Draadloos netwerk voor scholen -> Aan te raden?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Zie de titel

Is dit een goed idee of zeggen jullie dat de boel moet worden bekabeld? (is trouwens in dit geval bijna even duur) Ik heb de search gebruik maar geen recente (goede) topic's hierover kunnen vinden.

Ik denk dat de snelheid een groot probleem is... is hier iemand met een draadloos netwerk en kan hij mij de voor en nadelen vertellen? bvd!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Nadelen van draadloos:

1- Niet echt veilig, valt makkelijk te kraken
2- Storings gevoelig
3- Minder snel

Voordeel:

1- Makkelijk aan te leggen

Dit zijn de voor/tegens die ik kan bedenken van draadloos t.o.v bekabeling.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Oke, maar zou je het aanraden voor een school (de hele dag in gebruik dus (bijna))

Verwijderd

Nee, zie ook eerdere argumenten.
Misschien zijn hier mensen die zweren voor draadloos maar ik zou voor gewoon gaan.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ok dank je (ik vond het ook al niet z'n goed idee)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als het gaat om veel pc's, die vast staan opgesteld zou ik nooit voor draadloos kiezen.

Draadloos is leuk voor wat laptop's die door het hele gebouw heen gaan, maar niet voor lokalen vol...

Verwijderd

Lijkt mij dat een school zijn geld wel beter kan besteden, zelfs al zou het sneller, beter en veiliger zijn!!!
Lijkt me dat je zoiets met een doel doet en niet voor de heb.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Hier iemand met een draadloos netwerk op school (School voor Communicatie Systemen HvU) Het netwerk werkt perfect en de snelheid is geloof ik 11 mbit ofzo... Geen gedoe meer met allerlei kabels.. ideaal dus :) Nu alleen zelf nog even zo'n kaartje aan schaffen voor in de laptop!

Systeem | Strava

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Het is dus voor een basisschhool. En de computers staan eigenlijk altijd op de zelfde plek. Ik zit in een groep die de computers enzo op die school gaat regelen/bijhouden enzo.
En er kwam iemand met het idee van een draadloos netwerk omdat bekabelen zoveel werk was..(hooguit 50 aansluitingen, 2 comp per aansluiting) er zijn nu 10 'pentium's' aanwezig en nog wat oude bakkie's.

Ik heb nog niet gezegt wat ik er van vond (ben 15 trouwens) maar ik vind dus ook dat ze hem geld inderdaad beter kunnen besteden!

Nog iemand ervaring?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Draadloos zou ik niet doen..
Is op dit moment misschien best interessant, omdat prijs gelijk ligt aan bekabelen zeg je..

Maar, gezien de PC generatie, kan je er vanuitgaan dat er steeds meer PCs komen in de lokalen, en ook snellere (Multimedia gerichter).

Tel daar wat netwerkprinters bij op, en eventueel server voor docenten / mail... 11Mbit is dan snel te traag.

Ik zou gewoon alles Cat5e bekabelen, afhankelijk van budget op 10 of 100Mbit laten lopen. Mochten er meer systemen komen, kan je altijd nog eea upgraden. Als je CAT5e kabel gebruikt, kan je met 1 kabel t hele gebouw rond, en bv per 2 of 3 lokalen een switch ofzo. Kan je een mooie gigabit backbone bouwen indien nodig..

Op dit moment overkill, maar de optie openhouden is wel handig, is denk ik niet de bedoeling om over 2 jaar de hele shit weer moeten losbreken.

Edit: hou er ook rekening mee met software installatie enz, je kan veel op t netwerk doen / beveiligen, zodat die kleuters niet per ongeluk belangrijke data wegpleuren.

Voor ALLEEN inet kan draadloos, wil je meer... dan is de snelheid langzaam, en zeer zeker in de toekomst. Die 11Mbit is dan ook nog eens onder gunstige omstandigheden.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De school heetf trouwens een 'vergunning' voor maximaal 250 leerlingen geloof ik...

Beveiliging - > zekers! Ik probeer ze een beetje enthousiast te maken over win2k maar de meeste hebben daar sclechte ervaring mee geloof ik.

Bedankt voor al jullie adviezen ik zal ze onthouden en dan 'te voren brengen' op de vergadering

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het belangrijkste argument is toch wel dat je die 11mbit max moet delen over alle werkstations? Ik moet er niet aan denken dat op een moment een 30 tal pc's tegelijk aangaan en bv profiles van de fileserver geladen moeten worden.

Dan is een 100mbit met een aantal switches toch al een stuk sneller. Zelfs een 10mbit netwerk kan dan een betere performance leveren doordat het netwerk in meerdere segmenten op kan delen.

• DJSmiley
Op zondag 02 september 2001 18:27 schreef laupro het volgende:
De school heetf trouwens een 'vergunning' voor maximaal 250 leerlingen geloof ik...

Beveiliging - > zekers! Ik probeer ze een beetje enthousiast te maken over win2k maar de meeste hebben daar sclechte ervaring mee geloof ik.

Bedankt voor al jullie adviezen ik zal ze onthouden en dan 'te voren brengen' op de vergadering
Vergunning voor 250 leerlingen?? Wtf bedoel je?? licenties, systemen plaatsen, weet-ik-veel?

Beveiliging... mijn suggestie: Ghost.. files op server, pc op z'n bek, ghost erover en klaar.
Echt dichtkrijgen is lastig, en windows gaat toch wel eens op zn bek.

• DJSmiley
Op zondag 02 september 2001 18:31 schreef Rukapul het volgende:
Het belangrijkste argument is toch wel dat je die 11mbit max moet delen over alle werkstations? Ik moet er niet aan denken dat op een moment een 30 tal pc's tegelijk aangaan en bv profiles van de fileserver geladen moeten worden.

Dan is een 100mbit met een aantal switches toch al een stuk sneller. Zelfs een 10mbit netwerk kan dan een betere performance leveren doordat het netwerk in meerdere segmenten op kan delen.
Idd, dat bedoel ik ook al.

100Mbit door school, hubje met 100Mbit uplink per lokaal ofzo. Kan prima, en is later uitbreidbaar waar nodig.

Verwijderd

Ik zou een draadloos netwerk echt niet aanraden voor een LAN oplossing.
Gewoon een 100 MBit netwerkje met UTP bekabeling is gewoon de beste oplossing. Niet alleen financieel gezien maar zeker qua performance. Succes!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De school kan maximaal 250 leerlingen opleiden

Verwijderd

beetje nutteloos want op de meeste scholen staan de
computers in computerlokalen en dus dicht op elkaar
en dan is draadloos echt onzin.
misschien is het een optie voor tussen verschillende
computer lokalen maar hier is de afstand ook al
gauw te groot voor.
bovendien zit er aan de meeste (betaalbare draadloze
systems een max aantal verbindingen van 16 pc's (veel te weinig voor de meeste scholen)
De snelheid van 11mbit is trouwens meer dan genoeg voor een school.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Het is dus voor een basisschool (250 leerlingen) 9 lokalen en het is de bedoeling dat er in elk lokaal maximaal 4 computers kunnen staan en dan in de hal maximaal 10 computers en nog een paar. (Docentenkamer enzo) die in de hal staan bij elkaar.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
En hoeveel basestations had je geschat nodig te hebben?

Als ik je zo hoor staat het nogal verspreid. Je moet niet afgaan op het maximale bereik van de verbinding. Dichtbij is het misschien 8mbit, maar op 30 meter kan het zomaar max 2mbit wezen. En de 100 waarmee geadverteerd wordt haal je never niet.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Bedankt voor de reactie

Ik ben er trouwens niet mee eens dat ze een draadloos netwerk willen

Verwijderd

Ik (okee: wij) gaan ook draadloos. 'Wij' zijn een middelbare school (1800 lln in één gebouw) met op dit moment vier bekabelde computerruimten (3 lokalen en bieb) en één comp.lokaal is er gepland in de vleugel die op dit moment gebouwd wordt.
We gaan in vrijwel alle (ca. 75) gewone leslokalen gemiddeld drie computers neerzetten.
Allemaal 'traditionele' computers gaat een ramp worden qua onderhoud (hard-/software-storingen). Daarom hebben we gekozen voor een Citrix-omgeving (thin-clients). Dan hebben we genoeg aan enkele tientallen kilobits bandbreedte per werkplek. En dat kan makkelijk draadloos. En inderdaad hebben we het aantal zenders flink naar boven afgerond vanwege de vele stoorzenders (=leerlingen ;) ) in ons gebouw.

Maar ik ben het met de voorgaande posters eens, dat draadloos voor normale PC's meestal geen reëel alternatief is voor bekabelen.

Wij hebben ons ook heel goed gerealiseerd, dat we nu gewoon een aantal mogelijke toepassingen vrijwel onmogelijk maken (omdat we vastzitten aan die Citrix-omgeving, met z'n beperkingen).
Een groot voordeel van draadloos is, dat als onze docenten eens willen schuiven met de computers (binnen een lokaal, maar ook door het gebouw heen), dan kan dat gewoon; ze hebben alleen een stopcontact voor de 220V nodig. Zo zijn er een aantal secties, die de thin-clients verspreid willen hebben over hun lokalen. Er zijn er ook, die ervoor kiezen om de thin-clients te concentreren in één of twee (wat grotere) lokalen. Mochten ze later op deze keuze terugkomen, dan kan dat (qua netwerkinfrastructuur) gewoon.

En met die educatieve kortingen is het best te overzien: Cisco (AiroNet) 30% en Citrix MetaFrame 40% korting op de MSRP en Win2KAdvSvr hebben we voor 500 gld.
Wat ik bedoel: in ons geval kosten gewone, bekabelde PC's meer dan een draadloze Citrix-omgeving met T1000's.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik neem aan dat het niet te doen is, via een draadloos netwerk, om word en en andere (vrij grote) school programma via het netwerk te starten? Ik heb al programma's gezien die 11 mb zijn! dat is natuurlijk nmiet zo ontzettend groot maar 10 Mbs is dus 1,25 mb maximaal per sec. en dat gaat dan 7-8 seconden duren (of meer!). Klopt dit?

Pagina: 1