Hallo mede-Tweakers!
Mijn huidige systeem begint te piepen en te kraken (R5 1600 + RX 480), dus het wordt tijd voor een nieuwe PC die hopelijk weer 5+ jaar (of langer!) mee kan gaan. Ik heb hiervoor best een ruim budget, zeg zo'n 3000 euro, en daar moet ook nog een nieuwe monitor bij. Ik kijk al weken, zo niet maanden, mee met andere forum posts om een idee te krijgen over wat een goede build zou zijn en wil graag jullie input en feedback zodat mijn nieuwe systeem nog beter kan worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal ik voornamelijk gebruiken om te gamen. Geen andere speciale use cases zoals videos bewerken of andere zware taken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 3000 euro, inclusief monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hele systeem wil ik vervangen. Muis en toetsenbord zijn nog prima.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu zit ik met de vraag of ik wil focussen op 2k gamen (en dus een dikke 2k monitor) of 4k gamen (en dus een dikke 4k monitor, maar die zijn niet te betalen...). Op dit moment neig ik naar 2k gaming met een systeem wat 4k in de toekomst ook nog zou kunnen supporten. Ik weet niet of gamen op 4k echt een meerwaarde heeft tegenover 2k.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet perse. Ik heb altijd AMD GPU's gebruikt en ben onder de indruk van DLSS, zeker als de GPU langer mee moet, maar de huidige prijzen van NVIDIA kaarten zijn hoog en geven minder bang for the buck... Dus vandaar nu weer een AMD GPU, maar als jullie me kunnen vertellen waarom een een NVDIA GPU echt beter is voor de hogere prijs, dan hoor ik dat graag.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller, hoe beter, maar dit is niet een breekpunt.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Advies in knoop doorhakken over 2k / 4k gaming, en gebasseerd daarop het systeem + monitor aanpassen waar nodig.
Mijn huidige systeem begint te piepen en te kraken (R5 1600 + RX 480), dus het wordt tijd voor een nieuwe PC die hopelijk weer 5+ jaar (of langer!) mee kan gaan. Ik heb hiervoor best een ruim budget, zeg zo'n 3000 euro, en daar moet ook nog een nieuwe monitor bij. Ik kijk al weken, zo niet maanden, mee met andere forum posts om een idee te krijgen over wat een goede build zou zijn en wil graag jullie input en feedback zodat mijn nieuwe systeem nog beter kan worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal ik voornamelijk gebruiken om te gamen. Geen andere speciale use cases zoals videos bewerken of andere zware taken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 3000 euro, inclusief monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hele systeem wil ik vervangen. Muis en toetsenbord zijn nog prima.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu zit ik met de vraag of ik wil focussen op 2k gamen (en dus een dikke 2k monitor) of 4k gamen (en dus een dikke 4k monitor, maar die zijn niet te betalen...). Op dit moment neig ik naar 2k gaming met een systeem wat 4k in de toekomst ook nog zou kunnen supporten. Ik weet niet of gamen op 4k echt een meerwaarde heeft tegenover 2k.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet perse. Ik heb altijd AMD GPU's gebruikt en ben onder de indruk van DLSS, zeker als de GPU langer mee moet, maar de huidige prijzen van NVIDIA kaarten zijn hoog en geven minder bang for the buck... Dus vandaar nu weer een AMD GPU, maar als jullie me kunnen vertellen waarom een een NVDIA GPU echt beter is voor de hogere prijs, dan hoor ik dat graag.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller, hoe beter, maar dit is niet een breekpunt.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Advies in knoop doorhakken over 2k / 4k gaming, en gebasseerd daarop het systeem + monitor aanpassen waar nodig.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 439,- | € 439,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | € 236,90 | € 236,90 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX | € 1.134,- | € 1.134,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 | € 143,51 | € 143,51 |
| 1 | Monitors | LG UltraGear 27GP850P-B Zwart | € 319,- | € 319,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B | € 63,90 | € 63,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 112,90 | € 112,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x SHIFT ATX3.0 | € 169,77 | € 169,77 |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 138,90 | € 138,90 |
| Totaal | € 2.757,88 | |||