Toon posts:

Nieuwe PV installatie - 58 panelen interessant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 23:03
Voor kennissen ben ik bezig eea uit te zoeken. Het zijn oudere mensen en niet zo bekend met internet etc. en waar ik voorwerk voor wil doen voordat we naar bedrijven gaan.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
'rechter' deel van 2 onder 1 kap
4,6m x 8,0m
Oriëntatie: 153gr en 333gr
Hellingshoek 30gr
(buurman heeft ook al interesse getoond dus het gedeelte op het huis zou 'gespiegeld' kunnen worden voor zijn aansluiting.)

garage dak
3,8m x 10,5m
Orientatie: 64 gr en 244 gr
hellingshoek: 33
Schaduw
Geen en geen obstakels op het dak
Jaarverbruik
2000 kWh
2800m3 gas huis WARM + garage verwarmt.

Nu nog verwarming met gas maar waarschijnlijk volgend jaar L/L (arico's) en mogelijk ook L/W aangezien de begane grond vloerverwarming heeft.
Elektrische auto komt ook binnen een paar jaar.

Geschat verbruik 'over een paar jaar' nattevinger: 9000kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Er is in de garage als in het huis 3fase aansluiting aanwezig. Kabel doorsnede heb ik nog niet gecontroleerd maar als vervanging nodig than so be it.
Budget en doel
Onbeperkt maar gaat af van de L/L, L/W en auto budget. Het doel is kosten besparen op gas en dus de middellange termijn (~5-10jr) ivm het elektrificeren.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden
Bijhouden van data
ze willen graag zo veel mogelijk data lokaal kunnen verzamelen wat nog onduidelijk is of het zin heeft om data per paneel te kunnen zien. Als het kan zonder cloud tussenkomst.
Reeds verkregen offertes
Nog geen.
Ik heb al veel lezen hier, en met name getriggered door Roland en RobertV70, ben ik er van overtuigd dat ik uit kan met een 'simpele string omvormer' op het dak van het huis.
Regio
Zuid
Vragen
- Kan er 'een' omvormer gebruikt worden voor zowel de noord als zuid op het woning dak? ik dacht mooi: als zuid niets meer opbrengt gaat het over naar noord en kan ik besparen op een omvormer.
- En eigenlijk natuurlijk hetzelfde idee voor het garagedak?
- Kunnen jullie mij een zetje in de juiste richting geven hoe of waarop verder te zoeken?
- Is in deze het interessant om een 3p omvormer te overwegen of kan ik toch beter verdelen over meerdere kleine 1p omvormers?
- is het interessant om maar een deel van deze opstelling te leggen, bv alleen de garage?
- ik heb geen verstand van specifiek SE/optimizers en heb voor de simulatie maar 'gewoon' de s440 aangeklikt. Het ging mij meer om het clippen. Zijn deze waardes representatief voor andere omvormers of is dit nu specifiek voor de SE + optimizers? Ik heb ook in sunny design zitten spelen maar kon daar vergelijkbare info (clippen) niet vinden.
Nu dus met SE gesimuleerd maar SE is waarschijnlijk niet zo interessant door de eenvoudige ligging en opstelling als ik de opmerkingen van Ronald en Robert begrijp.
- Ze vroegen om te kijken naar de optie om alle daken vol te leggen maar ikzelf twijfel of dit zin heeft ivm het lage eigen verbruik.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Aangezien je het in SE designer hebt staan, en er soms een prijstechnische sweetspot is waar solaredge voordeliger uit komt dan SMA…

Configureer een enkele SE20K
Configureer commerciële 2:1 optimizers als s1000

De uitdaging is een string configuratie te vinden waar je niet uit komt op optimizer clipping problemen - streef naar 8 optimizers per dak vlak in een string, en zo klein mogelijk oriëntatie verschil.
String vermogen mag een ruime 11 kW berekend zijn, dus je moet naar 2 strings - daarom is het een uitdaging.

Wat betreft string omvormer. Zo uit het hoofd heeft de tripower X 3 trackers. De 2x14 als polystring, de 10 en de 18 elk op eigen tracker.

Laat maar weten wat je uit simulatie krijgt een kosten kun je vergelijken met prijzen van de webshops

[Voor 7% gewijzigd door Ronald op 22-05-2023 22:33]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat maakt dat je voor meerdere aparte omvormers hebt gekozen, in plaats van 1 zwaar driefasen model?
En welke hoofdzekeringen zijn er? Per aansluiting zit je op 75A, dus fatsoenlijk 17kW. Een se16k, plus (goedkopere) commerciële optimizers zoals de p850 lijkt mij een slimmer plan.

Uit mn hoofd wil je bij de commerciële optimizers 14 optimizers in 1 string, dus 28 panelen (2 panelen op 1 optimizer) die dezelfde kant op kijken.

Flink vol leggen heeft voordelen qua salderen en vooral het verdwijnen ervan: je momentane opwek is lekker hoog, dus kan ook op een slechte dag een hoop afdekken.
Wel heeft dit grenzen: je kan toch niet meer dan die 17kW terugleveren met een 3x25A aansluiting.

[Voor 23% gewijzigd door teacher op 22-05-2023 22:42]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Zwaardere omvormer met dynamische begrenzing kan ook - kost natuurlijk wel meer (meet spoelen etc zijn niet echt goedkoop)

SE20K krijgt een 25A zekering er in de praktijk overigens niet uit. Met 9000kWh heb je een gemiddeld verbruik van ruim een volle kW

Mijn intentie is de SE20K gewoon op vermogen limiet te zetten. Enige reden voor SE20K is dat dat nu de lichtste is die met by 2:1 optimizers kan.

[Voor 22% gewijzigd door Ronald op 22-05-2023 23:12]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ronald schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:31:
Aangezien je het in SE designer hebt staan, en er soms een prijstechnische sweetspot is waar solaredge voordeliger uit komt dan SMA…

Configureer een enkele SE20K
Configureer commerciële 2:1 optimizers als s1000

De uitdaging is een string configuratie te vinden waar je niet uit komt op optimizer clipping problemen - streef naar 8 optimizers per dak vlak in een string, en zo klein mogelijk oriëntatie verschil.
String vermogen mag een ruime 11 kW berekend zijn, dus je moet naar 2 strings - daarom is het een uitdaging.

Wat betreft string omvormer. Zo uit het hoofd heeft de tripower X 3 trackers. De 2x14 als polystring, de 10 en de 18 elk op eigen tracker.

Laat maar weten wat je uit simulatie krijgt een kosten kun je vergelijken met prijzen van de webshops
Thanks.
Ik heb de SE20k erin gezet en de s1000 2:1 (alleen s1000 en s1200 zijn geschikt op de se20k) maar de S1000 met SE20k wil minimaal 27 panelen/14 omvormers per string (voordat de string groen kleurt) dat lukt met deze opstelling helaas niet. De autostring config komt met 2x14 optimizers (alles van het dak + alles van de garage) maar dat is dus niet erg efficient en met een verliesfactor waarschuwing van 7%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Okay, je zal string configuratie handmatig moeten doen, maar probeer 1 string met 2:1 s1000, 1 string met s440 of s500b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
teacher schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:36:
Wat maakt dat je voor meerdere aparte omvormers hebt gekozen, in plaats van 1 zwaar driefasen model?
En welke hoofdzekeringen zijn er? Per aansluiting zit je op 75A, dus fatsoenlijk 17kW. Een se16k, plus (goedkopere) commerciële optimizers zoals de p850 lijkt mij een slimmer plan.

Uit mn hoofd wil je bij de commerciële optimizers 14 optimizers in 1 string, dus 28 panelen (2 panelen op 1 optimizer) die dezelfde kant op kijken.

Flink vol leggen heeft voordelen qua salderen en vooral het verdwijnen ervan: je momentane opwek is lekker hoog, dus kan ook op een slechte dag een hoop afdekken.
Wel heeft dit grenzen: je kan toch niet meer dan die 17kW terugleveren met een 3x25A aansluiting.
Ik koos voor de aparte omvormers omdat ik dacht dat dat uiteindelijk het eenvoudigste of goedkoopste is. Moet zeggen dat ik persoonlijk geen kabels tussen de daken zou willen hebben en vraag me af hoe handig het is om de string kabels te moeten gaan leggen tussen garage en huis. Ik ging er vanuit dat er in garage en in het huis omvormers kwamen.

Aansluting is 3x25

BIj de se16k kan ik geen P850 kiezen, alleen maar de S serie + p505:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
@sjorsjuhmaniac ik heb Solar kabel in mantelbuis liggen ;)

Gaat prima …

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:38

Floppus

Customer Experience matters

Aangezien je het noemt als onderdeel van je verbruikswijzigingen: een vloerverwarming uit de jaren '90 gaat meestal niet werken met een L/W warmtepomp. De leidingen liggen te ver uit elkaar en zijn te dun om voldoende afgifte te bereiken. Doe daar even een apart topic voor als dat een cruciale stap is in je plannen.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ronald schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:22:
Okay, je zal string configuratie handmatig moeten doen, maar probeer 1 string met 2:1 s1000, 1 string met s440 of s500b
Ik ga hier morgen mee aan de slag, thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Floppus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:40:
Aangezien je het noemt als onderdeel van je verbruikswijzigingen: een vloerverwarming uit de jaren '90 gaat meestal niet werken met een L/W warmtepomp. De leidingen liggen te ver uit elkaar en zijn te dun om voldoende afgifte te bereiken. Doe daar even een apart topic voor als dat een cruciale stap is in je plannen.
Thanks voor de tip. Binnen is er in 2015 verbouwd. ligt 'moderne' vloerverwarming met 'korte' hoh. Ik heb daar nog niet naar gekeken maar zal dat ook eens controleren. Op dit moment zit er wel een verderler op die nu op 35gr staat dus lijkt me dat het wel ok is met een L/W?

Moet er van de week nog langs dus ik kom hier op terug!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou ook eens kijken of de oplossing met stringomvormers die betrouwbaarder en goedkoper is:
https://www.winkelman-zon...t-3-fase-2mppt-rs485.html (20 kW 1200 euro)
of
https://www.winkelman-zon...se-2-mppt-incl-rs485.html (2×10 kW 1900 euro)

Polystring zou met wat puzzelen vast kunnen op 1× 20 kW, maar ik zou liever voor 2 losse omvormer kiezen (4 MPPT).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ronald schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:22:
Erg lastig om een werkende setup te krijgen. De klacht van de designer is dat het verschil in de strings maar max 5 mag zijn. Maar met de 2:1 kom ik niet in de buurt van gebalanceerde strings :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Dre schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:43:
Ik zou ook eens kijken of de oplossing met stringomvormers die betrouwbaarder en goedkoper is:
https://www.winkelman-zon...t-3-fase-2mppt-rs485.html (20 kW 1200 euro)
of
https://www.winkelman-zon...se-2-mppt-incl-rs485.html (2×10 kW 1900 euro)

Polystring zou met wat puzzelen vast kunnen op 1× 20 kW, maar ik zou liever voor 2 losse omvormer kiezen (4 MPPT).
Yes, dat is vergelijkbaar met wat ik eigenlijk in het begin mijn hoofd had omdat er geen schaduw is behalve de 3 panelen naast de conifeer. Thanks voor de suggestie. Even snel wat in een shop wat samengesteld en prijs viel mij nog mee voor zo'n systeem met 60 panelen ~15K zonder installatie. Ik denk dat dat nog wel binnen hun budget past.

Hoe kan ik voor een dergelijk systeem het clippen berekenen? Se doet dat netjes voor hun eigen systemen.
Is dit met PVcalc en dan dat zelf matchen met het max omvormer vermogen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
@sjorsjuhmaniac dan kom je zeker op kosten beter uit met string omvormer.

Zet het systeem in sunny design, dan bereken je gelijk de string spanning en stroom.

Huawei heeft een 17kW met 3 mppt. Als je met de 2x14 als polystring binnen de datasheet blijft is dat een optie.
SMA Tripower X20 kan het zeker, die mag echt hele hoge stromen hebben, maar is ook pittig in prijs.

Anders 2 kleinere 3 fase omvormers en dan heb je 1 string per mppt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ik herken het clippen van omvormer voor het garage dak niet in de SD resultaten.

Daarnaast moet ik nog even lezen wat de performance ratio ook al weer betekend dus het zegt mij niets of die 88% goed of slecht is.

SD:

Huisdak PV calc 8K, mogelijk nog het overwegen van een 6K omvormer waard?

Let op, zonder schaduw van conifeer!
Garage dak PVCalc 8K

Garage dak PV calc 10K

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:21
- Kan er 'een' omvormer gebruikt worden voor zowel de noord als zuid op het woning dak? ik dacht mooi: als zuid niets meer opbrengt gaat het over naar noord en kan ik besparen op een omvormer.

zoals je zelf ook al ziet/aangeeft
2 "goedkopere" string omvormers van 7&9 kw zou ideaal zijn... Echter met een 6&8 kw verlies je op jaarbasis slechts marginaal opbrengst..

ja

- Kunnen jullie mij een zetje in de juiste richting geven hoe of waarop verder te zoeken?
dat lijkt je al heel goed te lukken :)

- Is in deze het interessant om een 3p omvormer te overwegen of kan ik toch beter verdelen over meerdere kleine 1p omvormers?
2 3-phase omvormers, minder problemen met netspanning

- is het interessant om maar een deel van deze opstelling te leggen, bv alleen de garage?
je kunt het in 2 etappes doen.... Maar dat vertaald zich in hogere kosten + 2* rotzooi

- ik heb geen verstand van specifiek SE/optimizers en heb voor de simulatie maar 'gewoon' de s440 aangeklikt. Het ging mij meer om het clippen. Zijn deze waardes representatief voor andere omvormers of is dit nu specifiek voor de SE + optimizers? Ik heb ook in sunny design zitten spelen maar kon daar vergelijkbare info (clippen) niet vinden.
Nu dus met SE gesimuleerd maar SE is waarschijnlijk niet zo interessant door de eenvoudige ligging en opstelling als ik de opmerkingen van Ronald en Robert begrijp.
- Ze vroegen om te kijken naar de optie om alle daken vol te leggen maar ikzelf twijfel of dit zin heeft ivm het lage eigen verbruik.
nu genieten van een acceptabele tlv en nog (lang) in de komende jaren genieten van de salderingsregeling (de percentages die je mag salderen hebben betrekking op de teruggevoede energie)

• Ronald
Zijn de oriëntaties correct in pvcalc?

Sunny rekent het zuiden als 0 en oost is -90
Pvcalc verwacht het noorden als 0 en oost is 90

• sjorsjuhmaniac
Duurde wat langer maar heb niet stil gezeten.
Ronald schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 06:42:
Zijn de oriëntaties correct in pvcalc?

Sunny rekent het zuiden als 0 en oost is -90
Pvcalc verwacht het noorden als 0 en oost is 90
SCHERP! Ik heb er niet goed op gelet. Het verloop van de garage laat het natuurlijk al duidelijk zien dat er iets niet klopt want die zouden bijna geheel NA elkaar moeten komen. voor het huis gaat het toevallig goed omdat hier de strings identiek zijn en ik geen typfout heb gemaakt!

dus :
locatieSunnyDesign anglePV Calc angle
huis se-29151
huis nw151333
garage sw62242
garage ne-11862

worden de plaatjes wel iets anders voor de garage:
Huis

Garage

Verder viel me op dat de PV calc jaar opbrengst nagenoeg gelijk was aan die van SD/SE Designer. iets klopte er niet. Bleek dat ik bij beide toch niet voldoende bebouwing/begroeiing had ingetekend. In SD had ik geen shading had aangevinkt... Dus er nog maar eens voor gaan zitten. Om het iets eenvoudiger te houden voor mijzelf heb ik nu alleen maar het dak van het huis gesimuleerd:

SunnyDesign (SD) geeft aan dat er met de shade gerekend wordt maar ik kan dat nergens terugvinden in de rapportage. De 'per panel shading' geeft toch redelijk hoge waardes aan:

Dit lijkt te komen door de bomen aan de overkant + laagstaande zon in het voorjaar/najaar.
Geschatte jaaropbrengst:

SolarEdge Designer met zelfde setup aan gebouwen en begroeiing:

Bovenstaande laat bij zowel SD als SED een verminderde opbrengst zien in de koude maanden. Dit lijkt goed overeen te komen met wanneer er schaduw van de bomen aan de overkant van de weg is.
Bovendien zijn de resultaten van SD en SED redelijk vergelijkbaar.

Klopt mijn conclusie dat het nog steeds interessant is om een eenvoudige omvormer te kopen?

om het nog iets lastiger te maken: de aangesloten buurman wil ook graag meedoen :O ik zat al even snel te kijken en hij heeft duidelijk meer last van schaduw dus ik vermoed dat een systeem zonder optimizers voor hem niet interessant is.

• sjorsjuhmaniac
BjornHero schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 00:25:

zoals je zelf ook al ziet/aangeeft
2 "goedkopere" string omvormers van 7&9 kw zou ideaal zijn... Echter met een 6&8 kw verlies je op jaarbasis slechts marginaal opbrengst..
Ik heb goodwe omvormers vergeleken: 6k vs 8k is 70EUR verschil. Zit er een nadeel aan het ophangen van een 8k tov een 6k behalve die 80e verschil? Volgens de datasheet is het startup voltage bij beide 180V.

ja

dat lijkt je al heel goed te lukken :)

2 3-phase omvormers, minder problemen met netspanning
Check!
je kunt het in 2 etappes doen.... Maar dat vertaald zich in hogere kosten + 2* rotzooi

nu genieten van een acceptabele tlv en nog (lang) in de komende jaren genieten van de salderingsregeling (de percentages die je mag salderen hebben betrekking op de teruggevoede energie)
Ik heb eea in een excel gezet om toch eens naar terugverdientijd te kijken. Ik krijg het verhaal niet onder de 9 jaar tenzij het eigenverbruik drastisch toeneemt (bv dmv de eerder genoemde warmtepomp of e-auto).
Aanzien het budget niet oneindig is overwegen ze nu toch om alleen het huis of alleen de garage te leggen. (nu met de extra schaduw details lijkt de garage toch wat meer op te brengen dan het huis btw).

De befaamde "4 jaar" die ik vaak hoor als richtlijn van collega's en enkele installateur lijkt me alleen haalbaar als je zelf de stroom die je opwekt verbruikt. stof tot nadenken :/

• BjornHero
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:15:
[...]

Ik heb goodwe omvormers vergeleken: 6k vs 8k is 70EUR verschil. Zit er een nadeel aan het ophangen van een 8k tov een 6k behalve die 80e verschil? Volgens de datasheet is het startup voltage bij beide 180V.
Behalve de prijs geen verdere nadelen, zijn nagenoeg dezelfde apparaten, verbaast me niet als er alleen een andere firmware limiet op zit..
[...]

Check!

[...]

Ik heb eea in een excel gezet om toch eens naar terugverdientijd te kijken. Ik krijg het verhaal niet onder de 9 jaar tenzij het eigenverbruik drastisch toeneemt (bv dmv de eerder genoemde warmtepomp of e-auto).
Aanzien het budget niet oneindig is overwegen ze nu toch om alleen het huis of alleen de garage te leggen. (nu met de extra schaduw details lijkt de garage toch wat meer op te brengen dan het huis btw).

De befaamde "4 jaar" die ik vaak hoor als richtlijn van collega's en enkele installateur lijkt me alleen haalbaar als je zelf de stroom die je opwekt verbruikt. stof tot nadenken :/
Dat hangt natuurlijk af van;
A; totale kosten incl. Installatie

B; beoogd eigen verbruik (stijgt behoorlijk met WP + E-auto)

C; beoogde kosten stroom/kwh en terugleververgoeding/kwh

D; afbouw salderen mee-gerekend of niet.

Pm me je berekening eens, wellicht dat ik je een beter aanbod kan doen/met je mee kan denken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
@sjorsjuhmaniac ik heb de indruk dat je de bomen wat enthousiast hoog getekend hebt.

Loop eens door de straat en kijk oprecht hoeveel hoger ze zijn.

• sjorsjuhmaniac
@Ronald vond ik ook maar in deze maanden is er geen schaduwval op het dak. Ik had daarom een guestimate gemaakt dmv een foto:

Verschil in nok-hoogte tussen de garage en het huis is 2,5m (eerste rechthoek). De toppen zitten ongeveer 7,5-10m boven de nok van het huis. Ik heb in beide simulaties alle bomen op 15m hoogte gezet.

Wat ik wel miste in de simulates is dat de bomen vrij kaal zijn IRL in Jan.

• sjorsjuhmaniac
Goed. Heb nog wat meer zitten simuleren.

Het is interessanter om panelen op ZW op de garage te leggen dan op het NW op het huis. in totaal komen we dan 26 panelen waarmee we een max piek van 8600W in juni hebben en jaarlijks 9MW. We zien nog steeds niet in hoe de extra panelen te justificeren nu er niet meer zelf verbruikt wordt.
Daarmee wordt het interessant om de omvormer in de garage te hangen en de DC kabels van de huis-string. Even snel gerekend zullen de DC kabels iets onder de 30m zijn, voor de 14 panelen moet er dan minimaal 3,5mm2 liggen. std kabels zijn 4mm

• Ronald
Verlies in DC boeit veel minder, maar ik zou gewoon 6mm2 Solar kabel gebruiken.

AC is het nuttig om de bekabeling kort en dik te houden. Geeft minder hoge spanning bij de omvormer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BjornHero
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:47:
Goed. Heb nog wat meer zitten simuleren.

Het is interessanter om panelen op ZW op de garage te leggen dan op het NW op het huis. in totaal komen we dan 26 panelen waarmee we een max piek van 8600W in juni hebben en jaarlijks 9MW. We zien nog steeds niet in hoe de extra panelen te justificeren nu er niet meer zelf verbruikt wordt.
Daarmee wordt het interessant om de omvormer in de garage te hangen en de DC kabels van de huis-string. Even snel gerekend zullen de DC kabels iets onder de 30m zijn, voor de 14 panelen moet er dan minimaal 3,5mm2 liggen. std kabels zijn 4mm
Zie PB voor uitgebreidere uitleg maar;

In de basis, qua terugverdientijd zal een set die NET het eigen verbruik dekt (bijna) altijd de kortste terugverdientijd opleveren...
Maar over de tijd zal een grotere installatie een grotere besparing opleveren.
Daarnaast is het voor velen een "verademing" om zo lang mogelijk 0 kosten te hebben (lagere maandelijkse kosten).

Als we kijken naar Duitsland (daar bestaat er geen salderingsregeling) zie je ook dat de tendens is "dak vol", zo veel mogelijk kwp om een zo laag mogelijke prijs per kwh te bereiken met daarnaast een (kleine) thuisaccu.

DC kabel is niet zo heeeeel belangrijk maar liever gewoon 6mm nemen, als de installateur 4 neemt is dat ook geen ramp..

AC kabel liefst zo kort en zo dik mogelijk :)
onlangs nog 25 kwp aangesloten op 2*9kw omvormers in een woning met 5*10mm2 kabel (mk-onderverdeler 20m) en van daaruit verder met 6mm2 (3m) naar de omvormers.
Buren hebben veel last van spanningsproblemen, klant niet..

• Ronald
BjornHero schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:53:
[...]

AC kabel liefst zo kort en zo dik mogelijk :)
onlangs nog 25 kwp aangesloten op 2*9kw omvormers in een woning met 5*10mm2 kabel (mk-onderverdeler 20m) en van daaruit verder met 6mm2 (3m) naar de omvormers.
*O*
Buren hebben veel last van spanningsproblemen, klant niet..
Ik krijg genoeg tegengas hierover... Maar het blijkt gewoon uit te maken.... Grote verassing (not)

• BjornHero
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:59:
[...]
*O*

[...]

Ik krijg genoeg tegengas hierover... Maar het blijkt gewoon uit te maken.... Grote verassing (not)
Dikke kabel is;
-Duur
-Lastig te plaatsen (duurt (veel) langer)
-Past niet door een buisje wat er al ligt
-Onhandig
-Zwaar
-ligt niet in de bus

Maar zorgt wel voor minder spanningsval... en ja, dat kan ertoe leiden dat je omvormer net iets later afschakelt dan die van de buren, of vaak, helemaal niet :+ ...

Is natuurlijk wel van belang dat de eindgebruiker door heeft waar die extra kosten in zitten..

• Ronald
Een goede installateur bespreekt het natuurlijk met de klant. Extra kosten hiervoor zijn gewoon uit te leggen en het grote voordeel voor de installateur is dan dat de klant en gewaarschuwd mens is als hij er van af ziet...

• sjorsjuhmaniac
@BjornHero @Ronald
De huidige TLV's zijn laag, ik zie alleen maar wat rond de 0.09EUR. Sommige zelfs al 0.04EUR. Mijn eigen vermoeden is dat die nog verder gaan zakken. Hopelijk wordt die 80% kostprijs/leverprijs regel ingevoerd om het wat te balanceren.

De omvormer op zolder zou niet zo'n probleem zijn: daar boren we nieuwe gaten en trekken we nieuwe draad en zitten we binnen 10m van de meterkast.

In de garage ligt er een kabel maar ben nog niet achter hoeveel mm2... 10mm2 is het zeker niet.

Thanks voor de feedback, Ik had al aangegeven dat ze gewoon voor 6mm2 moeten gaan aangezien het prijsverschil nihil is. De installateur vond 10mm2 voor een 8K omvormer op 3p wel overdreven. Zijn eigen setup was ook 60panelen + een auto laadpunt op 30m kabel van 4mm2 + 'je omvormer zit al op 3p' als tegenargument. Ik had al voorgesteld een mk-onderverdeler in de garage te hangen om voorbereid te zijn op een e-auto.
De kosten van de kabel zijn de discussie niet, het openen van plafonds en moeten boren in meerdere muren wel.
30m 4mm2 levert 1,5V spanningsval op, 30m 10mm2 0,6V

ps Vloerverwarming hoh is 10cm. Boven werd het niet warm met de cv op 35degC aanvoer water. Op 55degC was het redelijk te doen. Lijkt me dat er boven ziezo bijverwarmd moet worden als er op een warmtepomp wordt over gegaan.

ps 2. ik las ook ergens dat de zonnepanelen (of het terugleveren) aangemeld moet worden. Is dat een formaliteit of kan er ook 'Nee u mag niets gaan terugleveren' gezegd worden?

• BjornHero
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:25:
@BjornHero @Ronald
De huidige TLV's zijn laag, ik zie alleen maar wat rond de 0.09EUR. Sommige zelfs al 0.04EUR. Mijn eigen vermoeden is dat die nog verder gaan zakken. Hopelijk wordt die 80% kostprijs/leverprijs regel ingevoerd om het wat te balanceren.

De omvormer op zolder zou niet zo'n probleem zijn: daar boren we nieuwe gaten en trekken we nieuwe draad en zitten we binnen 10m van de meterkast.

In de garage ligt er een kabel maar ben nog niet achter hoeveel mm2... 10mm2 is het zeker niet.

Thanks voor de feedback, Ik had al aangegeven dat ze gewoon voor 6mm2 moeten gaan aangezien het prijsverschil nihil is. De installateur vond 10mm2 voor een 8K omvormer op 3p wel overdreven. Zijn eigen setup was ook 60panelen + een auto laadpunt op 30m kabel van 4mm2 + 'je omvormer zit al op 3p' als tegenargument. Ik had al voorgesteld een mk-onderverdeler in de garage te hangen om voorbereid te zijn op een e-auto.
De kosten van de kabel zijn de discussie niet, het openen van plafonds en moeten boren in meerdere muren wel.
30m 4mm2 levert 1,5V spanningsval op, 30m 10mm2 0,6V

ps Vloerverwarming hoh is 10cm. Boven werd het niet warm met de cv op 35degC aanvoer water. Op 55degC was het redelijk te doen. Lijkt me dat er boven ziezo bijverwarmd moet worden als er op een warmtepomp wordt over gegaan.

ps 2. ik las ook ergens dat de zonnepanelen (of het terugleveren) aangemeld moet worden. Is dat een formaliteit of kan er ook 'Nee u mag niets gaan terugleveren' gezegd worden?
Als er ook een laadpunt achter dezelfde kabel komt zou ik sowieso een 5x6mm2 kabel plaatsen.
Dan kun je in de toekomst ook 32a laden (22 kw)

6mm2 is ook nog goed te verwerken :)

Verwarming/warmtepomp;
Vaak is het nodig het afgiftesysteem (een beetje) aan te passen, eventueel een paar radiatoren wisselen, plaatsen fans/ltv oid.

Ook helpt het om 24/7 te verwarmen op lage temp, geen nachtverlaging oid.

Een (goede) warmtepomp kan ook 50-55c maar dat kost wel cop...
Dan scheidt zich wel echt het kaf van het koren qua warmtepompen (efficiëntie/geluid)

Aanmelden is een formaliteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
BjornHero schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Als er ook een laadpunt achter dezelfde kabel komt zou ik sowieso een 5x6mm2 kabel plaatsen.
Dan kun je in de toekomst ook 32a laden (22 kw)

6mm2 is ook nog goed te verwerken :)
Heb net de stekker in de garage eens opengeschroefd en tot mijn verbazing is het harde kern. Ben er nog niet over uit of ik hier blij mee ben... enerzijds mooi omdat het dan makkelijk vervangen zou moeten kunnen worden want het lijkt maar 2,5mm2 imho, anderzijds niet zo mooi omdat we geen idee hebben waar verdeeldozen kunnen zitten en de afstand toch zo'n 25m is....
Verwarming/warmtepomp;
Vaak is het nodig het afgiftesysteem (een beetje) aan te passen, eventueel een paar radiatoren wisselen, plaatsen fans/ltv oid.
Ze hebben in 2015 lage temp radiatoren laten hangen. Klinkt echter alsof er niet genoeg water naar boven gaat maar heb me er nog niet inverdiept.
Ook helpt het om 24/7 te verwarmen op lage temp, geen nachtverlaging oid.
check, doen ze nu al niet meer ivm de vloerverwarming. Ketel draait vaak op 35degC maar pendelt wel in de niet koude maanden ivm de overcapaciteit.
Een (goede) warmtepomp kan ook 50-55c maar dat kost wel cop...
Dan scheidt zich wel echt het kaf van het koren qua warmtepompen (efficiëntie/geluid)
check, klinkt als een heel nieuw project/hoofdstuk om in te verdiepen.

Even een gewetensvraag dan: wat zou jij met jouw geld doen als er 15K beschikbaar is:
1) voor 15K aan panelen/omvormers leggen of
2) voor ~7K aan panelen en voor 7K een warmtepomp L/L of L/W?
Aanmelden is een formaliteit.
gelukkig!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee