Toon posts:

Uitbreiding zonnepanelen - Twijfel string of micro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
In verband met hoger verbruik (voornamelijk door verwarmen met Airco en elektrische auto) en nóg hoger toekomstig verwacht verbruik (evt extra airco/warmtepomp en langere termijn wellicht 2e elektrische auto) ben ik op zoek naar uitbreiding van mijn zonnepanelen. Op dit moment heb ik 18 x 300Wp zonnepanelen op het zuidwesten dak met een SolarEdgde omvormer, maar ik heb nog wat ruimte op het dak aan de zuidwesten zijde en een dakvlak aan de oost zijde waar ik nog wat panelen op kwijt kan. Ivm garantie regelingen wil ik graag een los systeem naast het huidige systeem leggen.
Foto's
Oriëntatie dak:

Huidige panelen dak zuidwesten:

Dak oostzijde:

Intekening leverancier 4:
Beschikbare (dak)ruimte
Zonnepanelen installateurs verwachten op het zuidwesten dak nog wel 6 panelen (min) bij te kunnen plaatsen, op oosten dak is ook wel aardig wat ruimte, maar hoe dichter ik bij het andere dak ga zitten hoe eerder de schaduw erop gaat vallen.
Schaduw
Voor het dakvlak in oostelijke richting zit mijn andere dak (op het zuidwesten) in de weg en er zit een schoorsteen van de openhaard (flinke schoorsteen). Nu staat tot ongeveer 15:00 - 16:00 de zon op dit dakvlak. In de winter harde schaduw bij laagstaande zon van de buren op mijn zuidwesten dakvlak (en uiteraard korte periode zon op oostkant).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A, maar 1 fase is al volledig benut door huidige PV installatie (1 fase 5kW Solaredge).
Budget en doel
Doel is:
  • Opwek wat beter verspreiden over de dag met zicht op afbouw saldering (ochtendzon op dak op het oosten, nu gaan mijn panelen pas iets doen vanaf ongeveer 10u)
  • Meer opwekken met een gunstige prijs/opwek verhouding, richten op max Eur8k
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, probeer nog via ons netwerk een voordeligere optie te vinden.
Bijhouden van data
Geen must, maar wel leuk.
Reeds verkregen offertes

Installateurs 2 en 4 hebben een 3 fase oplossing geoffreerd, dus dat gaat sowieso niet lukken ivm één volle fase en zou evt nog aangepast moeten worden.
Regio
Noord-Holland
Mijn vraag
Ja, wat is nou eigenlijk mijn vraag. Hoe schatten jullie het in, kan ik beter voor micro omvormers gaan, of voor solaredge met optimizers? (ik ken misschien via via wel iemand die solaredge systeem iets voordeliger kan leveren, maar ben bang dat vooral dak op oostzijde onvoldoende wordt beschenen om de stringspanning te gaan halen...) Kunnen jullie mij de goede weg op helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Ik zou graag een berekening zitten om alles gewoon op de bestaande SE5K te gooien.

Het ding mag 10kWp berekend DC vermogen hebben. Ja het gaat aftoppen: de vraag is of het acceptabel is. Er is zeker voordeel bij 1 systeem.

Nog een optie is de SE5000H te verpatsen en er een SE8/9/10K voor terug te hangen.

De SE6K offerte is op prijs een kandidaat voor deze plannen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-05 15:11
Probeer inderdaad een 3 fase omvormer te krijgen op het geheel, kost wellicht iets meer maar die 5kW omvormer kun je goed verkopen en je zit nu met die 1 fase 5kW ook al aan de max van die 25A fase, zelfs al er overheen, is niet selectief.

Kijk goed naar de afmetingen van de panelen, passen ze wel op zuidwest onder de huidige panelen. Meet zo nodig een dakpan op en ga dakpannen tellen. Houdt rekening met een dakpan ruimte tot aan de goot i.v.m. afwatering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-05 15:11
Oh ja, ik heb al vaker geschreven dat micro-omvormers een erg beperkende factor kunnen zijn aangezien de IQ8M (de zwaarste micro-omvormer uit de nieuwe serie van Enphase) slechts 330Watt kan behappen. Mocht je daar dan 400 Wp panelen aan hangen dan zullen ze in de volle zon een groot deel aftoppen, houdt daar rekening mee. De invoer mag dan wel max 480 Wp zijn, de nominale uitvoer is niet hoger dan 325 Watt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-mo-T
Thanks voor de tips. Zijn alleen tot nu toe geen installateurs die het huidige systeem willen aanpassen, ze willen allemaal een los systeem er naast aanbieden. Ook heb ik gelezen dat een 3 fase omvormer juist minder geschikt is icm meerdere dakvlakken, vooral het oostdak heeft eigenlijk voornamelijk in de ochtend zon (dit zouden dan ~7 panelen zijn), alle panelen op zuidwest worden dan nog niet beschenen en dat is toch juist niet effectief met een solaredge 3 fase systeem? Of begrijp ik iets verkeerd? (of valt dit verlies dan wel mee?)

Ik ga ook even nameten voor de panelen op het zuidwesten dak.

• Ronald
Ja het is een zorg, maar met maar liefst 25 panelen op het andere dakvlak is er ook erg veel hulp aanwezig.

Dus zal er gewoon een simulatie gemaakt kunnen worden of het voldoende is,

Verder klopt het: veel installateurs van flexibele systemen verkopen dit op basis van uitbreidbaarheid… komt puntje bij paaltje dan blijken ze zo weinig vertrouwen in hun eigen kunde te hebben dat ze niet aan bestaande systemen willen werken… ja ik heb zelfs een voorbeeld gezien dat een installateur niet eens een door hemzelf aangelegd systeem wilde werken …

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:53
Heb je ook overwogen om te kiezen voor een ZO-NW opstelling op je achterste dak? Dan kan je met een simpele string omvormer 2x het vermogen aansluiten. In het kader van zelfvoorziening leveren die panelen op NW vooral in de zomer tijdens de duurdere avonduren veel op en je kan het direct in je auto stoppen als je thuis komt van werk. De panelen op ZO doen juist weer veel in de ochtend, zodat dat deel gedekt is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-mo-T
Wederom dank voor jullie antwoorden. Heb vanavond even met de solaredge designer gespeeld en nog wat in het solaredge topic gelezen. Leuk speelgoed, maar ik merk dat ik toch een beetje vastloop.

Ik heb:

Ik loop nog tegen de volgende punten aan:
  1. Hoe kom ik erachter welke optimizers ik nu heb? In solaredge monitoring portal zie ik alleen de panelen.
  2. SE designer kan alleen 1 type optimizers selecteren. Is dit compatible?
Ronald schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 00:11:
Ja het is een zorg, maar met maar liefst 25 panelen op het andere dakvlak is er ook erg veel hulp aanwezig.

Dus zal er gewoon een simulatie gemaakt kunnen worden of het voldoende is,

Verder klopt het: veel installateurs van flexibele systemen verkopen dit op basis van uitbreidbaarheid… komt puntje bij paaltje dan blijken ze zo weinig vertrouwen in hun eigen kunde te hebben dat ze niet aan bestaande systemen willen werken… ja ik heb zelfs een voorbeeld gezien dat een installateur niet eens een door hemzelf aangelegd systeem wilde werken …
Inderdaad erg vervelend, heb ook contact gehad met installateur huidige installatie (uit 2019 - vorige bewoners), maar die willen er ook niet aan.

Kun jij uit bovenstaand rapport uitmaken of dit gaat werken? Ik heb nu met een SE10K omvormer gerekend. Met een 8K omvormer nagenoeg geen verschil, dus ik vermoed dat aftoppen hier wel meevalt:

jeeedeee schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:29:

Heb je ook overwogen om te kiezen voor een ZO-NW opstelling op je achterste dak? Dan kan je met een simpele string omvormer 2x het vermogen aansluiten. In het kader van zelfvoorziening leveren die panelen op NW vooral in de zomer tijdens de duurdere avonduren veel op en je kan het direct in je auto stoppen als je thuis komt van werk. De panelen op ZO doen juist weer veel in de ochtend, zodat dat deel gedekt is.
Het NW dak heeft wel heel erg weinig zonlicht, vooral om het primaire zuid dak ook hoger (dus hoger boven NAP :9 ) is dan het NW dak, maar ik heb hem ook even door de designer getrokken (ga het nog leuk vinden). En komt neer op minder dan 2000 kWh voor 8x400wP panelen op dit dak.

Wel met een invalide string setup, maar denk dat dat voor het idee niet uitmaakt.

• Ronald
90% kans dat je bestaande systeem p401 is. S440 mag daar mee samen.

Ik had een goede hoop dat met zoveel op zuid genoeg hulp zou komen om ZW op gang te houden… maar dat lijkt er niet op: 1,47% clip verlies - de post waar designer het moeilijk mee heeft een vaak onderschat.

Dus ik denk dat uitbreiding beter als los systeem kan.

• T-mo-T
Ronald schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:14:
90% kans dat je bestaande systeem p401 is. S440 mag daar mee samen.

Ik had een goede hoop dat met zoveel op zuid genoeg hulp zou komen om ZW op gang te houden… maar dat lijkt er niet op: 1,47% clip verlies - de post waar designer het moeilijk mee heeft een vaak onderschat.

Dus ik denk dat uitbreiding beter als los systeem kan.
Dat is de opbrengst factor verlies toch? Ik heb de mogelijke uitbreiding nog even los ingetekend en dan kom ik op het volgende:

Factor verlies van 0,59%. Is dat een beetje OK of nog steeds niet best?

Rest nog steeds de vraag of ik nu beter voor micro omvormers of voor een (extra) solaredge systeem kan gaan...

• Ronald
Die uitbreiding is berekend met s440 neem ik aan? Of met 3 fase non-short string?

0,59% lijkt niet veel, maar de simulatie is met grote onzekerheid wat betreft de praktijk op dit specifieke punt

[Voor 41% gewijzigd door Ronald op 25-05-2023 21:09]

• T-mo-T
Inderdaad met S440 optimizers en een SE5000H 1 fase omvormer.

• Ronald
Dan zou ik s500b pakken als je het in SE ecosysteem wil houden.

SE kost zoals gewoonlijk meer dan string systeem, wat ook behoorlijk goed gaat werken. Aan jouw de keuze. Micro’s kost meestal nog meer dan Se dus dat zou ik niet doen (APS normaal vergelijkbaar met SE, maar omdat je al SE hebt…)

• T-mo-T
Thnx! Met de S500B is verlies in de simulatie -0.17%. Ik ga nog even alles rustig overwegen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee