Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw game systeem voor 3000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ASJDV
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 09:33
Hallo mede-Tweakers!
Mijn huidige systeem begint te piepen en te kraken (R5 1600 + RX 480), dus het wordt tijd voor een nieuwe PC die hopelijk weer 5+ jaar (of langer!) mee kan gaan. Ik heb hiervoor best een ruim budget, zeg zo'n 3000 euro, en daar moet ook nog een nieuwe monitor bij. Ik kijk al weken, zo niet maanden, mee met andere forum posts om een idee te krijgen over wat een goede build zou zijn en wil graag jullie input en feedback zodat mijn nieuwe systeem nog beter kan worden. ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal ik voornamelijk gebruiken om te gamen. Geen andere speciale use cases zoals videos bewerken of andere zware taken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 3000 euro, inclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hele systeem wil ik vervangen. Muis en toetsenbord zijn nog prima.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu zit ik met de vraag of ik wil focussen op 2k gamen (en dus een dikke 2k monitor) of 4k gamen (en dus een dikke 4k monitor, maar die zijn niet te betalen...). Op dit moment neig ik naar 2k gaming met een systeem wat 4k in de toekomst ook nog zou kunnen supporten. Ik weet niet of gamen op 4k echt een meerwaarde heeft tegenover 2k.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet perse. Ik heb altijd AMD GPU's gebruikt en ben onder de indruk van DLSS, zeker als de GPU langer mee moet, maar de huidige prijzen van NVIDIA kaarten zijn hoog en geven minder bang for the buck... Dus vandaar nu weer een AMD GPU, maar als jullie me kunnen vertellen waarom een een NVDIA GPU echt beter is voor de hogere prijs, dan hoor ik dat graag. :D

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller, hoe beter, maar dit is niet een breekpunt.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Advies in knoop doorhakken over 2k / 4k gaming, en gebasseerd daarop het systeem + monitor aanpassen waar nodig.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 236,90€ 236,90
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX€ 1.134,-€ 1.134,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 143,51€ 143,51
1MonitorsLG UltraGear 27GP850P-B Zwart€ 319,-€ 319,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 63,90€ 63,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 112,90€ 112,90
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 169,77€ 169,77
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 138,90€ 138,90
Totaal€ 2.757,88

Alle reacties

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:50
Wat voor soort games ga je spelen?

Als je snelle actiegames gaat spelen is een hoge FPS en refresh rate belangrijk. En daarmee heb je dan de zwaarste GPU nodig die je budget kan dragen (en minder CPU, want dat is dan veelal niet je bottleneck)

Als je echter RPG/strategy games speelt, dan is dat vaak prima op 60 tot 120FPS en heb je een andere GPU/CPU balans.

• ASJDV
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 09:33
Meestal speel ik action-RPGs, maar speel geregeld shooters/FPS games. Ik gok dat ik komende jaren weer honderden uren, zo niet duizenden uren, in Diablo IV zal steken. ;) Daarnaast uiteraard ook Path of Exile (2?), Last Epoch en er zullen vast andere aRPGs uitkomen komende jaren.
Ik denk dat de GPU voor mij belangrijker zal zijn dan de CPU op lange termijn, maar dat is misschien een vooroordeel omdat ik vaak in het verleden heb gemerkt dat mijn videokaart als eerste een bottleneck was (RX 480, HD6950, ATI 1950 Pro).

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
1Mark schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:15:
Wat voor soort games ga je spelen?

Als je snelle actiegames gaat spelen is een hoge FPS en refresh rate belangrijk. En daarmee heb je dan de zwaarste GPU nodig die je budget kan dragen (en minder CPU, want dat is dan veelal niet je bottleneck)

Als je echter RPG/strategy games speelt, dan is dat vaak prima op 60 tot 120FPS en heb je een andere GPU/CPU balans.
Dat is een beetje te kort door de bocht... is natuurlijk afhankelijk van wat voor resolutie, graphic niveau etc. de gfx kaart die hij nu heeft gekozen is op prima. Wil je alles op Ultra spelen en 4k met een zo hoog mogelijk fps, zal je nog iets dieper in de buidel kunnen tasten maar of dat de meerwaarde heeft moet ts zelf bepalen.