Het gijzelbeleid van Trustpilot

Pagina: 1
Acties:
  • 2.478 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Heren,

Ik werk voor 15 jaar lang in de erotische tak. Omdat ik een oplichter overal publiceer in publiek belang en dat ook met feiten onderbouw, dacht deze me een op dezelfde manier terug te betalen en mijn onderneming wat daar los van staat te bombarderen. Op de meeste sites is dat vrij rap voor elkaar gekregen, op te ruimen omdat het puur defamatie / baseren is op een niet bestaande transactie of deal. Echter trustpilot en hun gijzelbeleid schort hier nu het grootst weer.

Ik wordt daar neergezet als 1 of andere oplichter met alle toestanden vandien. En ik heb trustpilot content integrity team meerdere malen ook gemaild en onderbouwd, waarom die review niet bij mij hoort of gewoon niet van toepassing is op het doen van gedane zaken. Mijn reputatie is gewoon ijzersterk en het vertrouwen over mij ligt gewoon enorm hoog.

Het probleem is is dat ik niet zomaar 1 van de ruim 80 klanten "even" kan laten engagen gezien de professie omdat zij zelf ook in een tak werken waar discretie meer dan belangrijk is. Ik ben dan ook een special case voor Trustpilot en zal nooit echt veel reviews verwachten in dat opzicht omdat men gewoon discreet wil zijn. Maar de reputatie die ik heb bij bestaande maar ook nieuwe klanten spreekt gewoon boekdelen. Dat is het probleem ook niet.

Ik zit nu feitelijk met Trustpilot in gevecht en ik raak het beu dat ik meerdere uren van de dag hier intussen aan het besteden ben om zaken daar recht te trekken. Engagement met klanten snap ik (geheel) maar dan moet het wel terecht zijn. Dan moet er ook sprake zijn van een engagement of een daadwerkelijke gedane interactie. Ik wordt echter afgezet daar op een manier in waarin ik mij niet vinden kan. Ik probeer dat ook te verduidelijken maar Trustpilot komt in 99% van de tijd of gevallen met een standaard reply.

Ik ben gaan kijken, ik ben natuurlijk niet de enige.

https://www.linkedin.com/...lot-reviews-barry-kirley/

Voor de nederlandse wet geldt het vrij simpel. Als iemand defamation (zwart maken), smaadt of laster poogt, dan is de publisher (dus de reviewer) aansprakelijk maar ook Trustpilot, want zij hosten de content in dit geval. Ze doen feitelijk niks om enige onderbouwing te verkrijgen, en ze laten de review gewoon weer opnieuw toe.

Ik heb een afspraak staan om aangifte te doen deze week in Nederland, alle stukken daartoe heb ik ook verzameld. Als je iemand zwart gaat maken op internet doe dat dan wel met onderbouwing of feiten. En dat is hier niet gebeurd en nu kom ik achter je aan ook.

Ik wil gewoon totaal geen engagement met Trustpilot. Ik wil gewoon mijn gehele website van Trustpilot af. Maar zij bieden niets meer als "De review moet worden verwijderd" en je moet jezelf uitschrijven op waarop de pagina dan in het archief zou duiken. Maar het staat natuurlijk weer vrij om voor iedere boerenlul een negatieve recensie te plaatsen. Ik kan nu zo 20 recensies op random bedrijven plaatsen zonder dat er ooit een controle op is dat ik daadwerkelijk die transactie heb gedaan.

Het hele systeem kraakt, en het is ontworpen om engagement erop te krijgen. Het liefst betaalde bedrijfsprofielen a 10k per jaar. Want dan zou je namelijk wel reviews kunnen laten verwijderen. Dat is immers ook het bedrijfsmodel van Trustpilot.

Ik hoop ook echt dat er linksom rechtsom een bedrijf opstaat en actie pleegt tegen Trustpilot. Het is tijdsintensief en energierovend. Het enige model van een review dat wel werkt is wanneer iemand daadwerkelijk een dienst of product afgenomen heeft, en pas dan kan plaatsen. Dan spreken we echt over een onderbouwde en daadwerkelijk, afgenomen ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 22-05-2023 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een lap tekst, maar wat is nu je vraag of is dit puur even je hart luchten? Ik zie hier nu nul disussiewaarde in, misschien kan je mij overtuigen om het topic niet te sluiten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Outerspace schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:12:
Een lap tekst, maar wat is nu je vraag of is dit puur even je hart luchten? Ik zie hier nu nul disussiewaarde in, misschien kan je mij overtuigen om het topic niet te sluiten.
Met een beetje goede wil kom ik nog wel tot de vraag, tussen de regels: hoe kom ik zo effectief mogelijk van een in mijn ogen onterechte TP review af?

En ik ben bang dat mijn antwoord is: je tijd is beter besteed aan het krijgen van voldoende positieve reviews zodat deze negatieve in het niet valt (of op de achtergrond verdwijnt, want we weten allemaal: op pagina 2 van de resultaten kun je bij wijze van spreken een lijk verstoppen, nobody will notice).

Als zo iemand echt naar wil zijn, dan heb jij straks na 10 juridische brieven, aangiftes en alles, die trustpilot review weg gehaald, en dan krijg je er een op Google. En op Facebook. En vanuit een andere alias. Veel succes, maar dit win je niet. En dat is niet eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Anoniem: 58485 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:14:

Voor de nederlandse wet geldt het vrij simpel. Als iemand defamation (zwart maken), smaadt of laster poogt, dan is de publisher (dus de reviewer) aansprakelijk maar ook Trustpilot, want zij hosten de content in dit geval. Ze doen feitelijk niks om enige onderbouwing te verkrijgen, en ze laten de review gewoon weer opnieuw toe.
De hoster is juist niet aansprakelijk, tenzij de informatie evident onrechtmatig is, en de informatie niet prompt wordt verwijderd nadat je hen op de informatie en de onrechtmatigheid hebt gewezen. Art. 6:196c lid 4 BW. Als de informatie niet evident onrechtmatig is dan handelt TP niet onrechtmatig als ze de review laten staan.

Ik raad je aan de review te laten toetsen op rechtmatigheid door een advocaat, en daarna te besluiten of je een juridische procedure begint tegen degene die de review heeft geplaatst of tegen TP.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is onrechtmatig naar mij toe als persoon en als onderneming.

Geef me 1 goede reden waarom TP van mening is dat te moeten laten staan zonder dat er een (bewezen) dienst voor heeft gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:19:
[...]

En ik ben bang dat mijn antwoord is: je tijd is beter besteed aan het krijgen van voldoende positieve reviews zodat deze negatieve in het niet valt (of op de achtergrond verdwijnt, want we weten allemaal: op pagina 2 van de resultaten kun je bij wijze van spreken een lijk verstoppen, nobody will notice).
Ik heb geen positieve reviews nodig. Voor mij geldt dat ik binnen bepaalde kringen een goede naam c.q reputatie opgebouwd heb. In mijn branche heb ik ook geen reviews van Trustpilot nodig, want het is niet voor onze doelgroep. We hebben het over seksbedrijven, sekswerkers, en dat is nou net de doelgroep die weinig tot geen interesse heeft in publicatie op Trustpilot gezien het businessmodel.

Discretie is gewoon super belangrijk. Dus ja ik kan wel proberen om dat te overstemmen, maar mensen zijn tegenwoordig zo kortzichtig ook dat ik totaal geen belang heb bij een trustpilot. Weet je hoe snel bedrijven tegenwoordig al een -1 krijgen als het ff niet gaat zoals men wilt of ff niet de kleine lettertjes gelezen heeft of laat staan sprake van een daadwerkelijk verkregen dienst?

Ik zei al - ik kan zo 20 reviews overal neerdumpen en geen haan die er naar kraait maar een afdeling binnen zo'n bedrijf met de handen zowat in het haren zit hoe ze er nu weer aangekomen zijn.

Het is gewoon een kutplatform dat hun bedrijfsmodel baseert op engagement - die sommige terecht gewoon niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:07
Anoniem: 58485 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Ik heb geen positieve reviews nodig. Voor mij geldt dat ik binnen bepaalde kringen een goede naam c.q reputatie opgebouwd heb. In mijn branche heb ik ook geen reviews van Trustpilot nodig, want het is niet voor onze doelgroep. We hebben het over seksbedrijven, sekswerkers, en dat is nou net de doelgroep die weinig tot geen interesse heeft in publicatie op Trustpilot gezien het businessmodel.
Waarom maak je je er dan zo'n zorgen om.

Zoals ik het begrijp vind je het zelf geen probleem om mensen voor lul te zetten, en als iemand terug bijt is het ineens drama.
Dat kan je wel eens verwachten in zo'n situatie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jij mag het voor lul vinden, ik vindt het noodzakelijk. Er zijn 10 redenen waarom ik van mening ben dat de AVG en met name recht op vergeten etc misbruikt wordt door oplichters, door gewoon weer opnieuw verder te gaan. Er is sprake van meer dan 3 miljoen euro wat verduisterd is en dat lijkt me niet echt klein brood ala marktplaats oplichter.

Ik heb de politie in Belgie ook bijgestaan, voor ruim 1.5 jaar en heb hun dossier aanzienlijk op kunnen vullen met relevante stukken. Er is een inval geweest in een pand daarvoor, de inboedel is volledig eruit gehaald en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je hebt geen idee hoeveel partijen hier gedupeerd waren door de handelswijze, van 1 familie alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het zal best, maar mijn advies zou gewoon zijn om je energie niet te steken in het wegpoetsen van die ene onrechtmatige negatieve review, of in het neerhalen van trustpilot als platform. Gaat je niet lukken, wordt een teleurstelling. Hoe flauw ook. En als het je wel lukt, dan kost het je veel tijd en waarschijnlijk ook geld. Hoeveel heb je over voor je principes? Als ondernemer moet je ook een beetje pragmatisch zijn denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:14:
Hoeveel heb je over voor je principes?
Ik wil die gok best wagen. Ik vindt het hijack principe van wat Trustpilot hier doet gewoon not done.

Opt-out .... hoe lastig is dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Benader Alberto Stegeman of Kees van der Spek met dit verhaal van de oplichter.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zonder daar op detail in te gaan zit ik al 1.5 jaar met ze om tafel.

Dat is alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tja, hoe effectief gaat een review-website zijn als een webwinkel met slechte reviews die met opt-out weer gewoon kan weggooien?

Daar wil ik totaal niet mee impliceren dat dit rechtmatig zou zijn of dat er geen oplossing vanuit trustpilot moet komen, maar "hoe moeilijk is het", nou, nogal moeilijk, als je dit als review-website weloverwogen wil doen.

Al klinkt het niet onredelijk dat trustpilot in geval van discussie de reviewer om een factuur vraagt o.i.d. om aan te tonen dat ze inderdaad iets gekocht hebben.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 22:28
Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp niet wat je vraag of gewenste reactie is?

Je hebt adviezen ontvangen welke realistisch uitvoerbaar zijn:
- Steek geen moeite in het verwijderen van de negatieve reviews, kost te veel geld en energie.
- Richt je op het verkrijgen van positieve reviews (al dan niet fake), om ze de negatieve ondergeschikt te maken.

Deze weerleg je door te stellen dat jij en jouw doelgroep geen enkele waarde hecht aan trustpilot. Dan is er ook niets om je druk over te maken?

De suggestie verifiëren dat daadwerkelijk iemand bepaalde erotische diensten heeft afgenomen en zijn uitgevoerd zoals overeengekomen is zeer lastig. Hier blijven altijd fraude mogelijkheden, tenzij je een onafhankelijke partij toezicht laat nemen van het transactie moment. Anders verwijdert de onderneming gewoon ieder negatief bericht. Dat lijkt mij ook niet gewenst, discreet en realistisch uitvoerbaar.

Volgens mij weet inmiddels iedere consument dat reviews subjectief en niet volledig betrouwbaar zijn. De gemiddelde consument zoekt bij reviews naar de rode draad en trekt zo conclusies. Daarom lijken mij de gegeven adviezen goede oplossingen.

[ Voor 3% gewijzigd door RVE_NL op 23-05-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
bwerg schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 00:02:
[...]

Tja, hoe effectief gaat een review-website zijn als een webwinkel met slechte reviews die met opt-out weer gewoon kan weggooien?

Daar wil ik totaal niet mee impliceren dat dit rechtmatig zou zijn of dat er geen oplossing vanuit trustpilot moet komen, maar "hoe moeilijk is het", nou, nogal moeilijk, als je dit als review-website weloverwogen wil doen.

Al klinkt het niet onredelijk dat trustpilot in geval van discussie de reviewer om een factuur vraagt o.i.d. om aan te tonen dat ze inderdaad iets gekocht hebben.
Ik weet het niet ik heb negatief beoordeelde shops van met name deze oplichter, totaal zien verdwijnen van Trustpilot. Waarom weet ik niet; we hebben het over pagina's met bijv honderden negatieve reviews. Blijkbaar is er dan toch iets gebeurd dat een gehele pagina van Trustpilot verdwijnen kan.

Shopnamen benoemen hoort hier niet

Maar de andere blijven dan staan. Het is allemaal vrij actueel (vers) nog - niemand obviously terugbetaald en alles wordt verscholen als allemaal mismanagement lalala maar intussen is grotendeels van dat geld ook allemaal verduisterd.

Nou er is niks mis mee om in publiek belang te waarschuwen voor zulk soort shops. Als ik 1 gebruiker al kan besparen van een shitload aan ellende dan was mijn doel al bereikt. Ik heb ontzettend veel lui bij elkaar weten te brengen op deze manier en ook de politie van alles voorzien.

De oplichter staat 16 jaar te boek als... En kent een shitload aan veroordelingen dat varieert van valsheid in geschrifte tot aan verduistering van auto's en zelfs het runnen van een rijschool zonder de beoogde papieren. Het gaat zelfs zover dat ook hart van nederland een item eraan besteed.

zoals ik al zei ik sta met zekere partijen in contact maar dat is niet altijd even makkelijk een "voet tussen de deur te krijgen". Ik stop hier ook gewoon mee hierna want je ontkomt niet dat ik deze partijen stuk voor stuk alles op een blaadje heb meegegeven van hier doe er wat mee.

Die oplichter, weet dat z'n tijd eraan komt. En weet dat er zo goed als een veroordeling zal gaan komen. En dat ie mischien weer een paar jaar moet zitten. Maar hoe sneller hoe beter. Er staan nu zo'n 40+ shops uiteengezet en het is "wachten" tot de eerste set van gedupeerde al gaan vallen.

Ook hier op GoT zijn enkele shops met name tot lego al gevallen. Ik ben voor sommige gewoon de stille en drijvende kracht om dit soort shit aan banden te leggen. Iedere payment provider die ik aanschreef sloot de oplichtende partij na het inzien van stukken, de zooi gewoon af.

En dat doen ze niet omdat iemand 1 melding plaatst, nee na ook eigen onderzoek komen ze tot die conclusie. Maar ja. Ik heb geen interactie gehad met de gebruiker op Trustpilot. Ik heb ook geen zaken verricht met de gebruiker. Dus wat doet die review daar dan nog?

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 23-05-2023 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:15
Anoniem: 58485 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:35:
Zonder daar op detail in te gaan zit ik al 1.5 jaar met ze om tafel.

Dat is alles.
Jouw reacties to rn een steeds groter mysterie, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het heeft een andere reden waarom dat nog niet opgepakt is. Ik kan daar gewoon geen uitspraak over doen. oplichters lezen ook mee, snap je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Outerspace schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:12:
En hier ga ik het toch bij houden. Ik kan nog steeds niet zien waarom hier een uitgebreide topic voor aangemaakt moet worden, waarbij het eerder ruikt als een rant dan om het zoeken naar een fatsoenlijke oplossing tussen beide partijen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.