Toon posts:

APsystems Module Compatibility Calculator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReddishCat77
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-06 11:21
Hoi

Ik wou graag 6 zonnepanelen kopen in de webschop van warmteservice.nl/Duurzaam/Zonnepanelen/Zonnepaneel . kan ik ze bij mij in de buurt ophalen.

Ik probeer een paneel te kiezen met een passend watt piek bij een DS3 micro converter van APsystems

Ik maak gebruik van de APsystems module compatibility calculator. https://emea.apsystems.co...e-decider-for-EMEA-1.html

Maar het probleem is dat alle panelen die ik invul NIET compatibel zijn.

Jinko 430 WP (JKM430N-54HL4R-B) is niet compatibel zoals je hier ziet. https://i.imgur.com/ls4zbQ0.png

DMEGC 405 WP (DM405M10-54HBB-BK) niet compatibel https://i.imgur.com/wU8bVP6.png

AEG 405 WP niet compatibel

Doe ik iets verkeert?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:47
Moeilijk te zien maar waarschijnlijk een veel te hoge omgevingstemperatuur

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:04
85 graden, dat is erg hoog. Daardoor vallen veel panelen uit de compatibiliteit van deze tool.
85 is wat meer dan je in NL moet verwachten

Het zou overigens wel blijven werken, alleen track je het paneel net niet op het MPP

Hoymiles heeft een tracker die veel lager gaat, 16V waardoor deze wel bij een dergelijke hoge temperatuur met de meeste panelen werkt.

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 23-05-2023 23:40]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:03
Let op, dat is versie 1.3.

Hier staat versie 1.4 (die de YC1000 dropt, alle huidige "sub-modellen" van de DS3 heeft en de QT2 toevoegt):

https://emea.apsystems.co...ml?area=EMEA&flag=English

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Probeer deze eens:
Longi LR4-72HPH-450M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SenH
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Laatste versie van de tool is 1.6 (2023.02) en je zou volgens APS de omgevingstemperatuur moeten invullen (40°C) maar daar is al discussie over geweest op het forum. En voor de rest wat @Ronald zegt :)

https://apsystems.com/wp-...ml?area=EMEA&flag=English

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
SenH schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:30:
Laatste versie van de tool is 1.6 (2023.02) en je zou volgens APS de omgevingstemperatuur moeten invullen (40°C) maar daar is al discussie over geweest op het forum. En voor de rest wat @Ronald zegt :)

https://apsystems.com/wp-...ml?area=EMEA&flag=English
Dit zie ik wel vaker terugkomen, maar dit klopt niet hoor. Dit zou namelijk betekenen dat de datasheets van zonnepanelen (die altijd uitgaan van cell temperatuur, alsmede de STC standaard, welke ook expliciet met 25 graden cell rekent, allemaal fout zitten.. die kans acht ik onwaarschijnlijk.) Zie bijv https://solardesignguide....est-conditions-explained/

Volgens mij komt deze misvatting omdat APS voor extreme weer indicaties verwijst naar een 'ASHRAE Handbook' voor inschatting. Dat wil echter niet zeggen dat je hiermee puur die omgevingstemperatuur kunt overnemen. Je moet met die data zelf een inschatting maken van de temperatuur van je zonnepaneel.

Meeste panelen hebben een negatieve coëfficiënt van 0.2-0.3% per graad cell temperatuur. Dat APS tooltje gaat gewoon uit van een delta t.o.v. de STC standaard (25 graden cell) keer die ingevulde coëfficiënt. Als je dan dus omgevingstemperatuur gebruikt, zit je per definitie fout, dat kun je ook simpel narekenen. (Bijvoorbeeld als je 25 invult, zie je ook dat hij uitgaat van STC spec (want STC is 25 graden CELL) voor de voc etc. (Dus bij 25 graden invulling gaat die tool uit van 25 graden cell bij volle zon; 0 graden boven omgevingstemperatuur; bedenk zelf even hoe realistisch dat is)

Desalniettemin; 85 graden is wel hoog, ik denk dat 75 graden in NL best een goede indicatie geeft, hier wel is gemeten in de 60-70 range in zomer, volle zon. (maar zal ook afhangen van factoren zoals hoogte/beschutting ivm wind, etc.

[Voor 3% gewijzigd door lolle1212 op 24-05-2023 11:14]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 14:55
lolle1212 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Dit zie ik wel vaker terugkomen, maar dit klopt niet hoor. Dit zou namelijk betekenen dat de datasheets van zonnepanelen (die altijd uitgaan van cell temperatuur, alsmede de STC standaard, welke ook expliciet met 25 graden cell rekent, allemaal fout zitten.. die kans acht ik onwaarschijnlijk.)

Volgens mij komt deze misvatting omdat APS voor extreme weer indicaties verwijst naar een 'ASHRAE Handbook' voor inschatting. Dat wil echter niet zeggen dat je hiermee puur die omgevingstemperatuur kunt overnemen. Je moet met die data zelf een inschatting maken van de temperatuur van je zonnepaneel.

Meeste panelen hebben een negatieve coëfficiënt van 0.2-0.3% per graad cell temperatuur. Dat APS tooltje gaat gewoon uit van een delta t.o.v. de STC standaard (25 graden cell) keer die ingevulde coëfficiënt. Als je dan dus omgevingstemperatuur gebruikt, zit je per definitie fout, dat kun je ook simpel narekenen. (Bijvoorbeeld als je 25 invult, zie je ook dat hij uitgaat van STC spec voor de voc etc. (Dus uitgaat van 25 graden cell bij volle zon; 0 graden boven omgevingstemperatuur; bedenk zelf even hoe realistisch dat is)

Desalniettemin; 85 graden is wel hoog, ik denk dat 75 graden in NL best een goede indicatie geeft, hier wel is gemeten in de 60-70 range in zomer, volle zon. (maar zal ook afhangen van factoren zoals hoogte/beschutting ivm wind, etc.
Ik zat daar ook mee te stoeien maar die tool lijkt echt niet te werken. Ik moest absurde waardes invullen voordat het compatibel zou zijn.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• lolle1212
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:05:
[...]

Ik zat daar ook mee te stoeien maar die tool lijkt echt niet te werken. Ik moest absurde waardes invullen voordat het compatibel zou zijn.
Ja je kunt het ook eenvoudig zelf rekenen a.d.h.v. de temp coefficient die is opgegeven in de datasheets. Lastigste aspect is inschatten hoe warm je zonnepanelen worden (wind vs beschutting, schaduw etc.) en als het alleen die ene hete zomerdag is dat ze 'te warm' worden voor een bruikbare vmp is dat misschien niet zo'n ramp. Maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen.. punt is normaliter geldt NOCT = 20 graden ambient, STC is 25 graden CELL (bij respectievelijk 800 en 1000w/m2 instraling) Ambient gelijktrekken aan cell temperatuur is dan te kort door de bocht. (En dat wordt door dat APS tooltje ook nergens echt gezegd, alleen verwezen naar een handboek om mee te schatten)

Je kunt dit allemaal overigens ook zien aan de VMP bij NOCT vs STC in de datasheet van je panelen, ondanks dat de temperatuur lager is bij NOCT (wat een stijging van VMP zou moeten betekenen) heeft deze altijd een lagere VMP, dat komt omdat 20 graden ambient, een hogere cell temperatuur levert dan 25 graden. (hoeveel hoger kun je uitrekenen maar verschilt per paneel)

[Voor 16% gewijzigd door lolle1212 op 24-05-2023 11:24]

• SenH
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
@lolle1212 Ik heb dit nagevraagd bij de APS EMEA helpdesk in Oktober 2022 en volgens hun is het correct om 39°C / -10°C in te vullen (in mijn geval). Ik denk dat je wel gelijk hebt maar dan weten ze het bij de fabrikant ook niet precies...

• lolle1212
  • Nu online
SenH schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:38:
@lolle1212 Ik heb dit nagevraagd bij de APS EMEA helpdesk in Oktober 2022 en volgens hun is het correct om 39°C / -10°C in te vullen (in mijn geval). Ik denk dat je wel gelijk hebt maar dan weten ze het bij de fabrikant ook niet precies...
Nou ik denk dat er prima mensen zijn bij APS die dit weten (ze maken immers prima omvormers) maar misschien niet bij de helpdesk o.i.d.

Ik wil ook niemand afvallen dat ze het zo gebruiken/interpreteren. Het probleem is alleen dat het wel kan voorkomen dat je hierdoor een installatie maakt die niet of niet goed gaat werken. Dus probeer meer mensen te behoeden en het wel volgens de datasheets gegevens te doen. Zal in de praktijk niet altijd een issue zijn natuurlijk,

Datavoorbeeld: Shingled 60SBF cell module ThxxxPMB5 (Datasheet toevallig openstaan)

Voltage grafiek is aanwezig voor 0,20,40,60,80 graden Cell. STC is gelabeld met 'Cell temperature 25C)

25 graden CELLL: STC 38.9 vmp
20 graden ambient: NOCT 37.1 vmp (dus 1.8v lager / 4,63% lager)
Coefficient: -0.27%

4.63 / 0.27 = 17.14 graden boven STC cell temperatuur.

Dat betekend dat de fabrikant uitgaat van een CELL temperatuur van 25+17.14= 42.17 graden celcius, bij omgevings temperatuur 20 graden met 800w/m2 instraling.

Ik vertrouw dan toch wat meer op de zonnepaneel fabrikanten en hun datasheets dan vage omschrijvingen bij tooltjes.. Want zoals je hierboven ziet, is een maximum van 39 erg onrealistisch, want zelfs bij 20 graden zit je daar al boven...

Dus als je dat zou doorrekenen voor 35 ambient met 900w/m2.. dan zit je waarschijnlijk ergens richting de 70 graden..

[Voor 3% gewijzigd door lolle1212 op 24-05-2023 12:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee