Voor kennissen ben ik bezig eea uit te zoeken. Het zijn oudere mensen en niet zo bekend met internet etc. en waar ik voorwerk voor wil doen voordat we naar bedrijven gaan.
4,6m x 8,0m
Oriëntatie: 153gr en 333gr
Hellingshoek 30gr
(buurman heeft ook al interesse getoond dus het gedeelte op het huis zou 'gespiegeld' kunnen worden voor zijn aansluiting.)
garage dak
3,8m x 10,5m
Orientatie: 64 gr en 244 gr
hellingshoek: 33
2800m3 gas huis WARM + garage verwarmt.
Nu nog verwarming met gas maar waarschijnlijk volgend jaar L/L (arico's) en mogelijk ook L/W aangezien de begane grond vloerverwarming heeft.
Elektrische auto komt ook binnen een paar jaar.
Geschat verbruik 'over een paar jaar' nattevinger: 9000kWh
Er is in de garage als in het huis 3fase aansluiting aanwezig. Kabel doorsnede heb ik nog niet gecontroleerd maar als vervanging nodig than so be it.
Ik heb al veel lezen hier, en met name getriggered door Roland en RobertV70, ben ik er van overtuigd dat ik uit kan met een 'simpele string omvormer' op het dak van het huis.
- En eigenlijk natuurlijk hetzelfde idee voor het garagedak?
- Kunnen jullie mij een zetje in de juiste richting geven hoe of waarop verder te zoeken?
- Is in deze het interessant om een 3p omvormer te overwegen of kan ik toch beter verdelen over meerdere kleine 1p omvormers?
- is het interessant om maar een deel van deze opstelling te leggen, bv alleen de garage?
- ik heb geen verstand van specifiek SE/optimizers en heb voor de simulatie maar 'gewoon' de s440 aangeklikt. Het ging mij meer om het clippen. Zijn deze waardes representatief voor andere omvormers of is dit nu specifiek voor de SE + optimizers? Ik heb ook in sunny design zitten spelen maar kon daar vergelijkbare info (clippen) niet vinden.
Nu dus met SE gesimuleerd maar SE is waarschijnlijk niet zo interessant door de eenvoudige ligging en opstelling als ik de opmerkingen van Ronald en Robert begrijp.
- Ze vroegen om te kijken naar de optie om alle daken vol te leggen maar ikzelf twijfel of dit zin heeft ivm het lage eigen verbruik.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
'rechter' deel van 2 onder 1 kap4,6m x 8,0m
Oriëntatie: 153gr en 333gr
Hellingshoek 30gr
(buurman heeft ook al interesse getoond dus het gedeelte op het huis zou 'gespiegeld' kunnen worden voor zijn aansluiting.)
garage dak
3,8m x 10,5m
Orientatie: 64 gr en 244 gr
hellingshoek: 33
Schaduw
Geen en geen obstakels op het dakJaarverbruik
2000 kWh2800m3 gas huis WARM + garage verwarmt.
Nu nog verwarming met gas maar waarschijnlijk volgend jaar L/L (arico's) en mogelijk ook L/W aangezien de begane grond vloerverwarming heeft.
Elektrische auto komt ook binnen een paar jaar.
Geschat verbruik 'over een paar jaar' nattevinger: 9000kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Er is in de garage als in het huis 3fase aansluiting aanwezig. Kabel doorsnede heb ik nog niet gecontroleerd maar als vervanging nodig than so be it.
Budget en doel
Onbeperkt maar gaat af van de L/L, L/W en auto budget. Het doel is kosten besparen op gas en dus de middellange termijn (~5-10jr) ivm het elektrificeren.Wie gaat het project uitvoeren
UitbestedenBijhouden van data
ze willen graag zo veel mogelijk data lokaal kunnen verzamelen wat nog onduidelijk is of het zin heeft om data per paneel te kunnen zien. Als het kan zonder cloud tussenkomst.Reeds verkregen offertes
Nog geen.Ik heb al veel lezen hier, en met name getriggered door Roland en RobertV70, ben ik er van overtuigd dat ik uit kan met een 'simpele string omvormer' op het dak van het huis.
Regio
ZuidVragen
- Kan er 'een' omvormer gebruikt worden voor zowel de noord als zuid op het woning dak? ik dacht mooi: als zuid niets meer opbrengt gaat het over naar noord en kan ik besparen op een omvormer.- En eigenlijk natuurlijk hetzelfde idee voor het garagedak?
- Kunnen jullie mij een zetje in de juiste richting geven hoe of waarop verder te zoeken?
- Is in deze het interessant om een 3p omvormer te overwegen of kan ik toch beter verdelen over meerdere kleine 1p omvormers?
- is het interessant om maar een deel van deze opstelling te leggen, bv alleen de garage?
- ik heb geen verstand van specifiek SE/optimizers en heb voor de simulatie maar 'gewoon' de s440 aangeklikt. Het ging mij meer om het clippen. Zijn deze waardes representatief voor andere omvormers of is dit nu specifiek voor de SE + optimizers? Ik heb ook in sunny design zitten spelen maar kon daar vergelijkbare info (clippen) niet vinden.
Nu dus met SE gesimuleerd maar SE is waarschijnlijk niet zo interessant door de eenvoudige ligging en opstelling als ik de opmerkingen van Ronald en Robert begrijp.
- Ze vroegen om te kijken naar de optie om alle daken vol te leggen maar ikzelf twijfel of dit zin heeft ivm het lage eigen verbruik.