Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDariius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-06 13:27
Hi tweakers,

Ik ben de laatste tijd geconfronteerd met een vervelend probleem en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het vinden van een oplossing. Telkens wanneer ik zware programma's zoals Red Dead Redemption 2 speel of grote video's exporteer via Adobe Premiere Pro, crasht mijn pc.

Ik heb mijn probleem al besproken met een vriend, en hij suggereerde dat het probleem mogelijk te maken heeft met mijn SSD. De reden hiervoor is dat de SSD die ik momenteel gebruik afkomstig is van mijn werk, waar ook veel gebruik van is gemaakt binnen video montage. Om dit verder te onderzoeken, heb ik de schijf gescand met CrystalDiskInfo. Hieruit bleek dat de gezondheid van de schijf nog maar 90% bedraagt. Bovendien heb ik een surface test uitgevoerd met MiniTool, waarbij geen fouten werden gedetecteerd.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is dat mijn pc-crashes te wijten zijn aan dit SSD-probleem. Zou een gezondheidspercentage van 90% een reden kunnen zijn voor de crashes? Of zijn er nog andere factoren die ik moet overwegen?

Voor de zekerheid heb ik mijn gehele PC + beiden harde schijven volledig opnieuw ingesteld. De schijven zijn geformateerd en ik heb Windows opnieuw geInstalleerd.

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie enig inzicht kunnen bieden of suggesties hebben over hoe ik dit probleem kan oplossen. Als er verdere informatie nodig is om een beter begrip van het probleem te krijgen, ben ik meer dan bereid om deze te verstrekken.

Besturingssysteem: Windows 10 Home
Processor: Intel Core i7 6700k
Grafische kaart: GTX 1080
RAM: 32GB
Voeding: Corsair RMx Series RM650x

Beste antwoord (via xDariius op 22-05-2023 11:01)

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-07 14:28
Zou goed de voeding kunnen zijn, zeker als die 6 jaar oud is. Daarnaast treedt het probleem alleen op bij hoge load en sluit je PC direct af, wat de voeding ook verdacht maakt.

Misschien toch een nieuwe voeding aanschaffen. Zie het anders als upgrade van je PC; dan kan de voeding weer een tijd mee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wat gebeurt er als die crashed?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDariius
eheijnen schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:34:
Wat gebeurt er als die crashed?
Ik krijg direct een zwart scherm en de computer boot weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Heb je een andere voeding en die eens wisselen?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDariius
eheijnen schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:37:
Heb je een andere voeding en die eens wisselen?
Ik heb helaas geen andere voeding bij de hand en wil ook niet direct een nieuwe aanschaffen zonder het probleem te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
Voor de zekerheid heb ik mijn gehele PC + beiden harde schijven volledig opnieuw ingesteld. De schijven zijn geformateerd en ik heb Windows opnieuw geInstalleerd.
Is de situatie hiermee verbeterd?
Hoe oud is je voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Gpu opnieuw in het slot zetten en kijken oftie goed zit
met memtest86 het geheugen testen

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDariius
boe.i schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:41:
[...]

Is de situatie hiermee verbeterd?
Hoe oud is je voeding?
Nee helaas niet, vandaar ook de vraag om hulp 8)7
Voeding is in 2017 gekocht.

[ Voor 6% gewijzigd door xDariius op 21-05-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDariius
eheijnen schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:41:
Gpu opnieuw in het slot zetten en kijken oftie goed zit
met memtest86 het geheugen testen
Zit er goed in, heb de gehele pc ook van binnen gecheckt.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
Zou goed de voeding kunnen zijn, zeker als die 6 jaar oud is. Daarnaast treedt het probleem alleen op bij hoge load en sluit je PC direct af, wat de voeding ook verdacht maakt.

Misschien toch een nieuwe voeding aanschaffen. Zie het anders als upgrade van je PC; dan kan de voeding weer een tijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greyfox1987
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-06 08:50
99% Zeker dat je voeding het probleem is... ik zou even bij een pc boer vragen of je misschien iets kan proberen of iets dergelijks.

Xbox Live Gamertag: Greyfox1987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDariius
boe.i schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:02:

Heb wat meer research gedaan met dit in gedachte. Grote kans dat het et geval is ja. Ik ga gewoon een nieuwe PSU aanschaffen. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDariius
greyfox1987 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:19:
99% Zeker dat je voeding het probleem is... ik zou even bij een pc boer vragen of je misschien iets kan proberen of iets dergelijks.
Ik denk het ook ja. PSU is tenslotte ook oud en heeft vaak veel moeten draaien. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 22:44
xDariius schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:32:
[...]

Heb wat meer research gedaan met dit in gedachte. Grote kans dat het et geval is ja. Ik ga gewoon een nieuwe PSU aanschaffen. Bedankt voor de hulp!
Op de RM650x zit 10 jaar garantie, je kan deze als blijkt dat deze het probleem veroorzaakt claimen bij corsair.
Deze kan je na vervanging eventueel weer doorverkopen :*)
Pagina: 1