Probleem bij aansluiting HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Traumasystems
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-03 00:16
Mijn vraag/ probleem
Bij gebruik van mijn HDMI poort op mijn macbook pro gebeurt er iets vreemds, namelijk de tempratuur van CPU en GPU stijgt instant met 20C. en als gevolg natuurlijk dat de fans aan gaan op volle snelheid.
zodra je de hdmi uit plugt meet de laptop opeens weer 70C ipv 90C

is dit een bekend probleem? mijn zoektocht op de dit forum en internet leverde weinig op behalve iemand die dit ook had op de applesite met enkel 1 mogelijkheid: heatsink/koelpasta is op.

een ander zei nog dat je mss een clean start moet maken. dus alles wissen en opnieuw beginnen. kijken of het probleem er is bij instal, als het weg is je data terug halen, weer testen. als dan nog steeds ok je eerste app terug zetten en testen. ect ect. als dat allemaal goed gaat zou het ok moeten zijn, maar veel werk en ook alles opnieuw terug zetten. En als het ergens het probleem toch weer opduikte is het de heatsink

maar dat verklaard dus niet waarom het enkel inplugen van de hdmi kabel zelfs zonder extern scherm de temp opeens 20C hoger is en zodra ik dat die er uit haal zakt die direct met 20C. ok het duurt een second of 3 maar

dat is toch gek? en zou het dus mss een soort van fout zijn? of is het een ingebouwde veiligheid?

Relevante software en hardware die ik gebruik
het is een macbook pro 2015 16GB 1Tb met Nvidea GT 650M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je een GT650M hebt dan is het een 2012 en geen 2015 MacBook Pro. Als daar nog nooit de pasta van vervangen is, dan moet dat nu sowieso een keer gebeuren, ongeacht de oorzaak van het probleem.

Reset eens je NVRAM en SMC voor de goede orde.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Eens met pasta verhaal. Dat het een macbook is doet er niets aan af dat het eigenlijk gewoon een laptop is met twee GPU's. Net zoals laptops van nu met twee GPU's (zuinige Intel/Ryzen integrated; zware CAD/gaming nVidia/Radeon) is er ook een soort concept van: "welke poort verbind met welk scherm". Voor het laptop scherm zelf is er doorgaans altijd slechts een directe link met de integrated graphics (het nVidia Optimus concept), waardoor als je de nVidia kaart niet gebruikt, die kaart ook echt uit kan. De trade-of is dat áls je die kaart wel gebruikt, het beeld van de nVidia kaart naar de framebuffer van de Intel kaart moet worden gekopieerd (en dat gebeurt over PCIe) voordat het op het scherm gezet kan worden. Dat kost je in theorie één frame latency en PCIe bandbreedte, maar dat zal met dergelijke oude, low-end hardware geen issue zijn. Voor moderne gaming laptops of high-end 3D workstations is er doorgaans een 'mux switch' beschikbaar (feitelijk een in-software monitor-switch waarmee je het laptop scherm aan de andere videokaart in de laptop kan hangen).

De reden dat ik dit noem is omdat zeker bij andere poorten van de laptop het niet vanzelfsprekend is aan welke GPU hij ziet. In dat tijdperk had je niet echt veel thunderbolt/DP combo's, en USB-C was ook nog niet een ding, maar Displayport al wel (zei het in andere form factors). HDMI, zei het oud, ook al wel. In dat tijdperk (en helaas in zekere mate in IGP's nog steeds) had Intel niet de beste HDMI hardware in huis, waardoor dat soort poorten vaak rechtstreeks op de externe GPU werd gezet.

En dan krijg je dit soort situaties (even vanaf een van mijn laptops, die ook een creatieve poort setup heeft):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjfiOV_Zr7bznpLkUnv6nLQQdGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wT7DYjD6w72zQVERweTHC58g.png?f=user_large

Zodra een extern scherm aangesloten gaat worden op één van de poorten uit de nVidia kaart, dan heeft de nVidia kaart geen optie anders dan op te starten. Niet op full power (tenzij ik er om vraag) maar wel: aan. Op desktop modus. Voor huidige GPU's weinig power, maar voor dat tijdperk een hoop.

Dikke kans dat je de GPU dus aanzet en dat je door slechte pasta (die eerder isolerend werkt) en een gedeeld koelcirquit (CPU/GPU delen in laptop doorgaans tenminste een paar heatpipes zodat de thermal load gedeeld kan worden, moderne laptops hebben een thermal power limiet aan hun koeling, maar de som van CPU/GPU max is hoger dan de laptop zelf, waardoor je zelf kan bepalen wát meer ruimte moet krijgen op de koeling: CPU of GPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Traumasystems
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-03 00:16
Ok dat geef in elk geval al inzicht in het probleem. ik ga eens reseten en kijken wat dat doet. maar mss wordt het inderdaad tijd om eens een koelpast vervanging te doen of een meer up to date laptop te vinden