Hi Tweakers. Op 30 mei krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning aan de Kastanjelaan in Soest. We zijn alvast plannen aan het maken voor de verbouwing en de verduurzaming. Zonnepanelen lijkt een no-brainer om nu nog deze zomer te installeren, in verband met afbouw van de saldering in de toekomst.
Het huis is echter 63 jaar oud, en de dakpannen zijn aan het eind van de levensduur. Daarom denken we er aan om het dak te renoveren. Op 31 mei komen er direct twee dakdekkers langs, maar we overwegen ook om zélf de voorzijde aan te pakken, omdat we toch niet het hele dak in 1x kunnen doen (achter willen we een dakkapel en dat duurt langer). De panelen plaatsen wanneer het dak weer even "klaar" is en langere tijd in goede staat is lijkt ons handig. In plaats van over 5 jaar spijt te hebben en alsnog de panelen te moeten laten afhalen & opleggen na renovatie. Reeds offertes opvragen leek me wel handig, in verband met wat vooruit plannen en zsm te plaatsen om deze zomer nog wat opbrengst te hebben.
Wat schaduw door een hoge boom als de zon laag staat. Daarom kies ik graag voor micro-inverters (Enphase). Ook vanwege het inzicht.
We willen een dakkapel op NO realiseren, en dan het bestaande Velux dakraam (zie foto) van NO kant verplaatsen naar de ZW kant, ongeveer gespiegeld, maar wellicht iets verschoven als dat qua zonnepanelen handiger uitkomt.
1 fase (Amperage nog onbekend), geen overstap naar 3-fase voorzien: voordeliger icm zonnepanelen als de saldering er af is (ivm verbruik op enkele fases en teruglevering op alle drie).
/f/image/vb3adHrQpetJ81vc9sdysnZj.png?f=fotoalbum_large)
De offertes die ik heb lijken allemaal erg op elkaar, met uitzondering van de prijs. De beoordeling van SolTectum is all-over-the-place op TrustPilot (zowel 1 als 5 sterren). Sunleaves kreeg van een collega goede aanbevelingen maar is erg duur. Ander groot verschil is dat Prezon Glass-Glass Bifacial van Duitse makelarij levert, maar ik weet niet of ik daar iets aan heb met mijn zwarte pannen (weinig reflectie).
/f/image/ge3KcslChhy1LptPxhAoD7eW.png?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie ervaring met Bauer panelen, en zal dat zin hebben? Het klinkt als een meer degelijk product (zowel Duitse garantie bij fabrikant is eenvoudiger als glass-glass constructie die minder gevoelig is voor veroudering (loslatend folie) & brand veiliger is dan folie. Er zijn natuurlijk altijd negatieve reviews te vinden, maar de portemonnee stemt ook een beetje mee.
Het huis is echter 63 jaar oud, en de dakpannen zijn aan het eind van de levensduur. Daarom denken we er aan om het dak te renoveren. Op 31 mei komen er direct twee dakdekkers langs, maar we overwegen ook om zélf de voorzijde aan te pakken, omdat we toch niet het hele dak in 1x kunnen doen (achter willen we een dakkapel en dat duurt langer). De panelen plaatsen wanneer het dak weer even "klaar" is en langere tijd in goede staat is lijkt ons handig. In plaats van over 5 jaar spijt te hebben en alsnog de panelen te moeten laten afhalen & opleggen na renovatie. Reeds offertes opvragen leek me wel handig, in verband met wat vooruit plannen en zsm te plaatsen om deze zomer nog wat opbrengst te hebben.
Dak
Binnenmaat huis is 700x614cm (LxB) dus ik ga nu uit van een hart-op-hart dak breedte van de voorzijde ±640. Hoek ±45 graden, dus net iets minder dan 6,4 x 5m per zijde. Het gaat om het dak op ZW. Pannen zijn 35x25cm (LxB).Wat schaduw door een hoge boom als de zon laag staat. Daarom kies ik graag voor micro-inverters (Enphase). Ook vanwege het inzicht.
We willen een dakkapel op NO realiseren, en dan het bestaande Velux dakraam (zie foto) van NO kant verplaatsen naar de ZW kant, ongeveer gespiegeld, maar wellicht iets verschoven als dat qua zonnepanelen handiger uitkomt.
Relevant voor offertes
Verbruik (2p, met elektrisch 1-fase koken) geschat op ongeveer tot max 3400 kWh.1 fase (Amperage nog onbekend), geen overstap naar 3-fase voorzien: voordeliger icm zonnepanelen als de saldering er af is (ivm verbruik op enkele fases en teruglevering op alle drie).
/f/image/vb3adHrQpetJ81vc9sdysnZj.png?f=fotoalbum_large)
De offertes die ik heb lijken allemaal erg op elkaar, met uitzondering van de prijs. De beoordeling van SolTectum is all-over-the-place op TrustPilot (zowel 1 als 5 sterren). Sunleaves kreeg van een collega goede aanbevelingen maar is erg duur. Ander groot verschil is dat Prezon Glass-Glass Bifacial van Duitse makelarij levert, maar ik weet niet of ik daar iets aan heb met mijn zwarte pannen (weinig reflectie).
/f/image/ge3KcslChhy1LptPxhAoD7eW.png?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie ervaring met Bauer panelen, en zal dat zin hebben? Het klinkt als een meer degelijk product (zowel Duitse garantie bij fabrikant is eenvoudiger als glass-glass constructie die minder gevoelig is voor veroudering (loslatend folie) & brand veiliger is dan folie. Er zijn natuurlijk altijd negatieve reviews te vinden, maar de portemonnee stemt ook een beetje mee.
[ Voor 7% gewijzigd door hermanbanken op 22-05-2023 15:05 ]
/f/image/cBEsLZ2r7wIyicv4QfGrz9sd.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oZkCxqKbIZAZIumb81jB2dCN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b6TPF7Itqt4OKQkIKV5EfIRo.jpg?f=fotoalbum_large)