Welke laptop RAM vervanging upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woods23
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-06-2023
Ik zoek een?
Vervanging voor mijn (mogelijk) defecte laptop RAM modules in een Acer Nitro 5 Ryzen 9 5900hx met CZ Kamiq_CAS mobo.

Wat is je budget?
Zo min mogelijk, upgrade in prestaties is niet nodig. Max: € 60,00

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
16gb totaal minimaal.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een deel van het CPU-Z rapport: https://docdro.id/urWVMA5
Ryzen 9 5900hx, CZ Kamiq_CAS mobo, DDR4-3200 Micron Technology 2x8gb RAM(part nummer: 4atf1g64hz-3g2b2). RTX 3080, maar dat is(was inmiddels) meer een flex dan relevante info.
Ik game wel, het liefst zo mooi en snel mogelijk, maar meer dan de laptop nu aankan is niet nodig.

Mijn laptop is al tijden BSOD's aan het geven, vooral door ntkernal.exe, BT driver, rootkitscan van elke antivir die je kan bedenken. Eindeloos proberen op te lossen(elke scan, check, validatie, herinstallatie etc etc die je kan bedenken geprobeerd), het blijkt toch om mijn RAM modules te gaan. Als iemand op basis van deze beperkte info anders denkt hoor ik het graag!

Groetjes,

Owen

[ Voor 5% gewijzigd door Woods23 op 23-05-2023 16:27 ]

Beste antwoord (via Woods23 op 23-05-2023 23:39)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je zou eigenlijk eerst memtest een nachtje moeten laten draaien om te zien of het aan de RAM ligt. Als het geheugen errors genereert, met 1 latje testen om te zien welke latje de errors kan veroorzaken, welke geheugenslot de errors kan veroorzaken,... Het heeft weinig zin om geheugen te kopen als 1 van de 2 geheugensloten defect is.

Haal de relevante info eruit.

CPU: AMD Ryzen 9 5900HX (DDR4-3200 or LPDDR4-4266 in dual-channel mode.)
Laptop: Acer Nitro AN517-41
RAM: Micron Technology 4ATF1G64HZ-3G2B2 (3200 MT/s)

Dan ga je bij een aantal geheugenmerken/fabrikanten kijken wat ze voor je laptop aanraden.

Als je upgrade ga je ook vooruit kijken. Dankzij de RAM-prijzen crash in de laatste maanden, is 65 euro genoeg voor een upgrade naar 2x 16GB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIlB4zFmOKqm_0mepMN-4syTrF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dGJ6FoNy6IG5VjrY7eZNOQzg.jpg?f=user_large

Doe 5 euro erbij en je gaat met 32GB RAM nog een lange tijd genoeg hebben.

Je kan de websites van de andere geheugenfabrikanten afgaan om te zien wat zij aanraden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:16
Heb je geen garantie meer? Als ha, zou get dan zo oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woods23
manzonderdas schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:42:
Heb je geen garantie meer? Als ha, zou get dan zo oplossen.
Ik zou de laptop naar Duitsland moeten sturen op eigen kosten. Ook verhuis ik over een maand tijdelijk naar de andere kant van Europa, waar ik de laptop nodig heb voor mijn werk. Op tijd terug gaat hij niet zijn.

Aanraders voor basis 2x8gb wat zou passen op mijn mobo? Ik weet niets af van compibaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Woods23 op 23-05-2023 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woods23
Zou deze set, of de 2x8gb set hiervan passen?

https://www.alternate.nl/...88?partner=RetailRocketNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:16
niet echt; ik denk/vrees dat je best gewoon standaard JEDEC spec ram neemt. Amazon.de heeft in promotie nu crucial ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woods23
manzonderdas schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:08:
niet echt; ik denk/vrees dat je best gewoon standaard JEDEC spec ram neemt. Amazon.de heeft in promotie nu crucial ram.
Dit zou sowieso moeten passen dan? Ik zie dat deze 2x16gb op 1.2v loopt, de 2x16 van alternate op 1.33v. Mijn huidige ram loopt op 1.2v. Kan ik dan aannemen dat 1.33v niet zou werken? Complete RAM noob hier, bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je zou eigenlijk eerst memtest een nachtje moeten laten draaien om te zien of het aan de RAM ligt. Als het geheugen errors genereert, met 1 latje testen om te zien welke latje de errors kan veroorzaken, welke geheugenslot de errors kan veroorzaken,... Het heeft weinig zin om geheugen te kopen als 1 van de 2 geheugensloten defect is.

Haal de relevante info eruit.

CPU: AMD Ryzen 9 5900HX (DDR4-3200 or LPDDR4-4266 in dual-channel mode.)
Laptop: Acer Nitro AN517-41
RAM: Micron Technology 4ATF1G64HZ-3G2B2 (3200 MT/s)

Dan ga je bij een aantal geheugenmerken/fabrikanten kijken wat ze voor je laptop aanraden.

Als je upgrade ga je ook vooruit kijken. Dankzij de RAM-prijzen crash in de laatste maanden, is 65 euro genoeg voor een upgrade naar 2x 16GB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIlB4zFmOKqm_0mepMN-4syTrF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dGJ6FoNy6IG5VjrY7eZNOQzg.jpg?f=user_large

Doe 5 euro erbij en je gaat met 32GB RAM nog een lange tijd genoeg hebben.

Je kan de websites van de andere geheugenfabrikanten afgaan om te zien wat zij aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woods23
Ik heb memtest laten draaien, geen volledige nacht. Dit ga ik zsm doen om de sloten te testen.

De websites van de fabrikanten heb ik stom genoeg niet bekeken, bedankt voor de tip!

Als ik het zo zie is 32gb inderdaad het verschil in prijs zeker waard.

Danku _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Ik zie niemand de harddisk als mogelijke dader aanwijzen.
Heb je met crystal disk info de staat van de schijf bekeken?

Uiteraard kan geheugen defect gaan maar dat zou ik dan alsnog eerst proberen uit te sluiten door per ram module en per ramslot te testen.
Om uit te sluiten of er een ramslot en of ram module defect is, dit kan dan weer prima met memtest.
Pagina: 1