Netwerk uitbreiden op +-150m afstand dmv. Mikrotik schotels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 22:04
Ik heb momenteel een perfect werkend netwerk met een MikroTik hAP ac². Over enkele maanden zou ik echter op een kleine 125m afstand van dit gebouw ook netwerk access willen hebben. Een kabel trekken is uitgesloten, maar er is wel (op één erg ongelukkig geplaatst boompje na) een mooie line of sight tussen de twee gebouwen.

Nu had ik gezien dat MikroTik ook schoteltjes heeft waar een Point-to-Point verbinding mee opgezet kan worden. Dit is één willekeurig model. Ik vroeg me af of hetgeen ik wil bereiken hier mogelijk mee is? Met andere woorden dat ik de ene schotel in de bestaande router plug, en de andere plug ik aan de WAN kant van de andere router.

Ik heb iets zoals dit in gedachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SMpgOjiYreKzUOWEa5ZEKmXwrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1qhKchtuGQW4FJV9zr9MzPM.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit mogelijk? Dienen deze schotels hiervoor? Of begrijp ik hun functie totaal verkeerd?

(Merk op dat ik een totale leek ben in dit vakgebied.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Dat is inderdaad waar ze voor bedoeld zijn, let wel op de bandbreedte die je nodig hebt.
Echter worden deze schotels vaak opgenomen in 1 subnet, en niet zoals op je afbeelding in twee subnetten.

[ Voor 37% gewijzigd door allure op 22-05-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ik lees op de productpagina 300Mbit/s. Dat is meer dan ruim voldoende. Natuurlijk... dit zal wel de theoretische snelheid zijn?

Heb je enig idee wat ik in de praktijk kan verwachten? En welke invloed kunnen regen, mist en dat lastige boompje hebben op de bandbreedte?

EDIT: even inpikken op je edit: in principe is het geen probleem als ze hetzelfde subnet vormen. Ik neem alleen aan dat dit wel wat extra configuratie zal vereisen zodat beide routers niet gaan conflicteren met mekaar? (aangezien ze dan allebei authoriteit worden over dezelfde IP range)

[ Voor 35% gewijzigd door Opifex op 22-05-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Dit model "doet" 98Mbit.
LOS, line of sight is erg belangrijk en een boom, zeker vol in blad, gecombineerd met regen is waarschijnlijk
funest.

Ik denk dat je beter een sterker model kunt opzoeken zoals de "LHG XL 5 ac"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mikrotik verkoopt een phase-array Wireless Wire kit op 60 GHz goed 1 Gbit/s, dat is wellicht wat vriendelijker dan een schotel die op een paal moet worden uitegelijnd. De vraag is echter of je de afstand gaat halen en hoe het met je obstructies zit.
Maar ik meen mij te herinneren dat ze dit product speciaal hebben ontworpen voor plu&play dus het komt al in ptp-bridge uit de doos.

Ik weet alleen zo even niet of je dit in nederland mag gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 22-05-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Mhmmm... ik vermoed dat je dit haalt uit de "Test results"? Dat begint toch al wat aan de krappe kant te komen...
LOS, line of sight is erg belangrijk en een boom, zeker vol in blad, gecombineerd met regen is waarschijnlijk
funest.
Ik denk dat er wel net naast gestraald kan worden, maar... als die boom nog gaat groeien... Ik denk graag wat toekomstgericht :)
Ik denk dat je beter een sterker model kunt opzoeken zoals de "LHG XL 5 ac"
Zou die minder last hebben van regen en uit de lucht vallende bomen?

Ik had het idee om eerst een setje van twee goedkope schotels te kopen (bvb. die uit de TS. Die kost maar 58/stuk), en als het concept werkt een duurder dual band setje te kopen. De XL's had ik wel nog niet overwogen omdat ik dacht dat de afstand nog wel relatief klein was voor dit soort toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb zelf deze (een enkele, andere kant is een ubiquiti): Mikrotik Mikrotik RBSXTsqG-5acD 1000 Mbit/s Power over Ethernet (PoE)

Werkt perfect. Voordeel is dat deze wifi 5 is en dus een stukje sneller kan dan die jij linkte

uitvoering: MikroTik SXTsq 5 ac is het denk ik (ff opletten je hebt een wifi 4 en wifi 5 (ac) model)

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 22-05-2023 15:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
jeroen3 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:06:
Mikrotik verkoopt een phase-array Wireless Wire kit op 60 GHz goed 1 Gbit/s, dat is wellicht wat vriendelijker dan een schotel die op een paal moet worden uitegelijnd.
Je link werkt niet, maar ik vermoed dat je deze bedoelt? Ziet er inderdaad erg interessant uit, en een stuk makkelijker!
De vraag is echter of je de afstand gaat halen en hoe het met je obstructies zit.
Obstructies zijn er, naast dat boompje, niet.
Maar ik meen mij te herinneren dat ze dit product speciaal hebben ontworpen voor plu&play dus het komt al in ptp-bridge uit de doos.

Ik weet alleen zo even niet of je dit in nederland mag gebruiken.
Ik woon in België, maar vermoed dat het dezelfde regelgeving is. Zeker de moeite waard om eens te onderzoeken. Goed dat je die opmerking maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
laurens0619 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:18:
Ik heb zelf deze (een enkele, andere kant is een ubiquiti): Mikrotik Mikrotik RBSXTsqG-5acD 1000 Mbit/s Power over Ethernet (PoE)

Werkt perfect. Voordeel is dat deze wifi 5 is en dus een stukje sneller kan dan die jij linkte
Interessant!

Haal je de volle Gigabit snelheid er uit, die in de testresultaten te zien is? Zijn er bij jou obstructies in het LOS, en merk je hier iets van? Wat bij slecht weer?

De link uit de TS is slechts een voorbeeld. Ik dacht deze eventueel te gebruiken als testopstelling, maar indien het werkte was ik sowieso van zins over te stappen naar iets degelijkers. Jouw suggestie klinkt alvast niet slecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Yup

Ik heb een lan link naar mijn modem van 1200meter.
En ik deel internet met de buren 680 meter

De 1200 meter link is 60Ghz
De 680 meter link is 5Ghz.

Let wel op, de antennes gebruiken meestal poe voor stroom.
Dus of een poe switch of Poe injectie

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Opifex
Aan de ene kant staat een Ubiquiti MESH outdoor (camping :P) dus ze draaien op regulier wifi protocol en andere kant is geen richtanette. Dat is dus suboptimaal.
Ik geloof dat ik er een megabit of 200-300 mee haal.

Mikrotik is iig goede leverancier op betaalbare PTP verbindingen.
Hoe hoger de frequentie hoe hoger de snelheid maar hoe meer last van line of sight issues.
- Een 2,4 zou ik overslaan omdat die ether erg vol zit met ruis (alhoewel je daar met PTP minder last van hebt). Een 2,4 trekt zich alleen minder aan van een boompje of wat regen.
- 5ghz kan een stuk sneller dan de 2,4 maar is dus ook wat gevoeliger voor een boompje of regen.
- 60hhz kan helemaal blazen maar heeft dus erg snel last van regen etc. Daarom worden die 60ghz units vrij vaak met 5ghz fallback geleverd.

Destijds was die mikrotik die ik gekozen heb iig de goedkoopste oplossing die en 5ghz en ac en een gratis power injector erbij had.

Zie hier voor wat meer opties.
https://www.routershop.nl...ard_psf=WiFi__5____11ac__

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 22-05-2023 15:30 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Opifex schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:19:
[...]
Je link werkt niet, maar ik vermoed dat je deze bedoelt? Ziet er inderdaad erg interessant uit, en een stuk makkelijker!
Uhm, nee ik bedoelde deze. Maar die jij linkt zijn ook wel geinig.
uitvoering: MikroTik Wireless Wire - RBwAPG-60ad kit
Het is wel kostbaar allemaal...
Pagina: 1