Zwart scherm bij Zotac 3090 OC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donib
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-09 20:42
Dag allen,

ik heb voor mij een zelf gebouwd systeem dat door de jaren heen is geupgrade. Zie onderaan dit bericht voor de lijst van mijn build.

Intro
Ik heb de afgelopen een overstap gemaakt van een gigabyte 3070ti OC naar een zotac 3090 OC. Deze laatste heb ik van een goed gereviewde verkoper als tweede hands kaart gekocht. De kaart heb ik werkend en onder belasting gezien voordat ik deze heb gekocht. Aan de buitenkant was ook niets te zien. Om de upgrade compleet te maken ben ik van een seasonic 550w voeding naar een corsair RM850x voeding gegaan. Tot slot heb ik netjes de drivers verwijderd met DDU en nieuwe drivers geinstalleerd.

Symptomen
De kaart werkte goed en zorgde voor goede prestaties in VR maar ook in overige games. Helaas begon het systeem te crashen door een zwart scherm te geven. Dit begon steeds vaker te gebeuren. Ik heb hierna Furmark gedraaid en ook hier na een minuut testen kreeg ik zwart scherm. De PC start ook 9/10 niet opnieuw op maar blijft zwart hangen. Soms gaat het geluid door, soms loopt deze vast. Soms gaan de fans op 100 blazen na een tijdje. Maar elke keer als ik de pc vervolgens uit doe en opnieuw opstart krijg ik alsnog geen beeld. De beeldscherm en muis hebben dan tevens ook geen stroom (RGB). De kast RGB is wel aan de fans draaien. Je hoort ook dat de pc opstart.

Tot nu toe gedaan
Een schone windows install heeft niet geholpen, oude drivers hebben ook niet geholpen. Testen in OCCT render gebeurt probleemsloos. Het testen van de VRAM in OCCT crasht of meteen of pas na een minuut. De RAM is getest en geeft 0 fouten. In OCCT heb ik ook de psu "getest" en de cpu en de tests draaide vrolijk 30 min door zonder fouten of problemen. Maar het probleem was heel consistent als ik de VRAM test, of meteen eruit of na een minuut.

Ik roep er een maat bij met zijn pc, om uit te sluiten of er niets met mijn overige hardware aan de hand was (Vermoed mijn PSU). Ik heb een powercolor red devil 6900xt in mijn pc gestoken en dezelfde tests uitgevoerd en.... niets aan de hand, systeem werkt naar behoren.

Ik heb mijn kaart in zijn pc gedaan (ryzen 5600, x570 mobo en corsair AX850i plat). Ik voerde dezelfde OCCT vram test uit en... het werkt. Na tien minuten heb ik er een eind aan gemaakt, tevens daarna half uurtje gegamed zonder problemen. Dus ik denk niet dat er iets aan de hand is met de kaart.

Mijn vermoedens
Ik heb het een en ander gelezen over transient power spikes, iets wat voor de 3080 en 3090 best extreem hoog kan zijn en een hoger overhead van de psu vereisen. Mijn voeding is nieuw en 850 watt met 80+ gold, de andere geteste voediing was een corsair 80+ plat van 850 watt. De AMD kaart werkte prima in mijn systeem, deze heeft een TDP van 300 watt en een geclaimd stroomverbruik van 350 watt. Echter had deze wel 3 connectoren, alleen werd dit over 2 kabels met een daisy chain gevoerd.

Ik denk dat mijn systeem in orde is verder, voor deze upgrade had ik nooit last van stabiliteitsproblemen en kon ik uren lang gamen. De enige twee nieuwe variabelen zijn dus de videokaart en de psu, en beide heb ik soort van getest. Ik weet niet veel van amd's transient peaks, maar die van NVIDIA zijn dus wel aanzienlijk hoog, vandaar dat ik vermoed dat een hoger overhead psu het probleem zou oplossen.

Doel van dit topic is mij toch te helpen in eventueel mijn gedachtegang en mijn hypothese te ontkrachten, misschien speelt er iets anders wat ik over het hoofd heb gezien.

Alvast bedankt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 94,95€ 94,95
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 3090 Trinity OC€ 2.142,-€ 2.142,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsSamsung C24FG70 Zwart€ 0,-€ 0,-
1PC speakersetsLogitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 70,48€ 70,48
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 38,90€ 38,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 149,-€ 149,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 25,63€ 25,63
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 77,93€ 77,93
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 145,95€ 145,95
1VR-brillenOculus Quest 2 128GB€ 449,-€ 449,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.193,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-09 17:02
Lijkt inderdaad op een hardware probleem. Van alle kaarten die je gebruikt hebt, is de 3090 wel de grootste energievreter. Je voeding is nochthans van goede kwaliteit, alhoewel een 850i platinum misschien net iets beter met de spikes om kan gaan. Wat je nog kunt proberen is een andere, zwaardere, voeding in je PC zetten. Blijft alles draaien wanneer de AX850i in jouw PC zit, bijvoorbeeld?

Hoe zit het verder met je koeling? Zie je of de kaart heet wordt, danwel of je CPU heet wordt?

Heb je dit random of bij specifieke spellen/bewerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donib
Dank je wel voor je reactie.

Ik heb niet de voeding (AX850i) in mijn pc gedaan. We hebben enkel de kaarten geswapt. Ik heb de temps in de gaten gehouden. De VRAM Junction bereikt niet echt abnormale waardes, laatste keer dat ik de VRAM test deed was deze 80 graden. De hotspot temp is ca. 10-12 graden hoger dan de core temp. Ik denk niet dat er een hitteprobleem is. Ik wou nog een undervolt en 100% fan test draaien en kijken wat dit doet. Ik doe de tests met de kast open.

Ik denk als er een hitte probleem was en/of echt iets mis was met de kaart, dit best wel snel naar voren zou komen. Ik kon de probleem niet reproduceren in de andere pc.

De crashes zijn best wel willekeurig. Soms crasht het al op dekstop, soms na 5 minuten in game, soms kan ik een uur spelen. OCCT render test is tot nu toe altijd zonder probelmen verlopen maar op VRAM crasht deze keer op keer, wat niet gebeurde in de 2e pc.

Ik denk dat ik een HX1000i bestel en de 850 terug stuur en dan verder test.

Edit: deze is ook multirail, dit zou mss zelfs gunstiger moeten zijn voor de spikes.

[ Voor 4% gewijzigd door Donib op 22-05-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je VRAM test dan denk ik niet dat je probleem bij transient spikes ligt, aangezien geheugen maar weinig verbruikt. De GPU daarentegen vraagt enorm veel van de stroomvoorziening dat van idle/low naar full load gaat. Ik heb een MSI ventus 3090 OC, een kaart van 350W en die wordt voorzien van stroom door een Corsair AX850W titanium voeding.

Kan je dmv GPUZ, de sensor tab openen en dan de occt vram test draaien voor meer info?

Knalt ie er ook uit wanneer je je powerlimit op 75% zet in mei afterburner?

Crached de boel ook als je de hoeveelheid te testen VRAM naar beneden bijstelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Multirail vs singlerail zou weinig verschil mogen maken, dit is enkel een veiligheid maatregel mocht er ergens iets in sluiting gaan.

De rm850x zou technisch voldoende moeten zijn.
Het kan voorkomen dat een voeding fabrieksaf niet helemaal lekker is, testen hierop is vrij lastig tenzij je een multimeter bezit en zelfs dan is het beperkt.

Feit is dat beide systemen probleemloos draaien bij uitwisselen van de videokaarten.

De voeding lijkt dan een mogelijke dader en zou ik dan als eerste omwisselen om uit te sluiten of deze het probleem veroorzaakt.

Zijn wel alle connectoren op de voeding goed aangedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donib
bierschuit schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:48:
Als je VRAM test dan denk ik niet dat je probleem bij transient spikes ligt, aangezien geheugen maar weinig verbruikt.

Kan je dmv GPUZ, de sensor tab openen en dan de occt vram test draaien voor meer info?

Knalt ie er ook uit wanneer je je powerlimit op 75% zet in mei afterburner?

Crached de boel ook als je de hoeveelheid te testen VRAM naar beneden bijstelt?
Dat was mijn gedachtegang ook bij de VRAM. Volgens de sensoren van HWinfo lijkt deze niet warmer te worden dan 80 graden C op de junction sensor op moment van uitknallen (laatste waarneming).

Ik zal de overige voorstellen proberen.
TRAXION schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:06:

Feit is dat beide systemen probleemloos draaien bij uitwisselen van de videokaarten.

De voeding lijkt dan een mogelijke dader en zou ik dan als eerste omwisselen om uit te sluiten of deze het probleem veroorzaakt.
Interessante is dus het gedrag na de black screen. Als ik de pc uit doe en opnieuw opstart krijgt bijvoorbeeld de RGB van mn toetsenbord geen power, en geen beeld ook. Als het een videokaart issue was, zou dit niet moeten uitmaken lijkt me.

Ik zal nog eens alle bedrading goed nalopen en mss wat overtollige componenten uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:14

Eren

Boss of this gym

heb je de laatste BIOS voor je moederbord?

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Donib schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Dat was mijn gedachtegang ook bij de VRAM. Volgens de sensoren van HWinfo lijkt deze niet warmer te worden dan 80 graden C op de junction sensor op moment van uitknallen (laatste waarneming).

Ik zal de overige voorstellen proberen.

[...]

Interessante is dus het gedrag na de black screen. Als ik de pc uit doe en opnieuw opstart krijgt bijvoorbeeld de RGB van mn toetsenbord geen power, en geen beeld ook. Als het een videokaart issue was, zou dit niet moeten uitmaken lijkt me.

Ik zal nog eens alle bedrading goed nalopen en mss wat overtollige componenten uitschakelen.
Als er iets mis gaat in de voeding op het dc-dc gedeelte zou technisch de 5volt kunnen missen en daardoor je usb geen stroom voorziening krijgen.
De beveiliging in moderne voedingen is behoorlijk ingewikkeld geworden dus durf daar ook geen uitspraken over te doen.

Het kan ook nog oververhitting zijn in de voeding, draait de ventilator en kan deze ook genoeg lucht verplaatsen.
Het mooiste zou zijn als je even een voeding zou kunnen gebruiken om uit te sluiten.

edit** Ik begrijp dat de voeding nieuw is, je kan ook een maandagochtend model hebben :(

[ Voor 3% gewijzigd door TRAXION op 22-05-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:32

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Tja trekt die 6950xt niet net zo veel vermogen, dan zou je haast de voeding kunnen uitsluiten, ik zou die hotspot temp eens loggen, wrs gaat het daar ergens in mis..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donib
TRAXION schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:58:
[...]

Als er iets mis gaat in de voeding op het dc-dc gedeelte zou technisch de 5volt kunnen missen en daardoor je usb geen stroom voorziening krijgen.
De beveiliging in moderne voedingen is behoorlijk ingewikkeld geworden dus durf daar ook geen uitspraken over te doen.

Het kan ook nog oververhitting zijn in de voeding, draait de ventilator en kan deze ook genoeg lucht verplaatsen.
Het mooiste zou zijn als je even een voeding zou kunnen gebruiken om uit te sluiten.

edit** Ik begrijp dat de voeding nieuw is, je kan ook een maandagochtend model hebben :(
Ik heb nu die ax850i helaas niet tot mijn beschikking. Wel heb ik mijn oude Seasonic Focus+ van 550 Watt, deze was ook 80+ gold, een van de beste uit de reviews destijds. Deze moest toen een 3070ti van stroom voorzien, wat op het randje was maar never nooit problemen gaf.

Ik zou eventueel deze kunnen gebruik voor enkel de vram test, want deze trekt volgens de sensoren niet de volle stroom, meestal tegen de 200watt, minder dan wat de 3070ti onder volle load trok.

UPDATE:
Heb een aantal tests gedaan aangaande de warmte productie. De Vram test welke elke keer faalde heb ik nu wel 5 minuten laten draaien met fans op 100, open kast, omgevingstemp 22 graden. Core temp 40, hotspot 54 en mem junc 62. Aan het einde van deze test is volgens evenviewer een error gebeurd, "Event ID 0 from source nvlddmkm" \Device\Video3 Error occured on GPUID: 800

De kaart laten afkoelen, run 2 op furmark met fans op 100. Core 56, hotspot 68, mem junc 94
Tijdens test fans naar 90: Core 58, hotspot 70 mem junc 98
Fans naar 80 Core 62, hotspot 73 mem junc 102.

Totzover geen problemen. Furmark afgesloten, kaart laten afkoelen, start OCCT op, zonder dat deze werd geladen crasht het systeem, gelukkig wel een reboot. Geen storingen in eventviewer over nvidia drivers, enkel kernel power.

Ik ga verder nog wat thermal tests doen in ieder geval.

Update 2:
Aantal tests gedaan met OCCT Vram module en de fanspeed. afgebouwd van 100% naar 50% met incrementen van 10%. Bij een open kast kon ik de test uitvoeren tot en met 60% fanspeed. lager dan dit resutleert in de crash. Vervolgens heb ik de kast dichtgedaan en casefans op hard gezet, hierbij moest ik de fanspeed op 70% laten draaien. Heb op basis van deze tests een aggressive fan curve gemaakt en vervolgens tests uitgevoerd. Dit mocht niet baten en de enige manier om de boel draaiende te houden was om de fans op 100% te zetten. De max temps waren niet schrikbarend hoog.

Ik heb de kaart eruit gehaald en door de spleet van de backplate en pcb gekeken. Op twee van de drie VRAM rijen zijn geen thermal pads aanwezig dat de hitte aan de backplate kwijt moet 8)7 . Geen wonder dat deze eruit knal op de vram tests, toevallig zit daar dan junction of hotspot sensor dan niet.

[ Voor 47% gewijzigd door Donib op 22-05-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zat net te lezen en dacht, VRAM aan de achterkant van het PCB word niet goed gekoeld?
Dat is helaas een bekender probleem met de RTX3090. Die chips aan de achterkant hebben toch al erg weinig koelingspotentieel en als het ontwerp dan niet op zijn minst fatsoenlijke thermal pads en een poging om van de backplate een heat sink te maken heeft, dan kan je dit krijgen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donib
Toch nog wat tests gedaan.

Ik heb een undervolt gedaan icm, met een agressieve fancurve en een test met enkel de undervolt en fans op auto. De bench heb ik deze keer in Superposition gedaan.

Alleen de undervolt werkt niet, de run crasht na 6 s.

Undervolt en fancurve rondt de benchmark succesvol af met een 1 of 2 flickers ergens tussendoor.

De temps (HWinfo log) zijn niet erg hoog imo,

GPU CoreGPU MEM JuncGPU Hotspot
Succes629274
Fail648276

In een "geisoleerde" testomgeving lijkt de fancurve icm undervolt voor stabiele testresultaten te zorg. Echter als ik daarna een ander test uitvoer dan crasht de gpu gelijk.

In game leek het even goed te gaan, een uurtje apex lukte, maar daarna bf2042 crasht al na een tijdje in de menu's.

Zonder allerlei geavanceerde meetapparatuur tot mijn beschikking, lijkt er niets mis te zijn met de temperatuur, alhoewel de fancurve wel doorslaggevend is voor de test. (ook eerder uitgevoerde tests, zie vorige posts, fan % threshold ligt op 60-70%.)

Met de resultaten kan ik moeilijk andere hardware het probleem verwijten.
Pagina: 1