Toon posts:

Terugbetaling winkel uit VK

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:31
Vorig jaar rond deze tijd had ik een bestelling open staan vanuit een online winkel in Engeland. na een maand of 5 was dit product niet leverbaar en heb mijn order laten annuleren. Dit kon want het stond in hun voorwaarden. De annulering is ook geaccepteerd en ik zou mijn geld nog terug moeten krijgen.

De shop gaf aan dat hun rekening bij de payment provider bevroren werd en er allerlei issues waren. Dit zou in 4 weken opgelost zijn. Na een jaar heb ik dit bedrag nog niet ontvangen. Heb iedere maand wel een keer of 2 gemaild. Het gaat om een bedrag van 800 euro die betaald is met een credit card van de Rabobank.

Is er iets wat ik kan doen om dit geld alsnog te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21
Contact opnemen met de Rabobank, je aankoop is waarschijnlijk verzekerd via de creditcard dus kan je via ook claimen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58
Ja ik zou nu ook wel een credit card claim indienen.

Ik hoop wel dat je niet te lang hebt gewacht:
https://www.rabobank.nl/p.../verzekeringen-creditcard

[Voor 55% gewijzigd door NimRod1337 op 22-05-2023 14:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:31
De bank zegt dat ze niets kunnen doen omdat de transactie ouder is dan 3 maanden. Ik had aangegeven dat ik het na 5 maanden wachten het had geannuleerd. Ze zeggen dat ze niets kunnen doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je zal er idd bij de shop achteraan moeten blijven gaan.
>1 jaar zal idd buiten alle extra dingen van de CC vallen.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:46:
De bank zegt dat ze niets kunnen doen omdat de transactie ouder is dan 3 maanden. Ik had aangegeven dat ik het na 5 maanden wachten het had geannuleerd. Ze zeggen dat ze niets kunnen doen.
Omdat het hier gaat over een overeenkomst op afstand en de Rome I verordening universele werking heeft, zal vermoedelijk Nederlands recht van toepassing zijn of tenminste Nederlands recht waar een verkoper niet in je nadeel van kan afwijken. Dat het VK na Brexit geen lid meer is van de EU doet voor wat betreft Rome I in dit specifieke geval waarschijnlijk niet ter zake.

Het zou namelijk weleens kunnen dat de creditcard transactie een 'gelieerde kredietovereenkomst' is (art. 7:67 BW). Het komt erop neer dat je geld leent bij de kredietverstrekker speciaal voor deze koop, en daarmee de koop financiert.

Een koop op afstand mag je ook herroepen voordat de zaak is ontvangen. De termijn van 14 dagen is namelijk nog niet gaan lopen. De herroeping doe je als consument op grond van art. 6:230o BW.

Uit art. 7:67 lid 1 BW volgt dat een gelieerde kredietovereenkomst na herroeping ook ontbonden kan worden. Met andere woorden, jij hoort het geld van de kredietverstrekker terug te krijgen als het een gelieerde kredietovereenkomst betreft en die termijn is nog niet verjaard.

Omdat het hier een internationale consumentenkoop betreft en het ECC in Nederland nog wel banden lijkt te onderhouden met het voormalige ECC in het VK, zou je een poging kunnen wagen om bij het ECC in Nederland (of België als je daar voornamelijk woonachtig bent) om advies te vragen.

https://commission.europa...entres-network-ecc-net_nl

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

In ieder geval is de moraal van het verhaal (hoewel mosterd na de maaltijd): let op met aankopen buiten de EU, waaronder het VK na Brexit. Je positie als consument is veel zwakker, met name omdat een eventueel Nederlands vonnis niet (of niet eenvoudig) in het VK uitvoerbaar is te krijgen. Je zult dus worst case moeten procederen bij een Engels gerecht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58
com2,1ghz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:34:
Na een jaar heb ik dit bedrag nog niet ontvangen. Heb iedere maand wel een keer of 2 gemaild.
Switch naar meerdere keren per week, en overweeg ze deze week te bellen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee