Aansluiting van 3x35 vs 3x25A: overbelasting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noharm1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09-2024
In mijn nieuwbouwwoning is o.a. vanwege de hoeveel stopcontacten bepaald dat ik op een 3x35A aansluiting ben gezet. Naast de stopcontacten zijn ook een warmtepomp, dubbele oven en elektrische kookplaat aanwezig. Verder is er geen gasaansluiting dus alles gaat via stroom.
Daarnaast zijn 27 zonnepanelen aanwezig verdeeld over 2 omvormers (beide max 4000W).

Aangezien 3x35 een stuk duur is dan 3x25 wil ik weten of het noodzakelijk is om op deze dure aansluiting te blijven zitten.

Ik reken als volgt:
35A * 230V = 8050 W
25A * 230 V = 5750 W

Via Home Assistant kan ik van de afgelopen 9 maand een overzicht weergeven van de piekbelasting per dag per fase.

Fase 1 laat in de koude maanden zien dat er regelmatig ergens op de dag een belasting boven de 6000 W wordt gevraagd.
Fase 2 in deze periode 3x een dag boven de 6000 W en Fase 3 komt niet boven de 6000 W uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufdeGUYA2Z5f5cWkVbLF8yQY-FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fpMJZ9Sl62BfyyzrISBHopVW.png?f=fotoalbum_large

Zoom ik in op een specifieke dag, bijvoorbeeld 13 mei (piek 6870W), dan is die piek heel erg kort (max 30 seconden volgens de gegevens).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5qzlNzQ9vdn6XVdtlNUoqEhzUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3rtmsxUOQvqZEnmeW0KnJtG.jpg?f=fotoalbum_large

Kijken we naar de maximale power production dan piekt deze rond de 8000W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rUFS94BZJwFpFF0rEIK6SAB_iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57cOEJetHUXjlh7Mwx71oeNK.png?f=fotoalbum_large

Kijken we naar vandaag, dan is de piek langdurig boven de 6000W en dan moeten de warmste dagen nog komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5B4QvoA9zKUhEmT7Ec88TLW0dU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xxFn21c2oKCoe41wM5LxaNBs.png?f=fotoalbum_large

Concreet:
Is een 3x35A aansluiting noodzakelijk
- wanneer de vraag op enkele moment in het jaar piekt rond de 8000W per fase gedurende maximaal een aantal seconden?
- Speelt teruglevering ook een rol in de keuze die moet worden gemaakt tussen een 3x25 of 3x35 aansluiting?

[ Voor 4% gewijzigd door noharm1 op 22-05-2023 11:42 . Reden: juiste grafie van 13 mei toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 17:15
Warmtepomp / laadpaal / inductie is prima te doen op 3x25a. Staan vele topics over.

Ik snap de relatie hoeveelheid stopcontacten <> 3x35a niet helemaal... volgens mij zegt dat helemaal niks over de gewenste afzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:01
Ik neem aan dat beide omvormers niet op dezelfde fase zijn aangesloten?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:18
noharm1 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:06:
In mijn nieuwbouwwoning is o.a. vanwege de hoeveel stopcontacten bepaald dat ik op een 3x35A aansluiting ben gezet. Naast de stopcontacten zijn ook een warmtepomp, dubbele oven en elektrische kookplaat aanwezig. Verder is er geen gasaansluiting dus alles gaat via stroom.
Daarnaast zijn 27 zonnepanelen aanwezig verdeeld over 2 omvormers (beide max 4000W).

Aangezien 3x35 een stuk duur is dan 3x25 wil ik weten of het noodzakelijk is om op deze dure aansluiting te blijven zitten.

Ik reken als volgt:
35A * 230V = 8050 W
25A * 230 V = 5750 W

Via Home Assistant kan ik van de afgelopen 9 maand een overzicht weergeven van de piekbelasting per dag per fase.
Meten=weten, maar weet je ook wat je meet? De grafieken lijken een gemiddelde load van 3kW per fase te suggereren, dat vindt ik nogal veel voor een woonhuis zonder binnentuin op zolder. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
jelle2503 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 01:14:
Ik snap de relatie hoeveelheid stopcontacten <> 3x35a niet helemaal... volgens mij zegt dat helemaal niks over de gewenste afzekering.
Om de gelijktijdigheid van een elektrische installatie te berekenen gebruiken sommige installateurs X Watt per stopcontact, per zoveel stopcontacten is er dan een 16A zekering en er zijn ook weer regels over het maximaal aantal zekeringen per fase op een 25A/35A/50A hoofdaansluiting.
Als je dan 100 stopcontacten(klinkt veel, is het niet) intekent voor decoratieve lampjes, een telefoonlader en andere ongein dan kan het zijn dat je al 10kW aan elektriciteit nodig hebt. Rekenend met 200W per dubbel contact....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:17
het is 3 x 35 x 230 en 3 x 25 x 230. Je hebt namelijk 3 fases.

Er is niks van 8000W wat op 1 fase zit. Het gaat daarbij om gelijktijdigheid ( dus zet je je kookplaat op vol vermogen aan, alle pitten, zet je beide ovens aan, gaat je warmtepomp tegelijk ook een legionella run doen, etc) Als je 200 stopcontacten hebt dan zul je daar niet op alle 200 tegelijk verbruik op hebben.
Zonnepanelen reduceren juist weer afname dus die kun je als belasting op je zekeringen weghalen in je gelijktijdigheidsberekening.

Dit onderwerp is hier overigens al vaak besproken, uitkomst is eigenlijk al tijd dat 3 x 25 prima is voor een volledig elektrische villa, als je twijfelt zet je later een loadbalancer op je autolader en dan gaat het zeker goedkomen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

jadjong schreef op maandag 22 mei 2023 @ 06:35:
[...]

Om de gelijktijdigheid van een elektrische installatie te berekenen gebruiken sommige installateurs X Watt per stopcontact, per zoveel stopcontacten is er dan een 16A zekering en er zijn ook weer regels over het maximaal aantal zekeringen per fase op een 25A/35A/50A hoofdaansluiting.
Als je dan 100 stopcontacten(klinkt veel, is het niet) intekent voor decoratieve lampjes, een telefoonlader en andere ongein dan kan het zijn dat je al 10kW aan elektriciteit nodig hebt. Rekenend met 200W per dubbel contact....
Ik ken dit verhaal, maar ik dacht dat dit volgens de een of andere iso norm een wettelijke verplichting was. Uit je verhaal maak ik op dat dat niet zo is maar dat het meer iets is dat als vuistregel gebruikt wordt. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:01
jadjong schreef op maandag 22 mei 2023 @ 06:29:
[...]

Meten=weten, maar weet je ook wat je meet? De grafieken lijken een gemiddelde load van 3kW per fase te suggereren, dat vindt ik nogal veel voor een woonhuis zonder binnentuin op zolder. 8)7
De bovenste grafiek is maar 1 punt per dag, de piek volgens mij. ;)

Ik zat ook al te kijken...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

ik zie geen enkele reden voor 3x35A , dus snel om laten zetten naar 3x25A

Bij mij thuis met 63 zonnepanelen, EV, 3 x warmtepomp + warmtepompboiler etc ook allemaal (totaal) geen probleem.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noharm1
@Xander De pieken geven per dag de maximale vraag weer en de omvormers zitten op afzonderlijke fases.
@jadjong Er is geen binnentuin op zolder aanwezig, maar ik sluit niets uit.
@jelle2503 De norm dat we op 3x35 zitten is idd vanwege regelgeving ten opzichte van het aantal stopcontacten. Maar deze zijn inderdaad niet altijd in gebruik.

Meten is inderdaad weten, aangezien er op fase 1 zo nu en dan een piek boven de 6000W zit ben ik dus terughoudend om terug te plaatsen.
In diverse andere topics lees is dat een fase gedurende enkele minuten prima langer belast kan worden zonder dat er schade door ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:21
Wij zijn nu sinds 2 maanden overgestapt van 3x35A naar 3x25A. Net nieuwe keuken met 2 ovens, Quooker, inductieplaat e.d., hebben ook 1 elektrische auto en 1 PHEV, een warmtepomp en zonnepanelen. Dit gaat gewoon prima en ik was zelf ook erg terughoudend in terugschakelen want dan moet je ineens gaan "nadenken".

Nu zie ik dat je zelf ook erg bezig bent met HA om alles bij te houden en dat doe ik zelf ook. Ik zit zelf bij Tibber en heb een Tibber Pulse, maar deze stuurt ook een notificatie als 1 fase boven de grens komt. Dus als we aan het koken zijn en de auto zit aan de lader, krijg ik wel eens de notificatie (als de oven gaat opwarmen meestal) dat de fase overbelast is. Nu kan hij dat wel even aan, maar ik zet dan altijd (via de app op mijn telefoon, want daar krijg ik toch de notificatie op) de laadpaal even uit en na het eten weer aan. Werkt perfect en deze notificatie kan je natuurlijk ook via HA laten lopen :).

Wat de elektricien wel zei (zowel die van de keuken als van Stedin) is dat het handig is dat je meterkast niet te oud is, dan heb je gewoon transformatoren die je omhoog kunt wippen als een fase te lang overbelast is ipv weer Stedin bellen voor een nieuwe en dus wachten op stroom op die fase (afgezien van de kosten die je dan weer hebt).

Lang verhaal kort, bij mij scheelde het bijna 100eu per maand en ik heb er geen last van. Ben blij dat een Tweaker dit aan mij meldde en ik ben overgestapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
noharm1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:06:
In diverse andere topics lees is dat een fase gedurende enkele minuten prima langer belast kan worden zonder dat er schade door ontstaat.
Schade is hier niet aan de orde aangezien jouw installatie in ingericht op 35A met bijbehorende draadddiktes etc.
Dus het enige wat zou kunnen gebeuren is dat de hoofdzekering uit springt.
Die kun je ws. zelf weer aanzetten.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noharm1
Warmtepomp zit op 1 fase, maakt dit nog wat uit? Sommige warmte pompen kunnen namelijk op 3 fases worden aangesloten.
Daarnaast heb ik de grafiek van 13 mei nog aangepast waarin je duidelijk kan zien dat de piekmomenten boven de 6000W uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:17
noharm1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:44:
Warmtepomp zit op 1 fase, maakt dit nog wat uit? Sommige warmte pompen kunnen namelijk op 3 fases worden aangesloten.
Daarnaast heb ik de grafiek van 13 mei nog aangepast waarin je duidelijk kan zien dat de piekmomenten boven de 6000W uit komen.
een enkelfase apparaat kan niet op 3 fases. als je dus een enkelfase WP hebt dan blijft dat zo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit is iets voor >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
noharm1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:44:
Warmtepompen voor woonhuizen van 15kW of minder warmte afgifte zijn in de regel altijd 1 fase. Het backup element, een soort grote elektrische waterkoker, kan wel op 3 fase aangesloten zijn als dit een 6/9/12kW element is.
Als je een warmtepomp hebt met >3kW backup element dan is deze aangesloten met twee voedingen, eentje voor de buitenunit die de warmte naar binnen pompt en een voeding voor de binnenunit waar dat verwarmingselement in zit. Dat element zou alleen aan moeten gaan als de buitenunit het niet meer voor elkaar krijgt om warmte uit de buitenlucht te ontrekken, zeg bij -15. Aangezien er op 13 mei geen Elfstedentocht gehouden werd verwacht ik niet dat het verwarmingselement in de binnenunit aan de slag moest. Tenzij het hele apparaat verkeerd afgesteld is en je al die tijd puur elektrisch aan het verwarmen bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:20
Als ik naar de grafieken kijk zie ik veel pieken boven de 6kW op L1. Ik denk dat je alsnog naar 3x25A terug kunt, maar niet zonder wat belasting van L1 naar L3 te verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 07:55
Een pragmatische tip. Het verschil in prijs per maand voor 3x35 tov 3x25 is enorm. Zoveel zelfs dat het goedkoper is om het 2 maanden met 3x25A aan te kijken en daarna je netbeheerder te betalen om je toch naar 3x35A om te laten zetten.
Heb zelf ook eens met deze situatie gezeten. Je moet echt wel iets bijzonders doen wil je met 3x25A niet uitkomen. Gewoon wat keukenapparatuur valt daar niet onder. Al die extra stopcontacten voor je nachtlampjes ook niet ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:44
de Peer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:03:
ik zie geen enkele reden voor 3x35A , dus snel om laten zetten naar 3x25A

Bij mij thuis met 63 zonnepanelen, EV, 3 x warmtepomp + warmtepompboiler etc ook allemaal (totaal) geen probleem.
Ik heb thuis een warmtepomp die wanneer hij electrisch bijverwarmd circa 13kwh aan stroom (over 3 Fase) vraagt. Ik heb een 3x35A aansluiting. Ik heb in de Tibber pulse ingesteld dat ik een 3x25A aansluiting heb, zodat ik kan monitoren hoevaak er meer dan 3x25 wordt gebruikt. Ik wil namelijk terug naar 3x25.

Regelmatig krijg ik een melding van overbelasting. Als ik dan ik de Tibber app kijk is dit maar heel kortstondig, 10 seconden. Hoe kan dit, er lijkt dus iets te zijn dat na constateren 'overbelasting' er voor zorgt dat de overbelasting direct wordt te niet gedaan.

Mijn vraag is nu of ik ook terug kan naar 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 19:28
noharm1 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:06:

Ik reken als volgt:
35A * 230V = 8050 W
25A * 230 V = 5750 W

Fase 1 laat in de koude maanden zien dat er regelmatig ergens op de dag een belasting boven de 6000 W wordt gevraagd.
Fase 2 in deze periode 3x een dag boven de 6000 W en Fase 3 komt niet boven de 6000 W uit.

[Afbeelding]

Zoom ik in op een specifieke dag, bijvoorbeeld 13 mei (piek 6870W), dan is die piek heel erg kort (max 30 seconden volgens de gegevens).

[Afbeelding]

Kijken we naar de maximale power production dan piekt deze rond de 8000W

[Afbeelding]

Kijken we naar vandaag, dan is de piek langdurig boven de 6000W en dan moeten de warmste dagen nog komen.

[Afbeelding]

Concreet:
Is een 3x35A aansluiting noodzakelijk
- wanneer de vraag op enkele moment in het jaar piekt rond de 8000W per fase gedurende maximaal een aantal seconden?
- Speelt teruglevering ook een rol in de keuze die moet worden gemaakt tussen een 3x25 of 3x35 aansluiting?
Je hebt toch een schema gekregen waarop staat hoeveel er per fase belast wordt met de aanwezige stopcontacten en aansluitingen? Ik neem ook aan dat je zonnepanelen op 3 fase is aangesloten. Neem een kijkje in de schema van de groepenkast.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

remc1979 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Ik heb thuis een warmtepomp die wanneer hij electrisch bijverwarmd circa 13kwh aan stroom (over 3 Fase) vraagt. Ik heb een 3x35A aansluiting. Ik heb in de Tibber pulse ingesteld dat ik een 3x25A aansluiting heb, zodat ik kan monitoren hoevaak er meer dan 3x25 wordt gebruikt. Ik wil namelijk terug naar 3x25.

Regelmatig krijg ik een melding van overbelasting. Als ik dan ik de Tibber app kijk is dit maar heel kortstondig, 10 seconden. Hoe kan dit, er lijkt dus iets te zijn dat na constateren 'overbelasting' er voor zorgt dat de overbelasting direct wordt te niet gedaan.

Mijn vraag is nu of ik ook terug kan naar 3x25A
Ja dat moet makkelijk kunnen als die pieken maar seconden duren.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:47
.

[ Voor 120% gewijzigd door Dapdodo op 09-01-2024 14:55 ]

Pagina: 1