Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 11:47
Onze huidige (stokoude) tv is dringend aan vervanging toe.
Ons oog is gevallen op de G series van LG omdat deze dan mooi vlak tegen de muur kan opgehangen worden.

Met de release van de G3 was de keuze initieel daarop gevallen, maar de huidige prijs is natuurlijk vrij hoog te noemen (introductieprijs die momenteel nog niet lijkt te zakken).

Waardoor ik me de vraag stelde of de aanpassingen in helderheid het waard zijn om te wachten tot de G3 naar een normaal niveau (neem 1600€ voor de 55") zakt?

De ruimte waar de tv in komt heeft natuurlijk veel ramen, maar we kijken in principe enkel 's avonds tv.
Indien we tijdens de dag willen kijken hebben we screens.

Voor zover ik kan zien is er naast de verhoogde helderheid weinig echt revolutionair aan de G3, dus ben ik nu sterk aan het twijfelen of ik toch niet voor de G2 ga en zo wat centjes in de zak kan houden?
Enige input van jullie hierin zou ik ten zeerste appreciëren!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:28

FeaR

In GoT we trust

Gunny_vds schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:26:
De ruimte waar de tv in komt heeft natuurlijk veel ramen, maar we kijken in principe enkel 's avonds tv.
Indien we tijdens de dag willen kijken hebben we screens.
Let dat een OLED in een lichte ruimte niet alleen minder handig is dan een LCD door de hogere helderheid van de laatste techniek versus OLED, een OLED in zonlicht is niet goed voor het paneel. Geen idee of er direct zonlicht op de TV valt maar mogelijk iets om rekening mee te houden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:16
Al jaren ontwikkelen de LG oleds zich gestaag door zonder echt revolutionaire ontwikkelingen tussen de jaargangen.

Juist dit jaar kenmerkt zich door de grootste revolutionaire toename van de lichtopbrengst ooit bij de overgang van de G2 naar de G3. Als je lang met een TV doet, is dat juist een argument om voor de G3 te kiezen. Hik je nu tegen de prijs aan wacht dan een paar maanden. Is je TV echt stuk, ga dan voor de G3, die extra kosten bij aanschaf ben je zo weer vergeten, en de extra afschrijving valt ook reuze mee als je toch lekker lang met je TV doet.

Edit: In het kort: in andere jaren zou ik je gelijk geven bij een dergelijk groot prijsverschil, maar dit jaar (voor het eerst) juist niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Skynett op 23-05-2023 11:42 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:24
FeaR schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:32:
[...]

Let dat een OLED in een lichte ruimte niet alleen minder handig is dan een LCD door de hogere helderheid van de laatste techniek versus OLED, een OLED in zonlicht is niet goed voor het paneel. Geen idee of er direct zonlicht op de TV valt maar mogelijk iets om rekening mee te houden.
Dat direct zonlicht gaat ook op voor LCD schermen:
https://www.techwalla.com...amage-to-an-lcd-tv-screen

Volgens mij is het advies om uberhaubt niet iets langdurig aan direct zonlicht te laten blootstellen.

Mbt de helderheid, TS komt van een "stokoude" TV.. Die is waarschijnlijk al een stuk minder helder dan een nieuwe OLED. Dus hij gaat er zowieso op vooruit :).

Ik heb zelf een GX in een vrij heldere ruimte, direct zonlicht er gedeeltelijk op. Overdag zie ik wat reflecties, ik kan me voorstellen dat iemand zich daaraan kan storen. Mijn truuk is om je er gewoon niet op te focussen. Overdag kijk ik verder geen films. Qua helderheid is ook de GX alsnog helderder dan mijn vorige TV dus dat was een meevaller.

Maar zodra het donker word, of je de ruimte gaat verduisteren, dan zou ik niet wat anders willen :).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Gunny_vds

In de laatste Tweakers Podcast wordt er stilgestaan bij verschillen tussen G3 en G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Waarom stelde je deze vraag niet gewoon in het LG OLED topic? vermoedelijk is hij daar ook al enkele keren beantwoord overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
@Skynett Thanks voor de input. Zou natuurlijk ook wel liever het nieuwste hebben ;-)

@Devian TV staat niet in de zon en je hebt gelijk, alles zal beter zijn dan de huidige LCD tv (die nog met CCFL lampen werkt en dus naar helderheid toe ver onder de standaard zit :-) )

@jeroenkb Thanks, die had ik nog niet gevonden.

@de Peer My apologies ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 10:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als ik het zo bekijk dan is de G3 op dit moment zo'n beetje dubbel zo duur als een G2. Dat is echt teveel en zou ik niet aanraden. Algemeen gezegd is er hier geen goed of fout: Zowel de G2 als de G3 zijn toptelevisies. De extra helderheid van de G3 is natuurlijk de grootste fundamentele vernieuwing sinds jaren; dat is geld waard, maar of je dat geld wilt uitgeven of bewaren zal uiteindelijk je eigen keus moeten zijn. Daar kunnen wij maar heel weinig mee helpen.

Als je nu nog een TV met fluorescentielampen hebt, dan is ook een G2 nemen vergelijkbaar met een Fiat Panda inruilen voor een dikke Maserati.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-07 06:58
Ik heb de G1, werkt ook gewoon top. Lagere helderheid niet echt storend of opgemerkt. Maar is natuurlijk voor iedereen anders. Overdag in volle zon, zit ik toch te werken.. 😝 'avonds is dit gewoon voldoende licht, laat staan wanneer je de G2 haalt.

Zou niet twijfelen, al helemaal niet de meerprijs neerleggen voor een G3. Of je moet al willen wachten tot later in het jaar dat de prijs inkakt van de G3.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Vergeet ook niet dat een verdubbeling van lichtsterkte in lumen niet hetzelfde is als een verdubbeling in perceptie van lichtsterkte.

Voor een verdubbeling van perceptie in lichtsterkte heb je een verviervoudiging van lumen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
Thanks allen voor de inputs! Dan is het misschien zelfs een optie om een G2 65" te kiezen ipv een G3 55" :-)
Dan zal het gevoelsmatig een mega tv zijn maar ga er van uit dat je dat vrij snel gewoon bent (wij zitten ongeveer 3,5m van de tv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:16
Gunny_vds schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:11:
Thanks allen voor de inputs! Dan is het misschien zelfs een optie om een G2 65" te kiezen ipv een G3 55" :-)
Dan zal het gevoelsmatig een mega tv zijn maar ga er van uit dat je dat vrij snel gewoon bent (wij zitten ongeveer 3,5m van de tv).
Dat wennen gaat inderdaad heel snel. Wat je ook kiest, veel plezier ermee. Genieten wordt het in elk geval.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Gunny_vds schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:11:
Noem de persoon op die aangeeft dat hij zijn tv te groot vind ;-).

Gewoon maximaal kopen wat past (en binnen budget blijft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunny_vds
Update: G2 55" komt dinsdag aan.
65" ging jammer genoeg te groot zijn en met de huidige korting van El Vidas voor net onder 1300€ kunnen kopen.

Kijk er al naar uit!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:28

FeaR

In GoT we trust

Gunny_vds schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:45:
Update: G2 55" komt dinsdag aan.
65" ging jammer genoeg te groot zijn en met de huidige korting van El Vidas voor net onder 1300€ kunnen kopen.

Kijk er al naar uit!!!
"El Vidas" was dat geen grijze import? Staat me iets van bij dat ze sowieso nooit meedoen met LG Cash Back omdat ze geen originele LG partner zijn. Nu zal dat met een G2 voor de cashback niet uitmaken maar eventuele garantie kan een dingetje worden geloof ik. Check het LG OLED topic voor de correcte antwoorden, weet het niet precies. Weet wel dat El Vidas veelal af werd geraden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
Goed punt maar cashback is voor zover ik weet op de G2 geen ding meer. Via LG kan ik de G2 nog registreren voor extra garantie na de standaard (enkel panel dan), dus lig er niet zo wakker van om eerlijk te zijn.
Als er tijdens de 2j iets scheelt verwacht ik dat El Vidas gewoon hun verantwoordelijkheid neemt, maar dat zien we dan wel als het zover zou komen (hopelijk niet natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:01:
[...]

"El Vidas" was dat geen grijze import? Staat me iets van bij dat ze sowieso nooit meedoen met LG Cash Back omdat ze geen originele LG partner zijn. Nu zal dat met een G2 voor de cashback niet uitmaken maar eventuele garantie kan een dingetje worden geloof ik. Check het LG OLED topic voor de correcte antwoorden, weet het niet precies. Weet wel dat El Vidas veelal af werd geraden.
Ja, bij elke tv die ze verkopen staat dat het een Europees model betreft. Allemaal Oost Europese import. Ver weg van blijven, na de standaard 2 jaar garantie zit je met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 10:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Via officiële dealers kopen heeft zo zijn voordelen, maar alles heeft een prijs: De meeste officiële dealers verkopen momenteel voor €1499. Voor dat prijsverschil zou ik nog overwegen zelf naar Duitsland te rijden. Als het modelnummer klopt (en dat doet het bij El Vidas), is het dezelfde televisie, er zit geen andere firmware in.

De uitspraak over garantie klopt niet, het is precies omgekeerd: Als je via een niet-officiële dealer koopt heb je geen fabrieksgarantie (je kunt dus niet bij LG aankloppen binnen 2 jaar), maar je hebt wel wettelijke garantie bij de winkel, net zo lang als bij iedere andere aankoop. Je hebt dus juist een nadeel indien de TV binnen de 2 jaar, bij een officiële dealer zou je kunnen kiezen tussen LG en de winkel (wat een voordeel kan zijn bij faillissement), maar als die 2 jaar om zijn is dat voordeel weg en dien je je wettelijke garantie bij de winkel te claimen.

Uiteindelijk moet iedereen zelf beslissen wat hij een meerprijs waard vind. Onze taak hier is om mensen te informeren wat de gevolgen zijn.
Pagina: 1