Zonnepaneel op balkon met slagschaduw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonis
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08-06-2023
Beste Tweakers,

Op mijn balkon op 10 hoog op WZW heb ik vanaf een uur of 4 tot de zon onder gaat veel zon maar ook enige slagschaduw.
Ik zou hier graag een zonnepaneel willen plaatsen maar weet niet of het rendabel is.

Zijn er panelen die met dit soort schaduw over weg kunnen? En heeft een optimizer zin voor 1 paneel?

Advies is welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw0QU0LH6Np6JtuNboyPhESMDGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T6Zqf3KFt0A3fExZnLi3xxtU.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
waar wil je ze plaatsen? op de grond, dan hou je geen balkon meer over.
Aan de muur? verticale panelen leveren weinig op.
Wat zit er op het dak van het appartementencomplex? misschien kan je iets met de VVE groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:58
Deze foto is wel erg summier. Is de reling waarvan we de schaduw zien van jou?
De duitsers zijn heel creatief met BalkonKraftWerk. Zoiets als dit: https://www.yuma.de/shop/...lcony-balkon-solaranlage/. Zo'n soort oplossing zou je kunnen toepassen (uiteraard wel even een micro-omvormer op een nieuwe groepje in de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonis
99ruud99 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:47:
waar wil je ze plaatsen? op de grond, dan hou je geen balkon meer over.
Aan de muur? verticale panelen leveren weinig op.
Wat zit er op het dak van het appartementencomplex? misschien kan je iets met de VVE groep.
Beste 99ruud99,

Ik weet het, het is helaas niet een ideale plaats maar wil er toch wat mee proberen.
Paneel zal inderdaad redelijk verticaal moeten komen te staan. Dak van de VVE is een gezamelijk dak en jammer genoeg geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonis
TwingyTwingy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:57:
Deze foto is wel erg summier. Is de reling waarvan we de schaduw zien van jou?
De duitsers zijn heel creatief met BalkonKraftWerk. Zoiets als dit: https://www.yuma.de/shop/...lcony-balkon-solaranlage/. Zo'n soort oplossing zou je kunnen toepassen (uiteraard wel even een micro-omvormer op een nieuwe groepje in de meterkast).
Reling is inderdaad van mijn balkon hekwerk. Voor eventuele plaatsing aan de buitenkant van het hekwerk zal ik met de VVE in de slag moeten (vrees dat dat niks wordt) en ook een beetje zonde van mijn prachtige uitzicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
Nadeel van de panelen onder je raam is dat ze praktisch gezien zich niet terug verdienen.
Ik zou toch eens VvE dak proberen, met hele flat dak vol leggen (althans, iedereen die mee wilt doen). Dan is terugverdientijd iets van 7 jaar, ipv +- 10-15 jaar (afhankelijk van schaduw bovenburen, valt op deze foto niet op te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:59
YouTube: EEVblog 1426 - WOW! This Problem DROPS Solar Output by 20% !

In deze video valt er een dunne streep schaduw op voldoende panelen dat bypass niet het gunstigste powerpoint is - dat deel begreep de auteur niet.

Tegen de schaduw van het balkon hem is geen schaduw management opgewassen. Ook niet met micro omvormers - die maken van schaduw geen zon.

Ik vrees dus dat panelen achter het hek echt dramatisch zouden presteren

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonis
Alle reacties in overweging genomen. Het is duidelijk voor mij, geen investering in een paneel voor op het balkon. Ondanks het (voor de plaatsing van deze deze topic) ingewonnen advies van een zonnepanelen winkel die er geen probleem in zag, ik had al mijn twijfels.

Bedankt voor de reacties, scheelt een hoop centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-07 20:28

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het hangt ook van je verwachting af. Zonnepanelen leveren ook energie bij daglicht. Stel je koopt een tweedehands paneeltje van marktplaats en plaats dat onder je raam. Zal rond de 0.2kWh/Wp per jaar opleveren. Dat is inderdaad weinig. Dat levert toch ongeveer 10ct/Wp/jaar op of een euro over 10 jaar. Kun je een 350Wp paneel met omvormer vinden voor 350 euro? Lijkt me wel. Of het de moeite waard is, is aan jou. Meer een hobby projectje.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:59
Er is een kans dat ze het beter doen bij bewolkt weer. Lastig te zeggen. Marktplaats afstruinen naar een zeer voordelige optie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonis
Een goedkoop tweedehands paneel is misschien wel een optie. Al is het alleen maar om te kijken wat het doet. Marktplaats maar eens in de gaten houden.
Pagina: 1