Last van mieren in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyce766
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05-2023
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, en ik zit een beetje met m’n handen in het haar.
Sorry als ik hem niet goed heb geplaatst

Sinds een paar weken zie ik af en toe mieren lopen in huis, ik stofzuig elke dag, ruim elke dag op.

Ik dacht dat ze uit een plant kwamen( hier zag ik er een paar inlopen) dus die direct weg gedaan.

Ik woon in een appartementen complex, heb een klein tuintje en onder de grasmat zaten er zoveel, mag weg gedaan en doosjes neergezet.

Nu vind ik er afgelopen dagen steeds 1/2 in huis. Niet elke dag. Maar vanavond drie.

Hebben jullie nog tips wat ik kan doen? Afwas staat er niet, zoetigheid ook niet
Ik wil ook niet aan de slag met al te giftige stoffen vanwege een hond in huis

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
Je maakt je druk om 1 tot 2 mieren? :9

Anyway: mieren komen altijd van buiten. Wacht tot je er meer zoet en volg het pad van de mieren. Meestal leidt dit tot een kier bij de deur, missende plint of raamkozijn. Vervolgens heb je spulletjesp genoeg om ze daar te weren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

Barrycade

Through the...

Denk ik zie allemaal foto's van colonnes mieren van en naar de keukenla.

Dat hebben wij een aantal keer gehad, paar honderd tot duizenden mieren van buiten naar binnen. In rijen dik.

Maar zou zeggen ga op zoek naar het nest buiten en kieper dan daar wat mierengif in. Of als je het wat natuurvriendelijker wil doen. Tegel liften en flink wat kokend water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:17
Joyce766 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:29:
Sinds een paar weken zie ik af en toe mieren lopen in huis, ik stofzuig elke dag, ruim elke dag op.
Ik dacht dat ze uit een plant kwamen( hier zag ik er een paar inlopen) dus die direct weg gedaan.
Ik woon in een appartementen complex, heb een klein tuintje en onder de grasmat zaten er zoveel, mag weg gedaan en doosjes neergezet.
Nu vind ik er afgelopen dagen steeds 1/2 in huis. Niet elke dag. Maar vanavond drie.
Hebben jullie nog tips wat ik kan doen? Afwas staat er niet, zoetigheid ook niet
Je doet het heel goed qua schoonmaken.
Mieren zijn eigenlijk de hele dag op zoek naar voedsel, en dan met name zoetigheid.
Die paar mieren in je huis zijn in feite de verkenners van de nesten mieren die buiten zitten (en dat hoeft niet per sé jouw tuintje te zijn).
Die verkennen jouw huis en wanneer er wel iets te vinden is dan geven ze dat door aan de rest van de kolonie en dan heb je er in een tijdsbestek van een paar dagen honderden lopen.
Wanneer er niks te vinden is geven ze dat ook door waardoor er niet nog meer voor niks naar binnen gaan.
Buiten doosjes neer zetten heeft dus eigenlijk ook geen zin, je kan nooit alle mieren uit jouw buurt daarmee uit de weg ruimen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-05 15:03

ITsEZ

parttime all-rounder

https://hg.eu/nl/producten/hgx-spray-tegen-mieren
Tussen de kieren van de deur sprayen, komen ze niet meer binnen. Overigens niet echt nodig als het er 1-2 zijn, maar mochten het er meer worden....

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Doosje neerzetten waar ze binnenkomen. Gaan ze niet allemaal dood van, en dat hoeft ook helemaal niet. Maar op het spoor terug laten ze dan een geur of feromoon (weet ik het) achter die zegt dat er niks te halen valt (of zoiets). Was er vorig jaar op kantoor met een paar dagen vanaf (en ze liepen inderdaad in colonne onder de deur door, over het bureau, etc.)

[ Voor 13% gewijzigd door sig69 op 23-05-2023 23:45 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13
sig69 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:43:
Doosje neerzetten waar ze binnenkomen. Gaan ze niet allemaal dood van, en dat hoeft ook helemaal niet. Maar op het spoor terug laten ze dan een geur of fenomeen (weet ik het) achter die zegt dat er niks te halen valt (of zoiets). Was er vorig jaar met een paar dagen vanaf.
Fenomeen :D Feromoon ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Autocorrect :X

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
Als het er meer worden kan je zo'n doosje van HG neerzetten, dat zijn de enige doosjes die echt werken. Wel een kanttekening: het is puur vergif, ook schadelijk voor andere (huis)dieren. Goed je handen wassen na het openmaken en plaatsen. Als het niet hoeft liever gewoon niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:10
Wij hebben weer ieder jaar mieren binnen. We hebben in de keuken en woonkamer een deur maar de achtertuin.
Bij beide deuren een HG doosje (Let op, die rond varianten).
Daarna de rest van het jaar geen last. Ik laat het doosje gewoon staan tot volgend jaar en vervang die zodra er weer mieren zijn.

Je moet weten waar ze binnen komen en in dat spoor het doosje zetten.
Ze nemen het gif namelijk mee en zo raak je dat nest kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Elke dag de looproute van de mieren schoon maken.
Dit vinden ze niet fijn dat hun spoor er niet meer is.

Alternatieven
stuivers tussen de tegels. heeft iets met metaal te maken
Vim schoonmaak middel strooien langs de deuren kieren.
Kookvocht afgieten boven de ingang van het nest.
Buiten een bloempot met plant neerzetten in de buurt van het nest zodra ze er inzitten wegdoen.
(niet een te klein formaat emmer is prima)

[ Voor 5% gewijzigd door onno oliver op 24-05-2023 00:39 . Reden: formaat bloempot ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Vijf centjes of koper op de looprichting leggen, gaan ze de andere kant op, die beesten kunnen niet tegen koper.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier een plek gehad in huis waar ze met grote getallen heen gingen. Het doel was uiteindelijk een kleine kier onder een stuk hout van een kozijn aan de binnenkant. Blijkbaar hadden ze daar een nest oid gemaakt en kwamen ze van buiten naar binnen toe naar die ene plek. Toen die plek dichtgemaakt en na een dag of 3 heb ik ze nooit meer gezien. Het ging hier om 10 tallen die door het huis liepen wanneer je ook keek. Toen ik die ene plek had gevonden waar ze heen gingen en die heb dichtgemaakt zijn er nog zat langsgekomen om te zien of ze er in konden, maar ze hebben het snel opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 10:51
Hier werkte de groene ronde lokdoosjes van HG helaas niet.
Wat wel werkt bij ons is baby talkpoeder van zwitsal bij de deuropening, het is alleen niet het mooiste om te zien al dat witte poeder in de deur opening.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-05 15:15
Mieren zijn nuttige insecten. Ik zou proberen me niet te storen aan een paar mieren in huis. Als ik ze tegenkom in huis laat ik ze eigenlijk altijd lopen, en kom ze daarna niet meer tegen. Hygiëne is dan belangrijk, maar dat is al het geval bij je. Gif zou ik afraden. Insecten hebben het al moeilijk genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
Ik had ze hier ook.
Oorzaak was dat ik de afwas wel eens liet staan om water/gas te besparen.
Ik spoel nu wat meer af met koud water en neem het keukenblad extra goed af.
Sindsdien geen meer gezien binnen.
Buiten wel maar ze zijn ook nuttig in de natuur.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Andere oplossing dan mierendoosjes: baking soda. Wel bij de ingang van het nest en alleen nesten die echt te dichtbij je huis zitten. Ze eten het spul namelijk op en ploffen dan na verloop van tijd. Het hele nest gaat er aan. Je hond overleeft het eten van kleine hoeveelheden ervan ook nog wel.

Zelf ooit een spoor gehad 10m door mijn huis na een lade in de keuken met een (dacht ik) dichte pot met lollies. Dat was een feestmaal voor ze haha.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 24-05-2023 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:34
_JGC_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:48:
Als het er meer worden kan je zo'n doosje van HG neerzetten, dat zijn de enige doosjes die echt werken. Wel een kanttekening: het is puur vergif, ook schadelijk voor andere (huis)dieren. Goed je handen wassen na het openmaken en plaatsen. Als het niet hoeft liever gewoon niet gebruiken.
Dat is waarom die doosjes worden afgeraden door ongediertebestrijders: Het is puur gif. Die mieren zijn op zoek naar voedsel en nemen het gif mee naar jouw voedsel. Geen fijn idee. Nest opsporen en met kokend water bestrijden is een beter alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manarinth
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Diatomeeënaarde is nog een niet-giftig alternatief - wel zo vriendelijk voor de bijtjes. Het is heel fijn zand, maar beschadigt het exoskelet waardoor ze gaan uitdrogen. Buiten rondom de nesten strooien, binnen een kleine hoeveelheid in een hoekje waar ze binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
bszz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:12:
[...]

Dat is waarom die doosjes worden afgeraden door ongediertebestrijders: Het is puur gif. Die mieren zijn op zoek naar voedsel en nemen het gif mee naar jouw voedsel. Geen fijn idee. Nest opsporen en met kokend water bestrijden is een beter alternatief.
Het is ook maar net waar je zo'n doosje neerzet. Ik heb een paar weken terug een mierenplaag bij de voordeur opgeruimd met zo'n doosje. Blijkbaar bij het opnieuw bestraten van het stoepje bij de voordeur een nest verstoord. Dag erop was het hele deurkozijn zwart van de mieren. Doosje neergezet en een paar uur later allemaal lijkjes. Die zie ik zo niet bij mijn voedsel komen.

Maargoed, het is gewoon dikke troep die je liefst alleen als last resort gebruikt. Alhoewel ze het gif niet meenemen naar mijn voedsel, zijn die zieke mieren wel voedsel voor andere beesten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 16:33
Het verbaast mij een beetje hoe snel sommige overgaan tot het uitroeien van het nest terwijl er slechts 1 of 2 verkenners hun werk doen. Het zijn nuttige diertjes, ruimen dode insecten e.d. voor je op..

Je hoeft je pas druk te maken als je er meer dan 10 ziet, dan hebben ze wat gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-05 09:15
Zijn er dit jaar meer mieren? Hebben mensen er meer last van? Ik zie in ieder geval veel meer dat er overal roze spul gestrooid is (en ander mierengif).
En dan ook nog vaak ver weg van het huis, bijna bij de straat. Ik denk dan, 'ik heb liever die mieren bij de straat, dan vlak bij mijn huis'.

Maar om 2 mieren per dag zou ik me dus niet druk maken. Misschien zijn die nog overgebleven van de nesten onder die mat van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Mogelijke andere oplossingen:
Mierenlokdoosjes worden niet aangeraden in de Groene gids: ‘Je kunt terugvechten met een arsenaal aan bestrijdingsmiddelen, zoals gif. Maar er zijn ook vredige en natuurvriendelijke manieren om van de dieren af te komen.’ Waarna een expert van de Stichting Kennis- en Adviescentrum Dierplagen uitlegt dat de werksters van een mierenkolonie een geurspoor nalaten dat door de andere mieren wordt gevolgd. Je kunt dit geurspoor wegpoetsen met zeep. Hierdoor wordt het geurspoor uitgewist.

Een milieuvriendelijk advies. Bravo. Hoewel – de adviezen zijn nog niet op: ‘Je kunt kokend water in de opening van het nest gieten, met als doel de koningin dood te maken. Dit nest kun je herkennen aan een gat met wit zand eromheen waar de mieren in en uit lopen. Als de koningin doodgaat, zal de rest van het nest ook uitsterven.’

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-05 12:03
Vanmorgen bij Q-music werd de tip gegeven dat mieren niet tegen (stoep)krijt kunnen. Dus even het huis omlijnen en je bent er vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:50
Ik strooi zelf met een potje diatomeeënaarde ('mierenpoeder') op en rond de route en eventueel een nest. Na een dag zijn de mieren verdwenen of wordt er nauwelijks meer onderhoud gepleegd aan de zandhopen die je vaak ziet.

Spul is ook niet giftig voor je planten of dieren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:35
died89 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:56:
Vanmorgen bij Q-music werd de tip gegeven dat mieren niet tegen (stoep)krijt kunnen. Dus even het huis omlijnen en je bent er vanaf :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOyQW4bt_lYC-L_uFJW9MmKlHvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6iFTPeoJhUMdz3ITApZafKfb.png?f=fotoalbum_large

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Of bakpoeder gemengd met poedersuiker... of kopermuntjes, of kaneel...

Het internet staat vol met dergelijke wijsheden. Vorig jaar de looproute vol gelegd met 5 cent muntjes, lopen ze gewoon overheen. Buurman had z'n hele stoep bruin van de kaneelpoeder... lopen ze ook gewoon overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
jandufeu schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:52:
Mieren zijn nuttige insecten. Ik zou proberen me niet te storen aan een paar mieren in huis. Als ik ze tegenkom in huis laat ik ze eigenlijk altijd lopen, en kom ze daarna niet meer tegen. Hygiëne is dan belangrijk, maar dat is al het geval bij je. Gif zou ik afraden. Insecten hebben het al moeilijk genoeg..
Duke of Savage schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:38:
Het verbaast mij een beetje hoe snel sommige overgaan tot het uitroeien van het nest terwijl er slechts 1 of 2 verkenners hun werk doen. Het zijn nuttige diertjes, ruimen dode insecten e.d. voor je op..

Je hoeft je pas druk te maken als je er meer dan 10 ziet, dan hebben ze wat gevonden.
Als ze in huis zijn en eten gevonden hebben, blijft het niet bij een paar... Elke keer rond mei-juli een paar keer de 'perimiter' afspuiten met HG en dan blijven ze lang genoeg weg tot de boel uitvliegt en de overlast wel weg is. Zou fijn zijn als ze mijn terras een keer lieten liggen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:09

sjirafje

No inspirational quotes here

Looproutes schoonmaken met schoonmaakazijn en vervolgens talkpoeder strooien op plekken waar ze je huis binnen lopen. Helaas moet je wel na elke flinke regenbui opnieuw talkpoeder strooien. Deze methode werkt bij mij goed.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Babypoeder/talkpoeder werkt fantastisch. Ik heb witte kozijnen en heb overal een beetje in gestrooid. Je ziet het amper en je roeit er de beestjes ook niet mee uit, je weert ze alleen uit je huis.
sjirafje schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:13:
Looproutes schoonmaken met schoonmaakazijn en vervolgens talkpoeder strooien op plekken waar ze je huis binnen lopen. Helaas moet je wel na elke flinke regenbui opnieuw talkpoeder strooien. Deze methode werkt bij mij goed.
Je was me net voor.

[ Voor 47% gewijzigd door Dexs op 24-05-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb elk jaar mieren in de bakken met aardbeienplanten. Van de aardbeien zelf blijven ze af, maar ze zetten de planten vol met bladluizen.
Omdat met gif spuiten uitgesloten is, heb ik al een paar keer lieveheersbeestlarven uitgezet en met diatomeeënaarde gestrooid, maar die dure biologische middelen werken niet nauwelijks of je moet er zo veel geld in steken dat ik de aardbeien net zo goed in de winkel kan gaan kopen.
Nu weet ik ook weer waarom ik nog een bus bakpoeder in de kast heb staan. Dat moet ik ook nog eens proberen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 15:27

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mieren zijn slim. Als ze eenmaal een route hebben gevonden komen hun ooms en tantes, broers en zussen ook.
Toevallig heb ik zelf vorige week mijn mierenprobleem 'opgelost'. Ik heb overigens een rijtjeswoning.
Ik had last van mieren in de gang, en in de keuken (bij de prullenbak). En het heeft even geduurd voordat ik er achter kwam hoe ze binnen kwamen. Ze kwamen onder de plint door!
Ik heb niet lang geleden mijn houten kozijnen laten vervangen door kunststof kozijnen met een ondiep profiel. De mieren kwamen buiten door een stootvoeg de spouw in, en dan achter de plint langs naar binnen. Die zit namelijk langs een groot kantel/kiepraam (formaat tweede voordeur, dus tot aan de grond).
De oplossing: De kieren onder de plinten dichtkitten. Dit loste mijn probleem in de keuken op.
In de gang zat het probleem onder de voordeur. Om precies te zijn onder de betonnen dorpel buiten. Aan weerszijden lagen de voegen open, zo de spouw in. Dit heb ik opgelost door vloeibaar cement van Bison te kopen (in zo'n kitspuit), en al die voegen dicht te stoppen.

Mieren kunnen echt door de kleinste gaatjes komen, in mijn geval nog geen milimeter. Je huis schoon houden lost het probleem niet op; mieren kennen de route, en ze weten altijd wel wat te vinden.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joyce766 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:29:
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, en ik zit een beetje met m’n handen in het haar.
Sorry als ik hem niet goed heb geplaatst

Lokdoosje buiten zetten ipv binnen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En dan regent het... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 16:51
Ik had een paar jaar geleden ook last van mieren die door een kiertje in het keukenraam naar binnen kwamen marcheren. Ik heb een kaneelstokje op de looproute bij het raam gelegd. De geur van kaneel schijnen mieren slecht te kunnen hebben en dat bleek ook wel. Het probleem was in no-time opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:19
Mierengel gebruiken en die lokdoosjes is ook de bedoeling dat ze niet direct dood gaan, ze nemen het gif mee naar hun nest waardoor ze langzaam sterven en de rest van de nest mee nemen.

Die enkele mieren in je huis zijn de verkenners en hou je niet tegen zonder de hele nest uit te roeien.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 24-05-2023 15:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 13:36
Ik had een paar weken geleden dat ze op een lege siroopfles afkwamen.
Na de hele dag mieren weg stofzuigen, dacht ik ook, iets rigoreuzer. Ik snap ook niet dat ze niet stopten, ze sturen steeds mieren en ze komen nooit meer terug, moet er dan geen alarmbellen af gaan? :)

Anyhoo, talkpoeder, toen kwamen ze niet meer. En daar bij t kozijn waar ze kwamen alles een nieuwe transparante kitlaag gegeven en ik heb ze niet meer gezien.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-05 09:15
JukeboxBill schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:27:
Van de aardbeien zelf blijven ze af, maar ze zetten de planten vol met bladluizen.
Ik las dit en dacht 'geloof ik niet'. Klopt dus ook niet. Kip-ei, de bladluis is er voordat de mier er komt, maar de mier beschermt de bladluis wel.
Bron: https://agriworld.nl/mier...n-levensstijl-en-relatie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Truus01 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Ik las dit en dacht 'geloof ik niet'. Klopt dus ook niet. Kip-ei, de bladluis is er voordat de mier er komt, maar de mier beschermt de bladluis wel.
Bron: https://agriworld.nl/mier...n-levensstijl-en-relatie/
Maar in dat artikel staat ook:
Het mierengeslacht dat in Zuidoost-Azië leeft Dolichocerus is een stap verder gegaan in het melken van bladluizen. Sommige mieren worden erop uitgestuurd en gaan op zoek naar planten die geschikt zijn voor bladluizen. Zodra zo’n plant is gevonden, vervoeren de mieren de bladluizen naar de nieuwe plant en melken ze daar verder!
Dus dit kunstje kan net zo goed ook door de mieren in Nederland worden toegepast. Ook beesten leren bij.
I.i.g. vond ik eerst mieren in de planten en pas later had ik ook een bladluizenplaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mayhem
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:30

mayhem

Kieren waar mogelijk afdichten met kit of tochtstrips en goed schoonhouden, maar ik lees dat je dat al doet.
Gebruik geen gif en lokdoosjes. Gif is niet alleen voor de mieren dodelijk, maar ook voor alle andere dieren die de mieren eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:48
Hmmm, hier afgelopen dagen ook regelmatig mieren in huis en we denken nu gevonden te hebben waar ze binnenkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkATKkRffw-Fodkqv40of0Ffv9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Do3nc7RD8wCODjJmDPeWv2st.jpg?f=fotoalbum_large
...daar waar de drie kitranden samenkomen sluit het niet naadloos aan, er zit een heel klein kiertje tussen. Dus ik gok dat er achter die kit een kleine kier zit die toegang tot de kruipruimte geeft.

Plan: klein beetje kit weghalen en als er inderdaad een kier zit: vol-PURren en daarna nieuwe kit aanbrengen.

Iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
PUR knagen ze doorheen als ze percee naar binnen willen. Beter is om buiten te kijken waar ze naar binnen gaan.
En wie weet is er wel een nest in de kruipruimte.

Pagina: 1