Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
50/50 gaming (1440p, toekomst 4k) en productiviteit
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 4500 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb eigenlijk alle componenten al uitgezocht, twijfel alleen nog over de kast.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de kast heb ik twee voorkeuren namelijk de Fractal Design North of de Torrent.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt niet heel veel uit, voorkeur gaat uit naar temperatuur > geluid
Ga je overklokken?
Ik zal waarschijnlijk niet overclocken, enige "tweak" die ik zal doen zal wss PL1 en PL2 op de aanbevolen waarde zetten en misschien undervolten
Wat verwacht je van ons?
Zoals ik al eerder aangaf zit ik op dit moment in dubio over de kast. Mijn keuze is gevallen op de Fractal Design North of Torrent. De North ziet er iets beter uit en is wat compacter. Ik wil deze kast ook vullen met 5x Noctua a12x25 120mm, 3 voor, 1 boven en 1 achter. De twijfel voor deze kast zit em in de temperatuur en de 13700k + 4090, is deze kast + fans in staat om alles op een redelijk temperatuurtje te houden?
Een alternatief is de Torrent met de stockfans + een Prisma AL-14 PWM 140mm als exhaust. Deze kast is beduidend groter en is wat betreft airflow wel een van de toppers, wel zie ik hier en daar wat klachten over ratelende fans. Hoe serieus is dit? Of betreft het hier enkele gevallen?
Wat betreft uiterlijk van de kasten, vind ik ze beiden wat hebben met een lichte voorkeur voor de North.
• Is de North + 5x Noctua a12x25 in staat om de 13700 + 4090 koel te houden?
• Heeft de Torrent veel last van ratelende fans?
50/50 gaming (1440p, toekomst 4k) en productiviteit
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 4500 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb eigenlijk alle componenten al uitgezocht, twijfel alleen nog over de kast.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed | € 439,- | € 439,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI | € 275,05 | € 275,05 |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X | € 1.919,- | € 1.919,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12A chromax.black | € 119,- | € 119,- |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF556C40BBAK2-64 | € 236,93 | € 236,93 |
| 1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF3 - 1200W | € 199,- | € 199,- |
| 2 | Solid state drives | Seagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB | € 183,54 | € 367,08 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.555,06 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de kast heb ik twee voorkeuren namelijk de Fractal Design North of de Torrent.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt niet heel veel uit, voorkeur gaat uit naar temperatuur > geluid
Ga je overklokken?
Ik zal waarschijnlijk niet overclocken, enige "tweak" die ik zal doen zal wss PL1 en PL2 op de aanbevolen waarde zetten en misschien undervolten
Wat verwacht je van ons?
Zoals ik al eerder aangaf zit ik op dit moment in dubio over de kast. Mijn keuze is gevallen op de Fractal Design North of Torrent. De North ziet er iets beter uit en is wat compacter. Ik wil deze kast ook vullen met 5x Noctua a12x25 120mm, 3 voor, 1 boven en 1 achter. De twijfel voor deze kast zit em in de temperatuur en de 13700k + 4090, is deze kast + fans in staat om alles op een redelijk temperatuurtje te houden?
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 146,- | € 146,- |
| 5 | Ventilators | Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm | € 32,25 | € 161,25 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 307,25 | ||
Een alternatief is de Torrent met de stockfans + een Prisma AL-14 PWM 140mm als exhaust. Deze kast is beduidend groter en is wat betreft airflow wel een van de toppers, wel zie ik hier en daar wat klachten over ratelende fans. Hoe serieus is dit? Of betreft het hier enkele gevallen?
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Black RGB TG Light Tint | € 219,- | € 219,- |
| 1 | Ventilators | Fractal Design Prisma AL-14 PWM Zwart (per stuk), 140mm | € 22,90 | € 22,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 241,90 | ||
Wat betreft uiterlijk van de kasten, vind ik ze beiden wat hebben met een lichte voorkeur voor de North.
• Is de North + 5x Noctua a12x25 in staat om de 13700 + 4090 koel te houden?
• Heeft de Torrent veel last van ratelende fans?