Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zou graag mijn 3/4 poorten van mijn ASUS AX58U Router willen omzetten naar Link Aggregation voor mijn Synology NAS.
Er zijn instructies hier beschreven: https://github.com/RMerl/....ng/wiki/Link-Aggregation

Enkel weet ik niet hoe actueel deze zijn, en of ik iets over het hoofd zie. Ik vraag dus even of er iemand ervaring heeft met Merlin en Link Aggregation. :)

Zijn er ook nadelen? Want zo te zien zet hij deze in een eigen VLAN? Is dat normaal bij Link Aggregation?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

LAG hoeft niet in een VLAN, maar het kan wel. Ik zou het niet doen iig als je verder geen VLAN’s hebt.

Vergeet niet dat een LAG in de basis geen bandbreedte voordeel oplevert (bijv. dat je ineens 3Gbit haalt i.p.v. 1) maar redundantie of meer capaciteit (3x een client @ 1Gbit i.p.v. die 1gbit moeten verdelen).

Met de nieuwste DSM7.1 kun je wel smb multichannel doen, dan kun je in theorie wel met een 2,5 gbit client meer dan een enkele poort pakken, maar dat vereist wel wederzijdse compatibiliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 23-05-2023 18:21 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:20:
LAG hoeft niet in een VLAN, maar het kan wel. Ik zou het niet doen iig als je verder geen VLAN’s hebt.

Vergeet niet dat een LAG in de basis geen bandbreedte voordeel oplevert (bijv. dat je ineens 3Gbit haalt i.p.v. 1) maar redundantie of meer capaciteit (3x een client @ 1Gbit i.p.v. die 1gbit moeten verdelen).

Met de nieuwste DSM7.1 kun je wel smb multichannel doen, dan kun je in theorie wel met een 2,5 gbit client meer dan een enkele poort pakken, maar dat vereist wel wederzijdse compatibiliteit.
Oh, ik dacht juist dat ik dan wel meer bandbreedte zou hebben. De verbinding trek ik nog niet vol, maar zou bijvoorbeeld graag erop willen werken, syncen, streamen, etc. Voegt hij deze 1Gb/s dan niet samen naar 2Gb/s?

Ik heb SMB Multichannel al aanstaan, maar nog niet LAG.

Heb je ook ervaring met de instructies toevallig? Als ik geen VLAN wil hebben, welke modus zou ik dan moeten hebben?

Thanks. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Nee, zelf geen ervaring met Asus routers, wel met de meeste andere merken.

Je LAG zal normaliter ervoor zorgen dat je meer clients op 1gbit kan servicen, maar niet 2gbit op 1 client, dat is inherent aan de techniek. Dit is ook waarom ik Synology niet begrijp met hun krampachtig vasthouden aan gigabit i.p.v. multigig.

Voor SMB multichannel en welke scenario’s je kunnen helpen refereer aan het volgende artikel:

https://kb.synology.com/e...ichannel_link_aggregation

Onofficieel zou een multigig of 10g aansluiting meer dan 1 connectie moeten kunnen pakken. Als je NAS een zwakke processor heeft heb je een netwerkadapter met RSS ingeschakeld nodig voor de beste performance.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hmm, het ziet er naar uit dat robocfg niet meer beschikbaar is op mijn router.

Heeft iemand een idee? Ik heb het nodig om te koppeling te maken.

Thanks.