sonos arc geen verschil in 5.1 of atmos spraak is slecht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grobbeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05-2023
Mijn vraag
beste forum gebruikers

ik heb een QE65QN95BA icm een arc en 2x de sl als achter luidspreker

mijn eerste klacht is

absoluut geen verschil te horen met dolby atmos of dolby digital ik kan in mijn sonos app zien wat er op de arc binnen komt maar ik hoor absoluut geen verschil terwijl dolby atmos nou net het verschil zou moeten maken , arc hangt volgens voorschrift netjes onder de tv

2e probleem is bij tv programma's met veel spraak bv jinek is de spraak zo slecht

het lijkt of iedereen met een wasknijper op zijn neus zit , het geluid rechtstreeks van de tv is dan een stuk beter als via de arc

bij films via netflix is de spraak wel goed maar regelmatig ook weer te zacht tov overige signaal

verder heb ik div instellingen geprobeerd maar het word er niet beter van

aangezien men de arc nogal de hemel in prijst ben ik er niet van overtuigd

wie weet raad voor die 1000,- zou het toch beter moeten zijn :(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerAspera
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-07 11:00
ik ben in een winkel gaan luisteren dit weekend naar de ARC. Ik had precies hetzelfde gevoel wat betreft spraak. De demo van Fast en furious klinken de autos heerlijk, maar je hoort de stemmen niet meer. Zo ook bij concerten waar de instrumenten de zang overstemmen.

Ik denk dat dit te repareren is door de EQ goed af te stellen en het bereik van de menselijke stem wat te boosten. Dat zou je eens kunnen proberen.

Ik heb ook de sonos five gehoord, das meer een bookshelf speaker. een enkele five klonk echt veel beter dan de hele ARC. Ik denk dat de formfactor van een soundbar ook gewoon gelimiteerd is.

Dat maakt dat ik zelf nu op zoek ben naar een simpele 2.0- of 2.1 oplossing met bookshelf speakers. Ga daar binnenkort een thread over zoeken / maken, want dat moeten meerdere tweakers toch wel als oplossing hebben thuis. Zoek gewoon goede prijs/kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Atmos uit een soundbar is natuurlijk niet meer dan marketing. Ja, het product kan dat signaal decoderen. Maar weergeven is natuurlijk iets heel anders. Met reflecties probeert men automagisch iets te simuleren. Maar speakers die er niet zijn, ga je niet horen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 14:15
@S1NN3D Zitten er bij dit soort soundbars niet upfiriring drivers?

Overigens ervaar ik ook veel problemen omtrent dialogen met surround ik verwijt dit dan ook eerder aan de bron en slechte mixing.

Helaas zijn de effect geluiden vaak wel op normaal volume met als resultaat dat wanneer je het center channel harder zet de effecten overheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
TRAXION schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:49:
@S1NN3D Zitten er bij dit soort soundbars niet upfiriring drivers?
Zelfs dan is zo'n soundbar een grote brei van compromissen op compromissen. Je kunt dat niet vergelijken met discrete speakers en al helemaal niet met een goede atmos setup. Alleen is het natuurlijk wel zo dat een goede atmos setup vanwege vele redenen helemaal niet realistisch is in een gemiddelde huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Vaak zie je problemen met de center speaker (stem) als er een folddown wordt gedaan van bijvoorbeeld de achterspeakers. Je krijgt dan teveel volume in de zijkanalen en dat overtroeft de center speaker.
Daarnaast is er een heus probleem met slecht articulerende acteurs in hedendaagse films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 14:15
koelpasta schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:54:
[...]

Zelfs dan is zo'n soundbar een grote brei van compromissen op compromissen. Je kunt dat niet vergelijken met discrete speakers en al helemaal niet met een goede atmos setup. Alleen is het natuurlijk wel zo dat een goede atmos setup vanwege vele redenen helemaal niet realistisch is in een gemiddelde huiskamer.
True, ik ben dan zelf in het bezit van een echte atmos setup 5.1.4 geef alleen aan dat de huidige atmos bars wel fysieke upfiring drivers hebben.

Dat het niet te vergelijk is klopt, zelfs upfiring vs ceiling mounted kan je niet vergelijken daarom heb ik er maar 4 aan het plafond bevestigd :+ en ja dit is in een gemiddelde huiskamer, wat het wel makkelijker maakt is dat ik geen vriendin/vrouw heb welke eventueel roet in het eten kan gooien >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-08 10:57
Dooddoener nummer 1 als het op sonos geluidsproblemen aankomt. Heb je al eens TruePlay gedaan?
Heb je misschien speech improvement aanstaan? Zo niet probeer dat eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
TRAXION schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:58:
[...]

True, ik ben dan zelf in het bezit van een echte atmos setup 5.1.4 geef alleen aan dat de huidige atmos bars wel fysieke upfiring drivers hebben.

Dat het niet te vergelijk is klopt, zelfs upfiring vs ceiling mounted kan je niet vergelijken daarom heb ik er maar 4 aan het plafond bevestigd :+ en ja dit is in een gemiddelde huiskamer, wat het wel makkelijker maakt is dat ik geen vriendin/vrouw heb welke eventueel roet in het eten kan gooien >:)
Heh, ja zo kom je al een end.
Maar waar ik zachtjes op doelde is dat je, om atmos echt tot zn recht te laten komen, je ruimte ook aanzienelijk moet optimaliseren qua acoustiek. Dus met diffusers, absorbers en bass traps. Voor een aardig potje geld kan Dolby dan bij je langskomen en de boel certificeren op correctheid van implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grobbeltje
ik heb inmiddels ook naar andere soudbars geluisterd
valt me op dat een denon met draadloze sub een perfect geluid geeft als alternatief voor tv geluid en dat voor ongeveer 500,-
ik heb ook de beam gehad voor mijn arc die gaf mooier laag en de spraak was perfect
speech improvement aan of uit geeft ook niet het gewenste resultaat
TruePlay heb ik niet , werkt alleen via een iphone heb ik begrepen waarom geen idee ?
bovendien vind ik het raar dat ik een extern apparaat nodig moet hebben om mijn geluid fatsoendelijk te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:33

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Heb je de instellingen van je tv al nagelopen? Geluid: Earc, passthrough, bitstream etc.
Zou ook een iphone lenen eenmalig en trueplay doorlopen.

Staat alles goed ingesteld en niet tevreden, koop wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:57

FeaR

In GoT we trust

Elias2020 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:33:
Heb je de instellingen van je tv al nagelopen? Geluid: Earc, passthrough, bitstream etc.
Die staan mijns inziens goed, anders kan de Sonos app nooit aangeven dat er Dolby Digital binnenkomt. Enige is mogelijk eARC versus ARC maar voor het gros van de gebruikers maakt dat geen verschil omdat Dolby Atmos bij de meest bekende diensten over ARC kan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:54
Tja. Ik heb recentelijk mijn stereo setup uitgebreid met een degelijke center speaker speciaal om deze reden. Dialoog was,ondanks de goede speakers, slecht te verstaan. Nu met een center erbij (en natuurijk een surround amp) en de center wat db's boven de fronts, gaat het echt 20 keer beter.

Het is niet voor niks dat prime video (dacht ik dat het was) binnenkort met een dialoog enhancer komt op hun dienst.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grobbeltje
de instellingen staan allemaal goed
ik zie netjes in de sonos app wat er binnen komt dolby digital of pcm 2.0 of dolby atmos bij gebruik van netflix
daar zit het probleem niet , het probleem zit in de decoder van de arc soundbar die stuurt uiteindelijk alle eindtrappen en luidsprekers aan.
bij een film via netflix heb ik meestal bij spraak mooi vol geluid , kijk ik bv jinek de stemmen niet om aan te horen zo slecht , zet ik mijn tv op stereo 2,0 of schakel ik naar de tv luidsprekers is het stukken beter
maar het lijkt me niet handig om bij elk programma de audio uitvoer van de tv te moeten veranderen
ik heb de proef op de som , heb effe een denon soundbar geleend en alle instelling in de tv laten staan
en het geluid bij jinek is glashelder ..... ra ra
Pagina: 1