Toon posts:

[PV] Kostal Piko 3.0 omvormer defect na elf jaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!
Mijn PV-set presteert na elf jaar trouwe dienst beduidend minder.
Vraag: Hoe traceer ik de culprit: is het de omvormer of is een paneel defect?
...

Ik heb twee setjes, waarvan het grote systeem sinds week 10 wegzakt tov de kleinere.
Registratie via PVoutput.org

Groot systeem: een Kostal Piko 3 omvormer, met 1 string, 13 x 245Wp Canadian Solar CS6P, ~5% van vol Zuid, nul schaduw.
Klein systeem: twee APS YC500i omvormertjes, met 4 x 275Wp Canadian Solar CS6K-275, op zuid-oost met redelijk wat schaduw

Live de twee systemen: https://pvoutput.org/comp...65&sid1=59505&dt=20230523
Wekelijks : https://pvoutput.org/comp...14465&sid1=59505&c=-1&t=w
Klik een periode terug en zie de trendbreuk.

Dus: nieuwe omvormer erop zetten, of zijn er meer stappen die ik kan nemen voor de probleemanalyse?
Prompt daarop de vraag: welke omvormer?

Beste antwoord (via mta op 28-05-2023 14:44)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@mta
Meet eens met een multimeter midden op de dag:
  1. Hoe hoog is de DC-spanning tijdens terugleveren (normaal bedrijf)
  2. Hoe hoog is de DC-spanning onbelast (DC-schakelaar uitschakelen)
De omvormer kan je openmaken (inbussleutel) en dan kan je vrij makkelijk en relatief veilig meten. De DC-aansluitingen hebben als het goed is dubbele klemmen waar je een dunne multimeter probe makkelijk tegenaan kan houden. Let er qua veiligheid wel op dat je geen van de printplaten gaat aanraken.

Als DC-spanning belast 40 Volt is dan is er waarschijnlijk een opamp defect. Kostal Piko kent verschillende problemen:
  • Opamp stuk
  • Draadbrug kabels tussen printplaten fikken eruit (slecht contact intern)
  • DC-startup converter trafo sluiting, of aan het overlijden
  • Defecte H-brug (doet niks meer)
  • Hulpspanning voeding defect
Ik heb er meerdere gerepareerd. Stuur anders maar een DM.

[Voor 8% gewijzigd door Dre op 24-05-2023 16:23]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 21:53
@mta
Aangezien je set nu 11 jaar oud is, zou ik eerder kijken of je je dakoppervlakte niet beter kan gebruiken door er nieuwe panelen op te zetten. Nieuwe panelen zitten nu rond de 400WP.

Zeker bij de oudere generatie omvormers moet je rekening houden dat ze gemiddeld ergens rond de 10 a 15 jaar mee gaan. Of anders gezegd, om de 25 jaar voor je panelen te halen moet je waarschijnlijk 1x je omvormer vervangen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
chrisborst schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:48:
@mta
Nieuwe panelen zitten nu rond de 400WP.
Ja, al naar gekeken. De panelen zijn nu groter dan 'vroeger', en dat valt niet in mijn voordeel. Effectief kan ik weinig Wp extra kwijt op het dak. Tevens is de investering van een compleet nieuwe set hoger dan een single string omvormer van 3kW.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:15

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het eenvoudigst is de string spanning monitoren. Als die na week 10 is gezakt dan is er een paneel wat niet meer ok is. Als dat nog steeds hetzelfde is kan het nog steeds een paneel zijn wat maar half vermogen kan geven en de gehele string omlaag trekt. Zou met een goede MPPT niet moeten gebeuren, maar of zo'n oude omvormer dat ook heeft durf ik niet te zeggen.
De string los testen doe je door hem kort te sluiten en dan de stroom met een stroomtang meten. Kun je herhalen per paneel maar dan moet je er wel bij kunnen komen. Bij loshalen kortsluiting wel een paneel afdekken om een boogvlam te voorkomen.

Theo

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@mta
Meet eens met een multimeter midden op de dag:
  1. Hoe hoog is de DC-spanning tijdens terugleveren (normaal bedrijf)
  2. Hoe hoog is de DC-spanning onbelast (DC-schakelaar uitschakelen)
De omvormer kan je openmaken (inbussleutel) en dan kan je vrij makkelijk en relatief veilig meten. De DC-aansluitingen hebben als het goed is dubbele klemmen waar je een dunne multimeter probe makkelijk tegenaan kan houden. Let er qua veiligheid wel op dat je geen van de printplaten gaat aanraken.

Als DC-spanning belast 40 Volt is dan is er waarschijnlijk een opamp defect. Kostal Piko kent verschillende problemen:
  • Opamp stuk
  • Draadbrug kabels tussen printplaten fikken eruit (slecht contact intern)
  • DC-startup converter trafo sluiting, of aan het overlijden
  • Defecte H-brug (doet niks meer)
  • Hulpspanning voeding defect
Ik heb er meerdere gerepareerd. Stuur anders maar een DM.

[Voor 8% gewijzigd door Dre op 24-05-2023 16:23]

@xah5kiDe Individuele panelen zijn niet eenvoudig bereikbaar: schuin dak.
@Dre Helder, dank.
Okay, met een drukke baan wordt dat het komend weekend dat ik eens ga meten.

Wie bestelt een mooi zonnig weekend? Jullie mogen zelf ook extragratis meegenieten, en als dank krijgen we (bijna) allemaal vrij op maandag..!
@Dre gegevens met zon in z'n bakkes.
Display meldt: IDC 5.71 A, UDC 338 V, dagopbrengst 5 kWh.
Multimeter, UDC 340 V tijdens productie
Multimeter, UDC 429 V met DC schakelaar uit
PVoutput dagopbrengst 3.07 kWh en dat wordt gemeten met een +/-0.5% kWh-meter in de groepenkast.

Vooropgesteld, het klinkt alsof er een krekel in de omvormer zit. Geluid komt van rechter deel van de achterste print. Tevens zo'n "hete electronica" geur die ontsnapt bij het openen van de kast. De condensatoren staan niet bol. Geen verkleurde print/componenten op eerste gezicht.

En dokter, wat is uw analyse...

• Dre
  • Niet online
@mta
429 × 0,8 = 343V. Je omvormer werkt op ongeveer die spanning dus pakt in ieder geval het goeie MPP. Opamp is heel.

De dagopbrengst van 5 kWh volgens de omvormer en 3,07 kWh volgens de kWh meter vind ik vreemd. Er gaat dan 2 kWh verloren als er nauwkeurig gemeten wordt. Hoe is de temperatuur van de omvormer, of staat de ventilator veel aan. Doet de ventilator het überhaupt? die kan je via het menu / display testen.

Heb je foto's van de binnenkant. Met name van de 7 draads connector tussen beide printplaten voor verkleuringen.

Met een infrarood camera kan je soms meer zien, maar Kostal Piko is nu niet echt handig gebouwd om te bekijken met infrarood camera. En je moet maar net een handige buurman hebben met zo'n camera ;)

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 27-05-2023 16:46]

• Dre
  • Niet online
Ventilator even controleren lijkt me het belangrijkste :)
@Dre goed bezig gast. Maar je weet toch, die handige buurman, dat zijn wij, de tweakers...
Connector is schoon, zonder sporen van warmte.

De middelste spoel toont verhoogde temperatuur...
Sorry, ik was afgeleid door de fototechniek, altijd al eens een praktische toepassing willen hebben voor de FLIR :) Ventilator was niet ingeschakeld. Ik vermoed dat die het normaal doet, maar zal later eens kijken.

• Dre
  • Niet online
Ik kan even niet vinden hoe die spoelen werken, maar heb wel een foto. De middelste spoel lijkt iets groter, is dat vertekening van de foto, of herken jij dat ook als je in de omvormer kijkt. Temperatuurverschil door ander type spoel, koeling door ventilator, of een defect?

Mijn conclusie is:
  1. Omvormer pakt goeie MPP
  2. Omvormer wordt niet bijzonder warm
  3. Groot verschil tussen kWh-meters (oorzaak onbekend)

45°C is niet echt spannend. Temperatuurverschil kan ik niet zien (geen schaal en geen spotmeter). En als de spoelen andere types zijn is het lastig vergelijken.

Wat je nog eens kan testen:
  1. Omvormer aan met stabiele instraling (blauwe lucht). Hoe hoog is Impp volgens omvormer of stroomtang?
  2. DC-schakelaar uit
  3. MC-4 stekkers uit de omvormer halen.
  4. Zonnepanelen kortsluiten via een multimeter in stroomstand. Hoe hoog is de kortsluitstroom.
  5. Let wel, dit geeft een vlamboog bij het onderbreken. Niet schrikken en letten op je eigen veiligheid.
De kortsluitstroom (Isc) moet iets hoger liggen dan Impp stroom. Zie datasheet van je zonnepanelen bijvoorbeeld onder STC condities.

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 27-05-2023 18:15]

• Dre
  • Niet online
@mta
Nog even bij het begin beginnen:

Kan het zijn dat je logging naar PV-Output kapot is. We kijken nu naar de 11 jaar oude omvormer en zonnepanelen, maar misschien is er iets mis met je logging :)

De afwijking in kWh-meter en kWh-omvormer vond ik vreemd.

[Voor 13% gewijzigd door Dre op 27-05-2023 22:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Dre Prima, terug naar de basis. Huisaansluiting is 3f25A met Ferrarismeter. Groepenkast heb ik twee jaar geleden gesaneerd, afgaand zijn nu allemaal Siemens B16/30mA aardlekautomaatjes. C16/30mA was toen zeer slecht leverbaar, maar de twee PV-sets doen het er prima op.

Hoofdbemetereing met Eastron SDM630 modbus v2, de twee PV systemen elk met hun eigen 1f Eastron op bacnet. Bacnet uitlezen door Iungo. De S0 pulsen middels een Arduino naar PVoutput.

Dus verraderlijk is dat alle metingen via Eastron kWh-meters gaan. De internet Piko comm naar het portal van leverancier is al enige jaren niet meer functioneel. Omdat metingen van de kleine PV-set goed doorkomen, is mijn vermoeden dat bemetering van de grote wel in orde is.
Grafiekje van vandaag.

Dus 's middags voor vier uur de spanningsmetingen, en hier gepost. Rond half zes beide werkschakelaars uit (DC en AC), Pico geopend, communicatieprint los, voor de foto. Vanochtend zeven uur "o ja, Piko nog even in elkaar zetten" en weer ingeschakeld.
Het lijkt erop, dat de DC schakelaar uit/aan zetten gister voor vier uur, iets heeft veranderd... dat gaan we aanzien vandaag.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ook om zeven uur de ventilator getest, die doet het.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ach, als we dan toch geile plaatjes posten, een overzicht van de gehele setup.

Transparante kastje rechts huist een Moxa switchje en de Arduino die de S0 puls van beide kWh meters uitleest en doorzet.
Het witte kastje daarboven is de Iungo controller, met blauwe UTP en bacnet kabeltje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Je Piko is ook uit te lezen via het ip=adres van de omvormer.
Wat zijn dan de waarden in de Piko t.o.v. de KWh meters?

Bij standaard instelling
Gebruikersnaam: pvserver
wachtwoord: pvwr

Acties:
  • 0Henk 'm!
Prestatie stort compleet in gedurende de dag.

De machine geeft nu foutmelding: "storing 910 systeemstoring".waarbij de rode en gele LED beiden gelijktijdig knipperen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@mta
Hoe hoog is de netspanning bij de omvormer en hoe hoog in de meterkast. Naast een warmtebeeldcamera zal je vast een multimeter hebben als Tweaker ;). En anders het display van de omvormer aflezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Tegenwoordig is de bovengrens 253 Volt, maar er is een tijd geweest dat de grens 243,8 Volt was.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Zo hoog kom netspaning hier niet, meen ik, maar ik ga even meten...

Acties:
  • 0Henk 'm!
Netspanning op een zonnige dag met toch meerdere PV systemen in de buurt.
L1 = 230.7 V en daarop levert dit grote syteem terug (mits de Kostal het doet ;( )
L2 = 234.2 V en daarop levert het PV-setje op het houthok terug
L3 = 231.6 V

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Dat zijn mooi lage waardes. Ik zit op 241 Volt vandaag.

Wat je nog even zou kunnen testen is of de zonnepanelen geisoleerd zijn van aarde. Dat doe je door:
  • DC-schakelaar uit
  • MC-4 stekkers eruit halen
  • Meet met multimeter gelijkspanning van + ten opzichte van aarde
  • Meet met multimeter gelijkspanning van - ten opzichte van aarde
De spanning moet bij beide metingen ongeveer 0 Volt zijn.

Anders zou ik zeggen een nieuwe of gebruikte omvormer.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Je ziet het, 31 MWh opgewekt sinds half december 2012, bedrijfsurenteller zegt 44072 h.
Een 3kW omvormertje kost nu, wat 400-500 Euro? Ik neig er naar om de machine simpelweg te vervangen. De investering is eruit, en vervanging had ik verwacht om afgelopen jaar al te moeten doen.

@Dre de aarde heb later met 6mm2 doorgetrokken naar de werkschakelaar, in 2012 was aarden van panelen nog niet verplicht/gebruikelijk. Omvormer is geaard met 2.5mm2, ik zal eens meten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@mta
Heeft niks met wel of niet aarden van frame te maken. Doe die meting eens, mag ook eind van de dag. Zolang er maar wat spanning op de panelen staat (een beetje instraling is voldoende).

Acties:
  • +1Henk 'm!
Open klemspanning bij zonnig weer nu: 425 VDC
Plus naar aarde ~3.59 VDC
Min naar aarde ~3.58 VDC dus dat lijkt gelijk

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dus alle verbindingen zijn gecontroleerd, er zijn geen smeulende ladoppen. Een vervangd modelletje is besteld.
Dank allen voor de info en betrokkenheid.

Omvormer is in twintig minuten vervangen. Nou we gaan het morgen zien...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee