pc upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05-2023
Ik zoek een?
Ik wil m'n pc upgraden zodat die weer mee kan met hedendaagse games.
Ik heb een rtx 3060 ti die vermoedelijk nog wel even meekan.
SSD, hdd, randapparatuur is allemaal nog goed.
M'n voeding is een corsair RM650X, die kan vermoedelijk wel behouden blijven.

Maar m'n cpu is wel eens aan een upgrade nodig, en daarmee dan natuurlijk ineens mijn moederbord en ram.
M'n huidige CPU is een core i7-4790k

Wat is je budget?
Ik had gehoopt om ergens tussen 300-400 euro te landen. Niet zo'n groot budget maar ik hoop toch al een redelijke verbetering te hebben daarvoor.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voornamelijk gamen op 1080p. M'n huidige pc loopt nog wel met bvb star wars: survivor maar ik merk dat de cpu het moeilijk heeft. Alle settings op max hoeven niet per sé voor mij, maar ik hoop een upgrade te vinden waar ik weer een tijdje mee voort kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is een vreselijke game voor de CPU bottleneck op de allersnelste CPU's. Als je de settings omhoog gooit en RT aanzet, dan gaat de fps nooit boven 60. Zelfs niet met een RTX 4090. Je kan wel de GPU-load op de helft of 85% zien. Een CPU-bottleneck voorkomt dat de GPU deftig aangedreven kan worden.

Wat als je de settings omlaag gooit en FSR gebruikt om de CPU te ontlasten? Dan gaat de fps nauwelijks omhoog en de GPU wordt niet echt belast. Als de beste/duurste gaming PC zulke problemen heeft, laat staan de mid-end PC's.

Testen op 4K wordt gedaan om de GPU te belasten en de CPU te ontlasten. Op 1080p wordt de GPU ontlast en de CPU belast. Deze game heeft last van een CPU bottleneck.

En het wordt een plaag van steeds meer games die last van een CPU-bottleneck hebben.

Het is nu nodig om vooruit te kijken als je de GPU in de komende jaren gaat upgraden en hoe problematisch de games van tegenwoordig zijn. Laat staan wat er in de komende jaren eraan komt.

Nu je weet wat de verwachtingen zijn, het budget verdubbelen zal in zulke games geen grote winsten opleveren.

Je kan op het moederbord besparen: uitvoering: ASRock B550M Phantom Gaming 4

Maar als ik bij z'n grotere broer lees dat het na 3 maanden kapot gaat, dan moet je wel goed geluk hebben. uitvoering: ASRock B550 Phantom Gaming 4

Ik zou nu niet aan de "scumbag" geld uitgeven. YouTube: Scumbag ASUS: Overvolting CPUs & Screwing the Customer YouTube: I'm sorry ASUS... but you're fired!

Voor het geheugen zou ik niet naar 2133 MT/s en 14 ns true latency zakken. 3200 MT/s en 10 ns kost niet meer. uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16

5700X (8 cores) en kost niet veel meer dan 5600X (6 cores). Beetje futureproofing wegens steeds meer games hebben 8 cores nodig.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 188,75€ 188,75
1MoederbordenASRock B550M Phantom Gaming 4€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 343,55