Livestream voor Uitvaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-06 08:41
Ik wist zelf niet zo goed in welke forum categorie ik dit bericht moest plaatsen, dus excuses als dit niet de juiste plek is.

Voor een uitvaart willen wij graag een livestream opzetten zodat mensen deze vanuit hun eigen huis gewoon kunnen volgen. Tot aan de OBS inputs is alles al geregeld. Echter zitten we nog wel te dubben over het platform dat we willen gaan gebruiken voor het hosten van de stream.

Zelf zitten we te denken aan YouTube of Twitch, vanuit OBS. Youtube zou de voorkeur hebben, want dit is ook bekend bij de minder technische personen. Echter heb je voor YouTube tegenwoordig een account nodig met minstens 50 subscribers, dit hebben we niet. Bij Twitch maak ik me een beetje zorgen over de advertenties die worden weergegeven bij het bekijken van de livestream, ik weet niet of er ook advertenties worden weergegeven als je hier zelf geen inkomsten uit krijgt (e.g. Twitch partner bent).

Hebben jullie nog suggesties voor een goed (liefst gratis) platform? Ik hoor het graag.

(Sidenote: wij fegelen veel zelf voor de uitvaart, audiovisueel eigenlijk alles zelf, en niet dus via de begrafenisondernemen/uitvaartcentrum, apparatuur is hier tevens vanuit de organisatie van de locatie niet aanwezig, uitbesteden is dus niet mogelijk helaas.)

[ Voor 11% gewijzigd door tjallo op 21-05-2023 23:59 . Reden: Nederlandsn't ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:23
Allereerst sterkte! Meestal zijn er bij de kerk/crematorium/rouwcentrum wel mogelijkheden om eea te kunnen opzetten. Kost je misschien maar een paar tientjes (bij mijn moeder kostte het, dacht ik 75 euro, in de corona tijd). Ik zou even informeren bij de begrafenisondernemer (of de plek waar de plechtigheid plaatsvind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
htca schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:29:
Allereerst sterkte! Meestal zijn er bij de kerk/crematorium/rouwcentrum wel mogelijkheden om eea te kunnen opzetten. Kost je misschien maar een paar tientjes (bij mijn moeder kostte het, dacht ik 75 euro, in de corona tijd). Ik zou even informeren bij de begrafenisondernemer (of de plek waar de plechtigheid plaatsvind).
Dankjewel. Ik had dit even in een sidenote moeten zetten, maar we regelen alles qua audiovisueel eigenlijk zelf (en dus niet via een begrafenisondernemer/uitvaartcentrum), en dit dus ook. Gelukkig hebben we zelf hiervoor de kennis en de spullen in huis, dus dit kan ook mooi.

Maar het moet dus wel vanuit ons zelf geregeld worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Mag het iets kosten? Dan zou ik gaan voor een Vimeo (Pro) account. Kosten zijn 60 euro per maand. Dat is natuurlijk lastig maar wellicht heb je de mogelijkheid om eenmalig van iemands betaalde account gebruik te kunnen maken. Twitch is lastig voor gebruikers die minder technisch onderlegd zijn en YouTube is bijvoorbeeld lastig wanneer er veel met muziek wordt gewerkt tijdens de dienst. Wordt er één nummer gedraaid waarbij YouTube de rechten niet goed geregeld heeft? Dan vliegt je stream eruit. En dat is erg vervelend voor de kijkers. Zeker in zo’n situatie.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Laatst online: 22:23
tjallo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:32:
[...]

Dankjewel. Ik had dit even in een sidenote moeten zetten, maar we regelen alles qua audiovisueel eigenlijk zelf (en dus niet via een begrafenisondernemer/uitvaartcentrum), en dit dus ook. Gelukkig hebben we zelf hiervoor de kennis en de spullen in huis, dus dit kan ook mooi.

Maar het moet dus wel vanuit ons zelf geregeld worden.
Kun je dan niet zelf de registratie doen en dan liften op het account van? Anders is de vimeo optie van hierboven nog een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En anders via Zoom/Teams? Hebben beide ook een web app.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit is toch iets wat je uitbesteedt? Ook al heb je daar zelf de kennis en de spullen voor, je wil niet het risico lopen dat het misgaat en jij dan op dat moment dingen moet gaan oplossen.

Als je zelf niet zo betrokken bent bij de overleden persoon en dit meer voor een ander doet, dan zou ik al helemaal aanraden om het uit te besteden. Want ook dan wil je niet dat de persoon die op jou vertrouwt dat het goedkomt, straks teleurgesteld raakt.

De veilige optie kan nog zijn om het te registreren en na afloop digitaal te verspreiden. Is het voor de thuisblijvers echt zo erg dat ze twee uur later alles te zien krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Kurkentrekker op 21-05-2023 22:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 01:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Door COVID hebben enorm veel begraafplaatsen/uitvaartinstellingen enorme stap gemaakt in 'digitaal', daarvoor waren er al genoeg die opnames konden maken van de uitvaart (en dus goed geluid vanaf de microfoon/muziek), dat is kort erna ook allemaal digitaal mee te kijken en het is marginaal meerkosten tov de reguliere opnames (dacht 50 euro bovenop de 65 euro van opnames in ons geval).

Hoe wil je alles testen, of beter, wat wil je doen als het 'fout' gaat tijdens de livestream? Even stoppen, fixen en weer verder? Wat als audio slecht is? Je kan prima in een lege zaak testen, maar straks met tientallen mensen, wat dan?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
SinergyX schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:58:
Door COVID hebben enorm veel begraafplaatsen/uitvaartinstellingen enorme stap gemaakt in 'digitaal', daarvoor waren er al genoeg die opnames konden maken van de uitvaart (en dus goed geluid vanaf de microfoon/muziek), dat is kort erna ook allemaal digitaal mee te kijken en het is marginaal meerkosten tov de reguliere opnames (dacht 50 euro bovenop de 65 euro van opnames in ons geval).

Hoe wil je alles testen, of beter, wat wil je doen als het 'fout' gaat tijdens de livestream? Even stoppen, fixen en weer verder? Wat als audio slecht is? Je kan prima in een lege zaak testen, maar straks met tientallen mensen, wat dan?
Audio gaat direct vanuit het mengpaneel de Atem mini pro (of iniedergeval een standalone broadcaster van Blackmagic) in, deze maakt ook naast de livestream een backup richting HDD. Zoals al eerder gezegd is de kennis en apparatuur qua hardware allemaal zelf in huis, en niet bij onze uitvaart locatie normaal aanwezig. Het gaat puur om het livestream platform.

Uitbesteden was inderdaad het makkelijkste geweest, maar dat is helaas geen optie.

[ Voor 14% gewijzigd door tjallo op 22-05-2023 00:05 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:44
Die eis van 50 subscribers bij Youtube zie ik alleen staan bij streamen vanaf mobile, niet bij webcam of encoder:

https://support.google.com/youtube/answer/2907883?hl=nl
https://support.google.com/youtube/answer/9228390?hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou zeker een partij inhuren, het geld dat je kwijt bent is niks tegenover de andere kosten van een uitvaart en je wil zoiets gewoon goed geregeld hebben.

Maar niks let je om je stream direct als link aan te bieden, bijv. met iets als je in deze video ziet, dan ben je niet gebonden aan een aantal subscribers en heb je geen advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:42
SinergyX schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:58:
Ik zou zeer goede afspraken maken met zo’n centrum als je iets gaat streamen via een platform er zijn online tientallen begrafenissen te vinden waarbij de betrokkenen geen idee hadden dat dit gewoon voor de hele wereld later terug te kijken is.

https://nos.nl/artikel/24...dereen-te-zien-op-youtube

[ Voor 14% gewijzigd door HKLM_ op 22-05-2023 06:10 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

Croga

The Unreasonable Man

Sethro schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:49:
En anders via Zoom/Teams? Hebben beide ook een web app.
Dit....

In Corona tijd gebeurde het inderdaad veel en nagenoeg iedereen gebruikte toen Teams. Ja, dat betekend dat het alleen op uitnodiging is maar ik denk dat dat ook veel slimmer is dan het gewoon volledig publiekelijk te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nielson schreef op maandag 22 mei 2023 @ 00:08:
Die eis van 50 subscribers bij Youtube zie ik alleen staan bij streamen vanaf mobile, niet bij webcam of encoder:

https://support.google.com/youtube/answer/2907883?hl=nl
https://support.google.com/youtube/answer/9228390?hl=nl
Inderdaad, je kunt gewoon streamen op YouTube na dat geactiveerd te hebben, ongeacht hoeveel subs je hebt.

Let er wel op dat er een harde 24 uur "activatieperiode" zit (niemand weet waar dat precies voor is) tussen dat je 't activeert en dat je daadwerkelijk kunt streamen, en die is niet te omzeilen. Dus niet vergeten dat ruim van tevoren te doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 22 mei 2023 @ 06:34:
[...]

niemand weet waar dat precies voor is) tussen dat je 't activeert en dat je daadwerkelijk kunt streamen
Voorkomen van impulsieve acties...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-06 19:45
Mijn tips zijn:

Test van te voren dat alles werkt. Tot het punt dat je een test stream link naar iemand stuurt, die hem opent en hij meteen werkt.
Het laatste wat je wil is dat er iemand moet klooien op de dag zelf.
Overweeg iemand te vragen die verder weg staat van het gebeuren om het te monitoren.

Zet de stream op private mode, zodat hij niet in zoekresultaten naar boven komt.

Overweeg de stream lokaal op te slaan en weer van het internet te verwijderen.
Mijn familie heeft dit gedaan tijdens covid, het voelde ongemakkelijk dat al die emoties online blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:41
witch is lastig voor gebruikers die minder technisch onderlegd zijn
Niet dat ik direct Twitch voor zoiets zou gebruiken, kerkdiensten via Twitch bijvoorbeeld vind ik vaak ook al niet echt wat. En je wil ook geen adds ineens tijdens je dienst e.d. Maar is dit niet een beetje overdreven, net als bij Youtube geeft je natuurlijk de mensen een link naar de directe stream en dan is Twich niet lastiger (of makkelijker) dan iedere andere (live)streamingdienst zoals bijvoorbeeld youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
Dank voor alle reacties en voor het meedenken. Ik denk dat er op deze manier door ons een keuze kan worden gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:28
Je kan ook naar Cloudflare Stream kijken: die hebben een totaaloplossing waarbij je gewoon een player op een eigen pagina integreert. Streamen kan rechtstreeks vanuit de ATEM, net zoals bij YouTube.
https://www.cloudflare.com/en-gb/products/cloudflare-stream/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:51
Allereerst sterkte @tjallo.

Ik werk bijna wekelijks met audio- en videoinstallaties voor diverse gebeurtenissen, waaronder ook veel begrafenissen.

De locatie waar ik het beheer voor doe heeft een YouTube kanaal, die primair gebruikt wordt als videoplatform.
Het kanaal heeft 300 subs, en heb daar alle opties voor reclameinkomsten uitgezet. Ik heb nog nooit gezien dat we reclame krijgen voor of tijdens een uitzending.

Ik beheer ook koppelingen met externe services zoals Cloudflare Stream en Akamai.
Het grote voordeel van YouTube is, dat je bij een uitzending kan kiezen voor een besloten stream.

Twitch zou ik lekker overslaan, want daar heb ik wel wat issues mee gehad m.b.t. advertenties tijdens de uitzending. Als je copyrightmateriaal afspeelt wordt dat automatisch gemute, maar achteraf kon ik niet meer de uitzending downloaden zonder die stukken die gemute zijn.

We hebben heel lang gediscussieerd over wat je moet toestaan of weigeren m.b.t. het tonen/afspelen van copyrightmateriaal.
Uiteindelijk hebben we toch maar besloten om geen restricties te handhaven en maar gewoon alle content te tonen die gewenst is.

Zitten wel een bult claims op de uitzendingen van het kanaal, maar omdat advertentieinkomsten uit staan heeft dit nog nooit problemen opgeleverd.
Echter is het geen zekerheid. Daarom maken we ook nog gebruik van een koppeling naar een externe CDN streamingservice.

Alle streams (ook nog een losse audio-stream) gaan vanuit OBS met deze plugin (https://obsproject.com/fo...-rtmp-outputs-plugin.964/) waardoor je naar meerdere endpoints kan streamen.
Dat zou jij ook kunnen doen.

Je main stream instellen op YouTube, en dan in de multi RTMP plugin ook een Cloudflare Stream koppelen.

Sowieso bij het streamen ook een lokale opname maken, dan heb je geen compressie én als het netwerk wegvalt heb je altijd nog een backup die je kan gebruiken.

Mocht je nog hulp nodig hebben, moet je het maar even laten weten.
YouTube instellen zal wel lukken denk ik, maar het liefste wil je wel minimaal twee streamservices hebben.
Mocht het instellen van een service als Cloudflare Stream niet kunnen door technische of financiele redenen kunnen we altijd even overleggen. Indien wij geen stream hebben kan ik altijd even overleggen of je onze streamserver eenmalig kan gebruiken.

OBS -----> YouTube (main)
|
------> Onze streamservice (backup stream)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimorian
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 12:51
Of je gebruikt zowel youtube als ook Twitch.
Hiervoor dient de stream via bijvoorbeeld "Restream" te verlopen.

Zelf getest en werkt prima.

Wel van te voren test stream maken gezien restream wel authenticatie nodig heeft voor zowel YouTube als ook twitch. Dit wil je absoluut niet live doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan ook zonder restream (een commerciele dienst) met een multi-rtmp plugin voor obs.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimorian
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 12:51
Zou ook kunnen geen idee, Gebruik zelf een oud lel streampc die al moeite genoeg heeft met 1x encoden :)
Pagina: 1