Glasvezel LC duplex door loze leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 09:30
Ik zou de verbinding tussen m'n pc en de router (udm pro) willen verhogen tot 10gb (om ook met 10gb verbonden te zijn met de nas).
Nu heb ik nog een 20mm loze leiding over die van bij m'n pc naar de meterkast gaat. De afstand is ca 8m, met 2 "erge" bochten: deze waar je uit de vloer naar boven komt.

Kan je door zo'n 20mm leiding een LC duplex krijgen, of moet dat op een andere manier? (puur praktisch naar afmetingen zou net moeten kunnen (de LC duplex zou 13x10,7mm zijn)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:46
Je kan een LC-connector (soms - hangt ervan af) "uit elkaar halen" en je zou kunnen proberen de 2 losse fibers vlak achter elkaar even te kleven/fixeren met tape ofzo. Dan is het pakket aanzienlijk kleiner dan de 13x10,7mm). Probleem is mogelijk dat de buigradius van fiber niet zo heel groot is natuurlijk. Zien dat je niks kapot maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
Leg beter UTP Cat6A, deze gaat ook tot 10Gbps. LC duplex door buis van 20 is niet aan te raden en ze niet als er 2 erge bochten in zitten.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
8m 10Gbit lukt zelfs prima met een fatsoenlijke CAT5e kabel. CAT6 is zelfs gecertificeerd voor 55m 10Gbit.

[ Voor 27% gewijzigd door bjusterbaarlik op 21-05-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Promy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:42:
Kan je door zo'n 20mm leiding een LC duplex krijgen, of moet dat op een andere manier? (puur praktisch naar afmetingen zou net moeten kunnen (de LC duplex zou 13x10,7mm zijn)
Single kan ook, met een BiDi SFP+ module. Dan heb je maar 1 fiber en 1 connector. Is mij prima gelukt van de zolder naar de kelder door een dunnere buizen heen. Echter kan glasvezel snel(ler) stuk gaan als je er aan gaat trekken. En als je door scherpe bochten moet kan dat dus een issue zijn/worden. In mijn geval was het voornamelijk rechttoe rechtaan naar beneden en zitten de buizen niet in de muur. Dus waar nodig (stukje flex bv wat er in zit) kon ik de boel even open maken om deze er doorheen te helpen. In de kelder de bocht van horizontaal naar verticaal is zonder buis, dus kon de naar beneden komende kabel zo in de hand pakken, andere buis induwen, van op de zolder verder doorvoeren zodat voldoende meters beneden waren en dan door de buis duwen. Met een trekveer aan een glasvezelkabel gaan zitten trekken is bij mijn weten in ieder geval niet aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 09:30
Nu ligt er een cat6. ik zou inderdaad 10gig over koper kunnen doen.
De reden waarom ik glasvezel overweeg is enerzijds omdat de sfp module blijkbaar zeer warm worden en anderzijds omdat er (voor zover ik lees) vaak problemen zijn met 10gig eternet kaarten onder windows (of is er eentje aan te raden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
bjusterbaarlik schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:50:
8m 10Gbit lukt zelfs prima met een fatsoenlijke CAT5e kabel. CAT6 is zelfs gecertificeerd voor 55m 10Gbit.
Volgens de nieuwste normen is Cat5e gecertificeerd tot 2,5Gbps en Cat6 maar tot 5Gbps en niet 10Gbps. Dit zie je ook op de meetresultaten staan als je met de duurdere Fluke testers test, daar staat 10Gbps niet tussen bij Cat6.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jvanhambelgium schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:47:
Je kan een LC-connector (soms - hangt ervan af) "uit elkaar halen" en je zou kunnen proberen de 2 losse fibers vlak achter elkaar even te kleven/fixeren met tape ofzo. Dan is het pakket aanzienlijk kleiner dan de 13x10,7mm). Probleem is mogelijk dat de buigradius van fiber niet zo heel groot is natuurlijk. Zien dat je niks kapot maakt.
Zo heb ik dat meermaals gedaan inderdaad. De buigradius van de fiber is niet waar je je zorgen om moet maken, maar meer of de connectors (die bij LC meestal vrij lang zijn door de trekontlasting) door je bocht kunnen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Dyckie schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:39:
[...]

Volgens de nieuwste normen is Cat5e gecertificeerd tot 2,5Gbps en Cat6 maar tot 5Gbps en niet 10Gbps. Dit zie je ook op de meetresultaten staan als je met de duurdere Fluke testers test, daar staat 10Gbps niet tussen bij Cat6.
Certificering is niet zo relevant tenzij je een zakelijke installatie doet.
Hier heb ik 3 sfp+ naar 10GBaseT transceivers in gebruik met allemaal Cat6 (dus geen 6a) kabel. Langste stuk is ~20m en doet de volle 10G zonder problemen.
Over meer dan 30m wordt het ongeacht de kabel een probleem met sommige transceivers.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1