3,5" Harde Schijf aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Hoi!

Mijn interne HD van 3TB die inmiddels al wat jaren dienst doet (dit is het derde systeem waar deze in zit) begint het al een tijdje langzaam te begeven. Ik ben dus al een tijdje in de markt voor een nieuwe HD van minimaal 8TB, maar ik zie door de bomen het bos niet meer...

Het lijkt erop dat veel harde schijven die ik tegenkom speciaal bedoeld zijn voor NAS-doeleinden, maar kan ik deze gewoon in een desktop steken? En dan hebben we anno nu ook nog verschil tussen SMR en CMR, maakt dit echt zoveel uit?

Qua budget wil ik natuurlijk zo min mogelijk kwijt zijn, maar ik wil een goede prijs/kwaliteit afweging kunnen maken. Als ik in de pricewatch harde schijven selecteer > 8TB heb ik de keuze uit een aantal modellen in de range € 150 maar er staan er ook genoeg tussen die haast dubbel zo duur zijn en alles er tussenin. Wat moet ik kopen, help :?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Beste antwoord (via Harrie_ op 25-05-2023 08:33)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Harrie_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:04:
@Ruben279 @nelizmastr bedankt voor jullie antwoorden.

Hoe moet ik dat precies zien m.b.t. 'veel write'. Ik download geregeld bestanden van enkele gigabytes (voor m'n werk :7) die staan vervolgens veelal statisch diskspace te gebruiken en periodiek ruim ik de boel op en wordt er e.e.a. verwijderd. Kan ik dan gerust een NAS-schijf pakken?
Dan is een NAS schijf idd prima. Het is meer als je bijv. een continu schrijfproces zoals camera's e.d. hebt dat je dan echt een daarvoor bestemde schijf moet kiezen. Jouw mixed workload heb ik ook al jaren en dan is een WD Red of Ironwolf prima.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:45
Je kan een NAS-drive in een desktop gebruiken.
De NAS-schijven zijn gemaakt voor 24/7 operations met veel read/write acties.

Daardoor is de snelheid vaak iets lager dan van een non-NAS-schijf, maar voor gewoon gebruik zal je dat vast niet merken.....

Als je een nieuwe schrijf te duur vind, kan je ook kijken naar een gehercertificeerde schijf van WesternDigital -> https://www.westerndigita...d/internal-hdd.5_TB-10_TB .

Je zou kunnen kijken naar product: WD Red Plus of serie: IronWolf schijven kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ruben279 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:48:
Je kan een NAS-drive in een desktop gebruiken.
De NAS-schijven zijn gemaakt voor 24/7 operations met veel read/write acties.

Daardoor is de snelheid vaak iets lager dan van een non-NAS-schijf, maar voor gewoon gebruik zal je dat vast niet merken.....

Als je een nieuwe schrijf te duur vind, kan je ook kijken naar een gehercertificeerde schijf van WesternDigital -> https://www.westerndigita...d/internal-hdd.5_TB-10_TB .

Je zou kunnen kijken naar product: WD Red Plus of serie: IronWolf schijven kijken.
Let er wel op dat NAS schijven vooral voor read workloads zijn of mixed, maar zeker niet voor veel write. Ironwolfs met name zijn allergisch voor continue writes. Daarvoor heeft Seagate de Exos en Skyhawks. Die kunnen daar beter tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter

Hoe moet ik dat precies zien m.b.t. 'veel write'. Ik download geregeld bestanden van enkele gigabytes (voor m'n werk :7) die staan vervolgens veelal statisch diskspace te gebruiken en periodiek ruim ik de boel op en wordt er e.e.a. verwijderd. Kan ik dan gerust een NAS-schijf pakken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Harrie_ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:04:

Dan is een NAS schijf idd prima. Het is meer als je bijv. een continu schrijfproces zoals camera's e.d. hebt dat je dan echt een daarvoor bestemde schijf moet kiezen. Jouw mixed workload heb ik ook al jaren en dan is een WD Red of Ironwolf prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden, ik heb inmiddels een 10TB externe HD gekocht om te shucken via V&A, deze verwacht ik vandaag te ontvangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Harrie_ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:34:
Bedankt voor de antwoorden, ik heb inmiddels een 10TB externe HD gekocht om te shucken via V&A, deze verwacht ik vandaag te ontvangen :)
Prima oplossing idd :)

Zelf 2 stuks 8TB geshuckt en al >2j draaiend in een RAID1 voor mijn Plex bieb.
Je moet wel een beetje geluk hebben met wat erin zit. Soms zit er een goedkopere
kwaliteit schijf in, maar meestal gaat het vanaf 8TB en hoger wel goed :)

Pagina: 1