Kijken voor wat anders AM5.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Ik heb momenteel nog een goede vrij recente royale pc..

Maar ben eens gaan kijken wat het kost om AM5 componenten aan te schaffen.

Moederbord,
Processor,
Geheugen.

Uiteraard heb ik geen zin om bakken met geld door heen te pompen, om het een beetje leuk te houden heb ik het eens van een andere kant bekeken en leek me goed idee om voor een kleiner budget iets bij elkaar te puzzelen. (geen 600 euro plus kostende setup) of hoger.

Zou nou naar AM5 willen omdat ,als ik dat systeem heb altijd random nog dingen kan aanpassen of upgraden naar wens. (aangezien AM4 eigenlijk al dood is)

Aangezien ik verwacht dat wachten op Zen 5 en 6 wellicht geen zin heeft omdat die waarschijnlijk ook vrij duur zouden worden als deze pas op de markt komen. (en dan zen4 wat in prijs begint te dalen)

Ik wou een beetje low - midrange build maken.. En aan het einde van de rit de pc pas geheel naar zin maken als AM6 komt

Verwacht dat de prijzen van Pci-e 5.0 moederborden dan gaan dalen.. (Vind ze momenteel ook schreeuwend duur, en upgrade mogelijkheden zijn niet zeker bij Generatie 1 van AM5.

(daar verwacht ik ook zeer hoge prijzen van) En dan de oude laatste AM5 kopen als deze in prijzen flink gaan duiken in 2026.

Aangezien er nog niks bekend is of de B650 / X670e / A620 nog wel ondersteuning gaan krijgen voor het nieuwere spul (dit heeft AMD eerder ook al eens gedaan bij Zen 1 waarna AMD later erop is terug gekomen. Vandaar ik niet een al te duur moederbord wil, en dus alleen een bord waar echt het nodige erop zit wat echt gebruikt gaat worden.

Mijn oude goede snelle componenten verwacht ik over te zetten op een andere pc.. En de einde van die rit hou ik 2 moederborden over die ik dan weer tekoop ga aanbieden.

Heb zelf al een soort van wenslijst gemaakt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 154,-€ 154,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 114,87€ 114,87
Totaal€ 557,87

Ik zoek een?

Ik was aan deze R7 7700X aan het denken.. Doe wel wat aan gaming (momenteel op een vrij laag pitje)
Gebruik hierbij een 1440P scherm en zou uiteraard op High / Ultra willen blijven gamen.
(ben nog van plan om een RDNA 4 kaart erbij te steken.

De 7700X maakt wel een grootst gedeelte van me budget op. Als deze CPU wellicht 250 euro zou kosten deze ook misschien wat intressanter kan zijn.

Weet dat die 7700X wel langer mee gaat, maar is dit echt nodig als ik over 3 jaar toch weer een andere cpu ga plaatsen (waarschijnlijk de laatste op dit platform.

Krijg ik spijt als ik voor een R5 7600 of 7600x kies? (heb momenteel een Ryzen R7 5800X3d die sneller is) Of kan ik beter paar maanden langer wachten totdat die 7700x in prijs gaat dalen.?

(ben overigens niet geintresseerd in de 7800x3d, omdat deze te duur is en niet in me budget / plaatje valt.)

Het moederbord heb ik zo gekozen dat deze het meeste voor mijn bang for buck bied. Meer dan 2 geheugen sloten heb je voor AM5 toch niet nodig.

Al moet ik wel een extra heatsink kopen voor een van mijn M.2 ssds die wel bedekt is met moederbord heatsink. Het moederbord bij mij wenstlijst is het minimale wat allemaal echt gebruikt word.
Ocen doe ik er niet mee.

Het geheugen heb ik gekozen wegens de strakkere timings en wat deze modules kosten.

Ik wil op dit moment niet meer als 32GB erin steken, en verwacht deze in de toekomst nog te veranderen mits nodig. (koop dat een nieuwe kit.

Ik verwacht overigens eerst dit AM5 bord te vervangen rond Zen 6 tijdperk, Of misschien een Zen5 mobo over 2 jaar als deze in de prijs verlagingen zit.

Wat is je budget?
Ongeveer 550 euro, maar ga voor zo min mogelijk. En dat heb ik met het moederbord al bereikt.
Geheugen wil ik over 3 a 4 jaar wellicht nog eens gaan updaten voor een recentere snellere en hogere capaciteit setje. CPU wil ik gebruiken totdat deze eigenlijk 2 generaties te oud word.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Allround en gaming

Is het in Augustus een betere tijd om hardware te kopen, kunnen we dan weer prijs verlagingen verwachten?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 21:55
Robin4 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 00:18:
Krijg ik spijt als ik voor een R5 7600 of 7600x kies? (heb momenteel een Ryzen R7 5800X3d die sneller is) Of kan ik beter paar maanden langer wachten totdat die 7700x in prijs gaat dalen.?
Als je nu een 5800 X3D hebt zou ik lekker nog even blijven zitten waar je zit. Die CPU is volgens mij nog steeds een van de betere voor gaming op dit moment. Je kunt het daar nog wel 1 of 2 jaar mee uitzingen.

Je geeft t zelf ook al een beetje aan. AM5 is net nieuw dus nog prijzig en de prijzen zullen alleen maar zakken naarmate het platform meer volwassen wordt. Ik ben zelf voor AM5 gegaan omdat mijn oude systeem uit 2019 was en ik echt wilde upgraden maar als ik nu een 5800 X3D had gehad dan had ik zeker niet nu gaan upgraden.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Inderdaad. Overstappen van een 5800X3D een jaar na uitgave makes no sense at all. Gewoon nog mininaal een jaar wachten. Waarschijnlijk 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
JohnnyV76 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:14:
[...]

Als je nu een 5800 X3D hebt zou ik lekker nog even blijven zitten waar je zit. Die CPU is volgens mij nog steeds een van de betere voor gaming op dit moment. Je kunt het daar nog wel 1 of 2 jaar mee uitzingen.

Je geeft t zelf ook al een beetje aan. AM5 is net nieuw dus nog prijzig en de prijzen zullen alleen maar zakken naarmate het platform meer volwassen wordt. Ik ben zelf voor AM5 gegaan omdat mijn oude systeem uit 2019 was en ik echt wilde upgraden maar als ik nu een 5800 X3D had gehad dan had ik zeker niet nu gaan upgraden.
Prijzen zullen alleen zakken voor Zen4.. Niet voor Zen 5 en wat daarna komt. Die zullen komende jaren niet zo heel snel zakken.. Dat betekend ook al zou ik 2 jaar wachten ik nog een jaar extra kan wachten (althans wel tot AM6. En dan is AM6 intressanter.. Alleen word AM6 ook weer een duur platform.. Dus uiteindelijk kom je dan nergens. ;)

Daarnaast is nog maar de vraag of ik over 2 jaar er nog wel geld voor heb.. Aangezien alles weer duurder word. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Robin4 op 22-05-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Djarune schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:58:
Inderdaad. Overstappen van een 5800X3D een jaar na uitgave makes no sense at all. Gewoon nog mininaal een jaar wachten. Waarschijnlijk 2 jaar.
Of 4, en dan loop je weer tegen een nieuw platform dat heel erg duur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Robin4 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 00:18:
Ik was aan deze R7 7700X aan het denken.. Doe wel wat aan gaming (momenteel op een vrij laag pitje)
Gebruik hierbij een 1440P scherm en zou uiteraard op High / Ultra willen blijven gamen.

De 7700X maakt wel een grootst gedeelte van me budget op. Als deze CPU wellicht 250 euro zou kosten deze ook misschien wat intressanter kan zijn.

Weet dat die 7700X wel langer mee gaat, maar is dit echt nodig als ik over 3 jaar toch weer een andere cpu ga plaatsen (waarschijnlijk de laatste op dit platform.

(ben overigens niet geintresseerd in de 7800x3d, omdat deze te duur is en niet in me budget / plaatje valt.)
Met 7700X ga je 7% gemiddelde fps vooruit en 1% low is 10% hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS-1vvxqnB-K0Ssqx2wju3cvmhM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iQE4gLyuVhKeVN6RqPsc6Kza.jpg?f=user_large
https://www.techspot.com/review/2537-amd-ryzen-7700x/

Voor het aandrijven van een RTX 4090 is er ook weinig winst te behalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAeeyBZqc0-yvW_a3aZPNLeYEr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D12ltXD2ZzNdBqKYVTvNSUH4.jpg?f=fotoalbum_large

Op hogere resoluties is de GPU de bottleneck en de CPU kan een aantal GPU-generaties mee.

Veel winst krijg je niet voor het geld. Zen 5 doet 1/5 tot 1/4 IPC erbij. 1,07*1,2=1,28 tot 1,07*1,25=1,34

Kijk in 2 jaren naar hoe de prijzen van Zen 5, tweede generatie AM5 moederborden, snellere DDR5,... zijn.
Robin4 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:45:
Prijzen zullen alleen zakken voor Zen4.. Niet voor Zen 5 en wat daarna komt. Die zullen komende jaren niet zo heel snel zakken.. Dat betekend ook al zou ik 2 jaar wachten ik nog een jaar extra kan wachten (althans wel tot AM6. En dan is AM6 intressanter.. Alleen word AM6 ook weer een duur platform.. Dus uiteindelijk kom je dan nergens. ;)

Daarnaast is nog maar de vraag of ik over 2 jaar er nog wel geld voor heb.. Aangezien alles weer duurder word. :+
Inflatie is wat de mensen ervan maken. Zolang mensen zomaar geld tegen alles aansmijten, dan verhogen de bedrijven de prijzen. En de centrale banken verhogen de rente om het geld op te laten drogen zodat de mensen moeten beginnen met besparen en de bedrijven moeten de prijzen en winstmarges omlaag doen.

In de VS maximaliseren de mensen hun schulden om niet in de uitgaven te hoeven snijden en duurt eventjes voordat de Fed met renteverhogingen genoeg werklozen kan creëren om de 1000 dollar per maand autokredieten, 4k à 5k per maand hypotheken,... om te laten vallen.

De strijd tegen de hoge inflatie, is eigenlijk hoe kunnen we de koopdriften van de mensen onder controle krijgen. Jij bent dus een onderdeel van het probleem, nog eentjes 558 euro tegen iets aansmijten dat maximaal 10% voordeel in gaming oplevert.

En de fabrikanten hadden van de Corona gebruik gemaakt om hogere prijssegmenten te creëren. Dat moet nog afgeleerd worden. Teveel SKU's in het assortiment wordt onrendabel en ze moeten inkrimpen naar wat nog verkoopt. De dure moederborden onzin (2 tot 3 keer de prijs van wat mid range bord met goede VRM hoort te kosten) moet nog ophouden.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 23-05-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 21:55
Robin4 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:45:
[...]

Als je er zo naar kijkt is het nooit een goed moment om te upgraden. AM5 is echt net uit en je hebt t al over AM6.
Daarom moet je altijd kijken naar wat je nu hebt en wat voor upgrade je nu kunt doen. In mijn situatie met een intel 9700K systeem uit 2019 was het AM5 platform een goed moment om te upgraden. Weliswaar duur maar ik wilde niet langer wachten. Als ik nu een 5800 X3D had dan was ik nu echt niet gaan upgraden.

Desnoods zet je het geld wat je nu uit wou geven op een aparte rekening en probeer je er nog wat bij te sparen om dan op een goed moment over 1 of 2 jaar een fikse upgrade te doen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als ik het goed gezien heb hier (kan het artikel zo 1,2,3 niet meer vinden maar was niet zo lang geleden) komt er nog een range processoren van AMD voor AM5 in de loop van het jaar. Ik denk dat de prijzen op termijn nog onder druk blijven te staan.

Kijk hier maar eens naar de PassMark scores voor deze CPU's, of je filtert op platform (AM5).
https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html

De 7700 is 25% sneller t.o.v. van de 5800X3D. Daarnaast zal AM5 wat sneller zijn, ook nog eens met het memory. Maar toch, afgaande op de CPU is dit geen fatsoenlijke upgrade. Ik zou bij een upgrade naar een nieuw platform kijken naar ten minste 50% sneller t.o.v. de bestaande situatie en eerder nog voor een verdubbeling of meer gaan.

Maar als je perse wat nieuws wilt...

Voor de bestaande kit zul je nog een redelijk goede prijs krijgen (die 5800X3D is gewild) mits alles in goede staat is. Dan heeft de nieuwe eigenaar een complete kit die werkt, stabiel is en direct mee aan de slag kan...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
rapture schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op hogere resoluties is de GPU de bottleneck en de CPU kan een aantal GPU-generaties mee.

Veel winst krijg je niet voor het geld. Zen 5 doet 1/5 tot 1/4 IPC erbij. 1,07*1,2=1,28 tot 1,07*1,25=1,34

Kijk in 2 jaren naar hoe de prijzen van Zen 5, tweede generatie AM5 moederborden, snellere DDR5,... zijn.

[...]

Inflatie is wat de mensen ervan maken. Zolang mensen zomaar geld tegen alles aansmijten, dan verhogen de bedrijven de prijzen. En de centrale banken verhogen de rente om het geld op te laten drogen zodat de mensen moeten beginnen met besparen en de bedrijven moeten de prijzen en winstmarges omlaag doen.

In de VS maximaliseren de mensen hun schulden om niet in de uitgaven te hoeven snijden en duurt eventjes voordat de Fed met renteverhogingen genoeg werklozen kan creëren om de 1000 dollar per maand autokredieten, 4k à 5k per maand hypotheken,... om te laten vallen.

De strijd tegen de hoge inflatie, is eigenlijk hoe kunnen we de koopdriften van de mensen onder controle krijgen. Jij bent dus een onderdeel van het probleem, nog eentjes 558 euro tegen iets aansmijten dat maximaal 10% voordeel in gaming oplevert.

En de fabrikanten hadden van de Corona gebruik gemaakt om hogere prijssegmenten te creëren. Dat moet nog afgeleerd worden. Teveel SKU's in het assortiment wordt onrendabel en ze moeten inkrimpen naar wat nog verkoopt. De dure moederborden onzin (2 tot 3 keer de prijs van wat mid range bord met goede VRM hoort te kosten) moet nog ophouden.
Snap je vergelijkingen allemaal wel ;)

Alleen een R5 7600 of 7600x lijkt mij onzinniger om te kopen dan de 7700x.

De rest over de 7700x is veel duurder.. En momenteel voor gaming is 8 core de sweetspot.
Ga geen 400 euro + aan een 7800x3d uit geven als die over 1 of 2 jaar word ingehaald door een 8800x3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Robin4 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Snap je vergelijkingen allemaal wel ;)

Alleen een R5 7600 of 7600x lijkt mij onzinniger om te kopen dan de 7700x.

De rest over de 7700x is veel duurder.. En momenteel voor gaming is 8 core de sweetspot.
Ga geen 400 euro + aan een 7800x3d uit geven als die over 1 of 2 jaar word ingehaald door een 8800x3d.
8 cores is nu nodig voor wie Battlefield, Call of Duty,... speelt en de refresh rate van een gaming monitor wilt benutten. De game consoles hebben 8 cores en steeds meer games gaan voor 8 cores.

8 cores op 1 chiplet met een dikke plak cache erop is nu de sweetspot voor gaming.

Dus gewoon blijven zitten op een 5800X3D totdat een upgrade minstens 50% sneller is.

De zwakke Zen 4 geheugencontroller is trager dan die van Raptor Lake en in paar jaren worden de JEDEC placeholders voor 8000, 8800,... MT/s ingevuld. Het snelste DDR5 van nu wordt later de snelheid voor wie XMP/EXPO vergeet aan te zetten. Het duurste DDR5 is straks trage troep dat niemand wilt hebben. Bij DDR4 wilt niemand nog 2400 of 2666.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Het ging mij niet eens om de prestaties.

Alleen makkelijk als je straks (als je al op AM5 zit) makkelijk dingen kan aanpassen zonder direct volledig erin te gaan.

Geheugen 6000Mhz kost nou 120 euro (prima prijs als je het mij vraagt.
Het B650 moederbord kost ongeveer 155 euro. (verwacht dat ik bij verkoop over 1 of 2 jaar wellicht de helft terug krijg.. Een mobo van dik 300 euro heeft naar mijn idee teveel afschrijving kwa kosten.

(uiteraard kan ik voor dat 155 euro mobo even wachten tot Augustus.. Dat ding is pas net op de markt, dus heeft even nodig om er 20 a 30 euro eraf te krijgen..

En dan die Ryzen 7 7700x.. Zou eventueel kunnen wachten totdat ik deze voor 250 euro kan krijgen (of eventueel een 2ehandse die de komende 2 a 3 jaar ook wel voldoet.

En dan heb ik voor dit pakket volledig geen omkijken meer na.

Einde van de rit hoef ik niet direct alles te vervangen.. Begin bij het moederbord..
Dan een snellere cpu en dan een snellere en hogere capaciteit geheugen kit.

Het idee in deze is niet meteen bij een nieuwe upgrade ineens veel geld kwijt te zijn.

Je kan natuurlijk zeggen dat je zou kunnen sparen.. Maar spaar voor belangrijkere dingen in het leven die mij het meer waard zijn:

- Andere auto
- Verbouwing huis
- Huis afbetalen en dit soort zaken.
- En financieel goed erbij zitten

Maar voor computer hardware sparen nee. zoiets doe ik niet. Want dan blijf je van je spaargeld pakken en is het einde ook zoek.
rapture schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:49:
[...]

Dus gewoon blijven zitten op een 5800X3D totdat een upgrade minstens 50% sneller is.
Dan kan je blijven wachten tot sint juttemus.

Tegen die tijd we zo ver zijn zitten we al op AM6, misschien 2de generatie.

Moederbord prijzen die nou 280 euro kosten gestegen zijn naar 340 euro.

Cpu prijzen waar je huh tegen zegt.

En nieuw snel geheugen waar ook een dik prijs kaartje aan zit.
eheijnen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:25:

Maar als je perse wat nieuws wilt...

Voor de bestaande kit zul je nog een redelijk goede prijs krijgen (die 5800X3D is gewild) mits alles in goede staat is. Dan heeft de nieuwe eigenaar een complete kit die werkt, stabiel is en direct mee aan de slag kan...
Om het nog mooier te maken.. Ga die hardware niet verkopen.

Heb in me ander systeem een msi x570 tomahawk moederbord in zitten die ga verwisselen voor mijn MSI 570S edge max wifi. En dan zet ik me 5800x3d daar ook in over en laat die hardware daarin wel bejaard worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Robin4 op 24-05-2023 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
rapture schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Dat is 7% voordeel op 1080p. Op 1440p wat TS heeft is het verschil nog maar maar 3% en op 2160p wat TS wil minder dan 1%.
eheijnen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:25:Kijk hier maar eens naar de PassMark scores voor deze CPU's, of je filtert op platform (AM5).
https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html

De 7700 is 25% sneller t.o.v. van de 5800X3D.
Dat is een synthetische benchmark van een onbetrouwbare site. Veel omtrent Passmark en Userbenchmark klopt niet. Beter zijn Cinebench scores. Deze zijn echter alleen van toepassing op maximale prestaties (rendering / compressie etc) en helemaal niet op games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Weet iemand of dat dit bord beter is dat het genoemde in de start post?

ASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI

Snap dat de asus A620 is en de Asrock B650.. Alleen die asrock schijnt volgens een user review te thermal throttlen met een Ryzen 7 7700x.

Hoef alleen de basic dingen te hebben

2 Mem sloten minimaal
basis onboard geluid (de meeste is toch allemaal minimaal RT 897 chippie)

2x M.2 4x4 wat ik zeker wil hebben.. Of m.2 5.0x4 + M.2 4x4.

Wifi niet perse, wel handig als het erop zit.

Minimaal 2,5Gb Ethernet.

Eventueel een extra PCI-e 1x 3.0 slot voor een simpele Sound upgrade mits nodig.

Prijs wil ik rond de 150 euro zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Robin4 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:29:
Weet iemand of dat dit bord beter is dat het genoemde in de start post?

ASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI

Snap dat de asus A620 is en de Asrock B650.. Alleen die asrock schijnt volgens een user review te thermal throttlen met een Ryzen 7 7700x.

Hoef alleen de basic dingen te hebben
Beide low budget borden. Waarom wil je nu eigenlijk precies upgraden?

In de post van @rapture en mijn vorige post kun je zien dat gamen slechts tot een paar procent uitmaakt t.o.v. een 7700x. Het gemiddelde is ongeveer 1% op 1440p volgens de testen van Techpowerup met een RTX3080. Vrijwel iedere euro die je in het mobo, cpu en geheugen stopt is eigenlijk zinloos.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-7700x/images/relative-performance-games-2560-1440.png

Oftewel, wil je een betere gamenpc. Neem dan een high-end videokaart, maar wijzig de rest niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Alleen de vraag is.. Is het Asus bord beter dan het Asrock bord.

Kwa stoom voorziening dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Wil nog even laten weten dat ik gisteren een R5 7600x 2ehands hebt opgehaald voor onder de prijs van een non x.

Ik een gigabyte B650 gaming x AX hebt besteld met een 32GB G.skill 6000 CL 32 / 38 geheugenkit erbij.
2ehands ook nog gekeken, maar weinig tot geen aanbod)

Voor die 25 euro meer op de DS3H vond ik met de gaming x AX meer features voor het geld hebben.. Vooral een betere VRM. En een extra 4Pin op de EPS. Extra M.2 slot.. En daarop overal al de heatsinks erop.
Wifi 6e was niet nodig, maar in het pakket voor maar 25 euro meer wel welkom.

Dus helemaal goed gekomen. :> O+

De Asrock heb ik niet genomen wegens er toch een extra M.2 heatsink erbij moest kopen en dan net zo duur uit komt als de Gigabyte B650M DS3H.. Overigens is ook de gaming x AX kwa performance beter dan de DS3H.. (bron hardware unboxed) vandaar de keuze voor de gaming x AX.

[ Voor 39% gewijzigd door Robin4 op 30-05-2023 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:18
Je gaat downgraden? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ruftman op 30-05-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Welke GPU gebruik je nu? Ik zou sowieso beginnen met of een GPU upgrade als je nog geen 7900XTX of 4090 hebt en een 4K scherm. Daarna pas de CPU en mobo.

De prijsstijgingen in de GPU markt en totale platform kosten voor CPU's zijn minder dan de prestaties. Het afgelopen half jaar zijn de prijzen zelfs enorm gedaald. Inflatie is in ieder geval geen reden om nu een upgrade te doen in plaats van over een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Dat valt allemaal wel mee. Kwa prestaties genoeg voor 2 jaar..

Maar deze cpu was toch maar een tijdelijke goedkopere oplossing. (heb geen nieuwe gekocht voor de volle prijs.

De 7700x is nauwlijks veel sneller (i.i.g het rechtvaardigd niet de meer prijs niet op deze 2ehandse 7600x.

Daarnaast word de 7700x veelste heet naar mijn idee rond de 95 graden..
En de 7800x3d vond ik zelf ook de moeite niet waard. Te duur om er plus 400 euro aan uit te geven.

Met cpu upgrade wacht ik wel tot het laatste wat het platform aan kan.

[ Voor 27% gewijzigd door Robin4 op 30-05-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Guus... schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Welke GPU gebruik je nu? Ik zou sowieso beginnen met of een GPU upgrade als je nog geen 7900XTX of 4090 hebt en een 4K scherm. Daarna pas de CPU en mobo.

De prijsstijgingen in de GPU markt en totale platform kosten voor CPU's zijn minder dan de prestaties. Het afgelopen half jaar zijn de prijzen zelfs enorm gedaald. Inflatie is in ieder geval geen reden om nu een upgrade te doen in plaats van over een jaar.
GPU upgrade stond al op de planning.. Momenteel een AMD RX6700XT..
Maar wilde al een lange tijd naar een RDNA 4 kaart uitkijken.. Waarschijnlijk een zelfde soort model als de RX6800.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:18
@Robin4 uiteindelijk gaat het maar om 1 ding: dat jij er tevreden mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
De andere cpu gaat overigens niet weg. Die zal door blijven gaan in me 2de pc. Daar zit nog AM4 in.

Pagina: 1