In verband met hoger verbruik (voornamelijk door verwarmen met Airco en elektrische auto) en nóg hoger toekomstig verwacht verbruik (evt extra airco/warmtepomp en langere termijn wellicht 2e elektrische auto) ben ik op zoek naar uitbreiding van mijn zonnepanelen. Op dit moment heb ik 18 x 300Wp zonnepanelen op het zuidwesten dak met een SolarEdgde omvormer, maar ik heb nog wat ruimte op het dak aan de zuidwesten zijde en een dakvlak aan de oost zijde waar ik nog wat panelen op kwijt kan. Ivm garantie regelingen wil ik graag een los systeem naast het huidige systeem leggen.
Huidige panelen dak zuidwesten:
Dak oostzijde:
Intekening leverancier 4:
Installateurs 2 en 4 hebben een 3 fase oplossing geoffreerd, dus dat gaat sowieso niet lukken ivm één volle fase en zou evt nog aangepast moeten worden.
Foto's
Oriëntatie dak:Huidige panelen dak zuidwesten:
Dak oostzijde:
Intekening leverancier 4:
Beschikbare (dak)ruimte
Zonnepanelen installateurs verwachten op het zuidwesten dak nog wel 6 panelen (min) bij te kunnen plaatsen, op oosten dak is ook wel aardig wat ruimte, maar hoe dichter ik bij het andere dak ga zitten hoe eerder de schaduw erop gaat vallen.Schaduw
Voor het dakvlak in oostelijke richting zit mijn andere dak (op het zuidwesten) in de weg en er zit een schoorsteen van de openhaard (flinke schoorsteen). Nu staat tot ongeveer 15:00 - 16:00 de zon op dit dakvlak. In de winter harde schaduw bij laagstaande zon van de buren op mijn zuidwesten dakvlak (en uiteraard korte periode zon op oostkant).Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A, maar 1 fase is al volledig benut door huidige PV installatie (1 fase 5kW Solaredge).Budget en doel
Doel is:- Opwek wat beter verspreiden over de dag met zicht op afbouw saldering (ochtendzon op dak op het oosten, nu gaan mijn panelen pas iets doen vanaf ongeveer 10u)
- Meer opwekken met een gunstige prijs/opwek verhouding, richten op max Eur8k
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, probeer nog via ons netwerk een voordeligere optie te vinden.Bijhouden van data
Geen must, maar wel leuk.Reeds verkregen offertes
Installateurs 2 en 4 hebben een 3 fase oplossing geoffreerd, dus dat gaat sowieso niet lukken ivm één volle fase en zou evt nog aangepast moeten worden.