Convectorput dichten mbv fermacell bij vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:09
Heeft iemand ervaring met het dichten van een gat een convectorput t.b.v. vloerverwaming met een fermacellplaat?
Ik kreeg deze "tip" van een vloerverwarm bedrijf om zo (snel) aan de gang te kunnen met de vloerverwamring. Het gat/de bak van de convectorput vul je met een EPS blok, daar leg je een plank/underlayment op om vervolgens het laatste stuk tussen bovenkant vloer de dichten met een fermacell plaat (30mm dik).

Dit klinkt op zich als een plan, als je niet zit te wachten op de droogtijd van de betonvloer die ik ander (met wapening) moet leggen, maar is dit het ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7jUqh8AhIlfyqACE1MTJY_d978=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vCrvNSLo3qDTXzMTK2Mhnnhu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 22:22
Ik ben voornemens hetzelfde te doen, maar ons vloerverwarming plan is iets uitgesteld dus ik ben nog niet begonnen.

Echter zou ik het zelf iets anders aanpakken, de kuil zou ik helemaal vullen met EPS, de randen kit/pur ik dicht en vervolgens giet ik er een laag beton in met een wapeningsnetje, als toplaag gebruik ik vervolgens zandcement waarbij ik de minimum diepte aanhoud die het VV bedrijf voorschrijft. Zelf zou ik het niet anders willen doen, liever in een keer goed zogezegd. Maar goed, als iemand in dit topic goede redenen heeft om het zo te doen dan hoor ik dit ook graag, zelf heb ik online niets kunnen vinden over deze methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Ga je nu rondom een betonvloer leggen, of niet?
Als je vloerverwarming laat infrezen in de bestaande vloer, en de afwerking erboven is redelijk tolerant (geen tegels of gietvloer bijvoorbeeld), lijkt me dit geen enkel probleem.
Even afchecken met wie de vloerafwerking plaatst, en klaar.
Vergeet je de isolatie onder de rest van je vloerniet?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:09
De bestaande vloer is een broodjesvloer met isolatie eronder. Daar is destijds (in '94) tijdens de bouw een gat in gezaagd tbv de convectorput.
In de huidige vloer ligt al (bij) vloerverwaring die in de dekvloer is gegoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.dhaan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:33
Een oud topic maar ervaring met deze methode?

Dit in verband met het dichten van een convectorput en het daarna willen aanleggen van vloerverwarming in bestaande dekvloer.

De conventionele methode werkt ook (isoleren, storten van beton en zandcement) echter de benofigde droogtijd voor het frezen geeft dan een langere doorlooptijd voor het geheel.

Isoleren van de convectorput en het aanbrengen van fermacell en vervolgens frezen zou mijn voorkeur hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 09:43
Een maat van mij heeft het volgende gedaan. Nadat de convectorput verwijderd was een omkisting getimmerd. Daarna beton gestort met bewapening.
Geen idee of dat dit de beste oplossing is, maar het inmiddels al tijd geleden en het heeft nog geen problemen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred737
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik krijg infrarood vloerverwarming er hoeft dus niet gefreesd te worden. Daarom ben ik van plan de verwarming gewoon dicht te draaien met de kraan. De ruimte te vullen met piepschuim balletjes en dan een 18mm underlayment plaat erop schroeven.
Voordeel: mocht de vloerverwarming niet bevallen kan ik de verwarming weer heractiveren.
Maar kan ik op underlYment gewoon een driezits bank plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkuFZE5b1psvoyBZZOKiuLq2EdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cR4hRNs2vqiF32FROX69nPug.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EJPFVuyATzrKrij9XgovKxmjts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4xybzsfssfZqpuWX7QkG7FD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:48
Over deze breedte zou ik zelf iets meer willen dan 18 mm, vooral omdat je hem gaat vast schroeven.
18mm is standaard als je hem op balken laat rusten, je kan ook de rust balkjes vervangen door wat dikkere balken, dan heeft de vloer wel genoeg plek om op te rusten.

Ga je de vloerafwerking hier opnieuw leggen? (Zodat je die kleine stukjes ook vervangt, zorgt weer voor meer kracht spreiding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Fred737 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:42:
Ik krijg infrarood vloerverwarming er hoeft dus niet gefreesd te worden. Daarom ben ik van plan de verwarming gewoon dicht te draaien met de kraan. De ruimte te vullen met piepschuim balletjes en dan een 18mm underlayment plaat erop schroeven.
Voordeel: mocht de vloerverwarming niet bevallen kan ik de verwarming weer heractiveren.
Maar kan ik op underlYment gewoon een driezits bank plaatsen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kunnen we je nog goed advies geven over de elektrische vloerverwarming die je 'krijgt'?
Als salderen wegvalt is dat namelijk de slechtste vorm van verwarming die je in je woning kunt hebben als het hoofdverwarming is. Bij bouwbesluit ook niet toegestaan als het je hoofdverwarming is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16
Fred737 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:42:
Ik krijg infrarood vloerverwarming
Ik heb serieus medelijden met je.
Zou ik nog niet voor niks in m’n huis willen hebben, en nu al helemáál niet met de huidige aankomende veranderingen in energie wetgeving.

Wat betreft de put:
Volstorten met (droog) zand, afdekken met een plaat piepschuim (of steviger: XPS bouwplaat), en daar een reguliere laag beton/smeervloer overheen storten, wellicht een optie?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Maar wel een goede aanvulling op bijv. een L/L warmtepomp, als je bang bent dat het in de echt koude winters (als die ooit nog komen) net niet voldoende is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Caelorum schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:28:
Maar wel een goede aanvulling op bijv. een L/L warmtepomp, als je bang bent dat het in de echt koude winters (als die ooit nog komen) net niet voldoende is.
Dan kun je ook koekjes gaan bakken, heb je ook extra warmte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
No Hands schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:24:
[...]
Dan kun je ook koekjes gaan bakken, heb je ook extra warmte.
Yes, alleen dan verwarm je de lucht en niet het oppervlak waar je voeten op staan. Bijv. En ja, je kan ook sloffen kopen, maar dat kan je van alle verwarming zeggen.
Uiteindelijk is het inderdaad zaak om je warmtepomp gewoon goed uit te meten, maar ik garandeer je dat als het toch eens echt koud wordt er toch wel wat kacheltjes hier en daar aan gaan worden gezet.

En of je dan kachel of infrarood aanzet voor bijverwarming is niet zo boeiend.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 09-06-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:48
@Caelorum maar van koekjes krijg ik het wel warm van binnen :)
Pagina: 1