Toon posts:

Tuinkantoor en schuur + zonnepanelen aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrShibby
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:22
Beste Tweakers,

Ik wil graag mijn nieuwe schuur en tuinkantoor aansluiten op de meterkast in huis. Er ligt reeds een kabel 4x2,5mm2 naar de schuur, ik heb nog eens twee maal 3x2.5mm2 bijgelegd met een lus in de schuur, door naar het tuinkantoor. Het achterliggende idee is dat de bestaande 4x2.5mm2 uit de bestaande groep 1 wordt gehaald en een eigen groep krijgt zodat ik naast het verbruik in de schuur (verlichting, boormachine, eventueel een koelkast) er ook de tuinverlichting er op aan kan sluiten en niet alles in huis er uit vliegt mocht er in de tuin iets sluiten. Vervolgens de eerste 3x2.5mm2 dedicated voor PV installatie(s). Ik speel nu quitte maar omdat ik electrisch wil verwarmen in het tuinkantoor zal mijn verbruik omhoog gaan, Dat wil ik compenseren door 4 panelen op de schuur. Daarnaast wil ik de optie houden om op het tuinkantoor nog panelen bij te leggen mochten we overstappen op verwarmen via warmtepomp o.i.d. De resterende 3x2.5mm2 is voor verbruik in het tuinkantoor welke ik dus elektrisch wil verwarmen (via kleine warmtepomp split airco)

Zie bijgesloten afbeeldingen ter verduidelijking.

Mijn vraag is, hoe kan ik dit het beste "mooi" en juist aansluiten?

Mijn eigen gedachtengang is;

1. De 4x2.5mm2 uit groep 1 halen en op lege groep 5 aansluiten.
2. De dedicated PV kabel op een alamat B16 naast groep 8
3. Een B16 groep bijzetten voor het tuinkantoor, op de lege plek rechts van groep 3

Maar er zijn hier vast slimme tweakers die een nog veel mooiere oplossing weten.

PS: Groep 7 is onbekend. Ik heb het vermoeden dat het een boiler of kookgroep is. Hij staat uit maar alles werkt nog in huis. Ik kook op gas...

Jullie hulp wordt in ieder geval zeer gewaardeerd.

[Voor 7% gewijzigd door MrShibby op 22-05-2023 13:20]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Allereerst: voor het aansluiten van zonnepanelen over dit soort afstanden zou ik 4 of liever nog 6mm^2 gebruiken. Vanwege de vele zonnepanelen op alle daken loopt de netspanning hard op en wil je het risico op het afschakelen van je omvormer zo klein mogelijk houden. Dus zo min mogelijk spanningsval over je eigen kabels. Je hebt de kabels al liggen, dus:

1. Sowieso de 2 omvormers niet op dezelfde kabel. (Halve stroom = 4x zo lage spanningsval).
2. Eventueel gebruik maken van een PV-verdeler om op 1 kabel zowel een omvormer als het kantoor aan te sluiten. Dus de 4x2.5 voorziet de schuur, een 3x2.5 de panelen op de schuur en de derde (3x2.5) kabel gaat ononderbroken naar het tuinhuis. In het tuinhuis plaats je dan een PV-verdeler met 2 groepen: 1 voor de panelen, de andere voor de overige verbruikers.

Aanvullend: je zult een maximaalstroombeveiling toe moeten passen om veilig 4kW in te voeden in een enkelfase groepenkast. Voor meer informatie zie: https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

[Voor 14% gewijzigd door Cr3ator op 23-05-2023 14:51]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrShibby
Dank voor je reactie Cr3ator.

Wat betreft de bekabeling, je hebt gelijk, met zo’n 8 meter onder het huis is de lengte naar de schuur zo’n 20 meter en naar het tuinkantoor ongeveer 30, en dan zit je aan Max 16A. Maar zolang je er niet continu 3680 watt overheen gooit zou het uit moeten kunnen.
Na wat verder leeswerk blijkt dat ik inderdaad theoretisch max 5750 watt zou mogen invoeden in mijn kast. Er wordt overal gerept over 25A aardlek achter de 40A hoofdschakelaar (bij mij een C40 automaat) echter in mijn kast hangt 2x40A aardlek??
Maar goed op basis van die 5750 watt kom ik niet veel verder dan de 4x500wp panelen op de schuur, aangezien er op de woning ook al 3200 Wp ligt. De PV op de woning hebben echter een ZO oriëntatie en die op de schuur zullen ZW gericht zijn, beide installaties zullen dus niet gelijktijdig of maar zeer kort simultaan hun volle vermogen leveren.
Als ik je verdere uitleg lees dan komt het er dus eigenlijk op neer dat ik de optie voor PV op het tuinkantoor beter kan laten zitten, zeker als je ook nog meeneemt dat ik een airco wil gebruiken om te koelen en verwarmen in het tuinkantoor.
Dan kom ik uit op:

1. 4x2.5 voor schuur op ledige groep 5
2. 3x2.5 tbv voeding voor tuinkantoor op nieuwe 16A groep achter aardlek
3. 3x2.5 op 20A Alamat (naast aardlek en bestaande alamat voor PV verdeler woning) aan te sluiten op PV verdeler in schuur, kabel naar PV schuur en een kabel door naar tuinkantoor airco.

Ik ben zeer benieuwd naar je mening en verdere advies, bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
MrShibby schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:58:
Wat betreft de bekabeling, je hebt gelijk, met zo’n 8 meter onder het huis is de lengte naar de schuur zo’n 20 meter en naar het tuinkantoor ongeveer 30, en dan zit je aan Max 16A. Maar zolang je er niet continu 3680 watt overheen gooit zou het uit moeten kunnen.
30m 2,5mm2 1 fase 230v:
3680W = 16A = 7,3V spanningsverlies
2300W = 10A = 4,56V spanningsverlies
https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Of dit een probleem is zou gemeten moeten worden. Als er al 240V op de energiemeter staat kan het krap worden.
Na wat verder leeswerk blijkt dat ik inderdaad theoretisch max 5750 watt zou mogen invoeden in mijn kast.
Daar is niks theoretisch aan. Dat is de netcode, de netbeheerder mag je afsluiten als je daar niet aan voldoet. 5750W is het maximale verschil tussen de fasen bij teruglevering. Bij een 1 fase aansluiting is dat dan ook gelijk het maximale teruglevering vermogen.
Er wordt overal gerept over 25A aardlek achter de 40A hoofdschakelaar (bij mij een C40 automaat) echter in mijn kast hangt 2x40A aardlek??
Er is enige verwarring. Jouw groepenkast heeft geen hoofdschakelaar. Die C40 installatieautomaat is de hoofdbeveiliging (hoofdzekering).

De terminologie omdat afkortingen voor verwarring zorgen:
Hoofdschakelaar = lastschakelaar die de hele groepenkast/woning spanningsloos schakelt. Standaard 40A, heeft geen beveiliging tegen overbelasting of kortsluiting.
Aardlekschakelaar = Beveiliging tegen aardfouten, dit redt je leven als er stroom door je lichaam loopt.
Standaardwaarde 30mA (0,03A) verschil tussen fase en nul dan uitschakelen. Standaard capaciteit 40A, heeft geen beveiliging tegen overbelasting of kortsluiting.
Installatieautomaat = vervanger van zekeringen. Beschermd tegen kortsluiting en overbelasting. Standaardwaarde van 16A voor groepen met stopcontacten met 2,5mm2 draad.
Aardlekautomaat = Combinatie van aardlekschakelaar en installatieautomaat. Heeft waardes voor beveiliging en aardfouten.

Een hoofdschakelaar is verplicht vanaf 2005 bij nieuwe installaties en wijzigingen. Daarvoor mochten het maximaal 2 aardlekschakelaars zijn. Toen moest de installatie in 2 handelingen uitgeschakeld kunnen worden.

Dat zijn de oude Eaton installatieautomaten en aardlekschakelaars (Holec materiaal met Eaton logo erop). Holec is in 2003 overgenomen door Eaton. Ik kan dus een redelijke schatting maken met hoe oud de groepenkast/woning is. Misschien een paar jaar na 2005 omdat de installateur dacht dat de hoofdzekering automaat als hoofdschakelaar gebruikt mocht worden.

Huis groepenkasten worden standaard op 40A gebouwd (bekabeling en aardlekschakelaars). Als je veel zonnepanelen toevoegd (of al een 40A hoofdaansluiting hebt) kan dit overbelast worden zonder dat er iets uitschakelt. Dan krijg je brand. Er moet een 40A automaat toegevoegd worden om te zorgen dat er geen overbelasting is.

In jouw kast ontbreekt de hoofdschakelaar nog.
Maar goed op basis van die 5750 watt kom ik niet veel verder dan de 4x500wp panelen op de schuur, aangezien er op de woning ook al 3200 Wp ligt.
Als je meer zonnepanelen nodig hebt zal er een verzwaring van de aansluiting moeten gebeuren. Met een 3x25A 3 fase aansluiting kan je makkelijk 15kW aan zonnepanelen leggen. Die moeten dan wel over de fases verdeeld worden.
De PV op de woning hebben echter een ZO oriëntatie en die op de schuur zullen ZW gericht zijn, beide installaties zullen dus niet gelijktijdig of maar zeer kort simultaan hun volle vermogen leveren.
Daar kan je lelijk op verkijken. Tussen 11:00 en 15:00 komt de piek aardig overeen. Meer dan een uur kleine overbelasting is voldoen om een automaat te laten uitschakelen.
Als ik je verdere uitleg lees dan komt het er dus eigenlijk op neer dat ik de optie voor PV op het tuinkantoor beter kan laten zitten, zeker als je ook nog meeneemt dat ik een airco wil gebruiken om te koelen en verwarmen in het tuinkantoor.
Dan kom ik uit op:

1. 4x2.5 voor schuur op ledige groep 5
2. 3x2.5 tbv voeding voor tuinkantoor op nieuwe 16A groep achter aardlek
3. 3x2.5 op 20A Alamat (naast aardlek en bestaande alamat voor PV verdeler woning) aan te sluiten op PV verdeler in schuur, kabel naar PV schuur en een kabel door naar tuinkantoor airco.

Ik ben zeer benieuwd naar je mening en verdere advies, bij voorbaat dank.
Die 4x2,5 kabel is een ymvk-as (aarde via aardscherm + litze) kabel? Worden de extra aders gebruikt voor verlichting? Anders kan er makkelijk een 3 fase groep van gemaakt worden (mits de hoofdaansluiting aangepast is naar 3x25A). Ik zou niet weten hoe je anders 7200W daar doorheen wil proppen. 20A is maar 4600W. Daar kom je dan ook mee in de knoei met spanningsverlies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrShibby
Hi Ricko,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Als ik je goed begrijp kan ik dus wel uitkomen op mijn huidige 1-fase aansluiting als ik de optie van PV op het tuinkantoor laat vliegen, zoals ik in mijn vorige bericht al opperde. Dan lever ik piek 3200 + 2000 = 5200 Wp terug wat binnen de netcode valt. Die 3200 komt binnen via PV verdeler naar groep 8 (C20 automaat) en de 2000 via de PV verdeler in de schuur op een 3x2.5mm2 naar een eigen 20A alamat.
Of zou je het anders installeren?

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
MrShibby schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:38:
Hi Ricko,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Als ik je goed begrijp kan ik dus wel uitkomen op mijn huidige 1-fase aansluiting als ik de optie van PV op het tuinkantoor laat vliegen, zoals ik in mijn vorige bericht al opperde. Dan lever ik piek 3200 + 2000 = 5200 Wp terug wat binnen de netcode valt. Die 3200 komt binnen via PV verdeler naar groep 8 (C20 automaat) en de 2000 via de PV verdeler in de schuur op een 3x2.5mm2 naar een eigen 20A alamat.
Of zou je het anders installeren?
Het gaat niet om het Wp van de zonnepanelen, maar om het omvormer vermogen (mits dat lager is)
Op 3 punten na is het verder goed.

Ik neem aan dat de pv verdeler aardlekautomaten heeft?

Er moet een hoofdschakelaar in de groepenkast geplaatst worden en beveiliging zoals in het schema voor de aardlekschakelaars.

Het huidige voldoet niet aan de norm. Als je er nog een 20A aardlekautomaat bij zet zeker niet. Je moet het in één handeling kunnen uitschakelen (via de hoofdschakelaar). Als er een hoofdautomaat zit zoals je zegt kan je dit zelf veilig doen. Anders bedrijf met zegelrecht regelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee