Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-01 10:07
Goedemiddag!

Op dit moment ben ik het bezit van een Fujifilm XT-2. Bevalt verder prima hoor, maar wil graag de overstap maken naar een camera met een kantelbaar scherm. Puur voor tijdens het vissen. Deze set heb ik i.c.m. een 23mm 1.4, 17-55 en nog een Helios lensje.

Nu was ik even aan het rondkijken en kwam eigenlijk de volgende camera's tegen. De EOS R, EOS RP. Beide fullframe of toch bij Fuji blijven en kiezen voor de XT-4 (geen FF)?

Natuurlijk is een overstap naar FF ook een mooie bijkomstigheid. Echter is de vraag welke camera aan mijn eisen voldoen.

- lichtsterk.
- Makkelijk in gebruik
- Video is minder belangrijk
- Aanbod in lenzen

Is de R echt het geld meer waard, of is de RP voldoende. Of toch de Fuji xt-4 nemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:44
Je hebt al X-mount objectieven, dus lekker bij Fuji blijven.
Natuurlijk is een overstap naar FF ook een mooie bijkomstigheid.
Waarom? FF is niet persé beter of slechter dan APS-C.
Alleen sensorformaat zegt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 14:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Waar heb je FF voor nodig? En is waterbestendigheid/dichtheid niet een belangrijk punt voor je?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 16:13
Tino. Beunk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:41:
Nu was ik even aan het rondkijken en kwam eigenlijk de volgende camera's tegen. De EOS R, EOS RP. Beide fullframe of toch bij Fuji blijven en kiezen voor de XT-4 (geen FF)?
Een systeemwissel is altijd een fors bedrag verbranden. Je zult nieuwe spullen moeten kopen terwijl je voor je oude spullen vermoedelijk weinig / "niks" terug krijgt. Op je plaats blijven is dan meestal de betere keuze tenzij je echt tegen beperkingen aanloopt, maar die lees/ hoor ik niet.

De door jouw genoemde alternatieven zijn overigens de allereerste modellen van Canon in de R-wereld en zijn nu niet opzienbarend en eerder "matig" naar huidige maatstaven, ook binnen het R-systeem. Het gaat dus niets/ weinig brengen. Dus al vrij snel wil je daar ook weer een upgrade op uitvoeren en dan wordt het nog duurder.... Een XT-4 (of zelfs een X-T5) is dan een betere optie die een grotere verbetering zal brengen voor hetzelfde bedrag of minder.Die modellen zijn beter en kunnen meer.

Blijft nog de eeuwige discussie van FF vs APS-C... Zelden zul je betere foto's ermee maken en een betere fotograaf zul je er ook niet door worden, dat ben je al of je wordt het niet. Als je dus een goede fotograaf bent zul je dat nu al met je "waardeloze" APS-C formaat ook al zien. Hetzelfde geldt overigens ook voor MFT. Upgrades zijn dan eigenlijk geld verbranden, maar dat is dan weer een andere hobby..

Het R-systeem heeft ondertussen in het "pro-segment" natuurlijk wel een aantal geweldige objectieven maar daar hangen ook geweldige prijskaartjes aan. Een beetje systeemwissel gaat je dan snel (enkele) tienduizend €'s kosten. In het "normale" segment maakt het allemaal niet zoveel uit ondanks dat de reclame ons dat erg graag wil doen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
DirtyBird schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:29:
Waar heb je FF voor nodig? En is waterbestendigheid/dichtheid niet een belangrijk punt voor je?
Fullframe evt voor wat donkere omstandigheden? Hengelsport beoefen ik ook namelijk in het donker, zeg maar. Misschien is hier voordeel uit te halen?

Waterbestendigheid kan inderdaad makkelijk zijn, maar geen harde eis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
FF heeft vaak wel iets betere resultaten boven APS-C maar dat is niet iets groots. Zou dan eerder kiezen om er een nette flitser bij te kopen. Bij heel weinig licht ga je nooit de kleuren van de vis echt goed vastleggen zonder flits. Dus daar moet je keuzes in maken. Persoonlijk zou ik bij Fuji blijven.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Sodela schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:56:
[...]

Een systeemwissel is altijd een fors bedrag verbranden. Je zult nieuwe spullen moeten kopen terwijl je voor je oude spullen vermoedelijk weinig / "niks" terug krijgt. Op je plaats blijven is dan meestal de betere keuze tenzij je echt tegen beperkingen aanloopt, maar die lees/ hoor ik niet.

De door jouw genoemde alternatieven zijn overigens de allereerste modellen van Canon in de R-wereld en zijn nu niet opzienbarend en eerder "matig" naar huidige maatstaven, ook binnen het R-systeem. Het gaat dus niets/ weinig brengen. Dus al vrij snel wil je daar ook weer een upgrade op uitvoeren en dan wordt het nog duurder.... Een XT-4 (of zelfs een X-T5) is dan een betere optie die een grotere verbetering zal brengen voor hetzelfde bedrag of minder.Die modellen zijn beter en kunnen meer.

Blijft nog de eeuwige discussie van FF vs APS-C... Zelden zul je betere foto's ermee maken en een betere fotograaf zul je er ook niet door worden, dat ben je al of je wordt het niet. Als je dus een goede fotograaf bent zul je dat nu al met je "waardeloze" APS-C formaat ook al zien. Hetzelfde geldt overigens ook voor MFT. Upgrades zijn dan eigenlijk geld verbranden, maar dat is dan weer een andere hobby..

Het R-systeem heeft ondertussen in het "pro-segment" natuurlijk wel een aantal geweldige objectieven maar daar hangen ook geweldige prijskaartjes aan. Een beetje systeemwissel gaat je dan snel (enkele) tienduizend €'s kosten. In het "normale" segment maakt het allemaal niet zoveel uit ondanks dat de reclame ons dat erg graag wil doen geloven.
Tot zoverre inderdaad niet enorme beperkingen. Buiten het klapbare scherm om. Upgrade naar een XT-4 is zo'n € 500,- prijsverschil.

Eventueel verkoop Fuji set gok ik op €1000,-/€1200,-. EOS R 2de hands body zit op € 900,-? 35mm lens RF kost rond de € 500,-. Totale set (Alleen minder lenzen), zal op 1400,- of iets minder bij aanschaf 2de hands lens 35mm.

Maar als ik jou zo hoor, zijn de voorgestelde camera's niet een enorme verbetering van het huidige systeem. In eerste instantie is dat natuurlijk een mooie bijkomstigheid, maar het moet iig niet slechter zijn zeg maar. Maar de Fuji XT-4 is eigenlijk beter dan een EOS R/RP?

FF? Niet handiger bij minder lichtsterke omstandigheden? Fotograferen in het donker en/of avond zonder veel licht? Denk aan langs de waterkant oid.

Bedankt iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
Tino. Beunk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Fullframe evt voor wat donkere omstandigheden? Hengelsport beoefen ik ook namelijk in het donker, zeg maar. Misschien is hier voordeel uit te halen?

Waterbestendigheid kan inderdaad makkelijk zijn, maar geen harde eis.
Ook bij mindere lichtomstandigheden zal het voordeel zeer beperkt zijn, zeker als je voor een eerste / oudere generatie kiest. Dit ondanks het fenomeen dat een neiuwe generatie sensoren ook maar hele kleine stapjes verbetering brengendie het in de marketing goed doen maar in de praktijk nauwelijks waarneembaar zijn.
Een mooi en lichtsterk objectief + nieuwere camera kopen voor het bedrag van de overstap zal in de praktijk meer brengen, zeker in combinatie met een upgrade van de camera.

Waterbestendig is eigenlijk geen enkele DSLR of mirrorless, ze zijn "weerbestendig" en kunnen dus als het goed is tegen een regenbui. Dat is overigens er afhankelijk van het merk. DPReview heeft ooit een paar jaar geleden een aantal modellen vergeleken en toen was bijvoorbeeld een Sony A7 variant al door de mand gevallen tijdens het besproeien met een tuinslang terwijl de anderen geen centje pijn had. Oftewel: de claims moet je met een korreltje zout/ druppeltje water nemen.
Heel misschien kunnen ze tegen het onderdompelen in water gedurende een seconde of zo, maar ik zou het er niet op wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Sodela schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:45:
[...]

Een mooi en lichtsterk objectief + nieuwere camera kopen voor het bedrag van de overstap zal in de praktijk meer brengen, zeker in combinatie met een upgrade van de camera.
Dank voor je feedback!

Jij zal een hele nieuwe camera + objectief kopen? Of XT-2 upgrade naar XT-4?

Voor de rest zijn er niet echt alternatieven dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Heeft Fuji niet al de beste APS-C sensor (tot aan de X-T4). Voor het formaat en de features krijg je bij fuji wel veel terug. Goede selectie lenzen ook.

Daarnaast eens met bovenstaande commentaar over systeemwissel. Dat moet vaak een goede reden hebben.

Overigens lees ik weinig over hoe je de camera gebruikt. “Tijdens het vissen” zegt mij niks. Wat doe je precies met de camera? Fotografeer je ‘s nachts vissen onder water, of fotografeer je op zonnige dagen de vissen die je vangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Tk55 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:02:

Overigens lees ik weinig over hoe je de camera gebruikt. “Tijdens het vissen” zegt mij niks. Wat doe je precies met de camera? Fotografeer je ‘s nachts vissen onder water, of fotografeer je op zonnige dagen de vissen die je vangt?
Qua omstandigheden is het heel verschillend. Zowel in de nacht, als overdag. Met slecht weer en zonnig weer. Het hele jaar door zeg maar ;-)!

Daarnaast gebruik voor de kinderen en evt vakanties.

Hopelijk genoeg info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:44
Tino. Beunk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:45:
[...]
FF? Niet handiger bij minder lichtsterke omstandigheden? Fotograferen in het donker en/of avond zonder veel licht? Denk aan langs de waterkant oid.
Dat FF beter presteert bij weinig licht, ligt niet aan het sensorformaat, maar aan de grotere lenzen die voor FF beschikbaar zijn.
35mm heeft op een FF camera dezelfde beeldhoek als jouw 23mm F/1.4 op een APS-C camera.
Die laatste heeft een lensopening van 23/1.4 = 16.4mm
Een 35mm F/1.4 heeft een lensopening van 35/1.4 = 25mm.
Een 35mm F/1.4 op FF laat dus bij dezelfde beeldhoek meer licht door dan een 23 F/1.4 op APS-C.
Daar komen de betere low-light prestaties van fullframe vandaan.

En nu komt het: Canon heeft voor de RF mount geen 35 F/1.4, maar alleen een 35 F/1.8.
En die heeft een lensopening van 19.4mm. Dat is maar 1/3 stop lichtsterker dan een 23 F/1.4 op APS-C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 16:03

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@wappiewappie En waarom kunnen die lenzen zo groot zijn? Juist. Omdat de sensor zo groot is. Ik kan zo'n 35mm FF 1.4 gerust op mijn APS-C camera schroeven maar dat heeft weinig zin omdat een groot deel van het doorgelaten licht naast mijn sensor valt.

Maar ik zou lekker voor die X-T4 gaan. De FF camera's die jij opnoemt (en ook redelijk de onderkant van de markt vormen) zijn geen hoogvliegers en ik denk dat de Fuji er niet eens veel voor onder doet. Schroef er een sneller prime op en dan moet je (zelf in schemering) er prima mee uit de voeten kunnen, lijkt me.

Plus dat je al je lenzen kunt houden en geen nieuw systeem hoeft te leren kennen. Daar gaat ook nog wel wat tijd en moeite in zitten.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Thnx voor de antwoorden.

Kan een xt-4 kopen met een shuttercount van 35.000 voor €900,-.

Of eentje met een shuttercount van 8500 voor 1050.

Maakt die shuttercount nog veel uit?

[ Voor 29% gewijzigd door Tino. Beunk op 24-05-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
De shuttercount maakt voor de sluiter eigenlijk niet zo heel veel uit. De sluiter is gemaakt voor iets van 200K opnames (voor de H2 serie 500K).

Maar hoe minder is natuurlijk beter want het zegt natuurlijk ook iets over de intensiteit van het gebruik. Hoe meer gebruikt hoe meer de andere onderdelen gebruikt zijn (ontspanner, accu, luikjes). Dat los van de fysieke belastingen van de body (stoten, butsen en dergelijke).

Het ligt er natuurlijk wel aan aan hoe de eigenaar met het toestel is omgegaan. Bij een paar keer ruw gebruik kan het effect bijna net zo groot zijn als tig-k opnames. Even goed kijken hoe het er uit ziet.

Het kan ook even interessant zijn om te kijken hoe oud die toestellen zijn.

Het zal ook even liggen aan afmetingen van je beurs/ diepte van je zakken. Bij enige twijfel kan het misschien wel € 150,= waard zijn.
Pagina: 1