Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1993H
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-05-2023
Mijn vraag
Ik heb een nieuwbouwhuis waarin ik graag 3 (1 per verdieping) Unifi Wifi Pro 6 access points wil installeren. Ik heb goede referenties gekregen maar ik ben niet de meest geschoolde persoon in wifi, access points etc.

Voorlopig sta ik hier:

Ik kan Cat7 kabels laten trekken indien ik wil (mijn elektricien kan deze aanbieden) maar ik weet niet zeker of dit overkill is of niet. Cat6a lijkt ook meer dan prima maar indien Cat7 kan, zou dit uitmaken? Verder weet ik dat ik een RJ45 aansluiting op de CAT6a/Cat7 aansluiting zou moeten hebben maar ik laat me graag verder adviseren en indien dit incorrect is, hoor ik het graag.
Tevens de vraag: moeten alle kabels direct naar de meterkast? Is dit een 'moetje' of kan het ook een kringaansluiting van kabels worden? Ik laat de Electra komende dagen trekken dus er zijn nog opties.

Overall de vraag: Wat zouden jullie adviseren? Cat6 en de Unifi Wifi Pro 6 aansluiten, and thats it voor een meer dan degelijke set up de komende jaren?

Excuses dat ik wat zoekende ben! Vandaar dat ik me zeer graag laat adviseren. Alvast enorm bedankt! Stefan

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:47

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Cat7 is eerder nadelig. Geen standaard en heeft formeel ook eigen stekker.

Cat6a (hier wordt vaker ook cat6 geadviseerd) is ruim voldoende. 10Gb kan over beiden, zeker over kortere afstanden ( <55 meter)

cat6 kan je makkelijker 2 kabels door een 19mm buis krijgen, cat6a kost meer moeite.

Belangrijkste is dat je kabels neemt met een pure koperen kern, geen kern van cca.

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 22-05-2023 10:24 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De lokatie waar je je kabels naartoe trekt staat je vrij. Vaak wordt de meterkast gebruikt omdat daar ook de WAN aansluiting zit. Maar als jij een eigen server park hebt etc en je wilt het op zolder hebben sta je daar vrij in.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Frogmen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:38:
De lokatie waar je je kabels naartoe trekt staat je vrij. Vaak wordt de meterkast gebruikt omdat daar ook de WAN aansluiting zit. Maar als jij een eigen server park hebt etc en je wilt het op zolder hebben sta je daar vrij in.
Wel van belang in deze: in hoeverre is het nieuwbouwhuis al 'af'? :)
Als het nog kaal is en je zelf kan bepalen waar de loze leidingen komen, is het een ander verhaal als al bepaald is waar de aansluitingen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@gorgi_19 Jij doet de aanname dat hij wil dat de kabels in buizen komen die er al zijn >:)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

Waarom dit model Unifi...puur op goede referentie?
Waarom 3 accespoints (weet je of dat genoeg is)?
Wat bedoel je met kringaansluiting?

Verder...welke eisen en wensen heb je exact? Hoe lang wil je met deze configuratie werken? Wie gaat onderhoud doen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:42

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier 4 Unify's, op elke verdieping 1. 'Serverpark' in de meterkast en op elke verdieping nog een switch (boel werd toch groter dan verwacht), alles cat 6a. Werkt prima! Nooit issues gehad nog.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Het beste zorg je voor elke ap/mesh een eigen netwerk verbinding.
Hiermee voorkom je achteraf mogelijke storingen.

Zoals hierboven aangegeven cat6 zal prima voldoen.
Ik ga er vanuit dat het kabel met vaste kern zal zijn dit werk je normaal gesproken af met een patchpanel en keystones.

Edit** wat bedoel je eigenlijk met een kringaansluiting?
En hoe ga je de unifi's voeden?

Volgens mij kan je het beste een poe switch in de meterkast plaatsen en vanaf daar kabels naar elke ap trekken.

[ Voor 26% gewijzigd door TRAXION op 22-05-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:49
zorg er voor dat alles met een vaste plaats (AP, printer, desktop, tv etc) bekabeld kan worden aangesloten. Alle kabels (bij voorkeur)afmonteren met een patchpaneel (daar waar alles centraal komt) of wall-outlets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1993H
Het huis is inderdaad nog kaal en ik kan er nog van alles mee doen.

Dank voor jullie reacties! Cat7 lijkt dus nogal overkill en de PoE switch had ik niet helder genoeg op mijn radar!

De comments helpen mij enorm om de zaken die ik nog niet genoeg heb uitgezocht, verder uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Stefan1993H schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:11:
Het huis is inderdaad nog kaal en ik kan er nog van alles mee doen.

Dank voor jullie reacties! Cat7 lijkt dus nogal overkill en de PoE switch had ik niet helder genoeg op mijn radar!

De comments helpen mij enorm om de zaken die ik nog niet genoeg heb uitgezocht, verder uit te zoeken.
Kaal als in: Het beton moet nog gestort gaan worden en de dekvloeren liggen er nog niet, of kaal als in de zin van: het huis / dak is waterdicht (of nog verder gevorderd) en de loze leidingen hebben vaste plekken gekregen (of ga je achteraf leidingen frezen)

Als je met die accesspoints aan de gang gaat met een poe-switch, zorg dan wel voor een switch met het juiste vermogen. Niet alle switches leveren voldoende vermogen aan deze access points.

[ Voor 12% gewijzigd door gorgi_19 op 22-05-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1993H
Kaal als in: het is een nieuwbouwwijk en een standaard set aan stopcontacten en UTP's zitten erin. Maar wij laten via via een elektricien komen die aansluitingen gaat verleggen en voornamelijk toevoegen.

Dus er is nog veel mogelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als het nog zo kaal is zou ik persoonlijk overwegen om in iedere kamer gebruik te maken van InWall met wifi en kabel aansluitingen. Dan heb je en overal goede wifi en kan je overal ook de kabel gebruiken voor vaste apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 17:02
Stefan1993H schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:28:
Kaal als in: het is een nieuwbouwwijk en een standaard set aan stopcontacten en UTP's zitten erin. Maar wij laten via via een elektricien komen die aansluitingen gaat verleggen en voornamelijk toevoegen.

Dus er is nog veel mogelijk!
Had je dat niet beter bij de bouw kunnen doen en extra punten aanleggen.

Je kan 2 UTP kabels door een leiding trekken, waarvan je een kabel naar het Acces Point Stuur en een kabel uitkomen in een RJ45 inbouwdoos. Kun je altijd bekabeld werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
RobbieHifi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Had je dat niet beter bij de bouw kunnen doen en extra punten aanleggen.
Bij de bouw worden er meestal belachelijke prijzen gevraagd per extra leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
rens-br schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Bij de bouw worden er meestal belachelijke prijzen gevraagd per extra leiding.
Klopt, ik zou ze dan ook niet laten bekabelen. Alleen het trekken is doorgaans wel mooi afgewerkt en het past. Bekabeling zou ik altijd zelf doen. Want daar vragen ze veel voor en ik moet zelf heel wat kabels trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieHifi op 08-06-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
RobbieHifi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Klopt, ik zou ze dan ook niet laten bekabelen. Alleen het trekken is doorgaans wel mooi afgewerkt en het past. Bekabeling zou ik altijd zelf doen. Want daar vragen ze veel voor en ik moet zelf heel wat kabels trekken.
Hier in de buurt bij nieuwbouw waren ze niet beroerd om 300 euro per loze leiding te vragen. Zat er nog geen kabel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
rens-br schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Hier in de buurt bij nieuwbouw waren ze niet beroerd om 300 euro per loze leiding te vragen. Zat er nog geen kabel in.
Hier ook wel 200+ euro.

Samen met wat elektrapunten was ik ruim 3.000 kwijt. Zonder kabels in geval van loze leidingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52
Ik wil niet heel vervelend overkomen maar waarom voor Unifi kiezen als het kennisniveau ontbreekt :?

Het spul wat tegenwoordig providers leveren naast de bekende TP-Link Deco setjes zijn stabiel en gemakkelijk aan te sluiten en te onderhouden via een app zonder dat je inhoudelijke kennis nodig hebt. Dan kunnen de referenties nog zo goed zijn maar als je geen inhoudelijke netwerkkennis hebt om je Unifi accespoints goed in te stellen dan heb je er alleen maar kopzorgen aan. De standaard instellingen van Unifi spul zijn namelijk alles behalve goede instellingen en als WiFi bandbreedtes, WiFi kanalen en RSSI je weinig zegt blijf er dan vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:57
De standaard functionaliteit van Ubiquiti UniFi is vrij gemakkelijk te beheren door een min of meer leek. Het voordeel is dat je één dashboard hebt om je hele WiFi netwerk te beheren. De automatische instellingen van UniFi zijn best ok. Tweaken levert doorgaans meer op maar kunnen de situatie ook erger maken.

Alle access points bedraad op de POE switch aansluiten is verreweg de beste manier, blijf weg van wireless mesh. Als je toch kabels legt, leg dan meteen twee kabels naar ieder punt. CAT 6 of 6a is prima. CAT 5e zou kunnen in een bestaande situatie maar zou ik niet meer kiezen voor een nieuwe situatie. CAT 7 voegt inderdaad niets toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
FrankHe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:36:
De standaard functionaliteit van Ubiquiti UniFi is vrij gemakkelijk te beheren door een min of meer leek. Het voordeel is dat je één dashboard hebt om je hele WiFi netwerk te beheren. De automatische instellingen van UniFi zijn best ok. Tweaken levert doorgaans meer op maar kunnen de situatie ook erger maken.

Alle access points bedraad op de POE switch aansluiten is verreweg de beste manier, blijf weg van wireless mesh. Als je toch kabels legt, leg dan meteen twee kabels naar ieder punt. CAT 6 of 6a is prima. CAT 5e zou kunnen in een bestaande situatie maar zou ik niet meer kiezen voor een nieuwe situatie. CAT 7 voegt inderdaad niets toe.
Niemand heeft het over wireless mesh behalve jij. De setjes van de providers kun je namelijk ook prima via een kabel verbinden en dat geldt ook voor de Deco setjes :)

En nee Unifi basis instellingen zijn niet okay, WiFI AI en de auto kanalen instellingen zijn alles behalve behulpzaam en zitten vaak alleen maar in de weg.
Ook de keuze voor een Unifi router moet goed onderzocht worden, want de ondersteuning bij providers met name met een PPPoE verbinding (hallo KPN) is karig. GPON werkt niet stabiel en de correcte MTU instellingen doorgeven kan alleen via de cli met de laatste stable versie 2.x. Ook TV via Multicast signaal van KPN zorgt vaak voor nodige ellende.

Voor Tweakers met enige netwerk kennis is spul van Unifi of Omada dikke prima maar als je er niet veel kaas van hebt gegeten dan kun je er beter vandaan blijven. Laat dan gewoon de monteur van de provider het allemaal voor je regelen, dan weet je gewoon dat het goed komt en kun je via een eenvoudige app je netwerk in de gaten houden. En mocht er wat zijn dan kunnen vanaf afstand uitlezen wat er aan de hand is en eventuele aanpassingen doen en het in orde maken. Tegenwoordig hebben ze allemaal een vorm van overall WiFi garantie.

Ik snap de drang niet zo om iedere leek semi professioneel netwerkspul aan te smeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je hebt geen unifi router nodig…

Als je de 3 ap’s koopt met een optionele cloudkey voor de controller kun je ook gebruik maken van hun deurbel en camera’s. Wellicht is dat ook wat waard?

Lites zij voldoende hoor denk ik.

Je kunt geen ring leggen want de ap’s lussen niet door. Er is maar 1 poort.

Ja je kunt ook elk ander poe ap op je plafonds hangen. Ik denk niet dan unifi een verkeerde keuze is, wellicht wel eentje met een prijs in het hogere segment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
10 jaar geleden was Unifi _de_ oplossing als je goed wifi thuis wilde hebben. Consumenten spul was brak en enterprise onbetaalbaar.

Tegenwoordig is het provider en consumenten spul erg goed, niet alleen qua functionaliteit maar ook stabiliteit. Unifi en (firmware) stabiliteit is altijd al gedoe geweest maar het lijkt wel steeds erger te worden.
Bij de ene kan het feilloos werken en de andere kan het probleem hebben dat iphones continue disconnecten, en dat vaak dan ook op dezelfde firmware. Sinds ik mijn unifi set heb verkocht en alles heb vervangen voor Deco ben ik eindelijk af van de gare client disconnects :)

Dat mensen unifi fan zijn en het willen gebruiken moet iedereen zelf weten. Maar inderdaad, het vervolgens ook adviseren als enige goede oplossing aan consumenten is gewoon vreemd.

Een reden voor unifi was nog PoE maar sinds de Deco X50-poe kun je dat ook prima met Deco doen..
Voor een kleine 300 euro koop je 3 nodes die je bedraad kunt aansluiten via PoE met ingebouwde switch en cloud controller. En als je het op een plek wilt hebben waar de node draadloos via mesh hangt, dan werkt dat ook een stuk beter dan een wireless uplink van unifi.

Voor iedere use case een product maar voor de "ik wil gewoon goed wifi" vind ik unifi een vreemd product om te kiezen.

/rant :P

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Miki schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:01:
[...]

Niemand heeft het over wireless mesh behalve jij. De setjes van de providers kun je namelijk ook prima via een kabel verbinden en dat geldt ook voor de Deco setjes :)

En nee Unifi basis instellingen zijn niet okay, WiFI AI en de auto kanalen instellingen zijn alles behalve behulpzaam en zitten vaak alleen maar in de weg.
Ook de keuze voor een Unifi router moet goed onderzocht worden, want de ondersteuning bij providers met name met een PPPoE verbinding (hallo KPN) is karig. GPON werkt niet stabiel en de correcte MTU instellingen doorgeven kan alleen via de cli met de laatste stable versie 2.x. Ook TV via Multicast signaal van KPN zorgt vaak voor nodige ellende.

Voor Tweakers met enige netwerk kennis is spul van Unifi of Omada dikke prima maar als je er niet veel kaas van hebt gegeten dan kun je er beter vandaan blijven. Laat dan gewoon de monteur van de provider het allemaal voor je regelen, dan weet je gewoon dat het goed komt en kun je via een eenvoudige app je netwerk in de gaten houden. En mocht er wat zijn dan kunnen vanaf afstand uitlezen wat er aan de hand is en eventuele aanpassingen doen en het in orde maken. Tegenwoordig hebben ze allemaal een vorm van overall WiFi garantie.

Ik snap de drang niet zo om iedere leek semi professioneel netwerkspul aan te smeren.
Je hebt geen UniFi router nodig, het standaard modem van de provider doet het prima wat betreft zaken als NAT en DHCP. Multicast zou dan geen problemen moeten opleveren.

Drie wireless access points en een UniFi controller is het enige wat je nodig hebt.

Het kan per situatie verschillen maar mijn ervaringen met UniFi zijn eigenlijk goed. Heb het vorig jaar bij een vriend in het vakantiehuis geïnstalleerd en die klaagt nergens over.
FrankHe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:49:
De afgelopen dagen heb ik een klein netwerk in het Franse vakantiehuis van een vriend aangelegd.

[...]

Die vriend van me gaf de voorkeur aan UniFi waardoor er een stapeltje Ubiquiti dozen zijn besteld. Het ziet er heel mooi uit en wanneer de apparatuur op de laatste firmware versie is dan werkt het allemaal netjes samen. Persoonlijk vind ik de producten van UniFi net iets te beperkend maar het doet wat het doen moet en dat is de hoofdzaak. Het is wel erg prettig als de eigenaar zelf (het leeuwendeel van) het beheer kan doen en daarvoor is UniFi ontegenzeggelijk een prima oplossing.

[...]
De standaard automatische instellingen heb ik zelf een beetje getweaked maar dat was waarschijnlijk niet eens nodig geweest.

Jouw opmerking over dat je het de monteur van de provider moet laten regelen kan ik niet plaatsen. Met alle respect maar die monteurs hebben over het algemeen belabberd weinig verstand van WiFi, ze drukken op de knop 'auto' en vinden het vervolgens prima, door naar de volgende klant! Gegarandeerd dat je WiFi suboptimaal is. En wanneer je contact opneemt met de helpdesk van je provider dan splitsen ze je wireless repeaters in de maag die de problemen alleen maar verergeren. Nee dat vind ik geen goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
FrankHe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Je hebt geen UniFi router nodig, het standaard modem van de provider doet het prima wat betreft zaken als NAT en DHCP. Multicast zou dan geen problemen moeten opleveren.

Drie wireless access points en een UniFi controller is het enige wat je nodig hebt.

Het kan per situatie verschillen maar mijn ervaringen met UniFi zijn eigenlijk goed. Heb het vorig jaar bij een vriend in het vakantiehuis geïnstalleerd en die klaagt nergens over.

[...]

De standaard automatische instellingen heb ik zelf een beetje getweaked maar dat was waarschijnlijk niet eens nodig geweest.

Jouw opmerking over dat je het de monteur van de provider moet laten regelen kan ik niet plaatsen. Met alle respect maar die monteurs hebben over het algemeen belabberd weinig verstand van WiFi, ze drukken op de knop 'auto' en vinden het vervolgens prima, door naar de volgende klant! Gegarandeerd dat je WiFi suboptimaal is. En wanneer je contact opneemt met de helpdesk van je provider dan splitsen ze je wireless repeaters in de maag die de problemen alleen maar verergeren. Nee dat vind ik geen goed advies.
Miki in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Ik weet echt wel waar ik over praat als het gaat om een Unifi netwerkje ook zonder router :)

Ik zeg niet doen tenzij je weet waaraan je begint, jij zegt dat de TS het gewoon moet doen en allemaal niet zo spannend is. We zullen tzt wel zien welke keuze de TS maakt en of hij nog hulp nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Miki schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Ik weet echt wel waar ik over praat als het gaat om een Unifi netwerkje ook zonder router :)

Ik zeg niet doen tenzij je weet waaraan je begint, jij zegt dat de TS het gewoon moet doen en allemaal niet zo spannend is. We zullen tzt wel zien welke keuze de TS maakt en of hij nog hulp nodig heeft.
De vraag van TS gaat voor zover ik kan nagaan specifiek over UniFi wireless access points, en daar hoort dan een UniFi controller bij. Daarin vind ik de producten van UniFi op dit moment een goede keuze. Voor routing zou ik geen UniFi kiezen.

Het tweaken van een WiFi configuratie komt bij alle merken min of meer op hetzelfde neer, UniFi of niet.
  • Gebruik op de 2.4 GHz band uitsluitend een kanaalbreedte van 20 MHz en op de 5 GHz kies je in beginsel voor 40 MHz hoewel 80 MHz tegenwoordig ook best prima is.
  • Kies op 2.4 GHz geen conflicterende kanalen, kies uitsluitend de kanalen 1, 6 en 11. De functie van UniFi die iedere nacht de gekozen kanalen evalueert houdt zich voor zover ik mij herinner netjes aan deze conventie.
Deze simpele basisregels gelden voor alle merken en modellen access points, het is allemaal heel universeel. TS kan zich vanaf daar zelf verder verdiepen in de andere instellingen en vervolgens naar wens aanpassen. Online is meer dan genoeg literatuur te vinden.
Pagina: 1