Photos, sharing in een gemixte Windows / macOS omgeving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:30
Ik heb recentelijk mijn (eerste) macOS computer gekocht, altijd Windows gehad.
Situatie:
  • Ik: iPhone, iPad, MacBook Pro laptop, Windows 10 PC
  • Vriendin: iPhone, iPad, Windows 10 laptop
We hebben zo'n 100 GB aan 'Gedeelde foto's' (vakanties, tripjes, etc). Die staan op een HDD die aan mijn router hangt, daar hebben we ieder een eigen deel op voor privé foto's en dus een "Gedeelde Bestanden" waar we na een vakantie onze foto's in een mapje dumpen, selecties maken, etc. Die share is via SMB bereikbaar, we kunnen er dus op alle devices bij.

Op mijn MacBook werkt dat niet zo handig vind ik. Via Finder kan ik er wel bij, maar lekker door de foto's browsen werkt niet fijn en bewerken van bv een live foto kan ook niet. Ik ben nog niet zo thuis in de Photos app, maar daar gaat dat allemaal wel weer prima in.

Wat is nu een goede strategie om hier mee om te gaan? Als ik alle foto's van onze Gedeelde Foto's map ga importeren op mijn Mac heb ik ze gedupliceerd in een database die lokaal staat, dat is niet gewenst. Ik had verwacht dat je in Photos wel een externe locatie aan kan wijzen waar je foto's hebt staan, maar dat lijkt niet te kunnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Fotobeheer op de Mac met Foto's werkt niet op basis van mapjes, daar bouw je zoals je gemerkt hebt een database van op. Die kun je wel weer exporteren naar de mappenstructuur die je al hebt, maar dan heb je ze op twee plekken staan.

Hier zul je wellicht naar andere software moeten kijken als die Windows/Mac samenwerking van belang is en wel met losse mapjes kan werken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
Het Apple ecosysteem is in principe ingericht om gebruik te maken van iCloud. Je kan op je Apple apparaten iCloud photos aanzetten volgens mij (maar let op dat je dan meer dan de gratis 5GB nodig hebt gok ik) en dan hierbinnen mappen sorry, albums, gedeeld maken zodat je er allebei bij kan. Op je Windows apparaten kan je via icloud.com hier ook bij.
Zie: https://support.apple.com/nl-nl/HT213248, en https://support.apple.com...phone/mm544e1bd039/icloud en https://support.apple.com...e/photos/phtf5e48489c/mac

[ Voor 23% gewijzigd door Archer_VC10 op 23-05-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Thanks beiden, hier was ik dus al wat bang voor. iCloud voor foto's zit ik niet helemaal op te wachten, ik heb een enorme bak gratis opslag in OneDrive, dat is dus overal mijn voorkeurs cloudopslagdienst.

Bovendien hebben we naast de gedeelde foto's dus ook allerlei andere gedeelde bestanden, waar we op allerlei devices bij kunnen (wie weet is de volgende tel. van vriendin wel weer een Android). Een NAS via SMB is dus echt wel het handigste. Als Photos dat niet kan, zal ik idd op zoek moeten naar een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Via Photos gaat je dat idd niet lukken. Ik heb ook een (soort van) NAS staan met foto's er op en gebruik FE File Explorer op mijn telefoon om hier op te kunnen bladeren, of via SMB vanaf mijn MacBook. Niet ideaal en niet wat je zoekt ben ik bang. Ik gebruik het ook alleen om zo nu en dan een oude foto terug te kunnen zoeken, niet als dagelijks fotoalbum.

Als je zo'n bak gratis ruimte hebt op OneDrive, je kan ook de OneDrive app op je iPhones/iPads zetten en dit op je MacBook installeren, dan kan je ook bij de gedeelde mappen hierop, maar hoe werkt dit dan samen met je router/HDD combo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Archer_VC10 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:56:
Via Photos gaat je dat idd niet lukken. Ik heb ook een (soort van) NAS staan met foto's er op en gebruik FE File Explorer op mijn telefoon om hier op te kunnen bladeren, of via SMB vanaf mijn MacBook. Niet ideaal en niet wat je zoekt ben ik bang. Ik gebruik het ook alleen om zo nu en dan een oude foto terug te kunnen zoeken, niet als dagelijks fotoalbum.

Als je zo'n bak gratis ruimte hebt op OneDrive, je kan ook de OneDrive app op je iPhones/iPads zetten en dit op je MacBook installeren, dan kan je ook bij de gedeelde mappen hierop, maar hoe werkt dit dan samen met je router/HDD combo?
Foto's van mijn iPhone gaan automatisch naar mijn OneDrive. Ik laat ze daar ongesorteerd staan, ook als een soort backup. Op mijn Windows PC kopieerde ik de foto's na terugkomst van een vakantie dan altijd van OneDrive naar onze (soort van) NAS, vriendin zet haar foto's erbij en dan sorteren we een beetje.

Op onze iPads en iPhones (en voorheen Androids) gebruiken we overigens ook FE File Explorer om naar die NAS te gaan en nog eens een fotootje te bekijken :)

Ik heb genoeg gratis OneDrive ruimte om nieuwe foto's uploaden. Om onze hele historie aan gezamenlijke bestanden erin te zetten helaas niet, en vriendin heeft liever ook niet al onze gezamenlijke foto's in de cloud. OneDrive clients heb ik overigens ook al op alle devices (incl. MacBook).

In het verleden had ik iets vergelijkbaars met muziek: Ook daar hebben we een "Gezamenlijke muziek" foldertje voor op de NAS. iTunes (op Windows lig) werkt ook met een library, net zoals Photos. Maar daar kan je wel een folder aanwijzen waar je bestanden staan. De library bevat alleen de administratie, niet de mp3's zelf. Bij Photos werkt dit dus anders begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Er zijn wel trucs die je uit kan halen met meerdere library locaties en samengevoegde libraries, hier staat in de eerste post een lang verhaal waar je misschien wat uit kan halen: https://discussions.apple.com/thread/253495731
Op je Mac kan je dan schakelen tussen de eigen library en een andere, wellicht kan je die op je eigen NAS kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Hmpf, ben een beetje aan het experimenteren geslagen met Photos: ik had me er bij neergelegd dan maar alle foto's van de NAS op mijn Mac te importeren, zodat ik Photos kan gebruiken om ze een beetje te bewerken selecties te maken en dan uiteindelijk een heel album (1 per vakantie) weer te exporteren naar de NAS en de originelen daar te overschrijven. Dan ben ik qua storage wel het dubbele kwijt, maar hou ik de flexibiliteit van losse bestanden op de NAS die we met ieder device en app kunnen benaderen, maar ook de view en bewerkopties van Photos. Maar tijdens de export heb je weer geen optie op heic files te exporteren. Apple maakt het leven soms ook niet makkelijk zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ik heb het beste antwoord terug getrokken.

Wat ik wil is dus wel gewoon mogelijk! Het heet 'referenced library': vinkje "Copy items to the Photo Library" uitzetten onder import (General tab). Je kunt dan naar hartelust foto's importeren, je photo library krijgt dan geen duplicaten, maar slechts de referenties naar de bestanden op de NAS.
Meer info: hier

Het idee werkt dan hetzelfde als met muziek in iTunes. Beetje apart dat ik het via Google niet kon vinden en jammer dat je niet een (hoofd)folder aan kan wijzen die Photos watched en auto-import erop doet, maar goed, in principe kan ik mijn foto's dus gewoon op de NAS laten staan en beheer op bestandniveau daar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Archer_VC10 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:45:
Het Apple ecosysteem is in principe ingericht om gebruik te maken van iCloud. Je kan op je Apple apparaten iCloud photos aanzetten volgens mij (maar let op dat je dan meer dan de gratis 5GB nodig hebt gok ik) en dan hierbinnen mappen sorry, albums, gedeeld maken zodat je er allebei bij kan. Op je Windows apparaten kan je via icloud.com hier ook bij.
Zie: https://support.apple.com/nl-nl/HT213248, en https://support.apple.com...phone/mm544e1bd039/icloud en https://support.apple.com...e/photos/phtf5e48489c/mac
Toch nog een update: na nog wat discussies thuis aan het overwegen om toch 'all-in' op de Apple Way te gaan en de hele zwik inderdaad maar te verhuizen naar een "Shared Photo Library" (en dus iCloud storage te kopen). Dan wordt het vanaf de Windows machines lastiger, maar zouden we op alle iPhones & iPads de beschikking hebben over alle foto's, kunnen we tijdens een vakantie vast wat organiseren zonder foto's naar elkaar te AirDroppen. Vooruit dan maar.

Echter lees ik nu dat in een Shared Photo Library albums en folders niet gesynct worden. Dus als ik de moeite neem om de hele folderstructuur van de NAS om te zetten in mooie foldertjes en albums in Photos, gaat mijn vriendin gewoon een blob van duizenden ongestructureerde foto's zien?
Pagina: 1