Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-09 13:02
Wellicht iets ver gezocht maar mijn lg oled65cx6la gaat niet meer aan als de zon schijnt. En savonds doet deze t gewoon weer.

Standby lampje gaat uit zodra de zon een uurtje volop schijnt. Als ik de stroom eraf haal heb ik 50% kans dat deze weer aan gaat als ik de groep weer inschakel.

Zit er in deze tv een soort van overspanningsbeveiliging? Zoja, kan ik dan de spanning naar beneden halen op een of andere manier?

Of zou de power supply kapot zijn?
Heeft iemand een zelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn suggestie zou meten zijn. Hier is een van de fases ook richting de 253v gegaan, met als gevolg dat o.a. PV daarop niet meer slim was (blijkbaar heeft de hele straat daarop hun omvormer). Na het meten (meet ook andere stopcontacten) kun je vast meer dingen bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Barrycade

Through the...

Ik lees laatste tijd hier op Tweakers wel meer problemen met apparatuur bij voltages rond de 253. Dus het zou goed kunnen dat je tv er ook zich er niet lekker bij voelt. Dus even je spanning meten idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb ooit 244volt gemeten maar de tv ging ook uit ( standby lampje ging uit) bij 237 volt.

Ik ga later een energenie 1000va avr proberen. Kijken of dat geeft.

[ Voor 39% gewijzigd door alexsv op 23-05-2023 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:01
Dat klinkt als een defect. Wil je zelf sleutelen aan de electronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
Garantie heb ik al niet en laten maken rekenen ze tussen de 600 en 1200 euro voor.

Ik zag dat de printplaten een stuk goedkoper zijn. 300 euro voor een complete set en die vervangen zou ik zelf ook wel kunnen.
Maar welke van de 3 zou er stuk zijn. Ik denk zelf de power supply kant.
De tv zelf is prima, goed beeld en geluid , als deze eenmaal aan staat gaat deze niet vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Even los van het probleem. Je wilt niet dat elke dag de zon vol schijnt op je OLED, daar kunnen ze niet tegen. Mocht het verholpen worden of je er komt een andere OLED voor in de plaats zou ik dat even aanpakken.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
Ik bedoel natuurlijk de opgewekte stroom door zonnepanelen. Tv staat natuurlijjk niet in de zon 😉

Kent iemand dit bedrijf?
https://www.lcd-onderdele...ed65cx6la-lg/#description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
Aanzetten gaat met de AB?
Kan het niet zo zijn dat de zon op de IR-sensor schijnt. Dan gaat ie bij mij ook niet meer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoezo niet? Is dit in NL gekocht? Die tv kan hooguit 3 jaar oud zijn, als het een defect is dan is je product non-conform en heb je recht op Wettelijke Garantie (is iets anders dan de 2 jaar fabrieksgarantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Ik zou beginnen met de tv eens even tijdelijk op een andere plek te zetten om te zien of je dezelfde problemen ervaart voordat je conclusies over een defect trekt... zoals @djiedjee bijvoorbeeld zegt, soms zit het in dingen waar je niet direct bij stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
djiedjee schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:16:
Aanzetten gaat met de AB?
Kan het niet zo zijn dat de zon op de IR-sensor schijnt. Dan gaat ie bij mij ook niet meer aan!
Nee dat is t niet.
De standby-led gaat gewoon uit. Als ik dan op de AB de aan uit knop gebruik hoor ik achter de tv licht getik alsof deze aan wil gaan.
Later op de dag gaat de standby-led vanzelf weer aan en kan ik de tv gewoon weer aandrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Hoezo niet? Is dit in NL gekocht? Die tv kan hooguit 3 jaar oud zijn, als het een defect is dan is je product non-conform en heb je recht op Wettelijke Garantie (is iets anders dan de 2 jaar fabrieksgarantie).
Ik heb in ieder geval wel een prijs opgave gekregen voor de reparatie, echter weten ze zelf ook nog niet wat t zou kunnen zijn.

Hoe beroep ik me dan op dit recht als ik zelf niet weet wat de fout is. De tv is geschikt tot 240volt en als mijn installatie dan 244volt geeft snap ik wel dat de tv dit niet lekker vindt.
Aan de andere kant is ons stroomnet tegenwoordig tot 253volt dus zou het zo kunnen zijn dat de tv niet volgens de EU stroomnormen is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
MicGlou schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:26:
Ik zou beginnen met de tv eens even tijdelijk op een andere plek te zetten om te zien of je dezelfde problemen ervaart voordat je conclusies over een defect trekt... zoals @djiedjee bijvoorbeeld zegt, soms zit het in dingen waar je niet direct bij stilstaat.
Even een haspel uitrollen bedoel je. Wellicht op een andere fase proberen? Of letterlijk een andere plaats geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
alexsv schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:53:
[...]

Even een haspel uitrollen bedoel je. Wellicht op een andere fase proberen? Of letterlijk een andere plaats geven?
Andere groep, andere plek dmv een verlengsnoer... etc. Oftewel, all of the above :)

Zelfs dingen als een stekker andersom in het stopcontact steken kan wel eens vreemde problemen verhelpen. Om maar een voorbeeld te noemen, als ik van mijn oude laptopoplader de stekker in het stopcontact deed dan ging het ding wel eens brommen/zoemen en leek het laden ook langer te duren... draaide ik de stekker om, geen gebrom/gezoem en normaal laden.

Op de zaak hebben we ook zoiets gehad met monitoren die af en toe even knipperden naar zwart voor een seconde... stekker omdraaien en geen geknipper meer.

[ Voor 44% gewijzigd door MicGlou op 23-05-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
Reactie van LG is dat de tv helaas maar geschikt is voor 240volt, dit blijf ik vreemd vinden.
Hoe kan dit dan in Nederland verkocht worden?
Dat betekend dus dat ze altijd stuk gaan met al die zonnepanelen van iedereen.

Tevens wil de reparateur het oled scherm vervangen... volgens mij bereiken ze daar weinig mee.. want dat scherm werk nog perfect.

De klantenservice van LG had ook veel moeite om het probleem te omschrijven. Die hadden het er telkens over dat het scherm aan staat zodra de standby led uit ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

240V max is onzin. De netspanning in NL is 230V plus of min 23V dus alles tussen 207 en 253V kan onder normale omstandigheden voorkomen en moeten apparaten aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
Daar is helaas weinig aan te doen. De televisie is inderdaad geschikt tot 240V dus het moet binnen die marge blijven. Er is geen technische wijziging mogelijk met dit model om dit aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
Net m'n solaredge uitgelezen en de spanning van afgelopen 2 dagen bekeken. Deze liep op tot 248,8 volt.
Zojuist gaat de standby lampje weer uit en is de spanning 242volt en 1minuut geleden was het 240volt toen stond de tv netjes op standby.
Het is dus gewoon een beveiliging die aan springt bij te hoge voltage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Dit klinkt als een "overspannen pun intended" standby circuit.
Grote kans dat een lokale tv reparateur welke op component niveau werkt een spanningsregelaar/condensator kan vervangen en hiermee het probleem opgelost is.

Edit** een reparateur die bij deze storing een panel wil vervangen moet je snel van weg rennen.

Ik kan werkelijk geen enkel verband leggen tussen het panel en bovengenoemde storing 8)7

Edit2** die medewerkers kijken gewoon op de specs deze staat gespecificeerd op 240v maar de voedingen worden doorgaans op meerdere modellen toegepast kan me niet voorstellen dat je dan de enige bent die deze storing ondervindt.

[ Voor 51% gewijzigd door TRAXION op 23-05-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
TRAXION schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:37:
Dit klinkt als een "overspannen pun intended" standby circuit.
Grote kans dat een lokale tv reparateur welke op component niveau werkt een spanningsregelaar/condensator kan vervangen en hiermee het probleem opgelost is.

Edit** een reparateur die bij deze storing een panel wil vervangen moet je snel van weg rennen.

Ik kan werkelijk geen enkel verband leggen tussen het panel en bovengenoemde storing 8)7

Edit2** die medewerkers kijken gewoon op de specs deze staat gespecificeerd op 240v maar de voedingen worden doorgaans op meerdere modellen toegepast kan me niet voorstellen dat je dan de enige bent die deze storing ondervindt.
Bedankt voor je antwoord

Kan je me vertellen wat dat precies is een pun intended standby circuit. Is dat een condensator die ik zelf kan los solderen? Ik kan ook zo een nieuw pcb bestellen, zit deze daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
alexsv schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:51:
[...]

Bedankt voor je antwoord

Kan je me vertellen wat dat precies is een pun intended standby circuit. Is dat een condensator die ik zelf kan los solderen? Ik kan ook zo een nieuw pcb bestellen, zit deze daar op?
Sorry voor de verwarring "pun intended" betekend "als grap" dus dat het standby circuit "overspannen is"

Vaak zijn de spanningsregelaars geïntegreerd in een ic ik zal eens even een Google doen op het type tv en het voedingsboard zal straks even reageren met mijn bevindingen.

Er is weinig informatie te vinden kwa schema's ik vermoed naar aanleiding van foto's van de achterkant van de pcb, een van de ic's icm een spanningsregelaar verantwoordelijk is voor de standby lijn, helaas zal je dit niet zelf kunnen doen zonder benodigde apparatuur en ook niet weten of daarmee het probleem is opgelost.

Ik zelf zou de ic's opzoeken en als er een datasheet is vanaf daar op onderzoek uitgaan.
Aan de andere kant zag ik tijdens mijn zoektocht vervangings printen welke aanzienlijk goedkoper waren.

Verder zou ik je willen adviseren deze vraag bij een erkend lg reparatie centrum voor te leggen en van daaruit eventueel winkelier aanschrijven ivm Non-conformiteit aangezien je bij een oled welke amper 3 jaar oud is gewoon functioneel moet zijn.

Netspanning is in Nederland vastgelegd in de NEN-EN 50160. Voor de spanning is afgesproken dat de spanning naar beneden toe nooit meer dan 15% mag afwijken (195,5 volt) en naar boven nooit meer dan 10% (253 volt)

Dus in dit geval kan je je ook gewoon dom houden winkel benaderen en aangeven dat het toestel te pas en te onpas problemen geeft in standby.
Lg consumenten center zijn geen mensen met technische kennis op dit gebied.

[ Voor 49% gewijzigd door TRAXION op 23-05-2023 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@TRAXION Misschien is TS gewoon al geholpen als hij bij LG voor elkaar krijgt dat de voeding in de TV onder garantie wordt vervangen.

TS:
Van wat ik hier lees in het topic is er genoeg aanleiding voor om te denken dat het een defect in de voeding is, geen ontwerpfout, anders zouden we hier op Tweakers wel meer wat dit soort vragen zien. Probeer om LG te vertellen dat je vermoed dat de voeding defect is en daardoor dit gedrag vertoont en dat je die graag onder garantie wilt laten vervangen. Laat ze in ieder geval niet het paneel vervangen, want dat slaat echt nergens op.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
remco_k schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:39:
@TRAXION Misschien is TS gewoon al geholpen als hij bij LG voor elkaar krijgt dat de voeding in de TV onder garantie wordt vervangen.

TS:
Van wat ik hier lees in het topic is er genoeg aanleiding voor om te denken dat het een defect in de voeding is, geen ontwerpfout, anders zouden we hier op Tweakers wel meer wat dit soort vragen zien. Probeer om LG te vertellen dat je vermoed dat de voeding defect is en daardoor dit gedrag vertoont en dat je die graag onder garantie wilt laten vervangen. Laat ze in ieder geval niet het paneel vervangen, want dat slaat echt nergens op.
Ja was behoorlijk onsamenhangend stuk tekst, dat gebeurd er als ik op mijn mobiel door meerdere tabbladen switch met informatie :X

In dit geval zou TS het verkoop punt moeten benaderen, en zich bij deze partij op garantie moeten beroepen.
Die LG customer care werknemers komen niet verder dan een manual opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexsv
De verkoper doet er naar mijn idee wat lacherig over... heeft me al doorverwezen naar dezelfde reperateur.
De reparateur heeft al 2 dagen niet gereageerd op mijn reactie. ER staat nog steeds in hun systeem of ik akkoord wil gaan met het oled scherm te vervangen.

We wachten gewoon weer af.
Gelukkig is de spanningsregelaar binnen en doe doet zn ding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
alexsv schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:29:
De verkoper doet er naar mijn idee wat lacherig over... heeft me al doorverwezen naar dezelfde reperateur.
De reparateur heeft al 2 dagen niet gereageerd op mijn reactie. ER staat nog steeds in hun systeem of ik akkoord wil gaan met het oled scherm te vervangen.

We wachten gewoon weer af.
Gelukkig is de spanningsregelaar binnen en doe doet zn ding
Sorry ik zou toch even iets meer druk zetten richting verkoper met heel duidelijk de klacht en dat de geboden oplossing "oled panel vervangen" buitensporig is en weinig te maken heeft met de klachten die ondervonden worden.

Ik ben bang dat er ergens iets mis gaat kwa communicatie.
En anders kijken of er via social media kanalen "lg" wel op het probleem gereageerd wordt.

Dit is van de zotte en ben zelf ook bang dat dit het begin is van een defect welke enkel maar verder kan aftakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexsv
Verkoper reageerde vandaag niet, dus heb ik zelf de reperateur gebeld en is het eens met het vervangen van de power unit of mainbord nadat ik m'n probleem nog weer eens heb uitgelegd.

Dit scheelt een paar honderd euro

We wachten weer af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
alexsv schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:43:
Verkoper reageerde vandaag niet, dus heb ik zelf de reperateur gebeld en is het eens met het vervangen van de power unit of mainbord nadat ik m'n probleem nog weer eens heb uitgelegd.

We wachten weer af...
Fijn dat de reparateur na overleg toch reageert, maar beroep je wel op garantie gezien dit Non-conformiteit is.

Niet dat je straks een rekening van €300,- gepresenteerd krijgt.

Edit** je kan de conclusie van de reparateur meenemen in het gesprek naar de verkoper, lijkt me dat dit de zaak een stukje makkelijker gaat maken.

[ Voor 12% gewijzigd door TRAXION op 25-05-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

alexsv schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:43:

We wachten weer af...
Het zou alsnog gewoon onder Wettelijke Garantie (NL specifieke wet) gerepareerd moeten worden, maar ja, recht hebben en recht krijgen is lastig.
Op het forum wel genoeg voorbeelden hoe men uiteindelijk toch zonder kosten iets vervangen kreeg, ook al verschuilde de winkel/fabrikant zich eerst achter de veel kortere fabrieksgarantie.
Je moet dit wel via de winkel regelen, want CE repair begint niet aan de reparatie zonder dat ze betaald krijgen (of draaien de reparatie terplekke weer terug als je niet betaalt als de monteur om betaling vraagt).

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-05-2023 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexsv
Pcb is vervangen
Probleem lijkt te zijn verholpen.
Het rare is dat de monteurs vertellen dat dit foutje in de standby circuit vrij vaak voorkomt en dat de klantenservice van LG en de reparatie service en de verkoper nog nooit hiervan gehoord heeft.

Ik heb de foute pcb thuis en wellicht ga ik even kijken waar de fout nu eigenlijk zit

Nogmaals dank aan iedereen
Mvg Alexander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-10 14:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De spanning in de Europese unie is officieel nominaal 230V, waarbij uitschieters naar beneden tot 7% en uitschieters naar boven tot 10% zijn toegestaan. Wat op het typeplaatje staat is de nominale spanning, dus als het typeplaatje zegt dat het apparaat tot 240V gaat, dan gaat het om nominaal 240V (de oude Britse spanning) en niet om de toegestane marges.

De televisie moet dan ook een tijdelijk verhoogde spanning tot 253V accepteren, anders voldoet hij niet aan de Europese elektrische standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-10 14:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dit betekent overigens niet dat 253V "gezond" is voor een apparaat. Een apparaat moet op 253V kunnen werken, maar bijvoorbeeld bij een stofzuiger zal er een grotere stroom door de motor gaan lopen, waardoor die heter wordt en korter mee gaat. Dat is niet strijdig met de normen, die zeggen enkel dat het apparaat moet werken.

Apparaten met een geschakelde voeding (en daaronder vallen televisies), kunnen doorgaans goed aanpassen en hebben normaalgesproken niet zoveel last van een wat hogere spanning.
Pagina: 1