• DJ-Theo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 11:14
Hallo allemaal,

Zoals zoveel mensen wil ik ook graag zonnepanelen aanschaffen. Ik heb een aantal offertes aangevraagd waarvan er 3 momenteel nog open staan. Ik wil graag met het oog op de toekomst zo veel mogelijk panelen geïnstalleerd hebben.

Ik twijfel een beetje over de legplannen en wil graag ook panelen op de dakkapel hebben. Door die twijfels loop ik er al een tijdje tegen aan om de knoop door te hakken, vandaar dat ik hier om jullie advies vraag. Het platte dak van de kapel heb ik enkele weken geleden laten renoveren en is weer in tiptop conditie.
Foto's
Foto van mijn dak, is een 2 onder 1 kap dus de helft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erVONwPHUL0qOlkVQBFReesMfP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cthtXOfYNheObOmI34whJHk2.jpg?f=user_large

Dit is het legplan zoals ik het het liefs zie maar twijfel of dit past. Er is 1 aanbieder die het zo wil leggen. Maar past dit wel? De rest krijgt er niet meer dan 2 panelen op het dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aetRc7dRw4u0nfdYWWKPgosPhy4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ABoT0gRUl4sTSPMI6ZuukhUw.png?f=user_large

Aanbieder van offerte 3 had ook nog een offerte om 3 grotere 460WP panelen op het dakkapel te leggen in een andere richting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47oOZ_kYSG25Zrqzas6EvHFOpeI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zLG5U2hKXZ9WHVPo4JnLN4vX.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Via PDOK viewer heb ik het totale dak opgemeten (inclusief van de buren) omdat het ander lastig een beetje gokken is wat het midden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsFA5996hQBxGnHIY-CI24jpVXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CMrF6jnl2sUQ0QbLMXGNqDiE.jpg?f=user_large
Schaduw
Ik heb een boom in de voortuin staan die wellicht schaduw kan veroorzaken als de zon wat lager staat. Mocht dat zo zijn zal ik deze snoeien (staat toch al in de planning). En de zijkant van het dakkapel veroorzaakt in de vroege middag schaduw
Jaarverbruik
Mijn verbruik was afgelopen jaar erg laag ~ 2000kwh maar wil toch graag zoveel mogelijk panelen op het dak (voor toekomstige auto en warmtepomp, airco).
Huidige elektriciteitsaansluiting
Geen gekke dingen, gewoon 1 fase vziw
Budget en doel
Niet per se een max budget beschikbaar.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat alles doen
Bijhouden van data
Ja, heb nu Home Assistant draaien
Regio
Noord Drenthe
Reeds verkregen offertes
Zie hieronder. Allemaal lokale partijen
Offerte 1:
Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDUGDlQAohaQtjXa-4AoT3i5Zm4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tnmGfWyWmvcDEDKrz8O4OTc6.jpg?f=user_large

14 Jinko 420WP
14 Enphase IQ7 PLUS Micro-Omvormer
1 Enphase Envoy-S Metered Standaard
1 Q-Relay (1 fase)
4 1-Fase Enphase Q kabel afsluitdop
2 Epcos Ferrietring
14 Q-Cable 1.7m (1 fase)
1 ClickfitEvo & FlatfixFusion montagesysteem
1 Kosteloze spoedlevering binnen 6 weken
14 Installatiewerkzaamheden met NEN1010 en VCA certificering

Totaal incl. BTW: € 8.400,00
Offerte 2:
Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVGhTsZdqx-HRxZhOG0DEbXKebc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jDiiMdFGcm4UcBtpje6SA5ZL.jpg?f=user_large

13 REC 400WP All Black Twinpeak 5 (25 jaar garantie)
1 SolarEdge 5000 HD Wave (12 jaar garantie)
13 Optimizer S440 (25 jaar garantie)
1 Blubase Connect & Blubase Roboost montagesysteem
18 Vereffening kabel t.b.v. metalen delen op het dak (UV Bestendig)
18 DC bekabeling (UV bestendig)
25 YmvK 3 x 4 mm2 AC bekabeling
1 Monitoring app
1 ABB Werkschakelaar 3 Polig 25A
1 ZonZeker budget certificaat
1 Technische inspectie op locatie (groepenkast/dak etc)
1 Complete installatie van uw zonnepanelen

Totaal incl. BTW: € 7.695,00
Offerte 3:
Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aetRc7dRw4u0nfdYWWKPgosPhy4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ABoT0gRUl4sTSPMI6ZuukhUw.png?f=user_large

16 400Wp full black half-cut multi-wire monokristallijn zonnepaneel
1 SE 5000H omvormer 1 fase Solar Edge
1 Optimizers S440 16
1 Dakconstructie t.b.v. pannendak
1 Dakconstructie t.b.v. platdak
1 Extra groep Aardlekautomaat B16A
1 AC bekabeling naar de meterkast
1 App monitoring realiseren

Totaal incl. BTW: 9.995,00

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Is de dakkapel gebouwd voor de permanente belasting met ballast? Je wil geen ruzie met de buren. Ga dit dus na. Anders kunnen dakankers via een dakdekker vaak wel.

Op 3.11 bij 2,7 krijg je met geen mogelijkheid 4 panelen
De kleinste op de markt zijn 103x170 cm
Zelfs 3 zie ik dus niet gebeuren.

2 jumbo’s van 600W wel, die zijn tot wel 130x230, maar lastiger te vinden.

Is #2 een bedrijf uit Assen?

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 23-05-2023 10:25 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DJ-Theo
Ronald schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:23:
Is de dakkapel gebouwd voor de permanente belasting met ballast? Je wil geen ruzie met de buren. Ga dit dus na. Anders kunnen dakankers via een dakdekker vaak wel.

Op 3.11 bij 2,7 krijg je met geen mogelijkheid 4 panelen
De kleinste op de markt zijn 103x170 cm
Zelfs 3 zie ik dus niet gebeuren.

2 jumbo’s van 600W wel, die zijn tot wel 130x230, maar lastiger te vinden.

Is #2 een bedrijf uit Assen?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar waarschijnlijk niet? Het huis inclusief het dakkapel is van het jaar 98.

Maar veel aanbieders lijken er geen probleem mee te hebben hier panelen op te plaatsen. Als ik echter hier in de buurt rond kijk lijkt niemand te te hebben. Dus wat is wijsheid? 2 panelen op het dakkapel of toch maar helemaal niet?

Alle aanbieders zijn uit Assen ;)

• Ronald
Als de dakkapel niet geschikt is gebouwd loop je risico dat ramen op den duur gaan klemmen. Bij een gedeelde dakkapel met de buren zoals die van jouw oogt zou ik daar rekening mee houden. Als hij met de bouw van de woning geplaatst is is hij misschien degelijker… kan ik én de gemiddelde PV boer niet beoordelen… ik wijs je er alleen op.

#2 is op dit moment de beste keuze. Wellicht krijgen ze net als #1 een 14e paneel op het dak?

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 23-05-2023 11:02 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:28
Ja, dakkapellen zijn lastig. Mijn ervaring is dat installateurs de 'krenten uit de pap' zoeken, oftewel: alleen simpele klusjes. Die ze veel geld opleveren :P
Dakkapellen zijn ingewikkeld, ook potentieel garantieverhaal, en slaan ze dus liever over.

Wij hebben zelf 2 jaar geleden een huis gekocht met 2 panelen op de dakkapel (4x5 meter). Die panelen waren geknutseld op 3 loodzware beton-stoepranden. Toen wij eind vorig jaar de binnenkant wouden renoveren bleken een aantal balken deels aangetast te zijn door water.
Kortom: echt niet ieder dakkapel is bij voorbaat geschikt voor een (zware) panelenconstructie. Ik zie hier ook een breedte van 5 meter, gedeeld met de buren. Weet je of de constructie in het midden ook ondersteund is? Dat zou al een stuk prettiger zijn.
Ga daarnaast ook niet hobbybobben, maar kies een degelijk onderstel. Dit gaat schelen in gewicht.

Want daar komt het volgende probleem: wat is de hoogte waarop je monteert en de provincie waarin je woont? Je moet namelijk rekening houden met dat de installatie ook in storm moet overleven. Afhankelijk van locatie moet je (officieel) een vrije ruimte aanhouden die maar zo >1 meter is. Ivm rukwinden aan de randen van een dakkapel. Ik vind het dan ook niet gek dat een offerte 'slechts' 2 panelen wil leggen. Offerte 3 is, mits in verhouding, zeer waarschijnlijk niet legaal. Wat je daarmee doet is natuurlijk aan jezelf, wat enorm veel mensen lijken dergelijke eisen te negeren - en het zal ongetwijfeld ook wel vaak gewoon goed gaan.
Maar je moet er niet aan denken als de gevolgen van een losgekomen paneel niet verzekerd zijn lijkt mij ;)

Ook hierom: vraag na hoe de installateur ze gaat monteren. Een fatsoenlijk onderstel met zijkappen en achterkappen zijn getest in windtunnels en hebben daardoor een stuk minder ballast nodig en liggen veiliger, eventueel nog verankerd aan het dak. Mijn ervaring is dat installateurs dat een vervelende vraag vinden ofwel geen gebruik maken van (slecht leverbare) materialen zoals die van Blubase / Solarstell.

Ik snap dat je je hele dak wilt volleggen, maar ook gezien je nog een 1-fase aansluiting hebt, denk ik dat je de piek überhaupt nu niet kwijt kan. En om die nou ook te upgraden (+ maanden wachten...) zou ik misschien wel gaan voor:
- 2x portrait helemaal boven
- (eventueel voor zover mogelijk op het dakkapel, 2x?)
- 6x portrait onder het dakkapel

En dat allemaal op een simpele string-omvormer, want je hebt dan nergens echt last van schaduw-werking. Dat maakt de installatie denk ik zo een paar duizend euro goedkoper door het wegvallen van optimizers en een dure omvormer, ofwel dure micro-omvormers per paneel. Terwijl de opbrengst niet extreem veel lager zal zijn (de extra panelen vangen deels van de dag schaduw en bij maximale opbrengst kan je hoofdaansluiting het niet volledig kwijt). Qua terugverdientijd is het waarschijnlijk aantrekkelijker.

Je kan dan prima op een later moment, als het te gebruiken is ivm auto/warmtepomp, als die 3-fase aansluiting er is, de resterende 4 panelen die je op het schuine stuk dak kwijt wou, aansluiten op een nieuwe fase, al dan niet wel met optimizers of micro-omvormers.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 23-05-2023 13:49 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Ronald
@Richh offerte 2 heeft watermerk van het bedrijf waar een door mij gerespecteerd forum lid werkt. (Klopt ook, even direct bij TS gevraagd)

Zij gebruiken absoluut niet onnodig Solaredge … en ik denk dat het hier niet onterecht aangeboden wordt… behoorlijke delen van het systeem gelijktijdig in schaduw van de dakkapel… dan vraag je veel van de mppt van een string omvormer en je gaat ook veel meer restopbrengst weggooien + elke diode verliest ook nog eens 3 watt op volle stroom.
en ik ga er van uit dat ze blubase ook gewoon kunnen krijgen…

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat 5kW op 1 fase per definitie niet kan. Het is wel een punt van aandacht.

• Richh
Ronald schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:19:
@Richh offerte 2 heeft watermerk van het bedrijf waar een door mij gerespecteerd forum lid werkt. (Klopt ook, even direct bij TS gevraagd)

Zij gebruiken absoluut niet onnodig Solaredge … en ik denk dat het hier niet onterecht aangeboden wordt… behoorlijke delen van het systeem gelijktijdig in schaduw van de dakkapel… dan vraag je veel van de mppt van een string omvormer en je gaat ook veel meer restopbrengst weggooien + elke diode verliest ook nog eens 3 watt op volle stroom.
en ik ga er van uit dat ze blubase ook gewoon kunnen krijgen…

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat 5kW op 1 fase per definitie niet kan. Het is wel een punt van aandacht.
Ik wil ook zeker niet zeggen dat ze onnodig SolarEdge gebruiken!
Als het uitgangspunt is dat het dak vol moet, ja, dan 'moet' je wel voor optimizers of micro-omvormers gaan. Wil zeker niet zeggen dat het onnodig is! :)
5kW kan idd best op 1-fase, maar het theoretische maximum gaat hier overheen. Op die uitzonderlijke dagen is het ook niet erg als je een beetje mist natuurlijk, maar wel goed om te realiseren.

De vraag is imho of het dak echt vol moet. Het huidige gebruik vereist dat niet, het toekomstige gebruik misschien wel, maar dan kan je je afvragen of de opbrengsten van de 4 panelen die deels in de schaduw liggen opwegen tegen de investering. Puur financieel bekeken.

Een SolarEdge omvormer kost (al krijg je er betere kwaliteit voor terug, dat is ook wat waard) al snel 500 tot 1000 euro meer dan een simpele Chinese basis-omvormer. Daar komt dan 70 euro per paneel bij voor de optimizer, ook weer 1000 euro.
Voor micro-omvormers is het rekensommetje vergelijkbaar.

Als je die 4 panelen die schaduw kúnnen vangen nou volledig schrapt (scheelt inclusief montagemateriaal ook een goeie 1000 euro), een goedkopere omvormer kiest en geen optimizers neemt, spaar je grofweg 2500 euro uit, afhankelijk van de marges die de installateur per paneel rekent. Terwijl die 4 panelen op een extreem zonnige dag wellicht niet eens 100% hun energie kwijt kunnen over je hoofdaansluiting.

Ik betwijfel of die 4 panelen, die deels op de dag deels in de schaduw liggen en op de huidige hoofdaansluiting de piek wellicht ook niet kwijt kunnen, 2500 euro waard zijn. En dus zou ik in ieder geval overwegen om dat niet (of later) te doen.

• DJ-Theo
Om nog even terug te komen op de dakkapel. De muur van het kapel naar de buren toe lijkt gewoon een degelijke binnenmuur te zijn. Zelfde muur zoals de binnenmuren naar de buren in de woonkamer en 1e verdieping. Tevens loopt er een dikke steunbalk in de totale breedte van het huis waar het dak van het kapel ook op rust.

Het lijkt mij dus wel degelijk gebouwd te zijn.

Verder zou ik wel graag in 1x alle panelen laten leggen inclusief omvormers of optimizers. Zit daar veel verschil in?

Als we dan verder kijken naar de offertes valt nummer 3 dan eigenlijk af. Ik kan natuurlijk het legplan aan laten passen naar hetzelfde wat in offerte 1 wordt aangeboden.

Van offerte 2 vind ik het jammer dat er geen 6 panelen onder aan het dak passen. Zelfde huis hier in de straat heeft er daar wel 6 liggen.

Maakt het qua gebruikte panelen, omvormers/optimizers etc nog veel uit tussen offerte 1 en 2?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
offerte 3 moet even wat koffie drinken want er is geen mogelijkheid om 4 panelen op die dakkapel te leggen, bestaat gewoon niet (komt ook bijna nooit voor als ik eerlijk ben, en ik heb toch wel >500 panelen gelegd).

• Ronald
@Richh verbruik gaat bij vrijwel iedereen toenemen. Leggen naar wat je verbruikt is achterhaald. Zonder salderen wil je juist het dak maximaal benutten. De te meer direct eigen verbruik met waarde inkoopprijs

• Richh
DJ-Theo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:38:
Om nog even terug te komen op de dakkapel. De muur van het kapel naar de buren toe lijkt gewoon een degelijke binnenmuur te zijn. Zelfde muur zoals de binnenmuren naar de buren in de woonkamer en 1e verdieping. Tevens loopt er een dikke steunbalk in de totale breedte van het huis waar het dak van het kapel ook op rust.
Dat klinkt in mijn oren wel goed hoor :)
Verder zou ik wel graag in 1x alle panelen laten leggen
Als je in 1x het dak echt vol wilt, dan kan je mijn opmerking over 4 panelen minder negeren :)
inclusief omvormers of optimizers. Zit daar veel verschil in?
Ik zou niet voorkeur voor de een of de ander hebben, beide is gewoon prima.
Van offerte 2 vind ik het jammer dat er geen 6 panelen onder aan het dak passen. Zelfde huis hier in de straat heeft er daar wel 6 liggen.
De panelen uit offerte 2 hebben blijkbaar een ongunstige afmeting voor jouw dak. Wellicht kunnen ze ook een ander paneel leveren wat wel beter past :)
Maakt het qua gebruikte panelen, omvormers/optimizers etc nog veel uit tussen offerte 1 en 2?
Het grote verschil tussen 1 en 2 is (naast het legplan wat waarschijnlijk gekoppeld is aan het paneelformaat) inderdaad dat 1 micro-omvormers plaatst (dus een omvormer per paneel, en geen omvormer binnen, los van een module in de meterkast) en 2 voor optimizers kiest in combinatie met een gewone omvormer die ergens binnen moet hangen.

Dat maakt al met al maar weinig uit.

Wat wel verschilt is dat #1 dus een paneel meer kwijt kan, en ieder paneel 20wp meer piekvermogen heeft.
Je zou aan #2 kunnen vragen of hij ook naar het legplan van #1 kan toewerken (al dan niet met panelen met iets andere afmetingen) en daar een 2e offerte voor opvragen.
Daarna zou ik voor de goedkoopste kiezen ;)

• DJ-Theo
Ok, nu komen we ergens.

Ik heb net aan aanbieder nummer 1 gevraagd wat hun ervaring is met dakkapellen. Die geven aan dit al tijden te doen en geen slechte ervaring hier mee hebben. Tevens bieden ze aan ipv de 420WP panelen de Jinko 430 panelen te willen installeren zonder meerprijs.

Dan zal ik aanbieder 2 vragen of ze hetzelfde legplan kunnen maken, al dan niet met andere panelen.

Aanbieder 3 laat ik dan maar voor wat het is.

• Richh
Ronald schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:52:
@Richh verbruik gaat bij vrijwel iedereen toenemen. Leggen naar wat je verbruikt is achterhaald.
Ben ik volledig met je eens, het is sowieso goed om zeer ruim te leggen.
De verwachte opbrengst van TS is hier echter meer dan 2x zo hoog dan het huidige verbruik. Ook met het voorstel wat ik beschreef kom je nog steeds op bijna 2x het jaarverbruik als opbrengst.

Met een EV en WP/airco kan het wel heel hard gaan, dat klopt :) mijn EV verbruikt een stuk meer energie dan de woning :P
Zonder salderen wil je juist het dak maximaal benutten. De te meer direct eigen verbruik met waarde inkoopprijs
Ik snap wat je bedoelt, en ben het tot op zekere hoogte met je eens. Echter, niemand weet hoe de toekomst van de energiemarkt eruit ziet. Als we straks geen saldering meer hebben, en iedereen zit op een dynamisch contract, dan ga je in de zomer geen noemenswaardige terugleververgoeding krijgen, terwijl in de winter de dagopbrenst (hoewel altijd >0) niet enorm is.

De terugverdientijd van de volledige meerkosten van die 4 schaduwpanelen is aanzienlijk langer dan de 10 panelen die je aan een simpele, goedkope stringomvormer-setup kwijt kan.

• Ronald
@Richh we gaan tikje off-topic… maar het direct eigen verbruik voordeel zit niet voornamelijk in de zomer.

En dynamische tarieven? We zijn met de telefonie van voor de leverancier onbetrouwbare facturering afgestapt… en maar een klein deel van de elektriciteit markt werkt zelf überhaupt met dynamische - lees niet-langetermijn contracten… blijft koffiedik… maar ik zie het niet de norm worden.

Pagina: 1