Vraag

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-11 08:29
Hi Tweakers. Op 30 mei krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning aan de Kastanjelaan in Soest. We zijn alvast plannen aan het maken voor de verbouwing en de verduurzaming. Zonnepanelen lijkt een no-brainer om nu nog deze zomer te installeren, in verband met afbouw van de saldering in de toekomst.

Het huis is echter 63 jaar oud, en de dakpannen zijn aan het eind van de levensduur. Daarom denken we er aan om het dak te renoveren. Op 31 mei komen er direct twee dakdekkers langs, maar we overwegen ook om zélf de voorzijde aan te pakken, omdat we toch niet het hele dak in 1x kunnen doen (achter willen we een dakkapel en dat duurt langer). De panelen plaatsen wanneer het dak weer even "klaar" is en langere tijd in goede staat is lijkt ons handig. In plaats van over 5 jaar spijt te hebben en alsnog de panelen te moeten laten afhalen & opleggen na renovatie. Reeds offertes opvragen leek me wel handig, in verband met wat vooruit plannen en zsm te plaatsen om deze zomer nog wat opbrengst te hebben.

Dak

Binnenmaat huis is 700x614cm (LxB) dus ik ga nu uit van een hart-op-hart dak breedte van de voorzijde ±640. Hoek ±45 graden, dus net iets minder dan 6,4 x 5m per zijde. Het gaat om het dak op ZW. Pannen zijn 35x25cm (LxB).

Wat schaduw door een hoge boom als de zon laag staat. Daarom kies ik graag voor micro-inverters (Enphase). Ook vanwege het inzicht.

We willen een dakkapel op NO realiseren, en dan het bestaande Velux dakraam (zie foto) van NO kant verplaatsen naar de ZW kant, ongeveer gespiegeld, maar wellicht iets verschoven als dat qua zonnepanelen handiger uitkomt.

Relevant voor offertes

Verbruik (2p, met elektrisch 1-fase koken) geschat op ongeveer tot max 3400 kWh.

1 fase (Amperage nog onbekend), geen overstap naar 3-fase voorzien: voordeliger icm zonnepanelen als de saldering er af is (ivm verbruik op enkele fases en teruglevering op alle drie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYGrXCN85IfoX_dgT65SSur11Sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vb3adHrQpetJ81vc9sdysnZj.png?f=fotoalbum_large

De offertes die ik heb lijken allemaal erg op elkaar, met uitzondering van de prijs. De beoordeling van SolTectum is all-over-the-place op TrustPilot (zowel 1 als 5 sterren). Sunleaves kreeg van een collega goede aanbevelingen maar is erg duur. Ander groot verschil is dat Prezon Glass-Glass Bifacial van Duitse makelarij levert, maar ik weet niet of ik daar iets aan heb met mijn zwarte pannen (weinig reflectie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8X7D05JF9tuD-2GrsrAQgQWvD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ge3KcslChhy1LptPxhAoD7eW.png?f=fotoalbum_large

Hebben jullie ervaring met Bauer panelen, en zal dat zin hebben? Het klinkt als een meer degelijk product (zowel Duitse garantie bij fabrikant is eenvoudiger als glass-glass constructie die minder gevoelig is voor veroudering (loslatend folie) & brand veiliger is dan folie. Er zijn natuurlijk altijd negatieve reviews te vinden, maar de portemonnee stemt ook een beetje mee.

[ Voor 7% gewijzigd door hermanbanken op 22-05-2023 15:05 ]

Alle reacties

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:12
Bi-facial zonnepanelen zijn meer bedoeld voor geluidschermen langs wegen bijvoorbeeld.
Dan kun je aan beide zijden zonlicht opvangen.

Op een dak is het pure geldverspilling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFCZpKuu8iu_T-Uwv1izcP8jjdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cBEsLZ2r7wIyicv4QfGrz9sd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door FRANQ op 22-05-2023 15:40 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
vind je geld belangrijk? --> dan geen micros nemen, wat een prijzen zeg. ik zou ook niet zitten met glas-glas of folie of whatever, die details zijn voor jouw situatie niet belangrijk. Je hebt zo'n beetje de meest rechtoe-rechtaan opstelling die er bestaat, een rijtjeshuis met 9 panelen op 1 dakvlak. het meest logische antwoord zal dan altijd zijn een stringomvormer nemen met simpele, betaalbare panelen.

Dat stukje over 3 fase en "beter" zijn ivm salderen klopt niet, die meters salderen alles intern dus de energieleverancier kan niet eens zien op welke fase je hoeveel stroom teruglevert. Je hebt niet genoeg panelen voor 3 fase dus de uitkomst bij 1 fase klopt wel, maar de redenatie niet.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Waarom niet 2x 5?

Satelliet foto is dus met nodige aan perspectief vertekening?

Op 6x 5m kun je landscape naar 4x3 = 12

Meer vermogen op het dak met een voordeliger string omvormer wint het met extreem veel marge van dure aftoppende micro’s

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als je toch al een dakbedekking moet vernieuwen, waarom dan niet gelijk naar zoiets als indak zonnepanelen, of BIPV zonnepanelen?

Overigens zou ik zeker meer dan 9 panelen aanraden, zeker als je alles grondig onder handen gaat nemen. Hele dak vol, en je bent klaar voor de toekomst en je dak ziet er gewoon als één mooi vlak uit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Ronald
Indak duurder. En over 20 jaar met afgeschreven panelen weer duurder want dan passen de vervangers niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:47
Zijn er buren met meer dan 10 panelen op een zelfde soort dak?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zou 10 panelen met string omvormer plaatsen op zo'n simpel dak, en nog goedkoper uit zijn ook.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:16
Paar maanden geleden zijn hier Bauer glas-glas 385wp geplaatst, zowel op zuid- als noordzijde.

Voordeel van glas-glas panelen is dat rendement van de panelen minder snel daalt dan glas-folie panelen.

Voor mij gaf afmeting van het paneel echter de doorslag. Samen met Jinko n-type zijn deze panelen minder breed, 104 tov 112 cm. Daardoor net wat extra panelen op noord en zuid. :-)

Overigens viel prijs van paneel reuze mee, €155 ex btw dacht ik.

Fotootje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2oU3jr4TiDoeaHQeh3F3zhK7jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZkCxqKbIZAZIumb81jB2dCN.jpg?f=fotoalbum_large

#pastnet

• Fr33z
TweakersOnly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:00:
Paar maanden geleden zijn hier Bauer glas-glas 385wp geplaatst, zowel op zuid- als noordzijde.

Voordeel van glas-glas panelen is dat rendement van de panelen minder snel daalt dan glas-folie panelen.

Voor mij gaf afmeting van het paneel echter de doorslag. Samen met Jinko n-type zijn deze panelen minder breed, 104 tov 112 cm. Daardoor net wat extra panelen op noord en zuid. :-)

Overigens viel prijs van paneel reuze mee, €155 ex btw dacht ik.

Fotootje:

[Afbeelding]

#pastnet
mooi geworden. ik geloof niet zo sterk in die claims van glas-glas dat het veel meer rendement oplevert, hebben de leveranciers daar toevallig getallen van? ook 'gewone" folie panelen degraderen max 0.5% per jaar, dat gaat al vrijwel nergens over.

• Ronald
Er is 0 tegen reden dat glas glas minder degradatie heeft. Dat is namelijk simpel beschadiging door licht.

En omdat het door licht is is de degradatie in Nederland minder dan het maximum wat fabrikanten opgeven

Glas glas is fysiek beter beschermt. That’s about it

• hermanbanken
Je ziet het ook aan de garantie van Bauer dat ze 87% na 30 jaar garanderen. Trina doet met folie 87.4% maar hoger heb ik niet gezien.

Wat ik vooral wilde leren op dit forum is of de Wp waarde van 420 inclusief of exclusief reflectie is. Dus stel mijn zwarte pannen reflecteren niet, en je hebt geen 26% (witte achtergrond) boost, is 420 dan nog steeds de Wp of moet je met minder rekenen? Of is Wp berekend met een benchmark met enkel licht van voren? Prezon sales kon me dit niet vertellen, maar misschien weten jullie dit wel.

De micro-omvormers leek mij zelf fijn om drie redenen (en geld is er geen van):

1. De bomen voor maakt dat sommige panelen op tijdstippen in de schaduw zullen liggen
2. Geen omvormer binnen, dus géén geluid van fans op een kamer die we als slaapvertrek willen gebruiken. En simpelere 230v installatie.
3. Simpeler uit te breiden mocht het op/naast de dakkapel ook kunnen en we het verbruik kwijt kunnen

De in-dak panelen zag ik afgeraden worden overal in verband met verminderde opbrengst door de warmte. Gecombineerd met hoger risico op brand leek het me gewoon geen goed idee.

2x5 kan niet in verband met het dakraam dat we willen plaatsen. Zie afbeelding: raam gaan we gespiegeld aan de overzijde plaatsen. De andere zijde krijgt een dakkapel, maar na de middag is er dan weinig licht, plus het leek ons erg tof om het bed onder het dakraam te zetten en de sterren te kunnen zien. We gaan niet voor niets naar de natuurrijke omgeving in Soest.

Denken jullie dat doorzoeken naar andere bedrijven lagere offertes zal opleveren met dezelfde installatie? Is de markt niet gewoon duur op het moment? Aanraders van no-nonsense installateurs met goede communicatie, en prima prijs?

[ Voor 5% gewijzigd door hermanbanken op 22-05-2023 21:31 ]

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-09 01:15
Vanuit eigen ervaring, markt is redelijk duur op het moment. Ik heb zelf ook 10+ aanbieders vergeleken, en vanwege onze situatie met dakkapellen hielden we een paar partijen over, en er zijn grote partijen zoals Soly die goedkoper zijn (rond 4500 euro voor 8x glas-folie 420 WP) maar alleen eenvoudige installaties lijken te doen en niet echt meedenken. Ik moest allemaal documenten gaan tekenen dat bepaalde installaties op eigen risico waren, dus nee dank je :)

Uiteindelijk voor Zonnestroom Collectief gegaan. Vrienden goede ervaringen, dachten goed mee, en bij ons worden binnenkort ook glas-glas 420WP geplaatst terwijl andere aanbieders voor een hogere prijs ook glas-folie aanboden. Ongeveer 5500 euro voor 8 panelen.

Glas-folie of glas-glas zou ik niet te zwaar aan wegen. Vooral in NL lijkt het verschil minimaal te zijn. Maar wij stonden voor 2 offertes met bijna dezelfde prijs, en het enige verschil was het type paneel en referentie vrienden dus dat dat gaf de doorslag.

Tevens kun je ook onderhandelen, maar het is wel lastig en het heeft vaak management goedkeuring nodig. Ik gaf vaak aan welke aanbiedingen ik al had, en of ze erboven of eronder zaten. Als ze er boven zaten gingen ze vaak nog proberen bij het management om een korting te krijgen. Dit lukt natuurlijk niet bij alle partijen.

Succes!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

hermanbanken schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:29:

1. De bomen voor maakt dat sommige panelen op tijdstippen in de schaduw zullen liggen
2. Geen omvormer binnen, dus géén geluid van fans op een kamer die we als slaapvertrek willen gebruiken. En simpelere 230v installatie.
3. Simpeler uit te breiden mocht het op/naast de dakkapel ook kunnen en we het verbruik kwijt kunnen
1. Als grote delen van de dag, grote delen van je set in halfschaduw zit zijn micro omvormers aan te raden. Als er in de ochtend een hoekje van je set door de schaduw aangetikt wordt niet perse
2. Geen omvormer binnen klopt, bij weinig ruimte wel een idee, simpelere 230V installatie snap ik niet helemaal. Er moet 230V naar het dak ipv naar de omvormer. Wat is daar simpeler aan?
3. Zonnepanelen uitbreiden en daarop plannen is financieel erg onverstandig. Leg het dan nu gewoon vol met het geld dat je bespaart. Je grote set op het dak allemaal op 1 string (incl de panelen naast je dakkapel die harde schaduw pakken, dat komt prima goed) en die 1-2 panelen op je dakkapel kunnen daarnaast uitstekend met micro omvormers aangesloten worden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12
Wat ik vooral wilde leren op dit forum is of de Wp waarde van 420 inclusief of exclusief reflectie is. Dus stel mijn zwarte pannen reflecteren niet, en je hebt geen 26% (witte achtergrond) boost, is 420 dan nog steeds de Wp of moet je met minder rekenen? Of is Wp berekend met een benchmark met enkel licht van voren? Prezon sales kon me dit niet vertellen, maar misschien weten jullie dit wel.
Dat staat gewoon in de spec-sheet van Bauer. Voor de 420W geven ze bij +10,+20% en +30% respectievelijk 462, 504 en 544Wp op.

Ik heb zelf 365Wp bifacial glas-glas-panelen van AEG. Ik had eigenlijk normale 400Wp panelen op het oog, maar die kreeg ik net niet mooi op mijn eigen dak (zou een cm of 6 bij de buren uitkomen). Achteraf ben ik er dik tevreden mee, want ik zie mijn 14 stuks soms 5.9kW DC leveren. Dat komt neer op 420W per paneel (+15%). Panelen liggen boven blauw gesmoorde sneldekkers.

Regeren is vooruitschuiven

• Fr33z
Je ziet het ook aan de garantie van Bauer dat ze 87% na 30 jaar garanderen. Trina doet met folie 87.4% maar hoger heb ik niet gezien.

De micro-omvormers leek mij zelf fijn om drie redenen (en geld is er geen van):

paar punten:
geluid van moderne omvormers is nihil, die hebben geen fans.

uitbreiden moet je dan niet langer dan paar jaar mee wachten anders zijn de types niet meer compatible etc

die 87% na 30 jaar heb je niks aan qua garanties, je gaat het nooit kunnen testen en de fabrikant bestaat niet meer of jij bent de bon kwijt tegen die tijd :9 het is niet verboden om meer geld uit te geven maar de marketing is wel sterk hier.

dan over 420Wp. dat is onder zogeheten STC gemeten waarde, dat is voor alle panelen een standaardtest. reflectie of andere grapjes zit daar nog niet in. zie ook https://solardesignguide....est-conditions-explained/

edit: ik lees net dat een pv-verkoper dit niet wist, dan is er nog wel wat bijscholing nodig zeg :-+

• hermanbanken
Bedankt voor het wijzen op de spec sheet en de STC. Dat wilde ik weten inderdaad. Het kan dus méér dan 420 Wp worden - of in Nederlandse niet optimale situatie - méér dan het wattage bij lagere lichtinval dan dat anders gehaald zou worden.

De Enphase oplossing maakt mij als Tweakers gewoon erg blij qua inzicht. Dat zou ook met SolarEdge kunnen, maar over die optimizers wordt niet bepaald positief gesproken (reacties op YouTube: Zijn optimizers onzin of niet? SolarEdge, Enphase & Tigo.) qua storingen.

Daarnaast nog het probleem dat boosten maar tot zekere hoogte kan, en dat het op een bepaalde hoeveelheid wegvallend paneel gewoon uitschakelt, wat met micro niet is, lijkt het me in mijn situatie toch zeker interessant. Dit is niet een gewoon rijtjeshuis: er zit geen straat tegenover maar een trottoir en bomen.

Qua prijs even een back-off-the-napkin berekening gemaakt als je het zelf aanschaft. De kosten verschillen tussen SolarEdge en Enphase zijn nu ook weer niet gigantisch, 500€ (of 41% extra op de actieve componenten).

Zou ik veel meer panelen plaatsen dan wordt belangrijker dat de optimizer goedkoper is dan de IQ8+. Maar ik betwijfel of we dat gaan doen. De dakkapel wordt zo breed mogelijk en het dak ervan is standaard niet geschikt voor de lift die een zonnepaneel teweeg brengt. We gaan dat wel proberen af te stemmen natuurlijk. Dakkapel zou eind 2023/begin 2024 worden, dus zeker geen probleem met beschikbaarheid Enphase later.

En als je daarmee dan tijdens schaduw wél opbrengst hebt, en de partij inzicht (werd erg blij van het grote Enphase topic)…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd7AF_yK7_mYaFjmLclg7UPd7MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6TPF7Itqt4OKQkIKV5EfIRo.jpg?f=fotoalbum_large

Het grootste nadeel van Enphase is wat nu juist hun kracht is denk ik: de software. Die is momenteel prettig, maar je hebt natuurlijk geen idee of Enphase nog firmware updates maakt over pak hem beet 5 jaar na verstrijken van de garantie (5 of 10 jaar?). En of de compatible apparaten nog beschikbaar zijn (gezien omvormer garantie van 25 jaar). Nu ben ik licht optimistisch dat we zulke stappen zullen maken dat er ook wel een tweedehands markt komt (mensen die beter willen) en dat de EU wel iets van hardware/firmware gaat vinden.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:47
weet je zeker dat je een dakraam wilt op ZW? je laat daarmee een heleboel warmte naar binnen he?

• Ronald
hermanbanken schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:28:

De Enphase oplossing maakt mij als Tweakers gewoon erg blij qua inzicht. Dat zou ook met SolarEdge kunnen, maar over die optimizers wordt niet bepaald positief gesproken (reacties op YouTube: Zijn optimizers onzin of niet? SolarEdge, Enphase & Tigo.) qua storingen.

Daarnaast nog het probleem dat boosten maar tot zekere hoogte kan, en dat het op een bepaalde hoeveelheid wegvallend paneel gewoon uitschakelt, wat met micro niet is, lijkt het me in mijn situatie toch zeker interessant. Dit is niet een gewoon rijtjeshuis: er zit geen straat tegenover maar een trottoir en bomen.
“Boosten” gaat bijna onbeperkt zolang een dakvlak individueel aan ontwerp eisen voldoet.

Ik heb een paneel wat onder de 10W duikt met het paneel ernaast richting 300.

Optimizers gaan absoluut niet veel kapot. Deze mythe is ontstaan door dat Solar Frontier panelen veel meer spanning kunnen maken dan de datasheet en hierdoor de formeel geschikte p405 optimizer frituurt.

Ondanks dat de fout bij het paneel ligt vervangt solaredge deze onder garantie.

Maar ik vind het prima als je onzinnig veel geld uitgeeft aan Enphase ondanks dat je voor een paar euro meer beide daken vol legt met een string systeem waar anderhalf keer zoveel uit komt dan een Enphase systeem.

Pagina: 1