Toon posts:

Aansluiting verdeler of buffervat verkeerd aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KrisXI
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-06 21:01
Beste Mensen,

Ik heb een nieuwbouwhuis, en ik ben al veel dingen tegengekomen die niet zijn zoals het hoort.

Ik ben aan het uitzoeken hoe ik mijn verwarming/koeling goed kan krijgen. Ben al weken aan t lezen over mijn warmtepomp/MV/en vloerverwarming etc. De temperatuur op blijft te hoog. In elke kamer. Het gaat nu te ver om de volledige situatie uit te leggen.

Waar het me nu om gaat is het volgende:
Is mijn verdeler en/of het buffervat juist aangesloten?
De aanvoerleiding gaat in de bovenste aansluiting van de verdeler.
ik kan nergens vinden, hoe dat het moet. Behalve dat het op de meeste plaatjes andersom staat.

wat betekend dat het buffervat volledig op de retourleiding zit.

Warmtepomp: NIBE vvm s320
Buffervat: NIBE ukv 40
Regeling vloerverwarming: Danfoss icon

Alvast

bedankt voor de reacties

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zo te zien zit het buffervat in serie met de retour (rechter aansluiting op WP). Dit wordt typisch gedaan als er een te klein systeemvolume is voor een correcte werking, maar de handleiding zegt idd dat die dan in de aanvoer hoort. Netto maakt dat niet zoveel uit: het volume wordt groter.

De vloerverwarmingsverdeler zit dan idd verwisseld aangesloten. De aanvoer en retour omwisselen t.h.v. de warmtepomp zou eea. volgens schema maken, maar nul garantie (ik denk het niet) dat dat iets verandert aan de door jou ervaren te warme kamers.

Misschien toch even het hele verhaal uitleggen?

( PS: Met de aanwezige zoneregeling op alle groepen zie ik echter vooral een risico dat er te weinig flow overblijft als er veel groepen dicht staan. Dan zou je juist een parallelbuffer verwachten.)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KrisXI
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-06 21:01
Bedankt voor de snelle reactie.

Ok, duidelijk.

Zou het kunnen dat als, de sensor op de retour gelezen wordt als aanvoer temp, er een verschil is tussen de berekende aanvoertemp en feitelijke aanvoertemp, waardoor er extra warmte wordt toegevoegd?

Ik ga binnenkort, alle sensoren controleren, en de hele installatie in kaart brengen. want hoe meer ik leer, hoe meer ik besef dat ik niks weet.

de 2e en 3e etage worden electronisch aangestuurd door 3 thermostaten. verbonden met een danfoss master controller.
de begane grond krijgt de aanvoer direct van de wp en heeft een thermostaat verbonden met de wp.

De temperatuur in de woonkamer wordt wel lager bij het lager zetten van de thermostaat. Maar het is continu 1 a 2 graden te warm. Maar op de 2e en 3e verandert er niets.

gisteren las ik een temp verschil op de wp en de verdeler van de begane grond
tussen respectievelijk: berekende aanvoer en daadwerkelijke aanvoer, en aanvoer kouder dan retour... (dit leidde tot mijn vraag). Als ik dit gedaan heb kom ik weer terug.

ik moet nog uitzoeken of het systeem sg ready is, waardoor het mogelijk zou kunnen zijn dat er warmer wordt gestookt...?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee