Eens, echt een goed, makkelijk te verwoorden antwoord is er niet.
Zelf ben ik meerdere keren geswitched tussen een 3070 en een 6800, met hetzelfde dillemma (maar dan 1 budget-stap lager). Uiteindelijk met de 6800 gebleven, voornamelijk omdat in mijn geval het vram verschil nog groter was (8gb vs 16gb), 10gb vs 16gb is een kleiner verschil, maar wel te merken in de 1% lows in sommige spellen.
Qua pure prestaties buiten RT om heeft team rood soms het voordeel momenteel, al hangt het sterk af van welke spellen je speelt. Dus probeer wat benchmarks te vinden in spellen die je momenteel speelt/van plan bent te spelen. CoD Warzone b.v. heeft een aardig grote AMD bias, team rood doet het daar uitzonderlijk goed in.
Qua energieverbruik zijn beide kaarten goed te undervolten naar 220-240w, dus da's aardig gelijk.
Het komt er (grofweg) op neer dat je met de ene kaart (in nieuwere spellen) textures en andere settings hoger kan zetten door het hebben van meer vram, en bij de andere kaart je RT kan aanvinken zonder veel (lees:meer dan met AMD) prestaties in te leveren.
Zelf speel ik geen spellen momenteel die RT ondersteunen, maar wel (relatief) grafisch intensief zijn, dus ik ben voor het rode kamp gegaan.
Hoewel steeds meer spellen RT beginnen te ondersteunen, vind ik het zelf nog altijd maar een beetje een extra gimmick. Een extra knopje dat je aan kunt zetten, zeg maar. Terwijl het hebben van (iets) meer vram simpelweg betekent dat je de (in de gevallen waar vram een issue is) gewoon de settings op ultra kan zetten zonder dat je frametimes ontzettend inconsistent worden. Met 10GB zal dat in huidige spellen nog niet vaak een super groot probleem zijn, maar het is koffiedik kijken of het in de toekomst een groter probleem wordt. Het ironische is dat RT aanzetten vaak ook betekent dat je meer vram nodig hebt, en dat 10gb dan soms te weinig kan zijn, waardoor je met RT aan op een 6800XT soms een betere ervaring hebt...
Indien je van plan bent nieuw te kopen, dan denk ik ook dat vooral prijs doorslaggevend zal wezen. Een redelijke 6800xt heb je momenteel voor ~€580, terwijl een 3080 nieuw al gauw in de 800+ zit, als je ze nog kan vinden. Voor dat geld kun je sowieso al bijna een 4070Ti halen, of bij team rood een (bijna gelijk presterende maar minder energiezuinige) 6950XT voor +-€650.
Voor €650 biedt team groen de 4070 aan, welke qua prestaties grofweg gelijk is met de 3080/6800xt, met een flink lager energieverbruik en het potentieel van DLSS 3.0/Frame Generation.Da's een exclusieve feature van de 40-serie is, en in mijn ogen ook een soort van gimmick die dus ondersteuning vanuit het spel nodig heeft, en dus niet in alle spellen te vinden zal zijn. AMD is bezig met een soortgelijke feature, maar daar weten we nog weinig van, en is het de vraag welke kaarten het zullen ondersteunen.
M'n excuses voor deze muur van tekst, maar ik heb hier zelf ook veel over na zitten te denken

Tweedehands zou ik best nog wel naar een 6800xt kunnen, maar ivm verbruik en (geringe) prestatiewinst (die toch al overkill is) blijf ik lekker met m'n 6800 voorlopig.
[
Voor 4% gewijzigd door
Lockon op 22-05-2023 17:15
]