Hallo allemaal,
Zoals zoveel mensen wil ik ook graag zonnepanelen aanschaffen. Ik heb een aantal offertes aangevraagd waarvan er 3 momenteel nog open staan. Ik wil graag met het oog op de toekomst zo veel mogelijk panelen geïnstalleerd hebben.
Ik twijfel een beetje over de legplannen en wil graag ook panelen op de dakkapel hebben. Door die twijfels loop ik er al een tijdje tegen aan om de knoop door te hakken, vandaar dat ik hier om jullie advies vraag. Het platte dak van de kapel heb ik enkele weken geleden laten renoveren en is weer in tiptop conditie.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cthtXOfYNheObOmI34whJHk2.jpg?f=user_large)
Dit is het legplan zoals ik het het liefs zie maar twijfel of dit past. Er is 1 aanbieder die het zo wil leggen. Maar past dit wel? De rest krijgt er niet meer dan 2 panelen op het dakkapel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ABoT0gRUl4sTSPMI6ZuukhUw.png?f=user_large)
Aanbieder van offerte 3 had ook nog een offerte om 3 grotere 460WP panelen op het dakkapel te leggen in een andere richting.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zLG5U2hKXZ9WHVPo4JnLN4vX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CMrF6jnl2sUQ0QbLMXGNqDiE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tnmGfWyWmvcDEDKrz8O4OTc6.jpg?f=user_large)
14 Jinko 420WP
14 Enphase IQ7 PLUS Micro-Omvormer
1 Enphase Envoy-S Metered Standaard
1 Q-Relay (1 fase)
4 1-Fase Enphase Q kabel afsluitdop
2 Epcos Ferrietring
14 Q-Cable 1.7m (1 fase)
1 ClickfitEvo & FlatfixFusion montagesysteem
1 Kosteloze spoedlevering binnen 6 weken
14 Installatiewerkzaamheden met NEN1010 en VCA certificering
Totaal incl. BTW: € 8.400,00
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jDiiMdFGcm4UcBtpje6SA5ZL.jpg?f=user_large)
13 REC 400WP All Black Twinpeak 5 (25 jaar garantie)
1 SolarEdge 5000 HD Wave (12 jaar garantie)
13 Optimizer S440 (25 jaar garantie)
1 Blubase Connect & Blubase Roboost montagesysteem
18 Vereffening kabel t.b.v. metalen delen op het dak (UV Bestendig)
18 DC bekabeling (UV bestendig)
25 YmvK 3 x 4 mm2 AC bekabeling
1 Monitoring app
1 ABB Werkschakelaar 3 Polig 25A
1 ZonZeker budget certificaat
1 Technische inspectie op locatie (groepenkast/dak etc)
1 Complete installatie van uw zonnepanelen
Totaal incl. BTW: € 7.695,00
16 400Wp full black half-cut multi-wire monokristallijn zonnepaneel
1 SE 5000H omvormer 1 fase Solar Edge
1 Optimizers S440 16
1 Dakconstructie t.b.v. pannendak
1 Dakconstructie t.b.v. platdak
1 Extra groep Aardlekautomaat B16A
1 AC bekabeling naar de meterkast
1 App monitoring realiseren
Totaal incl. BTW: 9.995,00
Zoals zoveel mensen wil ik ook graag zonnepanelen aanschaffen. Ik heb een aantal offertes aangevraagd waarvan er 3 momenteel nog open staan. Ik wil graag met het oog op de toekomst zo veel mogelijk panelen geïnstalleerd hebben.
Ik twijfel een beetje over de legplannen en wil graag ook panelen op de dakkapel hebben. Door die twijfels loop ik er al een tijdje tegen aan om de knoop door te hakken, vandaar dat ik hier om jullie advies vraag. Het platte dak van de kapel heb ik enkele weken geleden laten renoveren en is weer in tiptop conditie.
Foto's
Foto van mijn dak, is een 2 onder 1 kap dus de helft.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cthtXOfYNheObOmI34whJHk2.jpg?f=user_large)
Dit is het legplan zoals ik het het liefs zie maar twijfel of dit past. Er is 1 aanbieder die het zo wil leggen. Maar past dit wel? De rest krijgt er niet meer dan 2 panelen op het dakkapel.
Aanbieder van offerte 3 had ook nog een offerte om 3 grotere 460WP panelen op het dakkapel te leggen in een andere richting.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zLG5U2hKXZ9WHVPo4JnLN4vX.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Via PDOK viewer heb ik het totale dak opgemeten (inclusief van de buren) omdat het ander lastig een beetje gokken is wat het midden is.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CMrF6jnl2sUQ0QbLMXGNqDiE.jpg?f=user_large)
Schaduw
Ik heb een boom in de voortuin staan die wellicht schaduw kan veroorzaken als de zon wat lager staat. Mocht dat zo zijn zal ik deze snoeien (staat toch al in de planning). En de zijkant van het dakkapel veroorzaakt in de vroege middag schaduwJaarverbruik
Mijn verbruik was afgelopen jaar erg laag ~ 2000kwh maar wil toch graag zoveel mogelijk panelen op het dak (voor toekomstige auto en warmtepomp, airco).Huidige elektriciteitsaansluiting
Geen gekke dingen, gewoon 1 fase vziwBudget en doel
Niet per se een max budget beschikbaar.Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat alles doenBijhouden van data
Ja, heb nu Home Assistant draaienRegio
Noord DrentheReeds verkregen offertes
Zie hieronder. Allemaal lokale partijenOfferte 1:
Legplan::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tnmGfWyWmvcDEDKrz8O4OTc6.jpg?f=user_large)
14 Jinko 420WP
14 Enphase IQ7 PLUS Micro-Omvormer
1 Enphase Envoy-S Metered Standaard
1 Q-Relay (1 fase)
4 1-Fase Enphase Q kabel afsluitdop
2 Epcos Ferrietring
14 Q-Cable 1.7m (1 fase)
1 ClickfitEvo & FlatfixFusion montagesysteem
1 Kosteloze spoedlevering binnen 6 weken
14 Installatiewerkzaamheden met NEN1010 en VCA certificering
Totaal incl. BTW: € 8.400,00
Offerte 2:
Legplan::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jDiiMdFGcm4UcBtpje6SA5ZL.jpg?f=user_large)
13 REC 400WP All Black Twinpeak 5 (25 jaar garantie)
1 SolarEdge 5000 HD Wave (12 jaar garantie)
13 Optimizer S440 (25 jaar garantie)
1 Blubase Connect & Blubase Roboost montagesysteem
18 Vereffening kabel t.b.v. metalen delen op het dak (UV Bestendig)
18 DC bekabeling (UV bestendig)
25 YmvK 3 x 4 mm2 AC bekabeling
1 Monitoring app
1 ABB Werkschakelaar 3 Polig 25A
1 ZonZeker budget certificaat
1 Technische inspectie op locatie (groepenkast/dak etc)
1 Complete installatie van uw zonnepanelen
Totaal incl. BTW: € 7.695,00
Offerte 3:
Legplan::fill(white):strip_exif()/f/image/ABoT0gRUl4sTSPMI6ZuukhUw.png?f=user_large)
16 400Wp full black half-cut multi-wire monokristallijn zonnepaneel
1 SE 5000H omvormer 1 fase Solar Edge
1 Optimizers S440 16
1 Dakconstructie t.b.v. pannendak
1 Dakconstructie t.b.v. platdak
1 Extra groep Aardlekautomaat B16A
1 AC bekabeling naar de meterkast
1 App monitoring realiseren
Totaal incl. BTW: 9.995,00