• ianmoone845
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:06
Situatie is dat ik momenteel flink wat geld (via werk) op mijn PayPal heb staan in USD. Nu wil ik dat graag beginnen met overzetten naar een bank, en wil dit uiteraard graag zo voordelig mogelijk doen. De wisselkoers van PayPal is verschrikkelijk dus ben op zoek naar de beste manier om dit te doen.

Heb hier en daar wat kunnen vinden over dingen met Revolut, Wise, Transferwise en zelfs eToro, maar allemaal oudere topics en vaak gemixte resultaten of heel 'shallow' behandelt (laatste vooral).
(mag in USD blijven staan, maar dan liever bij een bank met geen FX)

Wat zijn jullie tips / ervaringen?

Thanks!

[Voor 6% gewijzigd door ianmoone845 op 24-05-2023 09:53]

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:00
Als de wisselkoers van PayPal belabberd is, dan moet je ervoor zorgen dat PayPal usd overmaakt. PayPal moet dus niet zelf de conversies doen. De ontvangende bank wisselt het dan naar de munteenheid van je rekening.

Wie de ontvangende bank is kun je zelf bepalen, revolut, bunq, abn amro, ing. Hangt er vanaf waar je een rekening hebt, en welke koers en opslagen ze rekenen.

N.a.v je edit. Als je niet wil wisselen moet je een usd rekening hebben. Voor zover ik weet kan dit particulier, bij een nl bank alleen bij bunq en abn amro.

[Voor 17% gewijzigd door denuz op 24-05-2023 09:58]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Wise en Transferwise is hetzelfde (Wise is de nieuwe naam).

Werkt perfect, heb het afgelopen jaar gebruikt om meerdere tonnen in GBP naar EUR om te zetten in stapjes van 25k per keer. Steeds letterlijk secondenwerk voordat bedragen verwerkt waren en naar mijn NL ABN AMRO waren doorgesluist.

1 tip: als je significante bedragen gaat overpompen, geef de bank waar je uiteindelijk je EUR op ontvangt even een heads up, dan wordt de boel niet geblokkeerd als "hmm aparte transactie" ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:00
@kamstra ik heb wise ook wel eens gebruikt en daarbij gestort vanaf mn bankrekening. Kan je ook een betaling starten vanaf een PayPal rekening?

Ik zie dat je gewoon kan ontvangen op wise middels bankoverschrijving,dat moet prima lukken dus.

[Voor 26% gewijzigd door denuz op 24-05-2023 10:10]

• ianmoone845
denuz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:54:
Als de wisselkoers van PayPal belabberd is, dan moet je ervoor zorgen dat PayPal usd overmaakt. PayPal moet dus niet zelf de conversies doen. De ontvangende bank wisselt het dan naar de munteenheid van je rekening.

Wie de ontvangende bank is kun je zelf bepalen, revolut, bunq, abn amro, ing. Hangt er vanaf waar je een rekening hebt, en welke koers en opslagen ze rekenen.
Wat ik dus overal tegenkom is dat PP het niet in USD wilt uitkeren en perse zelf wil converteren. Moet wel zeggen dat ik het nog niet geprobeerd heb omdat ik nog geen USD rekening ergens heb (eerst op zoek naar wat meer informatie voordat ik straks met 3 nieuwe bankrekeningen zit O-) ).
--
kamstra schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:56:

Werkt perfect, heb het afgelopen jaar gebruikt om meerdere tonnen in GBP naar EUR om te zetten in stapjes van 25k per keer. Steeds letterlijk secondenwerk voordat bedragen verwerkt waren en naar mijn NL ABN AMRO waren doorgesluist.

1 tip: als je significante bedragen gaat overpompen, geef de bank waar je uiteindelijk je EUR op ontvangt even een heads up, dan wordt de boel niet geblokkeerd als "hmm aparte transactie" ;)
Kijk, dat is fijn om te horen! Hoe kan je zoiets aan een bank door? Gewoon servicedesk bellen?? Eerste keer dat ik zoiets doe ๐Ÿ˜…

Edit: Nog een vraag, zit nu op PP te kijken, is GBP bij jou de 'Primary currency' / maakt dat uit dat je weet?

[Voor 3% gewijzigd door ianmoone845 op 24-05-2023 10:06]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 12:41

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ianmoone845 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:05:
[...]

Wat ik dus overal tegenkom is dat PP het niet in USD wilt uitkeren en perse zelf wil converteren. Moet wel zeggen dat ik het nog niet geprobeerd heb omdat ik nog geen USD rekening ergens heb (eerst op zoek naar wat meer informatie voordat ik straks met 3 nieuwe bankrekeningen zit O-) ).
--

[...]

Kijk, dat is fijn om te horen! Hoe kan je zoiets aan een bank door? Gewoon servicedesk bellen?? Eerste keer dat ik zoiets doe ๐Ÿ˜…
Wil Paypal het converteren omdat het herkent dat je het naar een NL bank wilt sturen?
Daar gebruik je dus Wise voor.
Dan maak je USD over naar Wise en Wise betaalt jouw EUR.

De reden dat partijen als Wise een goede wisselkoers hebben, is omdat ze zelf helemaal niet zoveel wisselen. Er is iemand anders die van EUR dollars wilt maken, dus ze gooien de transacties op een hoop en strepen het tegen elkaar weg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ianmoone845
Hann1BaL schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Wil Paypal het converteren omdat het herkent dat je het naar een NL bank wilt sturen?
Daar gebruik je dus Wise voor.
Dan maak je USD over naar Wise en Wise betaalt jouw EUR.

De reden dat partijen als Wise een goede wisselkoers hebben, is omdat ze zelf helemaal niet zoveel wisselen. Er is iemand anders die van EUR dollars wilt maken, dus ze gooien de transacties op een hoop en strepen het tegen elkaar weg.
Waarschijnlijk wel ja, zit nu alleen een ING rekening gekoppeld. Wat ook regelmatig in mijn research naar bovenkwam is dat PP er erg lastig over doet als je het in USD wilt uitkeren, vandaar de extra stap als zijnde dit topic in m'n research

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 12:41

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ianmoone845 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Waarschijnlijk wel ja, zit nu alleen een ING rekening gekoppeld. Wat ook regelmatig in mijn research naar bovenkwam is dat PP er erg lastig over doet als je het in USD wilt uitkeren, vandaar de extra stap als zijnde dit topic in m'n research
Een Wise account is zo gemaakt. Ik had het 2 weken geleden nodig, omdat ik iemand moest voorzien van USD :)

Waarom niet even een poging voor een relatief klein bedrag en dan zie je daadwerkelijk wat de kosten zijn en kun je dat nog vergelijken?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10

Qwerty-273

Meukposter

denuz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:54:
De ontvangende bank wisselt het dan naar de munteenheid van je rekening.
Nu zal je niet vaak tegen het volgende aanlopen, maar er zijn enkele banken die dat niet doen. En dan de overboeking weigeren omdat de munteenheid niet overeenkomt met die van de rekening. Zelf een keer tegenaan gelopen met een EUR rekening bij Duitse bank die een SWIFT overboeking in USD uit Australiรซ weigerde om deze reden.

Een eventuele tussenpartij kan ook XE zijn, je zal zelf moeten kijken welke partij de beste USD -> EUR wisselkoersen heeft.

Erzsรฉbet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

๐Ÿง Linux HOoligan

-15% houdt ik als vuistregel aan

๐Ÿ†‚๐Ÿ†ƒ๐Ÿ…ด๐Ÿ…ฐ๐Ÿ…ผ: ๐Ÿ†๐Ÿ…พ๐Ÿ…พ๐Ÿ†ƒ๐Ÿ…ถ๐Ÿ…ฐ๐Ÿ…ผ๐Ÿ…ด๐Ÿ†_๐Ÿ…ฒ๐Ÿ…พ๐Ÿ…ผ
๐Ÿ…ฟ๐Ÿ†‚๐Ÿ…ฝ: ๐Ÿ…ท๐Ÿ…พ๐Ÿ…ป๐Ÿ…ป๐Ÿ…ฐ๐Ÿ…ฝ๐Ÿ…ณ๐Ÿ…ท๐Ÿ…ฐ๐Ÿ†๐Ÿ…ณ๐Ÿ†‚

• ianmoone845
Qwerty-273 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Een eventuele tussenpartij kan ook XE zijn, je zal zelf moeten kijken welke partij de beste USD -> EUR wisselkoersen heeft.
Xe lijkt wel iets duurder te zijn dan Wise, maar fijn om dat ook te vergelijken en extra suggesties te krijgen, bedankt!
himlims_ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:27:
-15% houdt ik als vuistregel aan
:'(

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:54
kamstra schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:56:

+1 ook gedaan in 2022 en 2023 (laatste overboeking deze maand). Ging in totaal ook om relatief veel geld en heb het steeds in stukken gedaan om mezelf een beetje te beschermen en de wisselkoers een beetje te 'verdelen'.

Bij mij ging het om USD -> EUR van een Amerikaanse bank naar ING/ASN. 0 problemen ondervonden in ~30 transacties.

Had idd wel even via de chat gewaarschuwd bij zowel ING als ASN :P

[Voor 3% gewijzigd door ex87 op 24-05-2023 13:34]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03
Volgens mij kan je met een Nederlands PayPal account alleen een IBAN toevoegen om via bankoverschrijving je saldo uit te keren dus Wise valt dan al af want dan zet PayPal automatisch je USD om naar EUR.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 00:40
Als je geduld het: zorgen dat je het in cash krijgt en omwisselen wanneer je in een land bent waar wisselen veel gebruikelijker is met fatsoenlijke koersen.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:17
Wise werkt prima. Heb bij mijn migratie naar het buitenland duizenden euroโ€™s overgezet een dat scheelde enorm veel als ik het via andere manieren zou doen. Geef wel bij de bank van de ontvangende rekening aan dat er veel geld aankomt, anders zouden ze het kunnen blokkeren en een witwasonderzoek kunnen doen.

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:59
Bunq met een USD rekening is ook nog een optie. Dat heb ik een aantal weken geleden ook gedaan met een aandelen transactie in USD. Rechtstreeks naar Bunq USD rekening, en vanuit Bunq met een eerlijke koers en zonder al teveel kosten kunnen omzetten naar EUR. In veel gevallen nog voordeliger dan Wise ook ivm bijkomende kosten (% basis..)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:19

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Wise kan helemaal niet meer. PayPal weigert tegenwoordig koppel met hun, ook via de klantenservice.

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:36
Denk eerlijk gezegd niet dat er een partij zal zijn die het echt goedkoper wil doen dan Paypal zelf.
Niemand heeft er namelijk echt zin in om gebruikt te worden als een ' wisselkoershandelsbeurs ' door speculanten, dus daarom zal je toch altijd tegen dit soort kosten aanlopen.
Niet enkel om een leuke winst te maken dus, maar ook om hunzelf te beschermen.

Wat ik verder nog kan bedenken is dat je zou kunnen ruilen met vrienden/familie e.d. die ook Paypal gebruiken, die dan graag USD willen hebben voor hun aankopen.
Of je koopt zelf iets met USD natuurlijk, voor aankopen uit het buitenland bij bijvoorbeeld een ene Aliexpress of Ebay kan het juist enorm handig zijn om een USD potje te hebben.

๐Ÿ“ˆ Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen ๐Ÿ’ธ

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee