Toon posts:

Installatiedraad dikte meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GA-1991
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-06 18:25
Hallo,

Recentelijk heb ik mijn groepenkast uitgebreid met 1 extra kast voor onder andere de PV en oplaad aardlekautomaten. Aansluiting is 3x25A

Ik liep tijdens de uitbreiding tegen een probleem aan met verbinden van de nuldraad in de hoofdschakelaar. Dit wordt op een gegeven moment te vol (vier nuldraden in de hoofdschakelaar) dit heb ik opgelost met het toevoegen van een verdeelklem onderin de kast. Is dit correct?

De installatiedraden zijn 4mm dik. De PV en oplaad (tijdelijk uitgezet, auto is er nog niet) aardlekautomaat zijn verbonden via die verdeelklemmen door middel van 4 mm installatiedraad naar de hoofdschakelaar. Betekent het dat er bij volle belasting 32 ampere door de draden gaan? Of mag je ampere niet zo optellen?

Acties:
  • +9Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dit gaat niet behulpzaam overkomen, maar ik doe het toch als waarschuwing:

Weet je zeker dat je zélf deze wijzigingen wil uitvoeren in plaats van de lokale elektricien even laten komen?
Als je deze vragen stelt, heb ik het idee dat bepaalde basiskennis al ontbreekt. Laat staan de specifieke eisen aan een installatie.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GA-1991
Het is meer om even dubbel te checken of de installatiedraad dikte die ik gebruikt heb juist is in combinatie met de verdeelklemmen. Dit heb ik namelijk niet terug kunnen vinden op het internet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er hoort in het algemeen niet meer dan 1 draad in een contactpunt. Laat staan 4.
In de meterkast wordt in het algemeen 6mm2 VDS gebruikt. Niet VD.

Redelijk eens met de indruk van gebrek aan kennis op dit moment.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:20
In principe mag in iedere klem maar 1 draad worden aangesloten. Uitzondering bij bijvoorbeeld deze Hager hoofdschakelaar is dat je 2 identieke draden naast elkaar in dezelfde klem mag aansluiten. Identiek alsin identieke soort, identieke doorsnede, identieke adereindafwerking. Je hebt nu 6mm² bedrading met een fabrieksaf geperste adereindhuls in dezelfde klem zitten als 4mm² met een zelf geperste adereindhuls, dat mag niet. Volgens mij zitten er in de nulklem nu 3 draden, dat is al helemaal niet de bedoeling.

4mm² is genoeg voor 25A maar over het algemeen bedraadt men deze kasten met 40A componenten geheel met 6mm².

Een gemiste kans om beide aardlekautomaten niet op een kamrail te plaatsen:

Dat scheelt een hoop draad.

En iemand gaat zometeen nog klagen over je kookgroep op een 3x25A aansluiting. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Hé, 3x25A en een kookgroep. Laat ik die zeurkous maar zijn.
Voor je kookgroep heb je 2x bruin en 2x blauw + PE door een 16mm flexibele buis. Dat moet een hoop werk zijn geweest.
Koop een kam voor 3 3f units en sluit het kooktoestel netjes aan op een 3f alamat in de linker kast.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 20:09
Sorry, maar als je zoveel ruimte in je kast hebt en dat dit het resultaat is zou ik het door iemand uit laten voeren die weet wat hij aan het doen is. Wat een knoeiboel.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 13:29
Om dit soort problemen op te lossen heb je dus verdeelklemmen in allerlei vormen. Van een complete blok waar 4 railtjes inzitten zodat je de kast verder kan uitbedraden tot pin aansluitingen waar een kroonsteentje opzit.

Maar eigenlijk was je beter afgeweest met vds en (dubbele)adereindhulzen en/of kam railtjes.

Normaal zou er geen 32a kunnen gaan lopen bij een 25a zekering. Maar door de PV aansluiting kan er 41a gaan lopen ervan uitgaande dat je 16a terug kan leveren.

• GA-1991
jbhc schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:31:
Sorry, maar als je zoveel ruimte in je kast hebt en dat dit het resultaat is zou ik het door iemand uit laten voeren die weet wat hij aan het doen is. Wat een knoeiboel.
Ik kan het door iemand laten doen maar ik wil dit zelf uitvoeren aangezien dit leuk is om te doen :). Vandaar dat ik wat info vraag of het zo goed is geïnstalleerd en ik eventueel zaken over het hoofd heb gezien.

Het volgende moet ik veranderen, als ik het goed heb begrepen:
-De twee linker aardlekautomaten verbinden met 1 kamrail en vervolgens vanuit een aardlekautomaat 4 kabels naar de verdeelblokken laten lopen?
-Alle interne bekabeling vervangen met 6mm draden

Maar dan moet ik nog even kijken hoe ik die 3 blauwe draden in de hoofdschakelaar krijg vermindert tot een draad. Hebben jullie wat tips hiervoor hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Doe de verdeelblokjes in de rechter kast.
Doe een kamrail voor 12 units in de linker kast en dop de ongebruikte kam af met https://hager.com/nl/cata...anraakveilige-afscherming, maar liever een alamat voor de kookgroep.
Weet je waarom er grijs - zwart - bruin (in die volgorde) is gebruikt bij de alamats? Draaiveld omgedraaid?
En zet https://hager.com/nl/cata...ng-zijdelings-2-st-vision tussen de twee kasten om te voorkomen dat draden klem komen te zitten als je de kap er op zet.

[Voor 20% gewijzigd door timovd op 24-05-2023 10:11]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 20:09
GA-1991 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Ik kan het door iemand laten doen maar ik wil dit zelf uitvoeren aangezien dit leuk is om te doen :). Vandaar dat ik wat info vraag of het zo goed is geïnstalleerd en ik eventueel zaken over het hoofd heb gezien.
Het klinkt misschien lullig maar dat je iets leuk vind om iets te doen maakt nog niet dat het een goed idee is om dat te gaan doen. Als ik het resultaat zo bekijk dan denk ik dat je het beter door iemand anders kan laten doen.

Ik kan je vanachtter mijn scherm niet lerer hoe je een groepenkast moet bouwen uitbreiden of aansluiten en dat is nog afgezien van dat je het gereedschap en de materialen niet hebt.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 15:01
GA-1991 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Het volgende moet ik veranderen, als ik het goed heb begrepen:
-De twee linker aardlekautomaten verbinden met 1 kamrail en vervolgens vanuit een aardlekautomaat 4 kabels naar de verdeelblokken laten lopen?
-Alle interne bekabeling vervangen met 6mm draden

Maar dan moet ik nog even kijken hoe ik die 3 blauwe draden in de hoofdschakelaar krijg vermindert tot een draad. Hebben jullie wat tips hiervoor hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ik snap het sentiment volkomen dat het leuk is om bepaalde dingen zelf uit te zoeken en uit te voeren, maar ik denk dat jouw verzekeraar het hier niet mee eens is mocht er ooit brand uitbreken in je meterkast. Je kan dan de uitkering van je brandverzekering gedag zeggen.

Zelf doen is prima, maar zorg er dan wel voor dat je op de hoogte bent van de standaarden, en laat alles voor de zekerheid nakijken door een gecertificeerde elektricien alvorens je spanning op de installatie zet. Kan je alsnog alles zelf doen, maar wel met de zekerheid dat een expert ernaar gekeken heeft.

Ik ben geen expert, maar uitgaande van eerdere reacties en mijn basiskennis wat betreft meterkasten, je brandverzekering wordt niet blij van deze meterkast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hatsjoe schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Ik snap het sentiment volkomen dat het leuk is om bepaalde dingen zelf uit te zoeken en uit te voeren, maar ik denk dat jouw verzekeraar het hier niet mee eens is mocht er ooit brand uitbreken in je meterkast. Je kan dan de uitkering van je brandverzekering gedag zeggen.

Zelf doen is prima, maar zorg er dan wel voor dat je op de hoogte bent van de standaarden, en laat alles voor de zekerheid nakijken door een gecertificeerde elektricien alvorens je spanning op de installatie zet. Kan je alsnog alles zelf doen, maar wel met de zekerheid dat een expert ernaar gekeken heeft.

Ik ben geen expert, maar uitgaande van eerdere reacties en mijn basiskennis wat betreft meterkasten, je brandverzekering wordt niet blij van deze meterkast.
Tsja, kijk eens in het nieuwbouw topic, de kasten die daar “profis” zijn aangelegd lusten de honden ook geen brood van. En dan hebben we het nog eens niet over de veelgemaakte kookgroep fout.

Kijk, meerdere (zeker verschillende) draden onder 1 klem is foute boel. Maar als je verder alles netjes op lengte stript zonder extra koper weg te nemen, aankrimpt met goede ADH tang en alles netjes aandraait doe je het al beter dan een deel van de installateurs.

Je hebt geen tijdsdruk en hoeft ook niet 2 euro te besparen op een kookgroep.

Het mag idd wel allemaal wat meer georganiseerd en netter afgewerkt worden, helemaal mee eens.
Maar de ruimte bovenin de rechterkast is ook wel nadelig, de zeeen van ruimte dwingen je niet alles netjes te maken.

Daarnaast, waar is die eis dat MK word aangelegd of gecontroleerd door gecertificeerd personeel vanuit verzekering?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:58
Morocius schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:52:
Om dit soort problemen op te lossen heb je dus verdeelklemmen in allerlei vormen. Van een complete blok waar 4 railtjes inzitten zodat je de kast verder kan uitbedraden tot pin aansluitingen waar een kroonsteentje opzit.

Maar eigenlijk was je beter afgeweest met vds en (dubbele)adereindhulzen en/of kam railtjes.

Normaal zou er geen 32a kunnen gaan lopen bij een 25a zekering. Maar door de PV aansluiting kan er 41a gaan lopen ervan uitgaande dat je 16a terug kan leveren.
Even compleet oftopic wat heeft terug leveren met de optelsom te maken? Dit zou de belasting juist van de zekering afhalen omdat deze niet door de zekering gaat bij direct verbruik.
Of ben ik nu abuis, ben al voor de hele pv meuk uit het vak maar deze stelling vind ik wel bijzonder.

• TRAXION
bbbrumbrum schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Tsja, kijk eens in het nieuwbouw topic, de kasten die daar “profis” zijn aangelegd lusten de honden ook geen brood van. En dan hebben we het nog eens niet over de veelgemaakte kookgroep fout.

Kijk, meerdere (zeker verschillende) draden onder 1 klem is foute boel. Maar als je verder alles netjes op lengte stript zonder extra koper weg te nemen, aankrimpt met goede ADH tang en alles netjes aandraait doe je het al beter dan een deel van de installateurs.

Je hebt geen tijdsdruk en hoeft ook niet 2 euro te besparen op een kookgroep.

Het mag idd wel allemaal wat meer georganiseerd en netter afgewerkt worden, helemaal mee eens.
Maar de ruimte bovenin de rechterkast is ook wel nadelig, de zeeen van ruimte dwingen je niet alles netjes te maken.

Daarnaast, waar is die eis dat MK word aangelegd of gecontroleerd door gecertificeerd personeel vanuit verzekering?
Er is geen eis omtrent aanleg van een meterkast maar bij eventuele brand en daaropvolgend onderzoek vanuit de verzekering kan eventueel de dekking vervallen als installatie niet voldoet aan de normen.

Daarom wordt er geadviseerd deze werkzaamheden door een gecertificeerd bedrijf uit te laten voeren.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 18:47
TRAXION schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Even compleet oftopic wat heeft terug leveren met de optelsom te maken? Dit zou de belasting juist van de zekering afhalen omdat deze niet door de zekering gaat bij direct verbruik.
Of ben ik nu abuis, ben al voor de hele pv meuk uit het vak maar deze stelling vind ik wel bijzonder.
gaat om overbelasting. Normaal kan een groep bijv. max 16A doorlaten, stel dat je strijkijzer een beetje op hol slaat dan klapt de beveiliging rond de 16A er uit. Maar bij PV kan het gebeuren dat er ook nog 20A vanuit de PV-kant komt en dan bijv. nog 15A door de beveiliging. hierdoor heb je ineens ergens 35A lopen terwijl de beveiliging er niet uit klapt.

• TRAXION
Fr33z schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:22:
[...]

gaat om overbelasting. Normaal kan een groep bijv. max 16A doorlaten, stel dat je strijkijzer een beetje op hol slaat dan klapt de beveiliging rond de 16A er uit. Maar bij PV kan het gebeuren dat er ook nog 20A vanuit de PV-kant komt en dan bijv. nog 15A door de beveiliging. hierdoor heb je ineens ergens 35A lopen terwijl de beveiliging er niet uit klapt.
Dan nog begrijp ik het niet daar zowel de groep met de verbruiker gezekerd is en de groep van de zonnepanelen idem.
Netto gaat het vermogen intern door de kast maar nog steeds aan beide kanten gezekerd.

Dus op het moment dat welke verbruiker dan ook over de 3680 watt gaat klapt de betreffende groep er uit, anders zou je installatie niet voldoen aan de nen 1010 normering.

Dus of de pv zit aan de meterkast of via een pv verdeler.

Edit** Ik hoop toch niet dat je bedoelt dat de pv terug levert op een groep met afneempunten ertussen want dit is per definitie niet de bedoeling.
Een pv groep moet zijn eigen aansluiting hebben wat wel vaak mogelijk is gebruik maken van de zogenaamde "wasmachine" groep daar deze vaak maar 1 stopcontact bediend.

Op het moment dat er ergens tussen pv verdeler en groepenkast een gebruiker wordt geplaatst gaat je stelling op maar dit is dan ook een incorrecte installatie.

[Voor 20% gewijzigd door TRAXION op 24-05-2023 13:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
TRAXION schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Je kunt de verdeelkast belasten met méér dan 3x25A, omdat een deel van de stroom inderdaad niet door de hoofdzekeringen gaat.

In dit voorbeeld kun je met een 40A hoofdzekering en 16A PV de aardlekschakelaar geschikt voor 40A met 56A belasten:

Natuurlijk alleen maar als je ook meer dan 40A zou afnemen op die 4 groepen, maar dat is mogelijk met 4x 16A eindgroepen. In een situatie zonder PV zou de aardlekschakelaar tegen overbelasting zijn beveiligd door de hoofdzekering.

Zie ook dit document van ABB: https://search.abb.com/li...1280B3101&DocumentPartId=

In het geval van @GA-1991 voldoet die 4mm² op deze plaats wel. Maar er zijn dus stukken kastbedrading die hij met 41A zou kunnen belasten, ondanks de 25A voorbeveiliging. De draad tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars rechts bijvoorbeeld.

• GA-1991
timovd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:09:
Doe de verdeelblokjes in de rechter kast.
Doe een kamrail voor 12 units in de linker kast en dop de ongebruikte kam af met https://hager.com/nl/cata...anraakveilige-afscherming, maar liever een alamat voor de kookgroep.
Weet je waarom er grijs - zwart - bruin (in die volgorde) is gebruikt bij de alamats? Draaiveld omgedraaid?
En zet https://hager.com/nl/cata...ng-zijdelings-2-st-vision tussen de twee kasten om te voorkomen dat draden klem komen te zitten als je de kap er op zet.
Dankjewel voor de reacties. Ik zal in ieder geval een nieuwe aardlekautomaat bestellen voor de fornuisgroep en vervolgens de aardlekautomaten verbinden met een kamrail. En zal de interne bedrading vervangen door 6mm aders aangezien er dus bij teruglevering & vol gebruik 41A erdoorheen zou kunnen gaan.

• Xander
Dit is de juiste kamrail voor 3x 3P+N aardlekautomaten btw: https://hager.com/nl/cata...rail-vork-4p-10-mm-12-mod

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee