Centrale verwarming laten aanleggen in jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
We hebben op het moment een jaren 30 woning op het oog om te kopen, alles bevalt, juiste buurt, voldoende ruimte etc. etc. maar 1 ding ontbreekt, centrale verwarming.

De hele woning is in top-staat, klaar om in te trekken maar verwarming op de begane grond gaat via 2 oude gaskachels, op andere etages is er geen enkele vaste vorm van verwarming.

We overwegen nu dus om na eventuele koop centrale verwarming aan te laten leggen maar hebben geen idee van hoeveel werk/tijd/kosten dit met zich mee zal brengen.

Er ligt een mooie vloer in de woonkamer, daaronder originele planken en dus geen beton oid. Volgens mij is vloerverwarming de beste optie maar dan moet er mogelijk dus eerst een betonnen vloer worden gestort? Tevens is dan de vraag hoe we op de andere etages verwarmen, ook daar op een bepaalde manier vloerverwarmning aan laten leggen?

Ervaringen met een soortgelijke situatie zijn dus van harte welkom, tevens suggesties qua dingen die wij als complete woon/verbouw-noobs over het hoofd zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 15:45
Gefeliciteerd met je mooie aankoop!
Je bent niet de eerste die hier tegenaan loopt:
https://gathering.tweaker...ind?keyword=jaren+30+huis
Mocht je hierna nog tegen specifieke vragen/problemen aanlopen dan stel ze gerust!
Veel lees en leerplezier!

[ Voor 18% gewijzigd door CvP_tweakers op 24-05-2023 09:44 ]

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-05 10:55
Als de woning verder in top-staat is kun je je ook afvragen waarom de huidige bewoner(s) de centrale verwarming niet hebben laten aanleggen.

Wat wil je graag? "Ouderwets' verwarmen met radiatoren en een CV-ketel, of ga je voor een (bodem)warmtepomp met vloerverwarming? Want dan kun je misschien beter eerst kijken naar de isolatie-staat van de woning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Inzetten op vloerverwarming en warmtepomp. Kan met twee weken geregeld zijn met iets als schuimbeton.

Nu nog een gasgestookte CV erin zetten lijkt me een waardeloze investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Eddos schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:45:
Als de woning verder in top-staat is kun je je ook afvragen waarom de huidige bewoner(s) de centrale verwarming niet hebben laten aanleggen.

Wat wil je graag? "Ouderwets' verwarmen met radiatoren en een CV-ketel, of ga je voor een (bodem)warmtepomp met vloerverwarming? Want dan kun je misschien beter eerst kijken naar de isolatie-staat van de woning.
Begane grond is goed geisoleerd, dak en muren ook. We laten dan in elk geval alle ramen op 1e en 2e etage vervangen.

Voorkeur gaat dus naar de woning gasloos krijgen met vloerverwarming. Is dit echter ook (relatief makkelijk) aan te laten leggen op 1e etage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mocht je geen vloerverwarming willen, je kan ook prima met een lage temperatuur verwarmen (LTV) met radiatoren die daarvoor geschikt zijn. Bijvoorbeeld Jaga Strada. Dan heb je voor de looks nette radiatoren hangen maar die wel in staat zijn om met 30-35 graden aanvoer je woning warm te krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is er totaal geen verwarming op de verdieping? Want dan zal elke vorm van verwarming een verbetering zijn. Zelfs met LTV uit een warmtepomp via radiatoren krijg je warmte.
Mijn ouderlijk huis uit 1937 had wel een soort van CV bij de bouw, maar niets op de verdieping. Daar zijn gewoon buizen van de begane grond naar de verdieping gemaakt en radiatoren in elke slaapkamer gehangen. Dat is verder niet zo'n grote klus.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:57
Indien de vloer geïsoleerd is en je deze niet wil openbreken, kan je ook nadenken over bijvoorbeeld muurverwarming ipv vloerverwarming. Zelf geen ervaring mee, maar het zou voor jullie woning wel een passende oplossing kunnen zijn.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
deWit schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:02:
Inzetten op vloerverwarming en warmtepomp. Kan met twee weken geregeld zijn met iets als schuimbeton.

Nu nog een gasgestookte CV erin zetten lijkt me een waardeloze investering.
Waar haal jij binnen 2 weken een warmtepomp vandaan?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

mr_evil08 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Waar haal jij binnen 2 weken een warmtepomp vandaan?
Ging mij meer op het project vloer vervangen; dat staat namelijk in het huis wonen best wel een beetje in de weg.

Warmtepomp levertijd is wisselend en afhankelijk van wat je exact wil. Beetje geluk hebben zou je best iets in huis kunnen hebben voor de winter; wel even nadenken over warm water in de tussentijd. Gelukkig is het zomer en staat de wp hier van april tot oktober eigenlijk uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Voordeel is dat opleverdatum van het huis op zijn vroegst 1 november is en bij voorkeur van de huidige bewoners 1 december dus is er genoeg tijd om zaken te plannen en uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:19
Nogal afhankelijk van budget, wensen, tijd en zelf doen/laten doen.

Het is hoe dan ook arbeidsintensief en dus een aardige som als je het laat doen.

Wij hebben een houten vloer vervangen door betonvloer met dekvloer en vloerverwarming. Ging om een jaren 50 huis maar daar moest alles nog aan gebeuren dus dat maakte de keuze wat makkelijker. Er zaten ook gaskachels in en die krengen zou ik er sowieso uitgooien wat je ook besluit. CO risico en bij ons kwamen we er bij het slopen ook nog achter dat de oude gasleidingen net niet doorgeroest waren.

Waar je op moet letten als je de kruipruimte dichtgooit is dat je vochthuishouding veranderd, afhankelijk van factoren kun je dan last krijgen van optrekkend bocht in de muren (dit wordt normaal weggeventileerd onder je vloer).

[ Voor 5% gewijzigd door Pejdref op 24-05-2023 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42
Ben ik de enige die het vreemd vind dat het een keurig "onderhouden" huis is, maar er geen CV is ? Kan me niet voorstellen dat iemand de boel op en top maakt, en dan savonds voor de gaskachel gaat zitten 8)7

Weet je zeker dat er niet nog canvas elektra bedrading inzit en stro/zachtboard plafonds etc. etc. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:22
Ligt eraan hoe je het wil aanpakken maar je zou het kunnen inschatten:

Nieuwe CV of warmtepomp, vanaf 2000 euro tot 7500 euro?
Radiatoren afhankelijk van de hoeveelheid maar laten we zeggen, 6 stuks x 250 euro = 1500 euro
Leidingen afhankelijk van de afstanden / meters en hoe makkelijk ze door alle muren heen komen, toch ook wel een paar 1000 euro + installatie van de radiatoren.
+ afwerken, dat zit er meestal niet in en ook zaken zoals afvoerpijpen richting het dak (aanvoer/uitlaat), aanleg van elektra punten etc. moet je ook nog meenemen.

Kom je in deze tijd toch wel tussen de 10.000 en 15.000 euro denk ik. Ik zie op internet ook partijen die het goedkoper doen voor 5000 euro bijvoorbeeld maar dat lijkt mij lastig haalbaar als je al kijkt naar de materiaal kosten. Ook moet je nog iemand vinden die het voor je wil doen.

Ook eerder werd genoemd om te beginnen met een warmtepomp / vloerverwarming, dan kom je nog wel hoger uit maar dan ben je wel klaar voor de toekomst.

[ Voor 17% gewijzigd door wm1234 op 24-05-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:36
Mijn ouders wonen niet in een jaren 30 huis, maar hebben wel centrale verwarming moeten laten aanleggen. Inmiddels al heel wat jaren terug, maar is wel goed te doen. In deze tijd zijn kosten van materiaal etc. denk ik je grootste vijand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 15:46
Beneden zou ik altijd gaan voor vloerverwarming. Liefst korte lengtes en leidingen dicht bij elkaar leggen. Dit verhoogt het rendement van een warmtepomp.

Verwarmen met airco's is ook een optie. Heb zelf een jaar geleden in onze woning boven en op zolder een airco opgehangen. Hiermee kun je het in een paar minuten warm stoken als je boven een keer wat wilt doen. Bijkomend voordeel is dat je in de zomer kunt koelen.

Mijn moeder woont in een jaren 60 woning en die verwarmt ook beneden met een airco. Een energiezuinige 2KW unit van Mitsubishi is daar voldoende. Binnen unit hangt daar 15cm boven de vloer ( laag IPV hoog wat gebruikelijk is ) omdat ze hier voornamelijk mee verwarmt.

Voordeel van airco units is dat ze relatief weinig kosten. Leuk een lage temperatuur radiator maar daarmee stook je het echt niet even snel warm mee. Je zou dus ook goedkoop kunnen beginnen met airco's en later kunnen kijken naar vloerverwarming.

Let wel op met rendement bij airco's. Als je een 2KW en een 3.5KW unit vergelijkt dan verdubbeld het verbruik bij de grote unit maar heb je slechts 20% meer warmte.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:42
mkleinman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:21:
Mocht je geen vloerverwarming willen, je kan ook prima met een lage temperatuur verwarmen (LTV) met radiatoren die daarvoor geschikt zijn. Bijvoorbeeld Jaga Strada. Dan heb je voor de looks nette radiatoren hangen maar die wel in staat zijn om met 30-35 graden aanvoer je woning warm te krijgen.
dat is een prima opzet bij een warmte pomp. en of gasloze woning. waar topicstarter naar toe wil.
maar hij moet wel opletten dat de hooft en aftakleidingen groot genoeg zijn. (kijk het altijd na)
ltv radiatoren lusten echt een bak lauw water. enige ruimte is daarom fijn.
daarnaast is het fijn om met een warmte pomp niet teveel varieren in temp.
(eigenlijk niks op je post aan te merken enkel een technische aanvuling)

bij gebrek aan een warmte pomp hang er een cv ketel in van marktplaats tijdelijk dus.
laat dit doen door een gecerticeerde monteur/die kan gelijk het juiste onderhoud uitvoeren!
mits ze daar zin in hebben/ ketel lekker laag afstellen in kw en cv water temp op 40 bijv en
gaan en gaan met die banan. douche water gewoon op 60 graden laten staan ivm legionella.
dan hoef je swinters niet/wel/minder in de kouw te zitten/ligt eraan hoe het uitpakt.
met een goed ontwerp kan je later zo omschakelen naar een warmte pomp.
ik verwacht namelijk dat de markt wel weer wat tot rust gaat komen in de toekomst.
alleen na afloop kan de ketel wel weg tieften. een derde hands ketel raak je dan niet meer kwijt.
ja in andere landen waar ze de hele transitie nog moet beginnen maar das een andere verhaal.

en je moet nog nadenken als de cv ketel eruit gooit hoe je het warmwater gaat doen.
nu alvast reking mee houden. maakt de transitie straks makelijker.
een afzuiging (lucht) warmte pomp/boiler is wel een mooije vervanger.
gelijk je doucheruimte en toilet laten afzuigen. en overloop bijv.
maar er bestaan ook zat warmte pompen die samengaan met een groot voorraadvat.

verder is verwarmen met airo,s zeker een goede optie/alternatief.

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 24-05-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Lollercopter schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:48:
Ben ik de enige die het vreemd vind dat het een keurig "onderhouden" huis is, maar er geen CV is ? Kan me niet voorstellen dat iemand de boel op en top maakt, en dan savonds voor de gaskachel gaat zitten 8)7

Weet je zeker dat er niet nog canvas elektra bedrading inzit en stro/zachtboard plafonds etc. etc. ?
Electra is in 2013 vervangen bij het installeren van een nieuwe keuken dus dat zou goed moeten zijn. Ik verwacht dat ze het zelf nooit aan hebben willen laten pakken vanwege de kosten en overlast omdat je toch even je complete huis overhoop haalt voor een tijdje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:42
Homeland schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Electra is in 2013 vervangen bij het installeren van een nieuwe keuken dus dat zou goed moeten zijn. Ik verwacht dat ze het zelf nooit aan hebben willen laten pakken vanwege de kosten en overlast omdat je toch even je complete huis overhoop haalt voor een tijdje.
duurt ongeveer 2 a 3 weken afhankelijk van de complexiteit van de installatie. soms nog wat langer.
afhankelijk van de mankracht/meestal is een cv plaatsen met zijn tweeën ivm gewichtige zaken/
en kan de ander bijvoorbeeldt alvast gaan slopen. (de kachels en gasleidingen moeten er ook uit)

oja denk na over de plaatsing van je gordijnen en je radiatoren. (of in welke volgorde jij belangrijk vindt.) ltv radiaotren moeten wel onder het raam om de koude val te breken maar denk ook na over de plaatsing van je gordijnen als je dikere gordijnen van plafond tot aan de grond neemt en je zet daar je radiator achter vergeet het maar dat die kombinatie gaat werken. zet je radiator dan maar tegen de muur. ipv onder het raam. dan zit je radiator in de koude winter uren tenminst in de woning te stoken ipv dat via het glas veel wartme verliest. (s'nachts is het vaak kouder buiten. in de winter. er is s'nachts geen zon :+ ) overdag heb je dan wel eer een fellere koude val omdat de radiator net onder het raam zit maar wel erbij. dus dat loopt wel los.

hoewel tegenwoordig met dat dubbele glas hr en dunne gordijnen kan het nog wel. (en driedubbel nog beter)
dunne grodijnen komt de warmte nog wel doorheen en het meeste is toch circualtie warmte. maar een dik gordijn voor je ltv heenhangen doen we liever niet adviseer ik altijd. ja het kan heus wel als de rest van je huis lekker geisoleert is met de volgende maatregelen. onderkant 10 centmeter inkorten voor circulatie. en bovenkant van je gordijn 10 centimeter vrij houden oftewel opbouw gordijnrails/ opbouwbeugels gebruiken. dan is er redelijk veel vrije circulatie. en wordt je koude val goed gebroken. en is je huis lekker combfortabel. of het ook nog mooi is een tweede/maar er is wel een mouw op aan te passen. :+

(je vroeg immers waarmee je rekening mee dient te houden/en of wat valkuilen gaan zijn)
deze is altijd wel een aardige dicusie met klanten. of gordijnen op de vensterbakn natuurlijk.

optie 3 https://www.kwantum.nl/al...n-tot-op-de-grond-of-niet/https://www.godecor.be/nl/besparen-op-energierekening
plaatje bij het praatje https://www.godecor.be/im...rdijnen-voor-radiator.jpg

bij vloerverwarming vervalt dit verhaal natuurlijk en bij airo,s ook. dan mag je dit overslaan.

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 24-05-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
even ter verduidelijking maar als ik jaren 30 woning hoor denk ik meteen aan houten vloeren, @Homeland of heb ik het mis?

ik ben verder geen expert als zodanig maar dat lijkt me toch wel iets om eerst uit te (laten) zoeken of dat zo wel kan, anders zijn er inderdaad nog wel radiatoren aan te leggen volgens een lage temperatuur verwarming, zoals volgens mij al eerder is gezegd,

wat je ook doet, het klinkt misschien in aanschaf heel verleidelijk om een gashard-cv aan te schaffen want dat is lekker goedkoop (goedkopere radiators, goodkoper in aanschaf dan een warmte pomp, en dan hoef je ook geen electra te laten moderniseren (extra krachtstroom groep zou wel eens voor problemen kunnen zorgen)

Maar doe dit AB SO LUUT niet... ik heb er eentje in mijn vorrige (huur)huis gehad en de huisbaas wilde die niet laten vervangen door een fatsoenlijke HR ketel... nou dat heb ik geweten... mijn gas rekening loog er niet om, en dat was jaren geleden toen rusland nog lief deed en ons gewoon nog gratis* gas gaf.

(* bij wijze van spreken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:07
Als die vloer goed is moet je je afvragen of je die echt wil behouden of niet.

Tegelijkertijd heb je een kans om het te doen. Als je er eenmaal in zit is de begane grond even leegtrekken een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Hoe vaak heb je boven de kachel aan en wil je dan echt nog vloerverwarming?
Op elke kamer een elektrisch kacheltje is het makkelijkst en goedkoopst. Als je er een keer verwarmen wil, kacheltje aan en het is zo warm.
Kacheltjes kosten 100 euro en ophangen kun je zelf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
Ben je al zeker dat je niets anders wil verbouwen? Misschien is het handiger om er een paar jaar te wonen voor je een grote verbouwing begint (vloer eruit en vloerverwarming er in, meteen leidingen voorzien voor nieuwe badkamer, ventilatiesysteem steken, zolderkamers maken, ...).
Dan kan je nu vb. inplannen om zonnepanelen te plaatsen (als het dak goed is, meteen dak volgooien als je kan), dat verdien je vlot terug.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1