst een scrub uit te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat ik nog niet benoemd zie:

Is de data die erop staat belangrijk genoeg dat deze niet verloren mag gaan bij het uitbreidingsproces?

Je zet namelijk een berg extra belasting op de schijven elke keer dat je een schijf vervangt en de hele array weer moet valideren. Er is een reëele kans dat er tijdens het proces een of meerdere schijven kunnen falen. Je hebt maar 1 disk fouttolerantie, dus als je net een disk gewisseld hebt is die tolerantie 0.

Afhankelijk van de waarde van de data zou een 2 disk fouttolerantie geen overbodige luxe zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:07
Met deze hoeveelheid disken en data zou ik ook heel zeker overgaan op SHR-2.
Naar mate je meer en grotere disken toevoegt wordt de kans op een disk failure tijdens een rebuild steeds groter.
Eerst een scrub is zeker een goed advies en scrubben moet je zo wie zo iet van elk half jaar doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
dank voor de tips. NAS is puur backup, dus als het mis gaat dan kan ik de NAS opnieuw vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
reinier68 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:43:
Ik zie wat anders in de calculator

Maar ik zou eerste de 14TB in slot 12 zetten, dan replace disk doen met slot 11.
Als dat afgerond is, dan slot 11 voorzien van een 14TB, en die aan de pool toevoegen.

Maar dan is het ook gedaan met je speelruimte. Als je toch al naar de 80-100TB wil/moet, waarom ga je dan niet door met het gebruiken van je lege slot en de "replace disk" optie ?
Geeft je de meeste continuïteit.

PS: als je gaat rebuilden en data scrubbing uitvoeren, dan gaat je performance behoorlijk naar beneden.
past dat wel in je backup window ?
@reinier68 : Ik heb de schijven (2 x 14TB) binnen en heb er 1 in slot 12 (die nog leeg was) geplaatst. Als ik nu kijk in de storage manager dan zie ik deze nieuwe schijf van 14TB erbij staan. dat ziet er dus goed uit. Nu wil ik op jouw advies disk11 gaan replacen met deze nieuwe, maar als ik disk 11 kies en ik dan naar actions ga, dan heb ik geen 'replace' optie. wat te doen? Hieronder screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nktBAem0-8-OiEdLTLjvgHniyng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8m0KtpmVDYCMoOeKUilhVlK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat is niet waar replace drive moet staan volgens mij.
Go to Storage Manager > Storage.
Click the upper-right ... icon of the storage pool whose drive you want to replace.
Ik zou gokken hier op basis van wat daar staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pW_aiDySXltKDYe7OWbn83Ap4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dUpfquQlgXUZOSlgCiX2C379.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
jeroen3 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:12:
Dat is niet waar replace drive moet staan volgens mij.

[...]

Ik zou gokken hier op basis van wat daar staat?
[Afbeelding]
Goedemorgen @jeroen3 ook daar zie ik geen 'replace' optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhxHIkVWuX49qD7hL8p7scybjw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KagxoyJNLnkUzm6kJ07lcGa9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZWHp_Xgw-dywekyXxsBH-IgysM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIqbTVJOYLN02QxxzRC8HWfz.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kan ik wel het volgende doen:
1: toevoegen nieuwe 14TB drive aan de pool
2: als 1 gedaan is drive 11 deactiveren en er nieuwe (tweede) 14TB in doen

Maar dit is dan een andere werkwijze dan welke @reinier68 adviseert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
oh je hebt natuurlijk geen DSM 7.... 8)7

Dan moet je het op de traditionele degradatiemethode doen.
Synology schrijft zelfs dat de nas helemaal uit moet, dat weet ik niet zeker. Dit model is toch wel hotswap?

edit: replace drive zit erin sinds 7.0-41890
"Added the ability to replace a drive in a healthy storage pool with an unused one without interrupting services or causing storage pool degradation."

[ Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 30-05-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
jeroen3 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:46:
oh je hebt natuurlijk geen DSM 7.... 8)7

Dan moet je het op de traditionele degradatiemethode doen.
Synology schrijft zelfs dat de nas helemaal uit moet, dat weet ik niet zeker. Dit model is toch wel hotswap?
AHA, dat is het probleem. duidelijk. ik ga het op de traditionele manier doen.

de DS2415+ heeft HOTSWAP, maar NAS uitzetten is geen probleem. kan ik hem buiten een keer doorblazen / stofvrij maken ;-)

Dank je wel voor de support!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
kuwerti schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:52:
[...]

AHA, dat is het probleem. duidelijk. ik ga het op de traditionele manier doen.

de DS2415+ heeft HOTSWAP, maar NAS uitzetten is geen probleem. kan ik hem buiten een keer doorblazen / stofvrij maken ;-)

Dank je wel voor de support!!!
De DS2415+ kan probleemloos DSM 7,.1.x draaien.

Je moet disk12 selecteren (NOT INITIALIZED), dan zou die optie er moeten zijn. Je hebt nu disk11 geselecteerd, maar die is al in je array opgenomen.

Je kiest disk 12, dan de Replace Disk, dan kies je ervoor om disk 11 te replacen.
En dan lang wachten tot hij klaar is :-)

[ Voor 11% gewijzigd door reinier68 op 30-05-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja die upgrade naar 7 is het wellicht wel waard als je dit vaker wil doen.
Mits je geen apps draait die je dan verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
reinier68 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:00:
[...]

De DS2415+ kan probleemloos DSM 7,.1.x draaien.

Je moet disk12 selecteren (NOT INITIALIZED), dan zou die optie er moeten zijn. Je hebt nu disk11 geselecteerd, maar die is al in je array opgenomen.

Je kiest disk 12, dan de Replace Disk, dan kies je ervoor om disk 11 te replacen.
En dan lang wachten tot hij klaar is :-)
hoi @reinier68 als ik disk 12 select en dan naar 'actions' ga heb ik de volgende opties
-Secure erase
-Deactivate (greyed out)
-Configure (hier kan ik alleen de write cache enabelen/disabelen)

even over de upgrade: ik zie (als ik naar update&restore ga) dat mijn DSM up-to-date is (versie DSM 6.2.4-25556 update 7)

Moet ik dan een manual update uitvoeren en dan eerst ergens DSM7 downloaden? heb dit nog nooit gedaan. deed altijd alleen auto-updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
kuwerti schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:33:
[...]

hoi @reinier68 als ik disk 12 select en dan naar 'actions' ga heb ik de volgende opties
-Secure erase
-Deactivate (greyed out)
-Configure (hier kan ik alleen de write cache enabelen/disabelen)

even over de upgrade: ik zie (als ik naar update&restore ga) dat mijn DSM up-to-date is (versie DSM 6.2.4-25556 update 7)

Moet ik dan een manual update uitvoeren en dan eerst ergens DSM7 downloaden? heb dit nog nooit gedaan. deed altijd alleen auto-updates.
Hoi,

DSM7 moet je idd zelf installeren. Overgang van 6 naar 7 gaat niet automatisch.
Link hier

Wel eerst even 7.0 installeren, dan gaat de update weer vanzelf verder zoals je gewend bent.

Nu 6.2.4-25556
Stap 1 : 7.0.1-42218 (downloaden en manueel installeren)

Stap 2 : 7.1.1-42962 (with Update 1)

Stap 3 : 7.1.1-42962 Update 5

enzovoort

[ Voor 7% gewijzigd door reinier68 op 30-05-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
reinier68 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Hoi,

DSM7 moety je idd zelf installeren. Overgang van 6 naar 7 gaat niet automatisch.
Link hier

Wel eerst even 7.0 installeren, dan gaat de update weer vanzelf verder zoals je gewend bent.

Nu 6.2.4-25556
Stap 1 7.0.1-42218 (downloaden en manueel installeren)

Stap 2 7.1.1-42962 (with Update 1)

Stap 3 7.1.1-42962 Update 5

enzovoort
toon volledige bericht
@reinier68 u bent weer geweldig ;-) Dank je. ik zal dit deze week eens gaan uitvoeren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
nou, heb ik weer. systeem was bezig met repairing (nadat ik de 6TB schijf had disabled en de nieuwe 14TB erin heb geplaatst. checking parity consistency 98.04% maar nu krijg ik geen verbinding meer met de NAS> lijkt wel of NAS vastgelopen is. lampjes van de harde schijven branden continue. netwerk lampje knippert. geen alert. ik twijfel wat te doen. NAS uitzetten (power er af) en dan weer booten? of blijven wachten/. ik krijg iig geen connectie meer met de NAS momenteel.

edit: bijzonder. ineens (na een uur) zit er weer leven in de NAS. hij is nu op 98.06% :-)

[ Voor 9% gewijzigd door kuwerti op 31-05-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
en met de Synology Assistant? Ziet die hem ook niet in je netwerk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
reinier68 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:00:
en met de Synology Assistant? Ziet die hem ook niet in je netwerk ?
na ruim een uur 'onbereikbaar' te zijn kan ik er weer bij. is nu op 98.36%. hopelijk binnen uurtje klaar. ik laat weten als het gelukt is :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Die laatste paar procent is idd supertraag :-)

PS: uitzetten heb ik ooit eens gedaan.... dat geeft je een hele bak ellende, dus niet doen !

[ Voor 51% gewijzigd door reinier68 op 31-05-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 16:39
Ik lees 'je hebt de tijd', 'het is puur voor backup' en 'te weinig ruimte' -> gewoon je SHR storage pool verwijderen en inleveren voor RAID-0. Lekker snel, lekker veel ruimte. Tuurlijk gaat je data verloren als de storage pool in storing gaat door een disk, maar toch :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 16:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vergeet niet de RAID resync limit hoger te zetten, die staat standaard vrij laag op een DS model.
https://kb.synology.com/e...st_resync_speed?version=6

Mocht je al naar DSM7 zijn, zet dan ook fast repair aan, dat gaat je dat een hoop tijd schelen bij vervanging door grotere HDD's. Deze zou bij SHR standaard aan moeten staan maar ik heb al een paar keer gezien dat bij een upgrade van een van origine DSM5 volume deze niet aan staat.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 07-06-2023 22:12 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:10
rookie no. 1 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:01:
Ik lees 'je hebt de tijd', 'het is puur voor backup' en 'te weinig ruimte' -> gewoon je SHR storage pool verwijderen en inleveren voor RAID-0. Lekker snel, lekker veel ruimte. Tuurlijk gaat je data verloren als de storage pool in storing gaat door een disk, maar toch :-)
Er zitten alleen maar 1 GB netwerkaansluitingen op. Hoeveel performance denk jij extra te halen door een Raid 0 te maken?

1 enkele Exos haalt al 280 MB/s, Bijna 3x wat een 1 Gbit netwerk poort aan kan.

En hoe vaak denk je dat een Raid 0 van 11 schijven er uit ligt?

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 07-06-2023 23:17 ]

Pagina: 1