Tuinverlichting aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 19:55
Goedemiddag,

Over enige tijd gaan ze bij ons bezig om de tuin te verbouwen. Ik wil hier ook graag elektra en verlichting regelen. Nu lees ik voor tuinverlichting dat men vaak werkt met 12V maar ik kom ook zat mogelijkheden tegen voor 230V.

Wanneer de gehele tuin over de kop gaat, is het dan nog steeds aan te raden om 12V te gebruiken of is het dan een kwestie van voorkeur? Zijn er bepaalde afwegingen die ik moet meenemen buiten dat 12V minder risico's met zich mee brengt?

De bedoeling is om enkele lampen aan de schutting te bevestigen en enkele grondspotjes in een border. Daarnaast worden er nog stopcontacten geplaatst dus er wordt sowieso 230V aangelegd.

Advies wordt gewaardeerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:06
Klein adviesje, zorg dat de verlichting niet omhoog schijnt, er is geen reden om dat wel te doen en helemaal belangrijk als er 's nachts ook iets blijft branden. Op die manier ga je lichtvervuiling tegen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Skynett schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:00:
Klein adviesje, zorg dat de verlichting niet omhoog schijnt, er is geen reden om dat wel te doen en helemaal belangrijk als er 's nachts ook iets blijft branden. Op die manier ga je lichtvervuiling tegen.
Goede tip. Zal zorgen dat de grond spotjes om de pergola te verlichten apart geschakeld kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:26
12v vind ik weinig meer waarde geven t.o.v. 220/230v en er moet altijd een trafo tussen, ook zou ik het niet laten liggen. Het zegt namelijk niets over het wattage van je lamp. Als je led lampjes hebt met weinig wattage en je gaat ze dimmen, dan krijg je soms wel eens flikkerende lampen, dan moet je er alsnog een trafo opzetten. Overigens is 12v wel iets efficiënter qua opbrengst en vaak ook met lage wattages. Omdat het laagspanning is, is het ook veiliger en hoeft de kabel minder diep te worden ingegraven.

Al met al, geleerd van de vele woonprogramma's. Maak altijd een lichtplan van de hele tuin, ook met oog op de toekomst. Ik heb bijvoorbeeld 230v aansluitingen in de tuin, daar zou ik zo weer nieuwe 230v lampjes inpluggen. Als je nieuw gaat aanleggen, zou ik vooral letten op lage wattage (ook niet te laag vanwege lichtopbrengst) en of dat 12v/230v is, zou mij wat minder uitmaken.

Uiteindelijk moet het kosteneffectief zijn, makkelijk aan te sluiten en zoveel mogelijk gebruik maken van de mogelijkheden die je al hebt, zonder al te veel ingrepen.

Als je een mooi setje kan kopen, op 12v die je snel kan aansluiten en aanklikken, kan je dat zo doen en vice vera.

[ Voor 23% gewijzigd door wm1234 op 24-05-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
230 als je het goed kan doen.. diepte kabels en so.
12v wanneer het supoptimaal is. (Ondiep/aan schuttingen etc)

En eens met boven.
Een goed licht en stroomplan maken, met mogelijke toekomstige items

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
12 V word door hoveniers gebruikt omdat deze vaak niet gecertifeerd zijn voor 230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:47
Bij het aanpassen van de tuin tegengekomen dat een hobby-Bob bezig geweest is. Een vijf-aderige grondkabel met 2-aders voor 12 volt verlichting en 3 aders voor de buiten WCD's. Met doorkoppelingen in de lampen voor de 230 en doorkoppelingen in de WCD's voor de 12v. Niet echt handig allemaal. Nu maar dat allemaal gerooid. Ik zou dan met twee losse kabels gaan werken. Dus sowieso gescheiden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

https://www.inkoopgilde.n...230v-tuinverlichting.html

Hier staan wat voor en nadelen in.
12 V is vooral veel veiliger dan 230 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Dank voor de info.
Alles gaat eruit inclusief alle tegels dus gaan gewoon 230v aanleggen. Ik zal zeker niet 230v en 12v combineren op dezelfde grondkabel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 10:23
Hier ook 230V aangelegd; Philips heeft mooie tuinlampen, die je met Hue prima kunt dimmen. Ook is het in mijn ervaring allemaal net water robuster (kabel, gietmof, etc. - in plaats van lampje 'bijprikken' op zo'n 12V kabeltje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

wm1234 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:17:
12v vind ik weinig meer waarde geven t.o.v. 220/230v en er moet altijd een trafo tussen, ook zou ik het niet laten liggen. Het zegt namelijk niets over het wattage van je lamp. Als je led lampjes hebt met weinig wattage en je gaat ze dimmen, dan krijg je soms wel eens flikkerende lampen, dan moet je er alsnog een trafo opzetten. Overigens is 12v wel iets efficiënter qua opbrengst en vaak ook met lage wattages. Omdat het laagspanning is, is het ook veiliger en hoeft de kabel minder diep te worden ingegraven.

Al met al, geleerd van de vele woonprogramma's. Maak altijd een lichtplan van de hele tuin, ook met oog op de toekomst. Ik heb bijvoorbeeld 230v aansluitingen in de tuin, daar zou ik zo weer nieuwe 230v lampjes inpluggen. Als je nieuw gaat aanleggen, zou ik vooral letten op lage wattage (ook niet te laag vanwege lichtopbrengst) en of dat 12v/230v is, zou mij wat minder uitmaken.

Uiteindelijk moet het kosteneffectief zijn, makkelijk aan te sluiten en zoveel mogelijk gebruik maken van de mogelijkheden die je al hebt, zonder al te veel ingrepen.

Als je een mooi setje kan kopen, op 12v die je snel kan aansluiten en aanklikken, kan je dat zo doen en vice vera.
Voor led moet je een "speciale" LED dimmer gebruiken. Als je hiervoor de verkeerde conventionele dimmer gebruikt kan het fout gaan in de vorm van flikkeren (fase afsnijding).

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Frogy schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:46:
12 V word door hoveniers gebruikt omdat deze vaak niet gecertifeerd zijn voor 230.
welke wettelijk verplichte certificering moet je daarvoor hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 24-05-2023 19:37 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gok dat ze gewoon geen zin hebben om met de stugge kabels te werken, sleuven van minimaal 60 cm te graven... etc etc..

als ik een tuin had ging er gewoon 230V in.. kabeldozen met de lassen gewoon onderaan op de schutting... kan ik er altijd bij mocht er toch een storing ontstaan of toch met een kabel weten te raken of er toch nog een WCDtje bij moet of tja :-)

en ach denk dat ik zelfs een een kabel met 2x schakeldraad er in zou toepassen.. kan je het nog in 2 zones duwen ook.. maarja #geentuin :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
flippy schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:35:
[...]

NEN 3140 certificering is verplicht voor iedereen die werkzaamheden uitvoert in of rondom elektrotechnische installaties. Met het NEN 3140 certificaat toont u aan dat u over voldoende kennis beschikt om uw werkzaamheden veilig volgens de NEN 3140 norm te kunnen uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
Ik heb vorige week overal 230 ingelegd. Voor de spots maakt het niet veel uit, maar als je ook wcd's wil op de terrassen dan heb je ook 230 nodig. Gebruik dan gewoon 230-spots zodat alles over dezelfde kabel kan, je moet immers toch graven voor de 230 (60cm diep.) (Als je zelf graaft: een kabelspade, dikke tip.)

Zoals hierboven genoemd: met twee schakeldraden over de kabel kan je zelfs twee zones aan verlichting schakelen.

Ik heb o.a. gekocht:
  • Grasslin digitale schakelklok 110-230V 50-60 Hz C15. Via bluetooth instelbaar via smartphone, werkt zonder internet, en met geografisch locatie zodat je spots kan laten aangaan bij zonsondergang (met evt. off-set). Geen sensor nodig in tuin, evt. dubbele zone mogelijk (niet met C15), plus veel meer.
  • Kabel: XMvK-as 3x2,5 (aarde gaat via de aardlitze natuurlijk dus deze is voor één zone.)
  • Ik vond dit de fijnste gietmof (van de drie die ik heb geprobeerd): https://www.elektramat.nl/emhub-gietmofpakket-4082060/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:12
Ik zie het nut niet van die schakelklok, ik steek overal in me tuin slimme GU10 spots van ikea - tradfi. Home assistant schakelt ze dan op basis van zonsondergang + offset. Je kan ze nog dimmen ook. Werkt als een tierelier.

12V zou ik alleen doen als het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
flippy schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:35:
[...]

Voor particulieren Is er geen regulatie, maar als het bedrijfsmatig is zoals de hovenier dan moet deze voldoen aan de arbo-wetgeving en die verwijst weer naar de NEN-3140 welke stelt dat alleen Voldoende Onderrichte Personen, Vakbekwame Personen, Installatieverantwoordelijken en Werkverantwoordelijken aan technische installaties mogen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Frogy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:48:
[...]

NEN 3140 certificering is verplicht voor iedereen die werkzaamheden uitvoert in of rondom elektrotechnische installaties. Met het NEN 3140 certificaat toont u aan dat u over voldoende kennis beschikt om uw werkzaamheden veilig volgens de NEN 3140 norm te kunnen uitvoeren.
De NEN-3140 is aanvullend en opzichzelfstaand niet voldoende om bedrijfsmatig technische installaties aan te mogen leggen.

Anders zou elke hovenier wel iemand op een NEN-3140 cursus sturen, dan ben je voor 100,- per jaar (voor belastingaftrek) klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
Lollercopter schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:02:
Ik zie het nut niet van die schakelklok, ik steek overal in me tuin slimme GU10 spots van ikea - tradfi.
Smartphone nodig (heb'kniet), internet nodig voor de bediening (tot ver in de tuin), stand-byverbruik per spot, draadloze dimmer nodig, verbindingshub nodig. En: je zit altijd vast aan smart-lampjes, want je de installatie is niet met een schakeldraad ingericht. Vast allemaal niet nuttig/ belangrijk, maar dat is de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
wortest schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:35:
[...]

Smartphone nodig (heb'kniet), internet nodig voor de bediening (tot ver in de tuin), stand-byverbruik per spot, draadloze dimmer nodig, verbindingshub nodig. En: je zit altijd vast aan smart-lampjes, want je de installatie is niet met een schakeldraad ingericht. Vast allemaal niet nuttig/ belangrijk, maar dat is de overweging.
Deels eens met de genoemde argumenten. Is natuurlijk afhankelijk of je je huis inricht voor jezelf of al oog houdt voor toekomstige bewoners. Ik kies er zelf voor om een Zigbee dimmer te installeren met "domme" tuinverlichting. Houdt nog steeds de mogelijkheid om slim te schakelen met Home Assistant maar als er in de toekomst andere bewoners komen is er de mogelijkheid om een schakelklok te plaatsen
Pagina: 1