Nieuwbouw toewijzing makelaarskantoor; vriendjespolitiek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anida
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-06-2023
Hi,

Dit is het 5e nieuwbouwproject waar wij ons voor hebben ingeschreven. Bij ieder project was er een puntentelling om de woningen toe te wijzen (puntentelling obv voorinschrijving, voorkeur voor bouwnummer, financiële haalbaarheid en relatie met het woongebied). Mijn man en ik voldoen aan iedere criteria en hebben dit ook laten bevestigen door het makelaarskantoor zelf.

Dit is de 5e teleurstelling op een rij. Wij krijgen steeds meer het gevoel dat woningen worden toegewezen aan vrienden/kennissen of aan kandidaten met een Nederlandse achtergrond. Op het internet lees ik namelijk dat een ''eerlijke'' loting via een notaris of de gemeente zelf verloopt. Aangezien de nieuwbouwprojecten toevallig altijd door het zelfde kantoor wordt aanbesteed, wordt mijn hoop steeds minder. Is het mogelijk om in te zien waarom je het niet bent geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als het een commercieel project is ben ik bang dat inzage niet verplicht is.
Je kan wel het makelaars kantoor opbellen om te vragen op welke plek je bent geëindigd.

Eventueel klagen bij de gemeente dat de verkoop mogelijk niet “eerlijk” gebeurd, wellicht dat ze voorwaarden kunnen gaan stellen aan nieuwbouw projecten (als hiervoor gemeentegrond word aangekocht bijvoorbeeld).

De markt is ook gewoon extreem moeilijk nu hoor, dus ondanks dat het erg vervelend is verwacht ik zelf niet dat er een duister motief achter zit.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 23-05-2023 15:34 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Anida schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:24:
Dit is het 5e nieuwbouwproject
Welke?
Op het internet lees ik namelijk dat een ''eerlijke'' loting via een notaris of de gemeente zelf verloopt.
Nieuwbouw toewijzigingen lopen meestal niet via een loting.

Gewoon doorzetten. Op een gegeven moment zijn de vriendjes op. Jullie komen vanzelf wel een keer als eerste op de lijst.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:04
Hier ook op genoeg projecten ingeschreven. Vaak een stuk of 8 woningen per project, 2500 inschrijvingen per project. Oftewel een kans van 0,3%. Het ligt natuurlijk volledig aan wat voor woningen je kiest, maar het is niet gek om 100 keer mis te grijpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij ieder project was er een puntentelling om de woningen toe te wijzen (puntentelling obv voorinschrijving, voorkeur voor bouwnummer, financiële haalbaarheid en relatie met het woongebied).
Dus jullie:
- Hebben je als allereerste ingeschreven?
- Hebben geen voorkeur voor bouwnummer opgegeven?
- Kopen zonder voorbehoud financiering?
- Wonen al je hele leven in deze stad/dorp?

Het is niet een "Ja je voldoet" het is de vraag wie het meeste voldoen, je kunt wel aan de makelaar vragen welke factoren het zwaarste tellen en probeer daar zo sterk mogelijk in te zijn.

Als je aangeeft dat je de volledige koopsom klaar hebt staan op je spaarrekening en je geen voorkeuren hebt, lijkt het me sterk dat de makelaar er iets om geeft in hoeverre je een relatie met het gebied hebt of wanneer je je ingeschreven hebt.

Maar het is in deze markt nu eenmaal dat d'r meer vraag is dan aanbod, dus ja, het klopt dat ze het voor het uitkiezen hebben en jij (en de rest) allemaal een lage kans hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:21
Ik betwijfel of er een achtergelegen motief speelt. Maar meer gewoonweg een reflectie is van het schrijnende woningtekort binnen het land. Er is een tekort van bijna een half miljoen woningen. Je zult dan ook best een aantal keer nee kunnen gaan verwachten. Afhankelijk van de populariteit van de regio vaker of minder vaak. Maar nergens zal de verwachting zijn dat iedereen die zich inschrijft, allen snel een woning zullen bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Anida soms is er een loting en staat dat er bij. Andere keren weet je niet hoe de toewijzing gaat. Vaak kijken ze wel naar geleverde documenten om in te schatten wat de financiele haalbaarheid is.

Daarnaast: schrijf je altijd in op zoveel mogelijk huizen als toegestaan in het project. Vaak genoeg mensen gezien die maar een paar huizen noteren. Wij wonen nu in de 16e keuze van de 16 van een project :)

Ik heb wel eens makelaars gesproken die inderdaad familie voor liet gaat etc.. Dus vriendjespolitiek gebeurt zeker. Doe je alleen niet veel aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 23-05-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:24
Een ervaringsverhalen van mijn toenmalige vriendin, ze werkt bij Bouwfonds. De "inschrijving -loting" bestaat (bestond) daar helemaal niet.
De woningen die beschikbaar kwamen in en project gingen eerst naar (letterlijk) personeel van Bouwfonds (zij heeft toen ook een huis gekregen, ze kon er simpelweg eentje aanwijzen en presto, zij was ingeloot voor die woning). Toen dat pouletje op was ging de rest naar makelaar(s) en daar was het helemaal willekeur.

TS wekt de indruk dat ze niet van Nederlandse komaf zijn, mogelijk "herkenbaar" aan een naam (ik neem hier een heleboel aan, met respect!) Dat zou een rol kunnen spelen... Maar hoe je daar mee verder moet vind ik lastig. Misschien kan er door een ombudsman oid eens onderzoek worden gedaan naar wat de verdeling van culturele en etnische achtergrond is van de originele inschrijving en wat de verdeling van de uiteindelijke "winnaars" is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je een huis te verkopen? Dat helpt ook, althans bij ons, om een dealtje te maken met de verkopend onder de tafel. Jij geeft ons een plekje in het project, wij verkopen ons huis via jullie.

Daarnaast verschilt het uiteraard per locatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:30
Aangezien de nieuwbouwprojecten toevallig altijd door het zelfde kantoor wordt aanbesteed, wordt mijn hoop steeds minder. Is het mogelijk om in te zien waarom je het niet bent geworden?
Er is geen formeel recht op inzage als je dat bedoelt, maar je zou wel een gesprek met iemand van het kantoor kunnen aangaan en je laten informeren op welke punten anderen beter scoren dan jullie.
Vriendjespolitiek is er zeker en ik sluit ook niet uit dat mensen die een zoekopdracht bij de makelaar hebben uitstaan (en eventueel zelf een huis te verkopen hebben) ‘sneller geschikt blijken’.

(De ervaring die iemand hierboven heeft met Bouwfonds herken ik ook: ons blok van 42 is gebouwd door Bouwfonds en de 4 grootste/best gelegen woningen werden ‘toevallig’ allemaal verkocht aan personeel van Bouwfonds. Is wel 17 jaar geleden, hopelijk zijn die praktijken niet meer op dezelfde manier aan de orde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:55
En dan degenen die het meeste meerwerk laat uitvoeren ( grote marges dikke winst bouwer ) dmv van vooraf ingevulde vragenlijsten aan geintereresserden . De een wil slechts een dakraam van 1k de ander vinkt het hele boekje aan voor 100k , drie keer raden wie het huis krijgt .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-08 21:36
nuffy schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:25:
En dan degenen die het meeste meerwerk laat uitvoeren ( grote marges dikke winst bouwer ) dmv van vooraf ingevulde vragenlijsten aan geintereresserden . De een wil slechts een dakraam van 1k de ander vinkt het hele boekje aan voor 100k , drie keer raden wie het huis krijgt .
Krijgen makelaars daarvan dan een courtage?
En kan me niet herinneren dat je dit voor de toewijzing doet. Meestal krijg je eerst een huisnummer en dan begint het spelletje met dingen aankruisen. Daarvoor is het alleen nummers invullen van de huizen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik vind het stuitend dat in 2 posts wordt gerefereerd aan mogelijk racisme terwijl dat nergens uit blijkt.

Ik zie een hoop onderbuikgevoelens en daar wordt een topic volgens mij nooit beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:30:
Heb je een huis te verkopen? Dat helpt ook, althans bij ons, om een dealtje te maken met de verkopend onder de tafel. Jij geeft ons een plekje in het project, wij verkopen ons huis via jullie.

En daarna direct melding van maken want dit is echt zo sterk niet toegestaan. Koppel van koop en verkoop van woning, want de makelaar heeft dan nogal een probleem met belangenverstrengeling.

Daarmee zeg ik niet dat het niet een effectief middel kan zijn, maar de makelaar zal er in dat geval alles aan doen om dat nergens uit te laten blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hann1BaL schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:10:
[...]

En daarna direct melding van maken want dit is echt zo sterk niet toegestaan. Koppel van koop en verkoop van woning, want de makelaar heeft dan nogal een probleem met belangenverstrengeling.

Daarmee zeg ik niet dat het niet een effectief middel kan zijn, maar de makelaar zal er in dat geval alles aan doen om dat nergens uit te laten blijken.
Newsflash: Er gebeuren wel meer oneerlijke dingen in de wereld van vastgoed. Soms moet je gewoon mee gaan in de flow om iets voor elkaar te krijgen als simpele burger die eens in de 20 jaar een huis koopt.

Dan kan je moraal in de weg zitten, maar daar schiet je op dat moment niks mee op :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 14:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zo hou je corruptie wel in stand ja.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het is 1 groot vriendjes-politiek feestje.
Dus: zorgen dat je ook vriendjes wordt. Gewoon elke vrijdag naar het makelaars-kantoor en daar vragen naar de status. Dat heeft ons in ieder geval een huis opgeleverd....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Bij ons nieuwbouwproject werdt ons ook gevraagd om een indicatie van het meerwerk op te geven. Aangezien dit niet bindend was in ons geval kon het geen kwaad om hier volledig op los te gaan en aan te geven dat we zo'n beetje alle opties wilden bestellen.
En voor we het wisten kregen we onze derde voorkeur toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 11:41

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hann1BaL schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:10:
[...]

Waarom is dat 'belangenverstrengeling'? Het gaat om twee verschillende huizen. Twee verschillende transacties. Belangenverstrengeling is wanneer dezelfde makelaar de koper en verkoper van hetzelfde huis bijstaat.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:22:
Zo hou je corruptie wel in stand ja.
:+ Gebruik jij gas thuis of benzine in je auto? Dan houd je volgens bepaalde actiegroepen ook corruptie in stand.

Je kan je principes allemaal wel leuk aanhouden, maar dan woon je nergens.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op basis waarvan trek je meteen de racisme-kaart?
Uitgeloot worden is vervelend, maar op 1 woning kan maar 1 koper worden ingeloot. De rest wordt hoe lullig het ook is uitgeloot.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Janoz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:26:
[...]

Waarom is dat 'belangenverstrengeling'? Het gaat om twee verschillende huizen. Twee verschillende transacties. Belangenverstrengeling is wanneer dezelfde makelaar de koper en verkoper van hetzelfde huis bijstaat.
Dat je dit niet ziet.. :)
Omdat voor de verkoop van het nieuwbouwproject ze in het belang van de projectontwikkelaar moeten handelen, maar als ze een huis verkopen aan iemand, omdat ze dan ook het huis van de kopers mogen verkopen (belang makelaar zelf) dan hebben ze dus niet puur het huis verkocht in belang van de projectontwikkelaar, maar uit eigen belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Newsflash: Er gebeuren wel meer oneerlijke dingen in de wereld van vastgoed. Soms moet je gewoon mee gaan in de flow om iets voor elkaar te krijgen als simpele burger die eens in de 20 jaar een huis koopt.

Dan kan je moraal in de weg zitten, maar daar schiet je op dat moment niks mee op :P
Dat is allemaal zo, maar met het verschil:
Vriendjespolitiek met toewijzing bestaat en mag je onwenselijk noemen, maar als bij projecten niet staat aangegeven hoe de toewijzing tot stand komt is dat geen overtreding van regels. Dat wordt het pas als er staat dat het via notariele loting gaat en dat gebeurt niet. (Bewijs dat maar eens dan.)

Dus langsgaan bij de makelaar om jezelf bekend te laten worden om je kansen te vergroten is een prima idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 11:41

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Hann1BaL Ja, op die fiets heb je wel een punt. Omdat project ontwikkelaar vs makelaar een B2B relatie is keek ik daar iets anders tegen aan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:11
Wat is de aanbod:inschrijvingen ratio? Als er 25 woningen worden gebouwd en er zijn 250 inschrijvingen, dan is het volkomen logisch dat de kans erg laag is dat je een woning toegewezen krijgt.

De kans vergroot je helaas niet door op verschillende projecten in te schrijven want de ratio blijft +/- hetzelfde.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Mijn vrouw doet toevallig toewijzingen van nieuwbouw woningen voor projecten van haar werkgever en ik kan je vertellen dat het aantal inschrijvingen ENORM is.
Dat je aan alle voorwaarden/punten voldoet zegt maar beperkt wat namelijk dat je voor gaat op de mensen die dat niet doen (of iig de stukken gewoon niet aanleveren end an gaan klagen).

Zeker populaire woningen is vaak zó veel animo dat er semi-random iemand word uitgekozen en die heeft dan geluk. Met semi-random bedoel ik dat er zelfs als je aan alle voorwaarde voldoet hele statistieken zijn met punten die gunstiger zijn tov van *vul iets in*.

Dit speelt ook veel bij verhuur maar zal bij koop vast iets vergelijkbaars zijn. Zo heeft iemand met een vast dienstverband vaak de voorkeur boven flex/tijdelijk contract én ZZP'er met de juiste papieren want stabieler inkomen. Zo zijn er nog wat grappige factoren.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

De markt verandert wel:
Hoge grondprijzen, hoge grondstofprijzen en hoge eisen aan nieuwbouwhuizen drijven de prijzen van nieuwbouw op terwijl bestaande huizen nu dalen in prijs.

Dus de gekkigheid met inschrijvingen neemt wel af.
Hier in Utrecht ging het meerdere keren om 1000+ inschrijvingen voor 50 huizen. Dus ja, de kans dat je niets hebt is vrij groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-08 12:12

The Zep Man

🏴‍☠️

c-nan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:46:
De kans vergroot je helaas niet door op verschillende projecten in te schrijven want de ratio blijft +/- hetzelfde.
Als je een keer een munt opgooit, heb je 50% kans dat kop bovenaan eindigt.

Als je 10x een munt opgooit, heb je over alle pogingen 99,9% kans dat kop minstens éénmaal bovenaan eindigt.

De kans vergroot dus dat je minstens één keer raak hebt des te vaker je het probeert, wanneer alle andere waardes gelijk blijven.

In de volksmond:
Niet geschoten is altijd mis. Veel schieten en je raakt nog eens wat. :+

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 24-05-2023 10:06 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
*knip*
Dit voegt verder niets toe.

[ Voor 81% gewijzigd door tweakduke op 28-05-2023 13:43 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58

Dido

heforshe

c-nan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:46:
offtopic:
Mocht je ooit nog een examen/tentamen statistiek of kansrekening gaan doen, dan zou ik de lesstof nog even een keer heel goed reviseren ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:49
nuffy schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:25:
Dat maakt niet uit
kx22 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:02:
[...]

Krijgen makelaars daarvan dan een courtage?
En kan me niet herinneren dat je dit voor de toewijzing doet. Meestal krijg je eerst een huisnummer en dan begint het spelletje met dingen aankruisen. Daarvoor is het alleen nummers invullen van de huizen.
Niet over meerwerk. Mochten ze willen. :P

Maar andere kant van de tafel hier. We kijken o.b.v. de lijsten, hoeveelheid reserves voor een specifieke bouwnummer en (met name) de meeste kans om de koop/aannemingsovereenkomst rond te krijgen bij de eerste kandidaat. Naar het inkomen wordt gekeken om vertraging bij hypotheekverstrekking te voorkomen. Je wil niet 2-3x het hele voortraject opnieuw doen met een koper, waarbij de derde koper vaak al geen meerwerk meer kan kiezen door sluitingsdata.

Geef je een inkomen op van 50k als gezin voor een woning van 4 ton, dan is de kans al een stuk kleiner dat je het krijgt. Iemand met 100k die zich voor dezelfde woning inschrijft maakt dan meer kans.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anida
_eLMo_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:34:
Als het een commercieel project is ben ik bang dat inzage niet verplicht is.
Je kan wel het makelaars kantoor opbellen om te vragen op welke plek je bent geëindigd.

Eventueel klagen bij de gemeente dat de verkoop mogelijk niet “eerlijk” gebeurd, wellicht dat ze voorwaarden kunnen gaan stellen aan nieuwbouw projecten (als hiervoor gemeentegrond word aangekocht bijvoorbeeld).

De markt is ook gewoon extreem moeilijk nu hoor, dus ondanks dat het erg vervelend is verwacht ik zelf niet dat er een duister motief achter zit.
Ik heb de makelaar gebeld. Ze zeiden dat ze gewoon iemand hadden gekozen en dat ze kandidaten niet hebben genummerd. Ik dacht dat ze idd gewoon een top 5 maakte, wanneer #1 de financiering niet rond krijgt of zich bedenkt, dat ze #2 kunnen bellen.
Wordt toch maar bestaande bouw verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anida
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:33:
Hier ook op genoeg projecten ingeschreven. Vaak een stuk of 8 woningen per project, 2500 inschrijvingen per project. Oftewel een kans van 0,3%. Het ligt natuurlijk volledig aan wat voor woningen je kiest, maar het is niet gek om 100 keer mis te grijpen.
Er is niet bekend hoeveel aanmeldingen er totaal waren. Wel zojuist gebeld met de makelaar. Die zeiden dat er op sommige bouwnummers 20 mensen zich hebben aangemeld.
Ben al weer verder op Funda aan het kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 09-08 19:49
Het is allemaal vriendjespolitiek. Wij waren pas na !14! inschrijvingen ergens ingeloot. Wat ik heb gedaan is ingeschreven zonder voorbehoud van financiering - toen lukte het ineens. Bij het gesprek met de makelaar heb ik achteraf aangegeven wel een financiering te willen (na de inloting dus), was niet gebruikelijk maar wel voor elkaar gekregen.

Fake it till you make it :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anida
Accretion schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:59:
[...]

Dus jullie:
- Hebben je als allereerste ingeschreven?
- Hebben geen voorkeur voor bouwnummer opgegeven?
- Kopen zonder voorbehoud financiering?
- Wonen al je hele leven in deze stad/dorp?

Het is niet een "Ja je voldoet" het is de vraag wie het meeste voldoen, je kunt wel aan de makelaar vragen welke factoren het zwaarste tellen en probeer daar zo sterk mogelijk in te zijn.

Als je aangeeft dat je de volledige koopsom klaar hebt staan op je spaarrekening en je geen voorkeuren hebt, lijkt het me sterk dat de makelaar er iets om geeft in hoeverre je een relatie met het gebied hebt of wanneer je je ingeschreven hebt.

Maar het is in deze markt nu eenmaal dat d'r meer vraag is dan aanbod, dus ja, het klopt dat ze het voor het uitkiezen hebben en jij (en de rest) allemaal een lage kans hebben.
toon volledige bericht
Ze hadden een bepaalde puntentelling per onderwerp.
Het ene onderwerp had 50 punten, en het andere 20 punten.
Totaal hadden wij wel het totaal aantal punten.

Wordt toch maar verder kijken op Funda. Nieuwbouw is nog steeds niet te doen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anida
Hann1BaL schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:44:
@Anida soms is er een loting en staat dat er bij. Andere keren weet je niet hoe de toewijzing gaat. Vaak kijken ze wel naar geleverde documenten om in te schatten wat de financiele haalbaarheid is.

Daarnaast: schrijf je altijd in op zoveel mogelijk huizen als toegestaan in het project. Vaak genoeg mensen gezien die maar een paar huizen noteren. Wij wonen nu in de 16e keuze van de 16 van een project :)

Ik heb wel eens makelaars gesproken die inderdaad familie voor liet gaat etc.. Dus vriendjespolitiek gebeurt zeker. Doe je alleen niet veel aan.
Je mocht op max 5 woningen inschrijven. We hadden een top 3 voor ons zelf gemaakt (waar wij verwachtte dat het gewilde woningen zijn ivm tuinligging/hoekhuis etc.). Overige 2 hebben we de minder populaire woningen aangevinkt.
Helaas was die strategie niet succesvol. Wie weet een volgende keer (hopelijk) wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anida
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:30:

Ja ook aangegeven idd.
Volgende keer hopelijk beter. In de tussentijd toch maar verder op funda zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:38
Hoeveel zijn er nog meer 5x buiten de boot gevallen dan en om hoeveel woningen gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
ColeJ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:45:
Het is allemaal vriendjespolitiek. Wij waren pas na !14! inschrijvingen ergens ingeloot. Wat ik heb gedaan is ingeschreven zonder voorbehoud van financiering - toen lukte het ineens. Bij het gesprek met de makelaar heb ik achteraf aangegeven wel een financiering te willen (na de inloting dus), was niet gebruikelijk maar wel voor elkaar gekregen.

Fake it till you make it :o
Voorbehoud van financiering en een financiering nodig hebben zijn twee verschillende dingen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 09-08 19:49
NelgNL schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Voorbehoud van financiering en een financiering nodig hebben zijn twee verschillende dingen he :)
You know what I mean :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:49
Overigens

Een toewijzing (combi ontwikkelaar/makelaar) is NIET hetzelfde als een loting, dus de kansberekening van lotingen kan je achterwege houden. In principe heb je het over private partijen die zelf mogen weten aan wie ze de woningen verkopen. En zij zoeken zoals gezegd de persoon met de grootste kans op slagen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 00:11
Dido schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:25:
[...]

offtopic:
Mocht je ooit nog een examen/tentamen statistiek of kansrekening gaan doen, dan zou ik de lesstof nog even een keer heel goed reviseren ;)
Ja, en nu in praktijk. TS heeft zich al voor 5 projecten ingeschreven en nog steeds geen woning toegewezen gekregen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 10:05
Ik zou vooral achteraf vragen op welke plek je bent geeindigd in de loting en vooraf vraagt hoe de loting zal verlopen. In veel gevallen stelt een gemeente wel eisen aan de toewijzing, maar die zijn niet zo strikt. Net zo min dat bestaande huizen per definitie aan bepaalde groepen moeten worden verkocht.
Gemeentes willen vaak wel meer invloed (bijvoorbeeld om meer aan starters te kunnen toewijzen en dergelijke woningen ook voor dat segment beschikbaar te houden), maar in de praktijk is dat zeer lastig.

Hou vol, er komt echt wel een plek/huis voor jullie, jullie zijn niet de enige!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

wimpie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:25:
Hier komt geen antwoord van TS hoor, toerist met 1 forumpost...
Oh ja?? :)

Iedereen begint een keer met een eerste post op het forum. Voorzichtigheid is misschien wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

c-nan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:57:
[...]

Ja, en nu in praktijk. TS heeft zich al voor 5 projecten ingeschreven en nog steeds geen woning toegewezen gekregen.
Statistisch te zien niet zo gek met de nood voor huizen. Je doet net alsof dat tegen alle verwachting in is, maar ik denk juist dat het te verwachten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
Gelukkig, ik merk in mijn omgeving dat daar nog wel eens anders over wordt gedacht wat voor teleurstellingen zorgt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Laatst online: 10-08 09:56
https://www.eigenhuis.nl/...rlijke-biedingspraktijken

Zie en huiver

Zelfde situatie ook meegemaakt. 100% vriendjespolitiek. Bekenden/Familie van makelaar/bouwer eerst, bekenden van grote bank waar de hypotheken werden afgesloten mochten eerst.Etc, Daarna pas gewone volk (lees 3 van 24 woningen) Geen discriminatie, ook kandidaten met NL-achtergrond konden fluiten naar een nieuwe woning.

[ Voor 53% gewijzigd door atomix9 op 24-05-2023 14:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-08 23:44
Jammer dat je meteen de (deel)conclusie trekt dat de boze witte Nederlander jou heeft buitengesloten. Je begrijpt dat dit juist een racistische gedachtegang van jou is?

N=1:

Ik heb me (in regio Zaanstreek en regio Muiden/Weesp) op 17 nieuwbouwprojecten ingeschreven totdat het raak was. Nederlandse achternaam, gewoon man+vrouw rond de 30 met allebei een goede baan en beiden roots in één van de regio's.

Het project waar ik uiteindelijk kocht had rond de 50 woningen en ruim 2500 inschrijvingen. Op mijn bouwnummer schreven zich 150 mensen in (aldus de verkoopmakelaar). Het is gewoon een kwestie van geluk.

Al ken ik uit dit project ook verhalen van mensen die - beweren - dat ze voor de loting met de makelaar hebben gesproken met wat praktische vragen over de woningen en dat hen daarbij is verzocht zich in te schrijven op een bepaald bouwnummer. Deze mensen kregen vervolgens die woning toegewezen. Ik heb zelf bij dit project, anders dan bij de andere projecten, ook vooraf wat vragen gesteld en in dat telefoongesprek vroeg de makelaar ook of ik mezelf en vrouwlief even kon voorstellen (dus ik vertelde even wie wij zijn, waar we vandaan komen en wat voor werk we doen). Ook ik kreeg mijn eerste keuze toegewezen. De vraag is dus of het alleen geluk is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58

Dido

heforshe

c-nan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:57:
"Al voor 5 projecten", poeh he!

Er worden voorbeelden gegeven waarbij er meer dan 100 keer zoveel inschrijvingen als woningen zijn.

Laten we stellen dat je je inschrijft bij projecten waar die vverhouding steeds 1:100 is, dan heb je elke keer 1% kans op een woning.

De kans dat je na 70 keer inschrijven een woning hebt is dan 50%.

Na vijf projecten al conclusies gaan trekken is even onzinnig als vandaag naar buiten kijken en concluderen dat het in Nederland nooit regent 8)7

En na vijf projecten concluderen dat er discriminatie in het spel is komt in de buurt van nu naar buiten kijken en concluderen dat aliens ervoor zorgen dat het nooit regent in Nederland.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:07
Mijn vriendin en ik zijn voor de derde keer in dertig jaar ingeloot voor een nieuwbouwproject. De eerste keer (1994, na vele mislukte pogingen) was puur geluk, we stonden op een lange reservelijst en de toewijzing was in de zomervakantie periode. Niemand boven ons op de lijst nam de (vaste :*) ) telefoon op toen een woning weer vrij kwam, wij wel.
De tweede keer (2001, grote vinexwijk) waren al ons voorkeurswoningen in meerdere deelprojecten steeds al vóór de loting in optie. Weken of maanden later bleken daarvan een heel aantal helemaal niet verkocht of stonden ze na oplevering direct te koop. Dit waren zeker geen frisse praktijken. Toch ruim 20 jaar fijn gewoond in zeker niet onze favoriet maar naar bleek wel met hele leuke buren. Dat moet je ook maar treffen ;)
Nu dus de derde keer waarbij onze voorkeur ook al was toegewezen voor de loting. Dat huis is 100% identiek maar heeft als enige in het rijtje voor exact dezelfde verkoopprijs een dakkapel die wij als meerwerk mogen bijbestellen. Voor 18.000 euro! Je doet er niets aan. We zijn al blij dat we iets mógen kopen.
Behalve die 3 keer geluk heel vaak uitgeloot voor projecten die ons leuk leken. Niet opgeven, de aanhouder wint..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Los van de hele discussie rondom inloting en hoe eerlijk of oneerlijk dat allemaal gaat bij inschrijving, vind ik het wel opvallend dat dat probleem kennelijk nog steeds speelt in deze markt. Je hoort en ziet nu overal nieuwprojecten opgeschort worden omdat ze de huizen niet meer kwijt raken, maar wellicht speelt dat vooral in het duurdere segment...?

Bij ons in de buurt (randstad, regio Noordwijk) staat ook nog 30% te koop van een project dat aanvankelijk volledig was uiterkocht (althans, 100% onder optie), maar waar nu steeds weer nieuwe woning van terug in de verkoop gaan en dan lang op beschikbaar blijven staan. Zijn overigens wel woningen van 650K - 1.3M, dus niet voor iedereen weggelegd, maar dan nog.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 12:23
Mijn eigen ervaring:

Ik heb mijn nieuwbouwwoning 2 jaar geleden kunnen bemachtigen op basis van first come first served. Ik heb zelf in februari 2021 2 dagen voor het makelaarskantoor gebivakkeerd zodat ik zeker wist dat ik de eerste was.
20 minuten nadat ik aankwam kwam de 2e al aan en voor ik het wist zaten we met 30+ man te wachten tot we naar binnen mochten.

Voor mij was dit een ideale situatie, je hebt als potentiële koper wat meer invloed op de uitkomst, of het een eerlijke oplossing is ...nee.
Er waren genoeg mensen die simpelweg geen tijd hadden om voor de deur te gaan liggen en die soms, bij het zien van de enorme toestroom van menen, al huilend afhaakte.

Het was de eerste keer dat het makelaarskantoor het op deze manier deed in plaats van de standaard loting en ze waren er zelf wel tevreden over. Ze gaven zelf wel aan dat je het als makelaarskantoor nooit goed kan doen en dat er altijd mensen teleurgesteld zullen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Kupauw op 26-05-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Natuurlijk is er vriendjespolitiek alleen is het lastig hard te maken.
Bij de toewijzing van nieuwbouwwoningen is sprake van vriendjespolitiek, vermoedt de Vereniging Eigen Huis. De toewijzing verloopt soms zo schimmig dat het lijkt of relaties van de aannemer of makelaar worden voorgetrokken.
https://www.rtlnieuws.nl/...-bij-toewijzing-nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-08 11:49
atomix9 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:14:
https://www.eigenhuis.nl/...rlijke-biedingspraktijken

Zie en huiver

Zelfde situatie ook meegemaakt. 100% vriendjespolitiek. Bekenden/Familie van makelaar/bouwer eerst, bekenden van grote bank waar de hypotheken werden afgesloten mochten eerst.Etc, Daarna pas gewone volk (lees 3 van 24 woningen) Geen discriminatie, ook kandidaten met NL-achtergrond konden fluiten naar een nieuwe woning.
Het acteren vanuit nepotisme is ook een discriminatie vorm. Discriminatie is niet alleen afkomst of cultuur verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-08 16:38
Om het maar anakdotisch te houden: ik heb ook van iemand een gehoord dat hij op nr 1 kwam op basis van vriendjespolitiek. Verder waren er ook veel inschrijvingen op het project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Een collega van me heeft ooit eens op zn 'lotingsformulier' geschreven 'ik bied VON prijs +20k'. En hij was gek genoeg ingeloot en mocht die 20k ook aftikken :+

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Pagina: 1